ELOKUISET MA-TI......
Kommentit (29)
Linkki viikonloppuun; http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=10353178&p=2&tmode=1&smod…
Minä täällä kipeänä sisällä joudan pinoa nostelemaan.... no täytyy päivällä lähteö pihalle istuskelemaan kun tuo 2 v on kuitenkin terve ja ihana päivä ulkoilla!
Monella olikin lapset yökylässä viikonlopun niin myös meilläkin ja onhan se ihanaa, vaikkakin niin outoa kun on niin hiljaista vähän liiankin rauhallista.
Vauveli03: tsemppiä allergiakauteen, toivottavasti alkaa helpottaa vähitellen. Täälläkin vauvan koko huolettaa, sillä painoarviossa vauva oli juuri ja juuri alakäyrällä, onneksi kuitenin melskaa masussa sen verta tarmokkasti, että varmaan voi hyvin....
Vauvan vaatteista oli puhetta: yhtään en ole hankkinut, sukupuoli ei ole tiedossa ja tyttöjen vaatteita on yllinkyllin, joten sitten jos sattuisi olemaan poika niin pitäisi jo vähän shoppaillakin, mutta kun nyt en tiedä niin on toistaiseksi jäänyt ostamatta.
Juhlavaatteistakin oli puhetta: jos on sen mallinen, että maha ei kovin isoksi ole kerennyt kasvaa tai ei kasvakaan niin muotihan on nykyään hyvä se suhteen, että yläosat on nyt vatsan kohdalta todella löysiä. Itse hankin ihan h&m:stä ja lindexiltä kivoja kesäisiä yläosia ihan normaalimallistosta ja luulen pärjääväni niillä loppuun asti, joten kannattaa käydä kokeilemessa jos sopivia löytyisi!!!
no niin eiköhän ole tullut kirjoiteltua riittävästi ainakin hetkeksi...
Linkki viikonlopun pinoon: http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=10353178&p=2&tmode=1&smod…
Täällä ei oikeestaan sen ihmeempiä, viikonloppuna oli aivan ihana ilma. Lauantain hyödynsinkin perusteelliseen siivoukseen ja huolasin toki aina välillä, mutta selkä tahtoo väsyä moisesta rehkimisestä ja vielä eilenkin oli selkä ärtyisä ilmeisesti juuri tuosta lauantaisesta rehkimisestä.
Liitoskivut ovat astuneet kehiin, kylkiä juilii välillä ikävästikin ja oikeestaan juuri makuulla tai sitten pitkään jaloilla olemisen jälkeen, kun ei ole päässyt itseään oikaisemaan. Vauva tuntuu täällä majoittuneen jo pää alaspäin, jossa on jo viikkoja viihtynyt. Välillä tuntuu painon tunnetta kohdunsuun tienoilla, mutta neuvolassa sanoivat viimeksi, että paikat hyvin kiinni, pehmennyt mutta pituutta 4 cm, ultralla tarkistettuna, joten vauva tuntuu kuulemma päällään ja käsillään pukkailevan kohdun suuta.
Sairaslomalla olen siis tuonne kesälomaan saakka tämän pari viikkoa, on kyllä ihan hyvä, sillä tarvitsee välillä lepoa ja selän oikaisua pitkälleen päivän mittaan.
Huominen sokerirasituskoe hieman jännittää, tuon huimailun takia, mutta jospa sitä säästyis siltä tällä kertaa.
Aurinkoista päivänjatkoa!
vauva2006 rv29+2
wintergirl:pikaista paranemista flunssan kourista, ikävä tauti sekin.
vauveli03:allergiaoireet ovat todella ärsyttäviä, itsekin niitä kärsineenä sen tiedän. Pakko oli minunkin aloittaa allergialääkkeiden syöminen, vaikka yritin sitä pitkittää mahdollisimman kauan toivoen, etten niitä tarvitsisi syödäkkään, mutta ei sitä ilmankaan pysty olemaan, kun silmät ja nenä alkaa oirehtia. Minullakin on astma, joka tosin ollut teini-iästä alkaen parempana, joten en ole säännöllistä lääkitystä tarvinnut, mutta kohtauslääkettä aina harvakseltaan kylläkin, ja nyt ihan senkin takia aloitin nuo allergialääkkeet ettei astma vaan menisi huonommaksi, kun se kuitenkin olisi ikävämpää. Jaksamista sinulle allergian kanssa.
vauva2006 rv29+2
Wintergirl: minä myös haen samaa ä-rahaa kuin esikoisesta aikoinaan (ikäeroa siis alle se 3v). Neuvolasta neuvoivat, että kannattaa kirjoittaa siihen lopussa olevaan " lisätietoja" -kohtaan, että hakee samaa rahaa kuin aikoinaan. laitoin siihen myös varmuudeksi esikoisen syntymäajan ylös. Päätöstä en ole vielä saanut, mutta eiköhän tuo pian postiluukusta tipahda.
