Miksi neuvolatädeillä on tapana valittaa " liiallisesta" painonnoususta raskauden aikana?
Minulla on monilla tuttavillani on sama kokemus, eli normaalipainoinen nainen tulee raskaaksi ja painoa kertyy raskauden aikana 15-20kg ja aina saa etukäteen pelätä neuvolaan menoa...
Tuntuu välillä, ettei mikään muu neuvolassa kiinnostakaan kuin se paljonko on TAAS tullut painoa lisää. Verenpaineet hyvät, pissa aina puhdas, sokerirasituskin tehty ja lisäksi katsottu paastoverensokeria, ei niissä ikinä mitään. Vauva voi hyvin ja niin voi äitikin, mutta neuvolantäti ei ole tyytyväinen!
Miksi ihmeessä neuvoloissa on tuollainen asenne? Ja mihin se mahtaa perustua? Varsinkin, kun edellisen raskauden perusteella ne kilot kyllä häviää melko pian synnytyksen jälkeen.
Kommentit (43)
Mnulla myös oli neuvola täti joka oli joka kerta huolissaan minun painon noususta. Varsinkin kun viikossa oli tullut lähemmäs 500g tai yli. Yhteensä kiloja tuli 15.5kg ja nyt kun vauva on vajaa 3 viikkoa vanha on " raskaus kiloja" jäljellä 2. JÄlkitarkastukseen onkin kiva mennä :). Toivottavasti olen alle lähtöpainoni silloin.
Ekassa raskaudessa oli kauheaa kyttäystä ja valitusta, painoa tuli 18kg. Imetysaikana laihduin ihan luurangoksi, joten ne " liiat" kilot oli ihan oikeasti mulle tarpeen.
Toisessa raskaudessa oli eri th ja hän katsoi vain sitä, että ekassa tullu 18kg jotka lähteneet nopeasti pois. Sanoi alusta lähtien, että sulle varmasti tulee tuo sama ainakin ja saa tulla, kun olet noin hoikka. Tuli 20kg, jotka taas lähti nopeaa ja taas imetysaikana laihduin entisestään. Nyt jo alipainoinen taas, vauva 7kk.
Sokereissa ei mitään ongelmaa kummallakaan kerralla, eikä mitään muutakaan.
Vaikka kiloja tuli 25, ei oo sanottu mitään. Enemmän kiinnitettiin siihen huomiota, että laihduin jossain vaiheessa kilon tai pari, kun voin niin huonosti alkukuukaudet.
Kaikki lähti, viimeiset ihan laihduttamalla, mutta lähti silti. Olen sopusuhtainen, en hoikka mutten lihavakaan.
Mulle tuli painoa n. 14 kg ja joka ikinen kerta kun siellä neuvolassa kävi, sai kuulla miten hirrrveesti sitä painoa oli taas tullut. Täti neuvoi myös että jättää ne grillimakkarat ( oli kesä silloin) vähän vähemälle :) Ja en ole mikään ylipainoinen edes..
Voin todella pahoin ja viikolle 20 saakka painoni vain laski. Terveydenhoitaja oli tästä huolissaan, ja sanoi että joudun tarkkailuun, jos painoni ei lähde nousuun. Just olin rakenneultrassa käynyt ja vauva oli normaalikokoinen ja kaikki muutenkin normaalisti. Minua ihmetytti, että miksi painoni pitäisi nousta, no kyllä se siitä sitten lähti nousemaan. Ilmeisesti terkka luuli, että olen jollain dietillä.
Nyt kolmannella kerralla raskausviikkoja kasassa 26 ja kiloja on tullut jo 13. Uuden terkkarin myötä tästä painoasiasta on noussut haloo joka helvetin neuvolakäynnillä. Joka kerta olen jaksanut sanoa, että en suostu ottamaan asiasta stressiä koska oletinkin, että painoa tulee tälläkin kerralla.
Olisin huolissani jos kilot olisivat jääneet, mutta kun ne kaksi kertaa jo ovat kadonneet laihduttamatta niin uskon siihen, että tälläkin kertaa käy niin.
