Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

mitä eroa spinaali ja epiduraalilla?

11.02.2008 |

Hei

kysymys ylhäällä. Itseasiassa minut on puudutettu molemmilla mutta niistä on niin kauan aikaa etten itse osaa paljon eroa sanoa. Nyt on suunniteltu sektio tulossa (pelottaa aivan sairaasti), kun noi edelliset ei oo mitään herkkua olleet...Ja Kätilöopistolle olen menossa joten miten tuo suunniteltu sektio siellä on muilta sujunut?

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
26.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoista synnyttäessä sain epiduraalin toimi todella hyvin ja juuri oikeaan aikaan.

Kuopusta synnyttäessä pelkäsin spinaalia juuri sen päänsärkyriskin vuoksi, mutta kätilö sai suostuteltua spinaaliin. Hyvä niin.

Ainut miinuspuoli myös se etten tuntenut tarvetta ponnistamiseen joten " sokkona" ponnistusvaihe läpi vartissa.

Kätilö vaan totesi että voisit nyt alkaa ponnistamaan jo.

Niin ja sitä päänsärkyä ei tullut, molempia suosittelen ehkä enemmän spinaalia uudelleen synnyttäjälle..

Vierailija
2/4 |
11.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

laitetaan selkäydinkanavassa hiukan eri tilaan, spinaalin vaikutus on nopeampi mutta lyhytkestoisempi ja sivuvaikutusriski (esim päänsärky) hiukan suurempi.

Epiduraalissa katetri jätetään paikalleen, jolloin kipulääkeannos on helppo uusia ja vaikutus kestää muutenkin kauemmin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
11.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistaakseni spinaalin vaikutusta ei voi lisäta toisin kuin epiduraalin. Siksi olenkin aina pyytänyt jälkimmäisen vaikka voihan se lääkäri siinäkin tyriä.... kokemus viimeisimmästä synnytyksestä että väärin laitettuna vei kaikki tuntemukset siis kriittisessä ponnistus vaiheessa, mutta sitä aiemmalla kerralla onnistui loistavasti.

Vierailija
4/4 |
11.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

tehdään aina kertapistona, jolloin uusiminen edellyttää uuden piston. Monesti uudelleensynnyttäjille suositellaan spinaalia nopeamman vaikutuksen vuoksi, koska epiduraalin vasteen saaminen kestää kauemmiin, jolloin sillä voi olla puutteellinen kivunlievitysteho nopeasti etenevään synnytykseen.

Itse olen synnyttänyt kerran luomuna ja toisen kerran spinaalipuudutuksella, joka tehosi oikein hyvin eikä aiheuttanut mitään sivuvaikutuksia, joskin vei ponnistamisen tarpeen.

Tässä on muuten hyvä linkki aiheeseen: http://www.say.fi/liitteet/synnytyskipu.pdf