Milloin muutto hoivakotiin/palvelutaloon, kun koti-askareet ei enää suju ja liikkuminen vaikeaa? Jos ei jaksa siivota kotiaan ja ei ota vast
aan maksullista siivouspalvelua? Ikää pariskunnalla 80v. Toisella käytössä rollaattori jatkuvien kaatumisten takia.
Kommentit (57)
Jos ei siivousapuakaan ota vastaan niin miten suostuu hoivakotiin muuttamaan? No tosin hoivakotipaikalle ei nykyään enää joudu, vaan sinne pääsee jos on onnekas. Sitä ennen tosiaan useampi sairaalareissu/katoaminen kotoa/vaaratilanne ennen kuin edes harkitaan jonoon laittamista.
Juurikin tuo: eli jos kotihoidon käynnit eivät enää riitä, vanhus alkaa kaatuilemaan jatkuvasti kotonaan tai esim. tuhraamaan tulen kanssa (hella/liesi), niin se palvelukotipaikka ei välttämättä tule heti vaan Tk:n vuodeosaston kautta.
Äidin kohdalla meni noin, isän kohdalla taas suoraan pk-paikkaan. Ja se - omaisten kannattaa olla aktiviinen sen hoitopaikan suhteen - etteivät nyt heitä jonnekin kymmenien kilsojen taakse (mihin ei kulje julkisia ja muutenkin vaikeaa päästä).
Olin molempien kohdalla "aktiivinen" ja saivat kunnallisen paikan - piristyivät alun jälkeen siellä! (molemmilla siis muistisairaus ja kaatuiluja kotona).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä vaati toisen puolison kuoleman kotiinsa ja toisen käyntiä lähellä kuolemaa tapaturman takia. Siihen asti soteämmä sanoi että ei ole tarvetta palveluasumiseen.
Palveluasumisen paikkoja ei ole läheskään tarpeeksi, se ei ole "soteämmän" vika. Se on kokoomuksen ja persujen vika, kun vaativat sotealueilta mahdottomia säästöjä.
Kannatat tätä asiaa :kommunismi ja vihervasemmistolaisuus on sitä että minkä itse työlläsi tienaat sen sosialistit ottavat pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä vaati toisen puolison kuoleman kotiinsa ja toisen käyntiä lähellä kuolemaa tapaturman takia. Siihen asti soteämmä sanoi että ei ole tarvetta palveluasumiseen.
Palveluasumisen paikkoja ei ole läheskään tarpeeksi, se ei ole "soteämmän" vika. Se on kokoomuksen ja persujen vika, kun vaativat sotealueilta mahdottomia säästöjä.
Kannatat tätä asiaa :kommunismi ja vihervasemmistolaisuus on sitä että minkä itse työlläsi tienaat sen sosialistit ottavat pois.
Minä kannatan inhimillistä vanhusten hoitoa, entä sinä?
Useimmat vanhat on tuollaisia. Peruvat palveluja, valittavat ja manipuloivat. Ei kannata olla tekemisissä yhtään.
Itse yritän tehdä kaikkeni, etten koskaan joutuisi laitoshoitoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossa vaiheessa joutuu hankkimaan kotiin apua tai tekemään omaisena itse nuo askareet. Vasta sitten kun sattuu jotain vakavampaa, kuten kaatuminen ja joutuu sairaalaan, saa vasta apuvälineet kotiin. Jos sairaalassa selviää, ettei pysty enää kävelemään pistävät saattohoitoon. Ei tuonne hoivakotiin/palvelutaloon pääse kuin omalla rahalla. Vuosia yritin ja vaikka olisi ne 5 kotihoidon käyntiä, ei onnistu.
Juu mulla vaativa ura, etten ehdi siivoilemaan vanhempien kotia, kun rahalla sais apua. t.ap
Minä olin se joka siivosi sitä kotia, ostin ruuat, maksoin laskut, vein lääkäriin, samalla kävin töissä ja hoidin omaa kotia ja perhettä. Kamalaa oli seurata kun ihminen meni koko ajan huonompaan kuntoon ja apua ei saanut mistään.
