**Lokalutusten Ma-Ke-pino**
Hu-huu-huomenta! Missäs kaikki?
Mulla olikin tänään neuvola, olin menossa vasta viikon päästä mut onneks huomasin ajoissa. Kaikki on hyvin, sf-mittakin otettiin nyt ekaa kertaa ja oli 19cm. (Eli sama kuin Nellillä, ihan normaali se on =D ) Paljon mulle kyllä painoa tulee, nyt ollaan jo 7,5kilon kokonaisvauhtiin päästy mut mikäs siinä. Mielummin ruokaa ku oksentelua.. Huomenna on rakenneultra ja tuun sit kuulumisia jakamaan. Ihan parissa päivässä liikkeet on voimistuneet et tuntuu vatsan päälle hyvin. Uusia vaivoja tai valittamisen aiheita ei oo joten Mukavaa alkanutta viikkoa kaikille!
Ä ja masu 21+0
Kommentit (26)
Terveisiä alppimaasta.
Olin aamulla tarkastuksessa, sydänäänet kuului ja kohdunsuu oli kiinni. Painoa ei ole ekan kolmanneksen jälkeen tullut (tot +2.8 ~+3 kg), mikä on ehkä vähän outoa, mutta kai se siitä rupeaa kohta kohoamaan. Olen vaan iloinen, että sydänäänet kuului!! Muuten verenpaineet ja kaikki ok (mulla on aina ollut kamalan alhainen verenpaine).
Rakenneultra on vasta neljän viikon päästä viikolla 22, juhannuksen aaton aattona (täällähän ei juhannusta vietetä). Sinne sitten olen buukannut miehenkin mukaan.
Mukavaa odotuksen jatkoa kaikille.
En ole tähän saakka hankkinut vielä oikein mitään, mutta nyt uskalsin tilata postimyynnistä pari masutuubia ;)
AJL 17+3
AJL kun olet testannut masutuubeja niin kerrohan ovatko hyviä. Yritin keväämmällä etsiä aika paljon niitä mutta meidän monitoimi lastentarvikeliike sanoi että niistä on tullut niin paljon kielteistä palautetta etteivät ole viitsineet valikoimiin ottaa joten hautasin sitten sen ajatuksen mutta jos on hyviä niin voisi miettiä uudelleen. Mie olen kyllä ostanut niin paljon mammavaatteita että huhhuh. Housuja ei ole kuin yhdet joita pidän aina mutta kun ne on farkut niin kohta liian kuumat. Mutta paitoja olen ostanut ainakin 6kpl ja tuntuu että lisää pitäisi saada. Nyt tilasin äitiysuikkarin kun en viitsi pikku bikineissä keikistellä kesällä kun tissit ei mahdu lähimainkaan sisään niihin ja tulossa on myös kylpylämatka reilun kk päästä.
Tänään on ollut huono päivä. Pahin turvotus tähän asti ja selkää särkee. Kävin reilun tunnin kävelylenkillä kun vein esikon päiväkotiin ja nyt en pysty kun lepäämään kunnes haen lapsen reilun tunnin päästä kotiin. Saikulla siis ollaan ja nyt jo voin sanoa että ellei tilanne radikaalisti parane 2,5 viikossa niin en pysty menemään töihin sittenkään.
Vauva potkii ja sydänäänet kuuluu vahvoina kotidopplerilla. Vielä yli 2vko rakenneultraan, olisi jo kiva päästä kurkkaamaan vauvaa ja saada tietää mahdollisesti tulokkaan sukupuoli:)
Pepsi rv 18+3 muistaakseni
hih..meidän koira tais nyt seota, laitoin nimittäin tehosekoittimen päälle ja toinen kulkee ympäriinsä ja haukkuu...(aiheen vierestä menee mutta menkööt)
Juuri soitettiin äippäpolilta ja tahtoivat siirtää rk-ultra aikaa, muuttuikin sitten lopulta peräti puolituntia aikaisemmaksi =) vielä pitäisi viikko malttaa ja sinne on tulossa minun lisäksi vielä mies ja lapsetkin.
