Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi neuvolatädeillä on tapana valittaa " liiallisesta" painonnoususta raskauden aikana?

Vierailija
21.05.2007 |

Minulla on monilla tuttavillani on sama kokemus, eli normaalipainoinen nainen tulee raskaaksi ja painoa kertyy raskauden aikana 15-20kg ja aina saa etukäteen pelätä neuvolaan menoa...

Tuntuu välillä, ettei mikään muu neuvolassa kiinnostakaan kuin se paljonko on TAAS tullut painoa lisää. Verenpaineet hyvät, pissa aina puhdas, sokerirasituskin tehty ja lisäksi katsottu paastoverensokeria, ei niissä ikinä mitään. Vauva voi hyvin ja niin voi äitikin, mutta neuvolantäti ei ole tyytyväinen!

Miksi ihmeessä neuvoloissa on tuollainen asenne? Ja mihin se mahtaa perustua? Varsinkin, kun edellisen raskauden perusteella ne kilot kyllä häviää melko pian synnytyksen jälkeen.

Kommentit (43)

Vierailija
21/43 |
19.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Verenpaine aina ihannelukemissa, ei proteiinia tai sokeria virtsassa, hyvä hemoglobiini, mainio olo (röyhtäilyä lukuunottamatta) ja jaksan liikkua (viimeksi eilen 5 kilometrin lenkki). Tuntuu kuin minusta koitettaisiin tehdä pahaa ihmistä painoni perusteella, sitä syynätään hulluna vaikka se nousee pienissä määrin tasaisesti. Kohtua mitataan jatkuvasti, mutta aina kahteen kertaan- sitten ollaan pettyneitä kun yläkäyrällä menee. Ottaa vissiin langanlaihaa terkkaria päähän, ettei pääse marmattamaan mistään...;)

Tiedän että kilot häipyvät imettäessä ja koska saan kesävauvan, pääsen liikkumaan samantien (jos olen tarpeeksi hyvässä kunnossa siis). Olen ollut hoikempi, joten tiedän kyllä että pystyn laihtumaan. Terkkari ei :D.

Ps. Painonnousu tuli masennuskaudelta, jota kesti kaksi vuotta. Sitä ennen kiikuin normaalipainon ylärajoilla.

Tuollaisia valittajaterkkoja valitettavasti on, kun ei mitään järkevää sanomista saa sanottua niin ainoa ulosanti on painon kommentoiminen.

Vierailija
22/43 |
19.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No painon seuranta on kyllä yksi tärkeimmistä asioista seurata. Liiallinen painonnousu voi kertoa monesta vakavasta asiasta, raskausdiabetes, liiallinen lapsivesi, raskausmyrkytys jne. Ja onhan se raskaus hyvä aika ottaa terveelliset elämäntavat.

Normaali painonlisäys on 10-12 kiloa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/43 |
19.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäisessä raskaudessa kytättiin painon nousua. Varoiteltiin liiasta painon kertymisestä. Kymmenen kiloa paino nousi. Olin peräti 1.5kg yli normaalin painon painoindeksin mennessäni yliviikoilla synnyttämään. Siitä 10 kilosta hieman yli 4kg oli lapsi.

Vierailija
24/43 |
19.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No painon seuranta on kyllä yksi tärkeimmistä asioista seurata. Liiallinen painonnousu voi kertoa monesta vakavasta asiasta, raskausdiabetes, liiallinen lapsivesi, raskausmyrkytys jne. Ja onhan se raskaus hyvä aika ottaa terveelliset elämäntavat.

Normaali painonlisäys on 10-12 kiloa.

Toiset tädit eivät tunnu pitävän normaalina tuota 10-12 kilonkaan nousua. Kyllä siellä on monta muuta asiaa, jotka tärkeämpiä seurattavia.

Vierailija
25/43 |
19.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu että jotkut tädit oikein nauttivat toisten morkkaamisesta, kenties korottavat samalla omaa itsetuntoaan?

Vierailija
26/43 |
19.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä!!

Vierailija
27/43 |
19.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisi olla erikseen kehopositiivisten neuvola, missä täditkin on kehopositiivisia eikä turhasta kehoposistumisesta jaksa länkyttää.

Vierailija
28/43 |
19.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi neuvostotädeillä oli tapana valittaa liiallisesta painonnoususta Gorbatschovin aikana?

Vierailija
29/43 |
19.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle on tullut kahdessa raskaudesta reilusti painoa, enkä kuullut siitä yhtään pahaa sanaa. Viimeisimmässä raskaudessa taas ei tullut kuin muutama kilo, ja sitä kehuttiin (koska lähtöpaino oli korkea). Oltiin melkein huolissaan, että syönkö tarpeeksi. Todellakin söin, ei ollut siitä kiinni.

Vierailija
30/43 |
19.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tuli ekassa raskaudessa 25 kiloa ja tässä toisessa nyt tullut rv 35 mennessä 12 kiloa, ei ole niuhotettu kummassakaan. Tässä nykyisessä raskaudessa yks kerta oli noussut kilon viikko vauhdilla, mutta kerroin että olin herkutellut ja ummetuskin iski, joten täti ei huolestunut (eikä kieltänyt herkutteluakaan 😄). Seurannut kuitenkin aika tarkkaan mun painoa, koska ei laittanut sokerirasitukseen, eli mikäli näyttäisi olevan tarvetta niin pistäs lähetteen.