Tähän oli ratkaisuna omaishoito ja siihen liittyen omaishoitajan vapaat ja intervallihoito. Sitten vaan erään kerran ilmoitettiin, että nyt ei enää haeta kotiin.
Meillä kunnallinen kotihoito (käynnit 3 krt/vrk) ehdotti palveluasumiseen siirtymistä, kun isoisällä oli vaikeuksia kulkea rollaattorilla sängystä vessaan.
Siinä vaiheessa, kun lähtee talvella yöllä pakkaseen ja melkein jäätyy lumihankeen. Suomessa palvelutaloon pääsee vasta, kun on vakavassa vaarassa. Valitettavasti näin. Emme ole hyvinvointivaltio, vaikka muuta väitetäänkin.
Kyllä minun yli 80 v naapurini ajavat autoa, jopa pyörällä, ja käyvät pitkillä kävelyllä.
Onko kenelläkään kokemusta ,että vanhuksille olisi järjestetty ns, hoitorinki.. onko sellainen mahdollista. 4 perhettä palkkaisi 2 hoitajaa, joka kävisi neljän huonokuntoisen vanhuksen luona . Ehtisi olla päivittäin vaikka tunnin yhtä vanhusta varten . Toki tyyliin 1/2 h kerrallaan olisi aina yhden luona.
Toki se laskettaisiin sen mukaan ,miten paljon tarvitsis apua. Ja tietysti kukin perhe maksaisi käytetyn ajan mukaan.
Tulee taatusti edullisemmaksi, kuin ne 4-5 tonnin yksityiset hoitopaikat.
Voiko onnistua, kertokaa jos on kokemuksia.
Kotiin saa siivouksen. Ja vammaisavut? Laitokseen turha mennä kaikkien. Myös apuvälineitä ym.
Vierailija kirjoitti:
Onko kenelläkään kokemusta ,että vanhuksille olisi järjestetty ns, hoitorinki.. onko sellainen mahdollista. 4 perhettä palkkaisi 2 hoitajaa, joka kävisi neljän huonokuntoisen vanhuksen luona . Ehtisi olla päivittäin vaikka tunnin yhtä vanhusta varten . Toki tyyliin 1/2 h kerrallaan olisi aina yhden luona.
Toki se laskettaisiin sen mukaan ,miten paljon tarvitsis apua. Ja tietysti kukin perhe maksaisi käytetyn ajan mukaan.
Voitte itse järjestää tämän
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minun yli 80 v naapurini ajavat autoa, jopa pyörällä, ja käyvät pitkillä kävelyllä.
Harvassa moiset
Ikäihmisille voi taajama-alueilla ostaa palveluita yksityiseltä sektorilta kotiin. Jos siivousta ei haluta niin muutakin on tarjolla. Voi tulla jopa halvemmaksi kuin julkisen palvelut, saa kotitalousvähennyksen. Siivouksenkin voi ostaa vaikka vain kevätsiivouksena tai esim. pelkän ikkunoiden pesun.
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvi rinkiä, kun ostat suoraan yksityiseltä tuon puolen tunnin käynnin.
Kotiin saa siivouksen. Ja vammaisavut? Laitokseen turha mennä kaikkien. Myös apuvälineitä ym.
Yhteiskunta ei maksa kenellekään siivousta kotiin. Vammaisapuja ei saa ikääntymisen sairauksiin. Apuvälineitä saavat kaikki tarvitsevat.
Huoli-ilmoitusta kehiin ja lisäksi pyyntö saada palvelutarpeen arviointi
Ympärivuorokautisen hoivan piirissä on noin 49 000 vanhusta. Paikkoja on yhteensä 68 700, mutta myös vammaiset ja mielenterveyskuntoutujat tarvitsevat ympärivuorokautisen hoivan paikkoja. Kaikkia paikkoja ei voi antaa vanhuksille.
Yli 80-vuotiaita on Suomessa tällä hetkellä noin 370 000 henkilöä ja määrä on kasvussa. Yli 80 vuoden ikä ei siis mitenkään voi olla kriteeri, että voisi sen vuoksi päästä hoivakotiin.
Kommentti nettivinkattu kunnianloukkauksena. Tarkkaile postiasi ja vastaa puhelimeen kun se soi.