Sf-mitta minulla otetaan vasta ensikerralla, mutta en ylläty vaikka isoja lukuja saataisiinkin, onhan aiemmissakin sf- ollut vähintään yhtä suuri kuin viikkojakin, paitsi ihan lopussa kun vauva on laskeutunut.
Mutta nyt pitänee sammuttaa tuo sekoitin ennenkuin koiraparka menee lopullisesti päästään sekaisin =)
moonshine 17+6
mukavia ultrakuulumisia saaneille!
Milloin AJL meinaat töissä kertoa raskaudestasi - kerro sitten, miten suhtautuvat! Voin sinulle huomenna vilkuttaa, kun porhallamme tuosta Alppien yli matkalla pohojooseen... :D
Tosiaan vuotemme täällä etelässä lähestyy loppuaan. Ihana päästä palaamaan kotomaahan, vaikka varmasti tätä vuotta tulee monesti kaiholla muistelemaankin. Nyt on onneksi uudet elämänkuviot edessä, eikä esikoinen ole niistä pienin muutos :) Ja myös oma talo olisi tarkoitus löytää. Jännää.
Minä en vieläkään mitään selkeitä tuntemuksia osaa mahasta tunnistaa, mutta kyllä aina välillä epäilen, että " tuo saattoi olla vauvan muksautus" . Eli tuollaisia tuntemuksia on nyt alkanut tulla :) Pahoinvointia oli vielä viime viikolla neljänä peräkkäisenä aamuna ihan ykäilyyn asti. Tänään pahoinvointi on mennyt ohi,kun on laittanut hetkeksi pötkölleen. Toivottavasti hyvä vointi jatkuisi koko viikon, kun täytyy tosiaan ajella 2500 kilsaa perjantai-iltapäivään mennessä.
Nyt joudun sitten loppuviikkoon asti nettipimentoon. Mitenhän ollenkaan pärjään :) Mutta mukavia masunkasvatteluja jokaiselle!
Fudgis 19+1
Pitkästä aikaa pinoudun minäkin. Liikkeet tuntuneet jo muutaman viikon, ny näkyy ja tuntuu jo päällepäinkin:) Joka päivä tulee niin suunnaton riemu, kun sintti potkaisee ja muistaa olevansa raskaana! Ikäänkuin sen muuten niin unohtaisi...
Pahoinvointi vaivaa edelleen jos unohdan syödä kolmen tunnin välein. Makea tekee lisäksi pahaa ja saa suussa maistumaan pahan maun. Suolasella linjalla siis pysyttelen! Painoa tullut alusta (alussa BMI 22) n. 3.5 kg. Oon kyllä tarkkaan vahtinut syömisiäni ja lenkkeillyt ahkerasti. Nyt kyllä viime aikoina on lenkillä alkanut tuntua, että peräsuoli tipahtaa housuun, joten tahtia on himmailtava.
Onko jollain muulla niin riemukkaita raskausvaivoja kuin minulla? Nimittäin suonikohjuja häpyhuulissa? On sitte kipeät. Rakastelun jälkeen ei pariin tuntiin voi kunnolla edes kävellä...
Rakenneultra ois torstaina. Mies ei pääse mukaan:( Tekis mieli perua koko ultra, mutta kai se on sinne mentävä. Onko kaikilla muilla ollut joku mukana. Mulla jäi viime kerrasta niin kamala kauhu, kun sikiö olikin kuollut (rv 13). Nyt kyllä tiedän että kaveri on hengissä, kun potkii, mutta en haluaisi ottaa yksin vastaan mitään huonoja uutisia. No, kai siitä selviää. Luultavasti kaikki kuitenkin on hyvin.