Loukkaavinta minusta on se, että terkkari tulee vaa' an viereen seisomaan ihan kuin minulla olisi syytä valehdella painoani! Jos sama toistuu taas seuraavalla kerralla niin hyppään vaa' alta pois, joku raja sentään pitäisi olla. Neuvolassa käyminen ei ole pakollista joten tuskin se vaa' alle meneminenkään on pakollista.
Sokerirasituskokeeseen menen ihan suosiolla tälläkin kertaa vaikka minulla on sokerien kanssa ollut " ongelmana" se, että ne ovat todella alhaalla (ei liian alhaalla, mutta ihan rajoilla).
Vierailija:
no mä olen 165cm ja painan 66kg....raskausaikana tuli 20kg... alussa sokerit hyvät mutta viimisillä viikoilla tuli raskausmyrkytys..ja paha sellanen..vauva meinas kuolla kun ei meinattu saada ajoissa ulos. Että asiastahan ne vouhottaa.
Neuvolaan mennessä olin 57 kg ja 162 cm, en siis mitenkään ylipainoinen. No sitten paino tippui pari kiloa ja jo neuvolatäti vouhkasi, että ethän VAAN ole laihdutuskuurilla. No lähtihän se paino sitten nousemaan, ja jossain vaiheessa tuli varmaan se 500g/viikko ja se olikin jo sitten liikaa se. Yhteensä painoa tuli raskausaikana 14 kg. Ihan hyvä että painoa seurataan, mutta jotenkin alkoi tuntua että se oli tärkein osa-alue koko hommassa, kummallista. Joka kerta siitä piti jotenkin huomautella, enkä mä nyt mielestäni NIIN paljon lihonut.
eli terkkari seisoo siinä vieressä katsomassa, että mitä se vaaka näyttää!! On mielestäni aika nöyryyttävää... Siitä sitten ryntää kiireesti koneelle katsomaan, että paljonko tulee nousua viikkoa kohden. Ja sitten alkaa valitus ja huomauttelu syömisistä. Nyt rv 30 ja painoa tullut yhteensä jo 10kg.
Itse asiassa noitahan on ollut yhteensä 4...mulla on sitä lähtöpainoa ollut melko reippaasti, joten raskaus ei ole juurikana kiloja kerryttänyt, mutta imetysaikana onkin sitten ollut eri juttu...
Eihän se käsittääkseni niin ole? Pikemminkin äkillinen painonnousu (turvotus) voi olla oire raskausmyrkytyksestä mutta raskausmyrkytyksen syntytekijöitähän ei kai vielä edes täysin tunneta. Oikaiskaa jos olen väärässä, mutta raskauden aikainen painonnousu ei asiaan käsittääkseni vaikuta.
voi kertoa raskausmyrkytyksestä ja siihen liittyy myös proteiinin erittyminen virtsaan sekä verenpaineen nousu. Pelkkä tasainen painonnousu ei siis mitenkään liity raskausmyrkytykseen, eikä raskausmyrkytystä pysty " itse aiheutamaan" .
Muuten kyllä ihan samaa mieltä.
Vierailija:
voi kertoa raskausmyrkytyksestä ja siihen liittyy myös proteiinin erittyminen virtsaan sekä verenpaineen nousu. Pelkkä tasainen painonnousu ei siis mitenkään liity raskausmyrkytykseen, eikä raskausmyrkytystä pysty " itse aiheutamaan" .
kerään nestettä :) Eli saan tosi herkästi turvotusta myös ei-raskaana ollessa, ennen kuukautisia saattaa paino pompata 3-4kg ylöspäin. Ja tietty raskaana ollessa sitä nestettä kertyy helposti. Nilkoista häviää luut näkyvistä, mitkään kengät ei mahdu jalkaan ja sormet on niin turvoksissa, ettei kättä saa nyrkkiin. Ja molemmilla kerroilla raskaana ollessa neuvolassa on vaan huomauteltu liiallisesta syömisestä... Viimeksi raskaana ollessa kävin tasan kerran hampurilaisella, enkä muutenkaan herkutellut. Mutta ei sitä neuvolassa uskottu. Painoa kertyi kaikkiaan 18kg ja pari kertaa tulin neuvolasta itkien kotiin, koska terkka huomautteli painosta niin ilkeästi.
