++KESÄKUISET MAANANTAIHIN++
Linkki viikonlopun pinoon: http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=10353073&p=&mpage=1&tmode…
Kommentit (38)
Jo täällä on jännäääää.. Oikeasti alkaa itsekin jännittää että koskahan lähtö tulee, kun toisilla se alkaa olla jo TOSI lähellä :) Tsemppiä vaan Kiinanpöpölle ja Tuulialle - ja kaikille muillekin. Kyllä mä Tuuliana kävisin näytillä jos tuo jomotus kovin jatkuu, muuten voi pian tulla kiirus (oma kakkonen syntyi vajaa tunti siitä kun lapsivesi meni kun oli ollut vaan tasaista jomotusta. Onneksi olin sairaalassa valmiina, kotoa ei varmaan olisi ehditty ku korkeintaan sairaalan ovelle :D).
Me oltiin melkein viikko reissussa, mennen tullen vajaa 300 km autossa, ja nyt pari päivää oon kääntäny kukkapenkkejä ympäri - vailla supistuksen supistusta! Muutenkaan olossa ei ole valittamista, ainoa että väsyttää syntisesti. Jotenkin öistä on tullut muutenkin katkonaisia ja heräilen vähän väliä, tietysti reissussa vaikutti vieras paikka ja outo sänky mut ei viime yö kotonakaan ollut kovin kummoinen. Vessassa ei edelleenkään tarvitse öisin rampata, mutta muuten kyllä pyörin kuin .. no, vaikka ampiainen kukkakedolla :)
Rouvaii:lle sen verran että vaikka noita tenavia jo kaks pyörii jaloissa, niin ei sitä siltikään tahdo osata mennä huilaamaan tms. koko ajan olen pihalla, suunnittelen ostoksille lähtöä/mitä siivoaisin seuraavaksi jne. Eli et ole yksin tuon " puuhavimmasi" kanssa. Onneksi tytöt tykkää olla ulkona ja auttaa, eli saan " rauhassa" kitkeä ja kaivaa kukkapenkkejä. Vielä pitäisi ehtiä ostamaan vauvalle turvakaukalo, pari vaatekertaa, rasvat, vaipat, tutit, pullot ym. mitä nyt tarviisi olla edes jotain valmiina kun laitokselle lähtee :) Pinnasänky on kuitenkin kasassa, tosin patja ostamatta ja hoitopöytäkin komeilee nurkassa tyhjyyttään eli pitäisi pikkuhiljaa alkaa pyykkäämään vauvelille jo olemassa olevia (siis tytöiltä jääneitä unisex-vaatteita). Nimet alkaa olla jo melko selvät, tosin jos tulokas on poika, niin kutsumanimi on vielä hakusassa eli pojan nimi tulee oletettavasti muuttumaan vielä ennen synnytystä/ristiäisiä monen monta kertaa. Niin ja kummeista on täällä ollut puhetta; meillä ei ole vielä oikein varmuutta että ketä pyydetään, ajatuksia on, mutta toisaalta haluan nähdä miten pitävät sitten yhteyttä kun vauva syntyy ja millaisella " sävyllä" onnittelut tulevat. Tytöillä on neljä kummia kummallakin, joista molemmilla yksi on sellainen " hiljainen kummi" eli josta ei juuri mitään kuulu :( Kumpikin oli tosi innoissaan kun kummiksi pyydettiin, mutta.. Tuollaisia en siis enää haluaisi.
Mutta nyt etsimään purkkaa tytöille ja sit takas pihalle... Ilmoitelkaahan lähdöistänne :)
-Sykkis 36 ja jotain, kai ;)
Ja tänään taas kävin KTG:ssa naikkarilla. Kätilö sen verran kerto, et lääkäri oli viime viikolta kirjannu sikiön kiinnittyneen tiukasti alas, joten se on kuulemma ihan lupaavaa. Mä ite oon niin skeptinen etten usko kenenkään synnyttävän koskaan vaikka ois mitä merkkejä. :D Tokan kanssa kun tosiaan meni limatulpastakin vielä kolmisen viikkoa ja supistuksiakin oli 5vrk ihan tujuina ennen synnytystä. (Menkkamaisia suppareita oli puolet raskaudesta ja yli LA:n meni.)
Joku uus kyseli paikkojen tilannetta. Mä siis uudelleen synnyttäjä, kohdun suu alle 2cm, sormelle auki. Eli voi syntyä huomenna, mut voi olla että vasta juhannuksena...
Perjantaina seuraavan kerran naikkarille sit taas. Ihanan kalliiks tää seuranta tulee... :(
Kiinanpöpölle peukkuja pitelen! Ei nyt kovin kauaa varmaan mee enää synnytykseen, vaikka voi kai tässä vielä päiviä joutua odottelemaan, mut sulla vissiin tekemistä vielä riittää. ;)
En ehtiny kunnolla lukee ees kaikkia viestejä läpi, mut koitan illalla ehtiä koneelle paremmin.