Marrge
Kaikki oli hyvin ja vauva liikkui vilkkaasti. Nyt olen alkanut tuntea liikkeitäkin enemmän. On se niin ihanaa. Meille taitaa olla tyttö tulollaan. Laskettuun aikaan nähden puoliväli siis meneillään.
Jää vähän lyhyeksi tällä kertaa tämä tarina, kun täytyy mennä syömään. Kaikki siis täällä hyvin ja kevättä rinnassa! Painoa on tullut tähän mennessä 3-4 kiloa lisää. :)
Hanne7 ja 20+1
Täällä on monella jo rakenneultrat käyty tai ihan ovella,itse odottelen vielä 2 viikkoa. Onnea muuten kaikille hyvistä ultra kuulumisista.
Itselläni tänään oli neuvola ja sokerirasitus.
Kaikki hyvin, kakkos seulakin oli puhdas, joten seulojen mukaan terve vauva köllii masussa. Pissa puhdas,verenpaine ok neuvolan mukaan mut itseni ei.Sydänäänet kuuluivat loistavasti ja vauva potki dobleria niin et joutui täti lopettaan kuuntelun kesken,mutta sai kuitenkin kuunneltua sen verran että kaikki ok. Ja mikä parasta sokerirasitus meni läpi puhtain paperein. No toinen edessä vielä tosin rv 27,hyi että se litku oli pahaa.
Neuvolan tätsky käski ruveta nauttimaan raskaudesta nyt täysillä.
Tänään tunsin ekan kerran myös potkut masun päältä,aivan ihana fiilis tuli.
Mut nyt täytyy mennä taas, Tari rv 17+3
Onnittelut hyvistä rakenneultra- ja neuvolakuulumisista kaikille jotka siellä olivat käyneet! Itselläni on neuvola huomenna. Tiedän että paino on noussut kilon tai kaksi, yhteensä kai kokonaisuudessaan jotain 2-3 kiloa. Jännittää, onko hb yhtään noussut... olo on kyllä ihan ok, olen jaksanut jopa viritellä kuntosaliharrastusta ja sauvakävelyä jälleen. Tosin nyt ovat tauolla, kun kurkku on karhea ja nenu vuotaa....
Viikonloppu taas takana turhankin aikaisin. Hyvät säät helli ainakin pääkaupunkiseudulla, tuuleskeli vaan aika kovaa. Esikoinenkin on räkätaudissa ja korvatulehduskin likalta löytyi. Tämä päivä meni sitten kotosalla, ehkä tytön keskiviikkona voisi viedä tarhaan, kun siellä on kevätjuhlakin ke-aamuna. Ja neiti esiintyy :-), niitä on aina yhtä ihanaa seurata!
Täällä mittailitte joku aika sitten vatsanympäryksiä, minä sain mitattua omani juuri äsken, 95 cm navan kohdalta. Viime raskaudessa kohdun korkeus meni alussa ja lopussa yläkäyrillä, saa nähdä miten nyt menee. Huomenna se kai ekan kerran mitataan.
Tässä nyt sitten odotellaan sitä ensi kuun puoliväliä, jotta saadaan varmuudella selville, odotetaanko meillä poikaa kuten rakenneultrassa tuntui näkyvän. Sitten voisi ehkä jo jotain pienelle pojanpallerolle hankkia :-). Jotain esikoisneidiltä jääneitä vauvanvaatteita voi varmaan käyttää pojallakin. Kantoliina on hankittuna (esikoisen kanssa en käyttänyt), sitteri on lainassa kavereilla, vaunut ja turvaistuin täytyy hankkia. Äitiyspakkausta emme ota tässä raskaudessa, siinä ollut täkki, makuupussi ja muut tarvikkeet ovat vielä ihan hienossa kunnossa. Ja toppis on oliivinvihreä, sopii siis pojallekin ja sattuu olemaan yksi lempiväreistäni :-)
Jaa, nyt on kello sen verran että täytyy viedä likka iltapesulle.