Pulu 25 + 5
Uusi viikko on jälleen alkanut, toivottavasti paremmissa merkeissä. Esikoinen sairastui perjantai-iltapäivällä sitten siihen kovasti pelkäämääni mahatautiin. Oksensi ja ripuloi pe-la ja su jatkui sitten kovalla kuumella ja ripulilla. Aamulla oltiin terveyskeskuksessa, pikkuinen kun on ihan loppu, ei muuta tee kuin nukkuisi. Juominenkin on vähän vähänlaista. Ei ollut onneksi merkkejä kuvumisesta, joten kiikutin hänet mamman luo lepäämään, jotta itse pääsin töihin. Toivottavasti reppana nyt paranee, lääkäri veikkasi, että kyseessä on noro-virus, josta toipuminen kestää 4-5 päivää.
Pönttö-örvelö: Oli hauska lukea sun kommentteja kesästä 2003. Minäkin odotin silloin esikoistamme, joka syntyi elokuun lopulla. Toivottavasti tästä kesästä ei tulisi ihan yhtä kuuma!
(.) Paino tippunut 2 kg! Kun lapsi oli kipeä en voinut säälistä/empatiasta syödä itsekään mitään, olo on hieman heikko ja mahakin tuntuu kutistuneen. No, onhan noita kiloja tullut siltikin 7, joten ihan komean kokoinen olen edelleen. Vatsassa tuntuu vilkasta liikehdintää nyt useasti, se on mukava asia. Huomenna on sitten vihdoin se lääkäri, jossa puhumme mahdollisesti edessä olevasta sektiosta ja lapsesta otetaan tarkkoja mittoja. Kirjoittelen sitten keskiviikkona mitä siellä sanottiin. Mukavaa iltapäivää!
Eli moikka vaan pitkästä aikaa..tais mennäkki melkein kaks viikkoa etten ollenkaan ole kirjoitellu, mikä on multa aika pitkä aika..
Eli omasta navasta sen verran että viime viikolla oli neuvola lääkäri..paikat on onneksi kiinni kaikesta näistä kipeistä suppareista huolimatta ja kaulaaku 4cm (johtuen kuulemma lapsen asennosta, joka on sitkeästi perätilainen)
hemppa oli laskenu 117
painoa oli tullu yli kilo per viikkoa (siis apua)
veret otettiin (rh- vuoksi)
verenpaineet onneksi 114/70
pissa ok
turvotus +
Siis nyt kateellisena luen miten teillä ei ole paino noussut paljon mitää :( mulla tuota tulee vaikka mitä tekisin, turvotusta kylläkin oli kuulemma selvästi tullut jo, saas nähä mitä se on sitten ku ne kuumat ilmat alkaa..kävelyistä sanottiin että ei saa tehdä pitkiä lenkkejä suppareista johtuen (jotka on ihan hirveen kovia, mulla on kahelta edelliseltäki alkanu aikasin supparit mutta ei näin kovina)..portaat on melkosta rääkkiä..joten mitenköhän sitä painon nousua sitten nyt mitenkään hallitsee ku ei saa hirveesti liikkuakaan...?
Viikonloppuna kitkin nurmikolta voikukan kasvustoja tuolla fiskarsin kitkimellä, ja arvatkaa kenen selkä oli sitte illalla kipeä, voi turkkanen sentään, onneksi mies painoi tuolta alhaalta selkää että pääsin sohvalta ylös!
Kovasti teillä lapset ovat yökyläilleet, ihanaa teidän puolesta. Meillä on Rapuäiti sama homma: meidä lapset eivät tunnu kelpaavan kenellekkään yökylään... ;( synnytys pelottaa sen vuoksi ku en tiedä mihin nuo lapset paan. Sehän rajottaa tuota yökyläilyä jonkin verran ku meidän isovanhemmat asuvat tuolla 500km päässä samaten sieltä ei hirveen nopeesti tulla synnytysammaksi. Mutta eipä meidän lapset ole ollut koskaan toisten isovanhempien luona ilman meitä edes pitkillä lomillaan...harmittaa vaan ku heille ei tule sellaisia muistoja mummuloista ku itellä on ollut
Mitäs muuta tänne onkaan tapahtunu?