Hulda 36+4
No niin alkoihan niitä kadonneita mahakkaitakin löytyä linjoille, kun vähän huhuili.;) Terve kaikille tasapuolisesti.
kuumetta: Ilomielin annan Kp:n " kiilata" ohitseni synnyttämään ja ei sen puoleen mulla tällä hetkellä oikein erityisen vahvasti sellainen olo, että kaikki jotka vain haluaa synnyttämään niin saavat minun puolestani minun ohitseni pyyhältää.;)
Mulla olo on muuttunut jokseenkin sietämättömäksi. Mulla ei edelleenkään supistele vaan nuo jomotukset ja kiristykset mahassa ja alaselässä vaan pahentuu ja pahentuu. Tulin just suihkusta ja istun tässä lämpimän kauratyynyn kanssa ja ei näistä ole mitään ns. apua.
Pitääköhän minun kohta tosiaan soittaa synnärille ja kysäistä ottaisko ne sinne minut näytille? Mulla esikoinen syntyi sellaisella vauhdilla, että ovat nytten sitten pelotelleet kunnon syöksysynnytykselläkin ja matkaa, kun on se n.40min (+mahdolliset ruuhkat) Taysiin niin en tiedä... ajatukset pyörii ihan tyhjää ja ympyrää täällä kotona yksistään. On tosi epäuskoinen olo, että tämä täältä vielä syntyisi.
Joo, maanantai alkoi loistavasti. Esikoinen rissasi taas pukemisen kanssa kun piti lähteä ulos. Huusin taas kerran ja sitten itkin, kuinka surkea äiti olen ja uutta vauvaakin pitäis tässä pykätä. Itkeminen kyllä helpotti! En ole kauheesti vollotellu tämän tai edellisen raskauden aikana, mutta nyt tässä loppuvaiheessa on vähän sellanen melankolinen olo ollut. Lienevätkö hormonit asialla vai jotain alitajuista huolehtimista omasta jaksamisesta.
No kun laitoin ruokaa, niin neiti kompuroi oman pikkujakkaransa kanssa ja löi nenänsä lattiaan. Siihen tuli sellainen verihaava ja nyt pelottaa, voiko nenä olla murtunut?? Hän halusi sitten heti käydä päiväunille ja nukkuu nyt tuolla ylhäällä. Täytyy katsoa, miten sitten voi, onko nenä turvoksissa tai mustelmalla. Ei antanut laittaa pakastepussia nenän päälle, joten vähän aikaa yritin pitää siinä, kun hän oli nukahtanut. Toisaalta hän itse hieroi nenäänsä, joten luulis että jos on murtunut, niin ei vois koskea siihen ollenkaan, kun sattuisi?? Onko kenelläkään tietoa?
UNIVAIKEUKSIA on täälläkin, tai siis heräilen sata kertaa, kun en osaa nukkua kyljelläni. HArtiat jumissa. Välillä pakko nukkua selällään, jotta saan edes unta, vaikka sitä ei suositellakaan. Mutta usein unissani olen kääntynyt selälleni. Eiköhän toisaalta ihinen ois kuollu sukupuuttoon, jos selälään nukkuminen aiheuttaisi jotain vakavaa vauvalle...
KIINAN-PÖPÖ ja TUULIA: täähän menee jännäksi!! Mäkin veikkaan, että Kiinan-pöpö ehtii ensin, jos sitä limaköntsää ja suppareita on tullu. Mulla supistukset tuntuivat nimenomaan polttoina, eli TUULIA kyllä ne voi olla synnytyssupistuksia sullakin. Mutta se on niin subjektiivista, miten kukin poltot kokee, eli vaikea sanoa!
Nyt taidan itse mennä nukkumaan ja toipumaan tästä ankeasta aamusta. Vaikka ilma onkin mitä kaunein!!
Huomenna 38 rikki, pokspuks!
Kengät on ahdastakin ahtaammat ja jalat ihan pökkelöt. Olin sitten kaupungilla kävelemässä mammaloman alun kunniaksi ja nyt tulin yllätys töihin iltapäiväksi ;) Erehdyin heittämään kengät pöydän alle ja nyt en saa niitä takasin, kauheen kiva!
Kyllä mä Tuuli@ soittaisin synnärille ainakin. Niin moni on kuvaillut omaa synnytyksensä alkua juuri tuollaiseksi.
Ihanasti porukkaa tänne löytänyt tänään, kyllä nää päiväpinot on jo ihan paikallaan.
Ehkä kannattaa käydä näytillä, jos tosiaan syöksysynnytyksen uhkaa on. Soita ainakin sinne, niin osaavat sanoa miten toimit, varsinkin jos olet vielä yksin kotona.
on siellä turhemmastakin menty näytille.. sitä paitsi sit kun vedet menee niin sillonhan ne poltot vasta alkaa kunnolla tuntumaan.. sitä ennen ne yleensä kuvataankin just menkkajomotuksiks selässä ja mahassa!