Mukavaa illanjatkoa ja hyvää vointia kaikille!
Ykä 20+2
Voi miten moni on jo päässyt rakenneultraan! Minä joudun myös odottelemaan vielä ensi viikkoon asti, mutta vauhdillahan tuo aika tuntuu menevän..välilläihan hirvittää!
Masutuubeista oli puhetta joillain (anteeksi, en muista ikinä nimimerkkejä kun alan kirjoittaa..). Minä en edes yrittänyt etsiä niitä kaupoista, täällä on äitiysvaatteiden myynti niin heikkoa, että suosiolla kävelin kangaskauppaan ja ostin palan joustavaa mustaa puuvilla kangasta, maksoi kokonaiset 2,30e ja siitä sai tehtyä kaksi tuubia:) Tuo tuubihan on tosi helppo tehdä itsekin. Minulla on ollut tuubit käytössä jo tovin aikaa, sillä tykkään käyttää lantiofarkkuja, joista pitää kuitenkin jättää nappi auki, tuolla tuubilla sen saa sitten piiloon. Samoin paidoissa jää helma heti liian lyhyeksi, ja tuubilla saa kätevästi lisää pituutta paitoihin! Huomaa, että koon 34 paidoissa helma on usein melko lyhyt, nyt se ei enää yllä kun aavistuksen navan alapuolelle:D
No, mutta maha kasvaa siis vauhdilla, ja vauva potkiskelee aika säännöllisesti joka päivä. Varsinkin jos joku vähänkään painaa mahaa, niin heti alkaa potkia siihen kohtaan;)
Jaahas, pitänee kömpiä sänkyyn, pojat herää aamulla aina täynnä virtaa ja valmiina touhuun, äidillä tekee välillä tiukkaa pysyä menossa mukana, joten pakko ladata akkuja;)
Vanile rv19+
Moikka.Kolmas ylimääräinen.Ollaa matkalle lähdössä,joten piti käydä tsekkaas et kaikki on kunnossa.
Vauvelin sydänäänet kuului todella hyvin.Kovaa vauhtia taisi mennä.
Verenpaine vähän noussut...täytyy vissiin vähentää salmiakin syöntiä..
Tuli hankittua turvakaukalo akta gracon auto bay.
Aiks kätevä kun saa vaan siihen jalustaan.Millasii vaunui ootte ajatellu hankkia.Kävin kattomas viime vuoden emmaljungia pyysi niistä 580 onkohan ihan okei hinta..ajattelisin et ois..
Vaatteitakin jotai hiukan katottuna kun jotain ihanaa löytyy.
Fami 75 ja rv.18 ja 5
Turvallista kotimatkaa teille. Me aiomme palata vuoden sisään Suomeen ja sitten tulee 5 v täyteen maailmalla. Työpaikoista ei ole mitään tietoa, mutta kai se järjestyy. Mielellään palaan minäkin, vaikka olen viihtynyt kovasti maailmalla ja esim on ihanaa kun täällä on valoisat talvet ja huhtikuusta saakka lämmintä keliä (nyt 29 C päiviä).
Ajattelin kertoa perjantaina työnantajalle. Olen tosin päättänyt etten kerro, että en aio palata paikallisen miniätiysloman jälkeen ollenkaan töihin. Täällähän mammaloma on 3 kk, mutta useimmat ovat 6 kk poissa, eli palkattomalla loput.
Minä se masutuubeista puhuin aiemmin. En valitettavasti omista ompelukonetta ja olin käsitöissä koulussa aina ihan käsi, joten joudun siis tyytymään odottelemaan postin tuomia masutuubeja ;)
AJL
Siis hei, KAIKKI ovat jo käyneet rakenne-ultrassa tai ainakin ovat viikon sisään menossa. Ja KAIKKI tuntevat jo liikkeitä¿.. :) :) Tuosta voitte siis päätellä, että täällä liikkeitä ei vielä tunnu ja r-ultraankin on kuukausi aikaa. Enimmän osaa ajasta en edes tunne olevani raskaana, vaikka maha kyllä kasvaakin. Rv 16 neuvolassa SF oli 16 cm ja se on paljon enemmän kuin esikoista odottaessa (jolloin vastaavalla viikolla mitta oli 9 cm).