Täytyy palailla iltapäivällä uudelleen, kipastaan soittotunnille (viimeiselle )
Nani76 ja Vilperi 27+2
Pitkästä aikaa... On ollut taas kaikenlaista sutinaa, töissä kiirettä ja kotonakin kaikenlaista. Nyt oltiin koko pitkä viikonloppu mökkityömaalla omalla perheellä, ihana katsoa, miten 4 vuotias nauttii luonnosta ja touhuilee menemään ympäri tonttia! Ainoastaan koko ajan pitää vahtia, ettei vaan kaikista kielloista huolimatta rantaan suunnista ja järveen huku. Meillä mökki on vielä kesken, sisältä aika valmis, ulkona työtä on vielä paljon. Mutta ihana paikka ja nyt voi jo mökkeilystä nauttiakin.
Maalailin pohjamaalia ulkovessaan ja aittaan, että päästään maalaamaan värillisellä, ja vasta maalamisen jälkeen havahduin, ettei mun ehkä oiskaan pitäny maalata :( On pohjamaalissa kuitenkin kaikki myrkyt sienien ym. varalle. Nyt olen sitten murehtinut sitä, josko olen tehnyt vauvalle jotain. Siis ulkona kylläkin maalasin, mutta silti...
Lisäksi sain taas flunssan! Oliskohan jo neljäs tänä vuonna. Olo on ihan syvältä, pää täynnä räkää, nukkuminen huonoa... Huomiseksi on liput Uuteen Iloiseen Teatteriin ostettuna, kun miehellä synttärit, syömäänkin piti mennä, saa nähä onko musta mihinkään lähtijäksi :( Yritän siis todella ottaa levon kannalta. Jos ei muuta niin mennään vaan teatteriin, mummi tulee hoitamaan pikkuneitiä ja jää samalla yöksi, keskiviikkoaamuna on tarhan kevätjuhla.
Muuten olo mitä mainioin, vauva liikkuu omaan rauhalliseen tahtiinsa, heittelee välillä kyllä sellaisia voltteja ;)) Olen jopa parina iltana tehnyt liikelaskentaa, jos on liikkeitä ollut vähänlaisesti päivän mittaan (lue: en ole ehtinyt rekisteröidä) Luulen, ettei kaikkia muksauksia päivän mittään tunne ja ennen kaikkea niihin jo tottuneena sen kummemmin ajattele. Painoa mulle on ekasta neuvolakäynnistä tullu 3-4 kg, painosta ennen raskautta en ole varma. Todellinen painon nousu varmaan 6 kiloa.
Minä muistan tuon kesän 03 hyvin, esikoinen syntyi huhtikuussa ja veljen vaimo odotti esikoistaan elokuulle asti, oli raskasta kuumalla vastasyntyneen kanssa, mutte veljenvaimolla oli tuskaista. Hän vietti pitkiä aikoja vanhempiensa luona kellarissa, ainoa paikka, jossa oli viileetä. Kohdunsuu oli auki - uiminen kielletty. Joten vähän kauhun sekaisin tuntein tätä kesää odotan. Ja koetan ottaa rauhallisesti, että se kohdunsuu pysyisi kiinni, haluan uida! Onneksi vanhat biksut menee hyvin päälle ;D
Mitään en ole vauvalle ostanut, tytön jälkeen poikaa tässä kait odotellaan, mutta kun ei ole varmaa, en ole mitään poikienvaate hamstrausta aloittanut. Ja esikoisen vauvan vaatteissa on sen verta neutraaleja, että hyvin selvitään. Ja minua ainakin se vaatteiden tulva esikoisen synnyttyä yllätti, joten eiköhän sieltä tule poikamaisia vaatteita, jos tämä herra on. Muuten kaikki on esikon jäliltä tallessa. Kantoliina puuttuu vielä, mutta odotan serkulta tietoa, josko häneltä liina liikenisi lainaksi.
Voikaa hyvin! emma 28+3
Innostumpa nyt minäkin kirjoittamaan ensimmäistä kertaa. Edellisellä kerralla viihdyin ahkeraankin tällä palstalla, mutta nyt tuntuu, että aika ei millään riitä.
Töissä on ihan hulvaton meno ja stressi. Olinkin viime viikolla supistusten takia sairaslomalla ja uskoisin, että suurin syy niihin on juuri stressi. Heinäkuun alussa häämöttää vasta äitiysloma, mutta tuskin niin pitkään jaksan täällä olla. Onneksi sairaslomaa saa helposti.