Siitä iso osa oli turvotusta, joka alkoi jo rv 25 paikkeilla. Terkkari ei uskonut sen olevan turvotusta, vaikka kengät, sormukset tai kello ei enää päälle menneetkään. Samoihin aikoihin alkoi verenpainekin nousta, mutta terkkari kiinnitti koko ajan huomion vain painoon. Mulle kehittyi ihan loppuraskaudessa paha raskausmyrkytys, jolloin neuvolatäti suuttui kun en ollut kuulemma maininnut turvotuksesta. Enpä... No, painosta hän jaksoi huomautella koko ajan ja käski jättämään hampurilaiset väliin. Mä en edes voi sietää hampurilaisia ja koko raskauden söin todella terveellisesti. Kaikki rasvainen tai makea ällötti koko raskauden ajan, söin lähinnä salaatteja ja kalaa. Neuvolakäynneistä tuli aivan tuskaisia ja mietin mahdollisuutta terkkarin vaihtoon, kun mikään muu ei rouvaa kiinnostanut kuin mun paino (ja lopuksi verenpaine).
Siitä sitten terkka sanoi, että pitää nousta painon. Ja kun se vihdoin alkoi tasaisesti nousemaan, niin siitäkin tuli valitusta, vaikka mulla oli turvotusta suurin osa. Ennen raskauksia olin ihan normaalipainoinen.
Mulla tuli molemmissa raskauksissa 13 kiloa, mikä ei mun mielestä ole paljoa, mutta joinakin viikkoina tuli jopa kilo, mutta muita raskausmyrkytykseen liittyviä oireita ei ollut ja selvästi näki, että sormet oli turvoksissa... mutta mihinkään ei olla tyytyväisiä, pitäisi kaikkien saman muotin mukaan kasvaa..
Minulla rv 29 ja tällä hetkellä painan vieläkin n. 4 kg vähemmän kuin raskaustestin tekemisen aikaan. Neuvolassa ihmetellään painon laskua, vaikka vauva kasvaakin hyvin, eikä ollenkaan tunnuta tajuavan painonpudotuksen johtuvan hyvin paljon terveellisemmistä elämäntavoista ja ruokailutottumuksista. Kysellään vain pidänkö itseäni nälässä, vaikka selitän syöväni aina kun on nälkä, terveellisesti vain.
Verenpaine aina ihannelukemissa, ei proteiinia tai sokeria virtsassa, hyvä hemoglobiini, mainio olo (röyhtäilyä lukuunottamatta) ja jaksan liikkua (viimeksi eilen 5 kilometrin lenkki). Tuntuu kuin minusta koitettaisiin tehdä pahaa ihmistä painoni perusteella, sitä syynätään hulluna vaikka se nousee pienissä määrin tasaisesti. Kohtua mitataan jatkuvasti, mutta aina kahteen kertaan- sitten ollaan pettyneitä kun yläkäyrällä menee. Ottaa vissiin langanlaihaa terkkaria päähän, ettei pääse marmattamaan mistään...;)
Tiedän että kilot häipyvät imettäessä ja koska saan kesävauvan, pääsen liikkumaan samantien (jos olen tarpeeksi hyvässä kunnossa siis). Olen ollut hoikempi, joten tiedän kyllä että pystyn laihtumaan. Terkkari ei :D.
Ps. Painonnousu tuli masennuskaudelta, jota kesti kaksi vuotta. Sitä ennen kiikuin normaalipainon ylärajoilla.
Tänään oli neuvolatätini sijaisella käynti ja jo ruli kuittailua. Katseli minua, kuin halpaa makkaraa päästä varpaisiin ja huomautti painon noususta, kertoi että liikunta on hyväksi. Minkäs voit, kun paino nousee vaikka käy salilla ja lenkillä, koitan syödä monipuolista ravinteikasta ruokaa? Itseäni painon nousu ei stressaa, kilot lähtee kyllä pois, kun saa babyn maailmaan.
Onneksi tuo on vain sijainen, ikävä tyyppi.
no mä olen 165cm ja painan 66kg....raskausaikana tuli 20kg... alussa sokerit hyvät mutta viimisillä viikoilla tuli raskausmyrkytys..ja paha sellanen..vauva meinas kuolla kun ei meinattu saada ajoissa ulos. Että asiastahan ne vouhottaa.