Minä ostin (tilasin) masutuubin, mutta olin kyllä hieman pettynyt. Minä kun en ole aivan niitä kapeimpia ihmisiä, ajattelin että yhden koon tuubi on sitten varmasti sellainen tarpeeksi tyköistuva, ei tiukka mutta tarpeeksi napakka. Vaan eipäs, tuubi jää ruttuun ja tuntuu ettei se tässä vaiheessa oikein pysy ylhäälläkään. Ainoastaan sitten lantiolta on vähän tiukka sauman kohdalta. Toki tuo varmaan loppuvaiheessa on tiukka, mutta ei siitä kyllä nyt vielä pitkään aikaan ole apua. Tai sitten minulla on vaan ollut aivan väärät kuvitelmat siitä, millaisia tuubit ovat.
Ei siis sen kummempaa tänne. Ihanat ilmat ovat olleet ja viikonloppunakin sisällä oltiin niin vähän kuin mahdollista. Heh, jospa tänä vuonna vaikka ruskettuisi ihan itsestään (kun siis esikon kanssa tulee nyt oltua pihalla tosi paljon).
Uutu rv 17+1
En jaksais enää odottaa ultraa, se on vasta 8.6. Olen kesätöissä ja en ole kertonut raskaudesta työnantajalle. Työkaverit kyllä tietää ja raskaus näkyykin jo. Työnantajaa en näe oikeestaan koskaan, eli en ole tätä erityisemmin salaillut, muttei ole ollut tilaisuuttakaan kertoa. Ehkä sitten ultran jälkeen, kun joudun menemään sinne kesken päivän ja hankkimaan tänne tuuraajan.
Liikkeitä olen tuntenut mielestäni jo vaikka kuinka kauan, vaikka ensisynnyttäjä olenkin. Nyt viimeiset 5 päivää ei ole ollut epäilystäkään, etteikö vauva liikkuisi! Kauhee myllerrys mahassa. Sitä ennen oli pitkään sellainen olo, kuin ei raskaana oliskaan. Ei mitään vaivoja, maha ei kauheesti kasvanut (toisin kuin nyt) ja liikkeet oli tosi vähäisiä kuitenkin.
Meillä on tosi hassusti neuvolat: eka neuvola 8+, np-ultra 11+, lääkärineuvola 13+ ja seuraavaksi siis menen vasta ultraan 21+ ja sen jälkeen tilataan seuraava neuvola. Kaksi kuukautta siis väliä lääkärineuvolalla ja seuraavalla ajalla! Menisin jo mielellään aiemmin, mutta kuulemma ei ole tapana, jollei erikseen ole joku syy. No olis kiva kuulla ne sydänäänet jne, multa ei ole edes mitään pissa jne kokeitakaan otettu rv 8+ jälkeen. Onko normaalia, että ensisynnyttäjät näin harvoin käy tarkastuksissa?