Minäkin olin raskaana kesällä 2003. Keskiraskaus oli juuri menossa, kun olin hevosten kanssa kisamatkalla Saksassa ja Englannissa. Siellä oli historian kuumimmat kesät, mutta ainakin silloin olo oli mitä mahtavin.
Tää raskaus tuntuu muutenkin vaivalloisemmalta, kuin edellinen. Liitoskivuista en tiennytkään ennen tätä ja muutenkin on tankkimaisempi olo, vaikka kiloja ei olekaan kertynyt paljon mitään. Rakenneultrassa näytti, että olisi poika tulossa, mutta eihän se ihan 100-varmaa ole. Erilainen raskaus joka tapauksessa verrattuna ensimmäiseen, josta tyttö syntyi.
Maalausta on täälläkin harrastettu, kun keittiön kattopaneeleita värjäsin. Vielä pitäisi leikkimökki kunnostaa pikkuneidille ennen elokuuta, että siinäkin tulee varmasti maalailtua. Ei kait se ihan suositeltavaa ole, mutta ulkona kun tekee, niin tuskin siitä pahemmin haittaakaan on.
Vointeja kaikille ja jaksamista, niin töissä kuin kotona olevillekin!
cola rv 28+4
Niin pitipä palaamani..
Cola100: tervetuloa! Ja muut uudet myös!
Wintergirl: Tätä tämä odottavan äidin elämä on :) toinen pelkää lapsen pienen koon vuoksi ja toinen sen suuren koon vuoksi.. eli mulla just toisin päin.. mutta jos lapsi kuitenkin liikkuu ja kaikki muut näyttää olevan ok, niin eiköhän uskalleta nauttia tästä kaikesta ihanasta " kurjuudesta" mitä näiden lasten odottaminen antaa.. :) Mulla nuo rytmihäiriöt eivät ole ollenkaan yhteyksissä syömiseen, niitä tulee ihan millon sattuun..
siis itse pelkään ihan tosissaan että odotan jättiläistä tms. unohdin tuosta neuvolalitaniasta sen sf-mitan, joka oli 26+4 rv:llä 26cm! Siis ihan valtava! Näytänki ihan kävelevältä valaalta :) ja ku painoa on tullut jo yli 11kg tähän mennessä ja ku nälkä on koko ajan ihan valtava, ajattelin että ei mikään piiperoinen tuolta masusta ole tulossa..siis olen pieni ihminen kooltani enkä haluais yrittää sellasta jättiläistä punkea tuolta alhaalta ulos siis huh huh...mutta katellaan nyt miten tämä tästä kehkeytyy..
Wintergirl: vielä piti sulta kysyä ku näitä myrkytystapauksia ollaan että missäs vaiheessa sulla alko oireileen? Edellisessä raskaudessa mulla oireet alko 29+ viikolla verenpaineen hienoisella nousulla..nyt mulla on ollut neuvola jo kaks kertaa kolmen viikon välein ja sama jatkuu eli seuraava nla on just 29+ viikolla...vähän on ruvennu tuolla takaraivossa pelottamaan ku tää päänsärky on ihan kamalaa, paineet on onneksi ihan ok eli sellasta 110/65 tyyliin..ja sairaalasta ei ole saatu mitään papruja tuohon edelliseen synnytykseen yms viitaten...
Maalauksesta: Ekaa ku odotin maalasin sisätiloissa jotain metallihökötystä..olin kesätöissä ja mutta vasta toisella tai kolmannella kuulla raskaana enkä jostain syystä uskaltanu pomolle sanoa että onkohan tämä ihan hyvä juttu...vähän kyllä jännitin että mitä vaurioita lapselle sain aikaseksi...itelle ainaki päänsäryn sain...no joka tapauksessa lapsi on ollut erittäin terve koko lapsuus ajan...
Juhlavaatteista: meillä on tiedossa ainaki rippijuhlat..löysin sellasen mustan mekon mikä on sellasta joustavaa materiaalia, ylhäältä se on vähän sellanen paitapuseron tyylinen ja helma on suora ja polviin asti...eihän se mikään juhlamekko ole mutta kuulemma (vaatetussuunnittelijaserkun mukaan) menee juhlissa jonku värillisen tai valkoisen huivin kanssa..
Emma0403: kuulostaa ihanalta tuo teidän mökkiprojektinne! Me löydettiin viime kesänä ihana mökkitontti jota oli tarkotus tänä kesänä alkaa rakentamaan...mutta nyt oli pakko siirtää sitä ens kesälle ku musta ei ole mihkään risutalkoisiin...