Täysin asiallista palvelua olen saanut neuvolasta kummankin raskauden aikana.

Vierailija
31/43 |
19.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tänään oli neuvolatätini sijaisella käynti ja jo ruli kuittailua. Katseli minua, kuin halpaa makkaraa päästä varpaisiin ja huomautti painon noususta, kertoi että liikunta on hyväksi. Minkäs voit, kun paino nousee vaikka käy salilla ja lenkillä, koitan syödä monipuolista ravinteikasta ruokaa? Itseäni painon nousu ei stressaa, kilot lähtee kyllä pois, kun saa babyn maailmaan.

Onneksi tuo on vain sijainen, ikävä tyyppi.

Aika erikoista jos heti katsoo halveksien. Minulla hedelmöityshoidossa naislääkäri kohteli jotenkin vähätellen, kun selvisi, että hedelmällisyys on heikompi minulla, ja miestä kehui kun hänellä kunnossa. Vaihdoin sitten lääkäriä syytä kertomatta.

Nyt raskaus alussa. Saa nähdä nouseeko paino raskauden aikana ja lähteekö imettäessä.

Vierailija
32/43 |
19.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te olette kaikki jotain yliherkkiä sekopäitä! Suomessa on yksi maailman parhaista raskauden ajan seurausjärjestelmistä! Missään ei ole niin turvallista odottaa, julkisella puolella, lasta ja synnyttää lapsi, kuin Suomessa. Yksityisellä puolella on kyllä monessa maassa, mutta maksaa mansikoita.

Kukaan siellä neuvolassa ei ”tuijota” tai ”kyttää” tai katso ”alentuvasti” vaan seuraa ja neuvoo! Liian kauan sanottiin että nythän naisen pitää syödä kahden edestä. Siitä kärsivät neuvolat vielä tänä päivänä, joten on ihan asiallista seurata äitien painoa! Jos ette ole tyytyväisiä neuvolan henkilökuntaan, sanokaa siitä asiallisesti! Mutta lakatkaa vali-vali-valittamasta täällä!!

Ällöttävää! Ja epäkiitollista!

Vierailija
33/43 |
19.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska siitä lapsesta voi kasvaa iso ja on vaikeampi synnyttää. Been there.

Vierailija
34/43 |
20.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te olette kaikki jotain yliherkkiä sekopäitä! Suomessa on yksi maailman parhaista raskauden ajan seurausjärjestelmistä! Missään ei ole niin turvallista odottaa, julkisella puolella, lasta ja synnyttää lapsi, kuin Suomessa. Yksityisellä puolella on kyllä monessa maassa, mutta maksaa mansikoita.

Kukaan siellä neuvolassa ei ”tuijota” tai ”kyttää” tai katso ”alentuvasti” vaan seuraa ja neuvoo! Liian kauan sanottiin että nythän naisen pitää syödä kahden edestä. Siitä kärsivät neuvolat vielä tänä päivänä, joten on ihan asiallista seurata äitien painoa! Jos ette ole tyytyväisiä neuvolan henkilökuntaan, sanokaa siitä asiallisesti! Mutta lakatkaa vali-vali-valittamasta täällä!!

Voi kuule, kyllä sieltä neuvoloista löytyy niitä jotka katseellaan kertovat mielipiteensä toisen kropasta. Siihen vielä sanallinen morkkaus lisäksi. Aijettä, kivalta tuntuu! Ei auta, vaikka sinä sulkisit silmät tältä, etkä suostu uskomaan.

Vierailija
35/43 |
20.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liiallinen painonousu lisää riskejä äidille ja lapselle, vaikka kuinka joku tuttu lihosi vielä enemmän ja ei käynyt huonosti. Kehopositiivisella logiikalla voisi puolustella röökaamista.

Vierailija
36/43 |
20.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi kun se on vauvalle vaarallista ja altistaa raskausdiabetekselle.

Vierailija
37/43 |
20.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

no mä olen 165cm ja painan 66kg....raskausaikana tuli 20kg... alussa sokerit hyvät mutta viimisillä viikoilla tuli raskausmyrkytys..ja paha sellanen..vauva meinas kuolla kun ei meinattu saada ajoissa ulos. Että asiastahan ne vouhottaa.

Raskausmyrkytys ei tule kiloista, se on istukan sairaus johon nainen ei voi itse mitenkään vaikuttaa.

Vierailija
38/43 |
20.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Neuvola on paikka jonka päätehtävä on raskaudesta asti kyykyttää naista.

Vierailija
39/43 |
20.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Neuvola on paikka jonka päätehtävä on raskaudesta asti kyykyttää naista.

Neuvolassa ei ole pakko käydä.

Vierailija
40/43 |
20.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tuli omasta mielestäni liikaa painoa eli 15kg. Alunperin olin siis ylipainoinen, painoindeksi 26,5.

Terkkari ei marmattanut. Sanoi vaan aina, että ihan normaalisti on noussut. Aina odotin, että millon se sanoo jotain, kun olin kuullut kauhukokemuksia neuvoloista. Lopulta sitten rentouduin, kun tiesin että th ei nipota.

Vauva on nyt vajaa 3kk ja kiloja on jäljellä 2 eli turhaan huolehdin itsekään :D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kahdeksan