Tintti rv 18+5
Tiistaita! Tosiaan vasta tänään oli mun rakenneultra-aika (enkös odottanutkin kauan Uutu ;)) Videolle ei saatu ku oli heidän koneensa rikki mutta valokuvat sentään muistoksi. Edelleenkin näkyi vain yksi sikiö joka hyvin vastasi kaikilta mitoiltaan raskausviikkoja. Kätilö oli miellyttävä ja jaksoi kertoa tarkkaan ja näyttää lapsillekin missä mitäkin on. Hienosti näkyi kasvonpiirteet ja laskettiin sormia ja varpaita olevan oikea määrä :) Isoimmat luut käytiin läpi, samoin sisäelimet, aivot ja sydän eikä niissä mitään erikoista ollut. Kaikki hyvin siis! Istukan sijainti varmistui takaseinämäksi eikä mitenkään lähellä kohdunsuuta ollut. Lapsivettäkin sopivasti. Vauvan painoksi kone mittasi 400grammaa. Miehen toiveesta sukupuoli jäi salaisuudeksi, enkä kyllä itsekään ollut varma halusinko sen urkkia.. ehkä jos yksin olisin ollut niin uteliaisuus olisi voittanut =D
Muutama muukin asia oli mielessä kuin tuo ultra. MARRGE -ymmärtäähän tuon ettei yksin ole kiva mennä ultraan varsinkaan kun on ikäviä muistoja :( Mä olen käynyt tähän asti yksin kun ei lapsenvahtia olla saatu, tänään tuli mukaan mies ja pojat.
FUDGIS -tervetuloa Suomeen :)
MOONSHINE -onko sulla ollut myös isot lapset vai vaan nuo sf-mitat? Mulla on edellisissä raskauksissa myös oltu yläkäyrällä tai sen yläpuolella mutta eipä tuo jättiä ole merkinnyt. Neljän kilon päälle hiukan ;)
Kiva kuulla TARISTA! Nautiskele tosiaan sujuvasta odotuksesta.
MASUTUUBIA käytän ja tykkään! Kaipa niitä sit on erilaisia, siis materiaaliltaan ja istuvuudeltaan. Tää mun netin kautta ostettu pysyy hyvin mut on silti vielä kasvunvaraa mitassa, saa nähdä ratkeaako lopussa saumat ;)
Jeps mut mukavia odotuspäiviä kaikille, kuluu se loppukuistenkin aika vaikka ymmärrän et kurjaa on joskus kun toisille tapahtuu asiat aikaisemmin :) Terveisin Ä rv 21+1 sekä kolme pikkupoikaa
Täälläkin joudutaan odottelemaan rakenneultraa 20.6. saakka, onneksi sentään seuraava neuvola on ens viikolla.
Mukava, joskin raskas viikonloppu on takana, kun synttäreitä vietettiin ja muutenkin koko ajan jotain touhuttiin.
Nopeasti tuntuu tämä aika kuluvan, kaikkia pieniä vaivojakin on, mutta silti tuntuu, että aivan unohtaa välillä olevansa raskaana. No kunhan kunnon potkuja alkaa satelemaan, niin ei varmaankaan enää unohdu!
mussu ja napu rv 17+2
huh...paino on noussut vuorokaudessa melkein kilon...taitaa olla turvotusta seurauksena lakritsin syönnistä, nimittäin tämä päivä onkin pissattanut ihan koko ajan...
Mahakin on kasvanut kamalasti, eikä tätä tilaa enää kyllä peitellä vaikka kuinka yrittäisi(en kyllä edes yritä) Liikkeet on tosi vaimeita yhä edelleen, mutta varmoja liikkeitä kuitenkin.
ÄITIKOLMELLE: Vaikka tuo sf-mitta minulla onkin ollut suuri niin molemmat lapset painoivat tasan tarkkaan 3770g (poika oli tosin 2,5cm pidempi) Eli ei siis mitään suuren suuria. Nyt kyllä tuntuu että mennään neljän kilon päälle...mutta aika sen näyttää...mieluusti tekisin kolmannen saman painoisen kuin aiemmatkin =)
Nyt pikaisille päikkäreille ennen ruuan laittoa...
moonshine 18 tasan
Heippa *pitkasta aikaa* minultakin! Olen vaan seuraillut Yahoo-palstamme kuulumisia, ja siella on ollut niiiin hiljaista, etta paatin kurkistaa tanne puolella, ja taallahan kavi vilkas keskustelu : ) (siis Yahoopuolella olen Riikka)!