Kesä 2003: ite en ollut sillon raskaana mutta kesä -99 oli kans ihan kamalan kuuma (jos kukaan nyt enää muistaa) odotin tuota toista sillon ja la oli lokakuussa, mutta myrkytys iski ja vaavi tuli jo elokuun alussa..vähän jänskättää tuo kesä ja kuumuus ku myrkytykseeni ei syytä tiedetä, mutta sinä kesänä tapauksia osastolla oli harvinaisen paljon, että olisko sillä kuumuudella ollu sitten jotain tekemistä sen kanssa...
Nyt aattelin mennä antamaan miehen vanhalle kylpytakille uuden elämän Vilperin sisävaippana ;) mutta sitä ennen syömään..tai täytyy kait se ruoka ensin laittaa, ku ei se taida itekseen naaman eteen tulla :)
Aurinkoista viikonjatkoa!
Nani76 ja Vilperi 27+2
Mulla nuo paineet on nousseet 32-33 jokaisessa raskaudessa, että jotenkin tuntuu, että siihen asti voin ottaa ihan rennosti, koska en jotenkin usko, että nyt noin yhtäkkiä aiemmin nousisikaan. Ja voihan olla, että nyt ei nousekaan kun on tuo primaspan vaikka viime raskaudessa nousikin minihepariinista huolimatta. Pitänee olla toiveikas... Mullahan tuo raskausmyrkytys on aina hidastanut vauvojen kasvua, mutta tämä nykyinen onkin jo painoarvion mukaan pikkuruinen, joten jos tuosta kasvu hidastuu niin tosi miniksi jää.
Minulla on tuota päänsärkyä ollut tässä raskaudessa enemmän kuin kaikissa kolmessa edeltävässä yhteensä, nytkin paraikaa päätä särkee. Paineitakin olen alkanut nyt mittailla kun tuo vauvan pienuus huolestutti niin kerran päivässä tai joka toinen päivä ja huippuhyvät ovat onneksi olleet!
Mutta nautitaan raskaudesta niinkauan kuin kaikki näyttää näin hyvältä, eikös?
Tänään on taas ollu ainaki täällä oulussa ihana ilma aurinko paistaa ja lämpöasteita liki 20 astetta. Taitaa se kesä sittenki tulla.
Aamulla oli lääkärin neuvola heti 8 piti siis herätä aikaisin.
Lääkäri oli sama ku viimmeksikki ja henkilökohtaisesti en jostain syystä tykkää siitä. No eihän noita käyntejä sen luona niin miontaa oo.
tässä tilastotietoja taas käynnistä
painoa oli tullu 1kg,276g
siis 11 päivässä. ( tätä ennen ei ollu tullukkaa ku n kilo koko raskauden aikana)heti oli lääkäri kyselemässä et onko herkkuja tullu syötyä ym... Eka ne valittaa ettei paino nouse ja sit ku nousee niin sekää ei passaa :0( ? :0)
paineet 146/89
sf mittä 26
tarjonta pt
syke 150
liikkeet ++
Eli siis kaikki kunnossa massuasukilla.
Ja munki vointi ihan hyvä. Soittivat tänään äitipolilta että pitää mennä keskiviikkona käymään siellä. Haluavat vauvan vointia tarkistaa. No näkee taas tytsyn ultrasssa :0) Ja ainaki kätilön kans käyn juttelee. pitää siitä sit kertoo enemmän ku oon siellä käyny. ja torstaina sit kardeologiselle. Oman voinnin arviointiin.
Juups tänään olin siis sellasen 9 tuntia liikenteessä ku menin vielä käymään kaupungilla neuvolasta suoraan ja sieltä ton miehen kans kaverinluo kylään. Kiva oli päästä ihmisten ilmoille, tosin aikarankkaa ku huonolla syönnillä olin koko päivän. Mut ei kait täsä muuta pitää tarkistaa netistä joko ois mulle tullu tonne r-kioskille henkka maukan paketti, ku ne ei taho niitä saapumisilmotuksia muistaa lähettää.