Taytyy alkaa taas seurailemaan, oon kylla ihan pihalla taas kaikkien nimimerkkien kanssa. Taitaa kaikilla olle rakenneultrat meneillaan, niin myos talla minulle ylihuomenna! Jotain yhtalaisyytta nakojaan on amerikkalaisen ja suomalaisen systeemin valilla. Kiva, kun ootte kertoneet, mita asioita siella selvitetaan odottavalle aidille ultrassa, tiedan sitten itse kysella. Taalla on vahan sellainen asenne, etta ei aidille siina ultrassa paljon kerrota ¿kun eihan se vailla laaketieteellista koulutusta ymmarra¿. Joten jos ei kysele, niin ei sitten saa paljon mitaan muuta tietoa kuin etta hyvalta nayttaa (Toivottavasti).
Kysymys: Mika on masutuubi? Milloin te sita kaytatte? Sori, olen vahan heikkotietoinen. Taalla ei masutuubeja tule vastaan.
Kysymys urheilusta: Kuinka moni urheilee aktiivisesti ja mita teette? Kuinka moni harjoittaa viela vatsalihaksia? Kayn itse salilla lahes paivittain. Rakas juoksuharrastus on jaanyt, sama tunne kuin Marggella, eli ei hyvalta tunnu, mutta salilla viela jaksaa tosi hyvin. Olin jattanyt tosin vatsalihakset pois harjotuksista ystavani suosituksesta: Hanella ¿halkesi¿ vatsalihakset 6 raskauskk:lla. No, nyt luin sitten uutta tietoa netista, etta tasta ei ole haittaa ja jopa pitaisi helpottaa synnytyksessa, kokeilin siis eilen. Ja tama ystavani on entinen MM-tason urheilija, joten aloin ajattelemaan, etta hanen vatsalihakset ovat varmaan alunperinkin olleet ¿hieman¿ kireammat kuin minulla. Meni ihan hyvin, mutta jumpan jalkeen oli todella outo olo ja kylkia ja alavatsaa pisteli ¿muilla kokemuksia? Vinkkeja? Maalaisjarki sanoo, etta jos joku tuntuu pahalta, ei sita kannata jatkaa¿
AJL & Fudgis: Missa ulkomailla te asutte? Tyokomennuksella vai onko miehenne sielta kotoisin?
Kivaa viikonjatkoa ja kirjoitellaan!
T: Mamma07 20+2
taas!
MASUTUUBI: Joku kyseli - se on sellainen putkilon muotoinen vaate tissien alapuolelta lantiolle, jonka päälle voi laittaa normaaleja paitojaan ja masutuubi suojaa sen, että napa ei pilkota kun vatsa kasvaa ja normipaidat jää pieniksi.
ASUMINEN: Joku kyseli, me ollaan molemmat suomalaisia ja ollaan itse asiassa mun työn takia täällä maailmalla, molemmat töissä (no kohta saa mies elättää ;)). Asutaan Roger Federerin kotimaassa. Se on suuri star täällä.
TUTKIMUKSET En halunnut normaalin niskapoimun jälkeen ekan trimesterin jatkotutkimuksiin ja nyt sitten olin vakaasti päättänyt etten mene AFP seerumiseulaan (ei anna mun iässä kauhean luotettavia tuloksia ja mittaa vaan riskiä, ei anna varmaa tulosta ja en tiedä olisinko valmis aborttiin, kauhea epävarmuus vaan jne...). No jotenkin lääkäri sai mut eilen ylipuhuttua tarkastuksessa ja tänään, ylläri ylläri, tuli soitto sairaalasta, että minulla on kohonnut riski (1/150 eli 0.7%, normaali on täällä 1/380) trisomiaan, se rakennepuoli (maha/selkäranka) mitä testi myös mittaa, oli kunnossa. No kävin lääkärin puheilla tänään iltapäivällä varmana siitä, että en tee lapsivesipunktiota (0.5-1% keskenmenoriski) ja se onneksi myötäili ja sanoi, että niskapoimu antaa trisomiasta oikeamman tuloksen kuin II kolmanneksen seerumiseula, minun iässäni. Halusin kuitenkin käydä juttusilla, jotta ymmärsin testin paremmin ja olin kuitenkin iloinen, että se rakennepuoli oli ok. Tai no joo, riski on siellä erittäin pieni, eihän sekään varmaa ole.
TUNTEMUKSET UUTU En mäkään tunne mitään. Tai tunnen mä jotain ihan alhaalla, alhaalla, mutta en tiedä onko se kohdun kasvua vai vauva. Sydänäänet kyllä kuuluivat eilen ihan siellä häpyluun päällä, joten voi olla että se vaavi on siellä ihan alhaalla vasta.
AJL 17+4
Moi kaikille tasapuolisesti!
Olen kyllä alusta asti lukenut juttujanne mielenkiinnolla, mutta en ole itse aiemmin kirjoitellut. Nyt päätin aloittaa haastelun kanssanne näin omalta osaltanikin.
Odotan ensimmäistämme, nyt raskausviikoilla 19+5. Kyllä nämä viikot menevätkin ihmeen nopeasti! Sekä niskapoimu-ultra että rakenneultra on nyt käyty (meillä kaupunki tarjoaa molemmat). Rakenneultra oli eilen. Kaikki näytti olevan kunnossa. Pikkuisen painoarvio oli huimat 303 g ja koko vastasi hyvin viikkoja. Liikkeet olen tuntenut noin raskausviikolta 17 asti, aluksi aivan hentoina rauhallisesti paikalla ollessani nyt jo vahvempina. Tuota mahaakin alkaa olla sen verran, että selvästi näkee salamatkustajan mukanani kulkevan. Eli ei mikään salamatkustaja enää!
On ollut kiva lukea juttujanne täältä, saa kuulla samassa tilanteessa olevien näkemyksiä! Ensimmäistä kun odotan niin ei oikein ole tietoa mistään.
Liikunnasta täällä on ollut puhetta. Itse olen vielä liikkunut melko normaalisti. Ulkoillut koiran kanssa reippaita lenkkejä, ratsastanut ja käynyt uimassa mm.. Heti raskaaksi tultuani jätin vierailla hevosilla ratsastamisen pois ja olen ratsinut vain omalla turvallisella suomiputellani, jonka tunnen hyvin. Suunnistamassa olen myös käynyt. Tosin kävelen radat läpi, metsässä en uskalla nyt juosta kaatumisvaaran vuoksi.
Selma27 ja " hattivatti" 19+5
Täälläkin odotellaan huomista rakenneultraa. Migreeni on ikävä kyllä palannut neljän kuukauden tauon jälkeen. Akupunktiota nyt kokeillaan, jos siitä vaikka olisi hyötyä ettei tarvitsisi lääkkeitä kovin paljoa syödä. Eikä tuosta panadolista kovin paljon hyötyä ole...Selkä on ruvennut myös vaivaamaan. Ajattelinkin hankkia tukivyön. Huolestuin viikon loppuna kun masussa oli kovin hiljaista, siellä kun on vilskettä tuntunut jo monta viikkoa. Onneksi pikku kaveri ilmoitti sitten itsestään eilen illalla muksimalla oikein kunnolla. Ihanaa kun on vihdoin tullut kesä. Pitäisi kai alkaa hankkia kevyempiä vaatteita, jotka sopivat päälle. Olen yrittänyt selvitä vanhoilla vaatteilla mutta nyt on kai annettava periksi mammavaatteille tai ainakin siirtyä kokoa isompiin. Aurinkoista päivänjatkoa kaikille vatsankasvattajille!
mimit ja pikkuinen 19+1