Teresa81+ ötökkä 26+6 (huomenna poksuu taas)
Kesä03 on hyvin jäänyt mieleen, kun neitokainen oli vauva ja olo oli itselläkin tukala. Imetyksen vuoksi muutenkin tuntui hiki virtaavan aina, kun vauva imi, mutta se kuumuus sai välttämään kaikkea liikkumista päivisin ja ei yhtään huvittanut olla ihmisten ilmoilla, kun hiki vaan valui. Nyt on saanut jo esimakua kuumuudesta ja sisällä varsinkin kuumuus tuntuu välillä kamalan ahdistavalta. Töissä taas on niin viileä ilmastointi, että siellä pitäisi olla jalassa villasukat, kun veto käy jalkoihin.
Nani: Fiskarsin vehkeen kanssa heiluessa (vain noin 45min) sain minäkin selän ihan katkeamispisteeseen. Oli ihan kamalat kivut, vaikka aluksi luulin, että sillä saisin paremman asennon. Kaveri, joka ei ole raskaana, kertoi kyllä saaneensa 3tunnin samaisella välineellä kitkemisestä myös selän jumiin.
Täälläkin vauva vielä pyörähtelee asennosta toiseen. Pidän enemmän siitä, miltä liikkeet tuntuvat, kun vauva on pää alaspäin. Perätilassa ollessa potkut tuntuvat vähän ilkeästikin välillä.
Minullakin esiintyy turvotusta, mutta se on vähän päivästäkin kiinni. Sormukset otin jo sormista kokonaan pois, etteivät turhaan ahdista sormissa.
Jotain muutakin piti kommentoida, mutta täytyy jättää se myöhempään.
Västis ja Taimi 27+3
Nanin mekko kuulostaa samalta kuin omani, joka on kyllä toisen värinen. Aion käyttää sitä parissa häissä + muissa juhlissa. Ei oikein ollut vaihtoehtoja. Embian mekot saivat minut näyttämään tosi kummalliselta, yläosan leikkaukset eivät ollenkaan sopineet lyhytkaulaiselle. Myöskin hauikset " lihoivat" mekoissa useita kiloja. Joissain mekoissa olisi ollut ihana kangas, mutta myös helma oli ihmeen jättimäinen, näytin vielä valtavammalta kuin olenkaan. Ei kiitos.. Kyllä juhlavaatteiden ostaminen on hankalaa näin raskaana. Ei ollut myöskään aikaa tilata netistä, vaikka www.missymom.net nettikaupassa olisikin ollut pari mahdollisesti ihan ok mekko myös juhliin. (jätän usein vaateostokset liian viime tinkaan..)
Västis
Nyt näyttää siltä, että kohta alkaa sataa. Sinäänsä ihan hyvä juttu, kun ollaan viikonloppuna tehty vähän istutus hommia tuolla pihamalla. Saisivat kasvit sitten vähän vettä, ei tarvitsisi kastella!!
Minäkin pelkään tai kauhulla odotan, että kuinka valtava tästä masulaisesta vielä kasvaa!! Ultrassa oli ihan normaali kokoinen, eikä sf-mittakaan viikolla 26+3 ollut kuin 24cm eli ihan normaali siis. Mutta painoa on tullut ihan kivasti (11kiloa..) ja tuoreessa muistissa vielä on miltä tuntui kantaa vatsassa yli nelikiloista lasta. Tuntui, että tätä kuopusta oli ihan joka paikassa.. yhtä aikaa painoi kylkiluihin ja virtsarakkoon.. Sitä paitsi tuntui, että ei minusta yhtään tuon isompi olisi ulos mahtunutkaan.. Enhän tietenkään tiedä, että minkä kokoinen kaveri sieltä nyt on tulossa, mutta toivottavasti olisi edes vähän pienempi (tai sitten minulla paikat jo sen verran venyneenmät..).
Jotain piti vielä kommentoida, mutta en nyt yhtään muista että mitä.. No tulen tänään vielä myöhemmin tänne lueskelemaan ja saatanpa ehkäpä jotain vielä kirjoitellakin. Sitten joudun muutamaksi päiväksi netti pimentoon (kääk.. tuleekohan vieroitusoireita..?!).
pönttö-örvelö rv 27+3
Mulla oli eilen se istukan tsekkaus ultra, jossa siis tarkistettiin, että istukka on noussut kohdunsuulta pois. Ja olihan se. Vauvan koko oli tällä hetkellä n 1kg200g. Onko teidän mielestä jotenkin pieni ?? Ainakin kaikissa vauvaoppaissa sun muissa, näillä viikoilla pitäisi olla jo jonkin verran painavampi.. No kerkeehän tuo vielä kasvaa.
Sukupuolta ei näkynyt, mutta ei kyllä selvästi ainakaan mitään kivespussejakaan. Pusuhuulet vaavilla oli ja siitä sainkin kuvan kotiin muistoksi =)
Semmoista tällä erää.
lion 76+ lionbaby 29+1
Pakko oli tähän heittää eriävä näkökulma.
Itse oon nimittäin erittäin tyytyväinen kyseiseen välineeseen, enkä ole huomannut minkäänlaista selän jumiutumista voikukkaurakan jälkeen. Mun mielestä se on siis oikein hyvä apuväline loputtomassa sodassa voikukkia vastaan. :-)
nanilla ja wintergirlillä on siis myös näitä vaivoja:( Mulla lakoi esikoisesta rr nousemaan rv 29 ja sitten viikosta 33 tosi nopeasti. Proteiinit tulivat pissaan ja jouduin lirimään tonkkaan 2 vrk. SItten synnytys käynnistyikin spontaanisti rv 38 ja menin synnyttämään niiden tonkkien kanssa. En raaskinut poiskaan heittää, kun oli niin hankalaa kerätä;) Nyt minulla on jo pari viikkoa sitten alapaineet alkaneet nousta, eli lähdöstä 110/55 ollaan päästy lukemaan 105/75. Turvotusta on koko ajan ollut ja välillä menee palloja silmissä ja huippaa. En silti osaa kovinkaan pelätä, koska esikonkin kanssa meni kuitenkin niin kivasti. Minulla esikoinen oli pieni, 2890g ja 47cm mutta itse olin syntyessä vielä pienempi. Hän on syntymänsä jälkeen kasvanut pituutta +2 käyrällä ja paino imetyksellä +1 ja sen loputtua 0 käyrällä.
Vauvan koosta: Minullakin oli rv 26 sf mitta 26 mutta esikoista odottaessakin jossain näillä paikkeilla oli kuvitelmissa, että isoa vauvaa odotetaan. En tiedä hidastiko pre-eklampsia sitten lopussa, eáinakaan napaverivirtauksissa ei ollut mitään poikkeavaa. Ystäväni synnytti alateitse toisena lapsenaan pojan, jonka mitat olivat 5200g ja 59cm. Ja kaveri on 163cm pitkä ja normaalipainoinen. Ei tullut mitään kauheita repeämiä, kätilö oli kyllä sanonut että hänellä on hyvän mallinen sisälantio, ettei tuon kokoista vauvaa ihan kaikilla lantioilla ulos pusketa.
Tämä masukki tuntuu olevan suuri myös mutu- tuntumalla; erotan ihan selkeästi missä on pää, peppu, kädet ja jalat. Tilaa näyttää kuitenkin olevan vielä kääntymiseen, vaikka se minuun ´sattuukin.
Terveisin Gekko+ Muru+ Masu 27+5
Jouduinkin jo heräämään tänään hyvissä ajoin, kun oli heti aamulla klo.7 sokerirasitukseen meno, siellä tuli vietettyä se pari tuntia. Glukoosilitku oli oikeastaan ihan hyvää ja sen jaksoi hyvin juoda. Pääsin onneksi lepäilemään petipaikalle, kun sitä huimausta ja viimeksi oli se pyörtyminen paastoverikokeiden jälkeen. Nyt ennakoin ja söin illalla tuhdin iltapalan ennekuin alkoi 8-10 tunnin paastoaminen ja tein ruoka-annoksen valmiiksi jääkaappiin, että saan heti sen syödä, kun tulen kotiin. Kirjaa lueskellessa aika meni ihmeen nopeasti, kun siihen osasi siten asennoitua.
Huomenna saan neuvolasta kysellä tuloksia tästä kokeesta ja viimeviikkoisesta maksa-sappiarvo kokeista, joista maksa-arvot oli ainakin hyvät eli alhaalla. Sappiarvoissa menee kauemmin noin viikko kuulemma. Nyt alkaa hieman väsyttämään, pitäsköhän mennä hetkeksi lepäilemään..taidan ottaa kuitenkin kahvia verenpainetta nostamaan ja katotaan sitten väsyttääkö vielä.
vauva2006 rv29+3
Ja tauti vaan jatkuu, korvatulehdus ja toiselta puolelta tärykalvokin puhjennut. No antibiootit oli pakko nyt aloittaa, joten toivottavasti tauti helpottaa... Lapsetkin ovat tänään toistaiseksi kuumeettomia.
Lion76: http://www.tekay.fi/ tuolta linkistä painonkehityksestä näet miten vauvan painoarvio sijoittuu käyrästölle eli tuon mukaan 29 viikolla alaraja olisi 1200 ja yläraja 1650 ja 1200 näyttäisi sijoittuvan hieman keskikäyrän alapuolelle eli ei liian pieni. Vertailuksi meidän kakkonen painoarvioitiin 30+5 1266 g ja tuolloin kulki aika lailla alimmalla käyrällä ja nyt tämä uusin oli 24+2 580 g ja ihan alakäyrällä meni.
Gekkokolmonen: toivotaan, että raskautemme sujuvat tällä kertaa hienosti. Minusta olisi ihanaa päästä joskus kokemaan miten synnytys alkaa ihan luomuna ja jos ei tarvitsisi osastolla makoilla niin ihanaahan se olisi. Mutta nuo nyt ovat ihan toissijaisia asioita, kunhan sen vauvan vaan saisin sitten terveenä syliini ja itsekin selviäisi hyvävointisena .... Minä olen ainakin aloittanut kudonta ja virkkaustöitä siltä varalta, että on sitten jotain tekemistä jos paineet nousee, kun mut kuulema otetaan hyvin herkästi sairaalan osastolle seurantaan ja kotonakin on sitten jotain rauhallisesti tekemistä, mutta siihen asti nautin kyllä täysillä....
Toivottavasti sinullakin paineet pysyvät nyt hyvin kurissa!
wintergirl h 26
Mukava kesäinen päivä tiedossa!!!!
Pääsinkin oikein pinon aloittamaan, olenkin viime aikoina ollut ahkera vain lueskelemaan pinoja ja kirjoittaminen on jäänyt heikolle. Jotenkin hieman masensi se viimeinen äpkl käynti kun vauva oli niin pieni, tuntuu että olo on aina " sairaampi" noiden käyntien jälkeen... Viime yönäkin näin painajaista seuraavasta käynnistä, jossa lääkäri ei halunnut millään tehdä painoarviota... No nyt kun käynnistä on jo kohta kaksi viikkoa niin ei tuo koko niin enää huoleta, kunhan liikkuu masussa yhtä aktiivisesti kuin aiemminkin niin olen ihan rauhallisin mielin.
Itse olen ollut kohta viikon flunssassa, enpä muista koska viimeksi olen näin sitkeässä taudissa ollut, mutta toivotaan, että kohta olo paranisi. Viime yö oli kyllä lähinnä koominen, yskin koko yön, toinen sierain ihan tukossa ja alkuyöstä jo toinen silmä muurautui umpeen silmätulehduksen takia. Kaiken kukkuraksi oli ihan törkeä närästys, että heräilin sitten oksun nousuun suuhun vähän väliä. Mieskin oli katsonut, että paljon pystymässä asennossa ei voi nukkua, jos ei nouse seisomaan! No eipä yöllä kauheasti naurattanut kun kohta viikon on nukkunut surkeasti, mutta nyt kyllä tuntuu huvittavalta... olisipa ensi yö jo parempi.
Mulla on alkaneet nyt myös nuo tykytyskohtaukset, joita viime raskaudessakin oli myös. Täällä taisi muillakin olla rytmihäiriöitä. Minulla pahimmat tulevat ruokailun jälkeen ja kestävät sitten puolesta tunnista tuntiin ja syke on sellainen 110/min, viime raskaudessa saattoi olla 140. Ja olo on tukala, no tänä aamuna kokeilin, että syön vaan tosi vähän niin nyt ei ole tykytyksetkään alkaneet. Luulenpa siis oma teoriani on, että verta vaan ei riitä silloin kun ruoansulatus käynnistyy täysillä hoitamaan istukkaverenkiertoa ja ruoansulatusta tarpeeksi ja sydämen täytyy sitten kiihdyttää tahtia hoitaaksen homman. No nyt on kyllä armoton nälkä tuon yhden pienen leivän jälkeen, mutta taidanpa kohta ottaa aamupäivän välipalan. Tuo olo on kuitenkin niin tukala, että jos vähemmällä syömisellä siitä eroon pääsee niin hyvä, rajoittaapahan myös tuota painonnousuakin....
No nyt tuli kyllä niin omanapaista tekstiä, anteeksi vaan.....
Vielä kysymys: onko teistä kukaan hakemassa äitiysrahaa edellisen äitiysrahan perusteella, eli se kaksi lasta kolmessa vuodessa säännöllä. Minusta jotenkin epäselvä tuo hakulomake, kun siinä ei ole mitään kohtaa erikseen tuolle hakemukselle. Miten olette laittaneet hakemuksen ja oletteko päätöksiä jo saaneet?
wintergirl h 25+6