Mies lähti tulemaan töistä kotiin ja tytön hoitopaikkaankin on jo ilmoitettu..Hui!!
Minä tosin uskon tulevani vielä illalla tänne pinoon ilmoittautumaan yhdessä koossa. Palataan!
Toivottavasti ei kumminkaan, vaikka kokemusta on siis vain synnytyksestä. Tässä vaan taas ajatus karkaa tulevaan koitokseen, millä hitolla mä punnaan tän ipanan pihalle kun en jaksa edes seisoa???
Luin juuri koko ihana pitkän pinon ja nyt aivot lyö tyhjää, että mitä pitikään kommentoida. No KP:llä taitaa olla jännät paikat ja Tuulialla myös, tsemppiä molemmille ja muillekin samassa jamassa oleville!
Yhtä jos toistakin hommaa olis, mutta mä en jaksa! Kauppareissun jälkeen yritin tossa silitellä vauvan vaatteita, mutta voi hemmetti eihän siitä mitään tullu. Sydän hakkaa, hikeä pukkaa, paineentunne aivan valtava, aivan kuin housuihin tulis justiinsa jotakin. Mahaa kiristää, mutta kivuliaita suppareita ei ole, heh, heh ( näin se vaan menee, vaikka saikulla siis vkolta 20 alkaen). Siispä luovutin ja tulin sängylle maate läppäri kainalossa. Toivottavasti pian olis vauva läppärin paikalla. Mutta minä muistaakseni lupasin olla valittamatta, vaikka menis yliajalle ;-). Pitäiskö perua nuo puheet, sen verran puhkun ja puhallan jo nyt.
Ylihuomenna on kokoarvio sokereiden takia. Toivottavasti tutkimukset ei kestä kovin kauaa, että jaksa shoppailla. Yhtä jos toistakin on vielä hommaamatta. Ja täällä tuppukylässä ei ole oikeita kauppoja. Pitäisköhän yrittää nukkua päikkärit, kun yö meni taas harakoille, niin kuin monella muullakin.
Mama 36+2
tai siis miehen kanssa kaksin ;)))
tulehan sitten kertomaan kunhan kärsit istua ;))
Tervehdys kaikille kesäkuisille, en ole ehtinyt viikkoon koneelle lukemaan tai kirjoittamaan. Jännät paikat on ainakin KP:lla ja Tuuli@:lla. Uutisia odotellaan...
ON: yöt ihan hanurista, kun istuen ja maaten ei enää löydy hyvää asentoa. Kylkiluita polttelee, kun vauva tunkee peffaa ja kinttuja ylös, lonkkia särkee, on kuuma/jano/pissahätä jne...
Mies on jo toista viikkoa nukkunut eri sängyssä, kun en jaksais enää kaiken muun päälle kuorsausta kuunnella ja oletettavasti mieskin saa paremmat unet muualla.
MUTTA, mutta...hankalasta olosta huolimatta ei ole mikään kiire synnyttämään, lähinnä koko ajatus on alkanut hirvittää. Pinna on kireellä ja esikoisen temput kirvottaa äänen falsettiin turhankin tiheesti. Mies vaan pyörittelee silmiään ja ajattelee selvästi, et eukosta on tullut hullu...
Tekemistä olis vaikka mitä, mut enää ei oikein jaksais touhuta.
Huomenna neuvola jälleen, mut siellä tuskin mitään uutta.
Omanapaista juttua tulee, mut kun se on tossa eessä sopivasti tyrkyllä. :)
Jännittävää ja mukavaa viikon alkua kaikille.
T. miitu rv 38+3
Täällä rupee olemaan tosi jännät paikat! Itsekin käyn usein lukemassa, mutta kirjoittamiseen ei tunnu jäävän aikaa.. :b
Tuuli@lle paljon onnea matkaan, jos pääsee nyyttiä jo hakemaan! Tuuhan ilmoittautumaan jos oot vielä yhdessä kasassa :)
Kiinan-pöpön tilanne kuulostaa kanssa hyvälle, ei luulis menevään enää kovin kauaa! Onnea koitokseen! :)
Täällä kanssa nukutaan melko huonosti! Osaksi johtuu siitä että tuo nuorimmainen 1v7kk heräilee yöllä yleensä kerran, ja vien sen takaisin nukkumaan omaan huoneeseen. Sitten täytyy tietysti käydä vessassa sillä reissulla ja ainakin vielä toisen kerran. Lonkkia myös rupee särkemään jos nukkuu kauan toisella kyljällä, selällään ei pysty enää olemaan.
Meillä siis tytöt 3v2kk ja 1v7kk. Esikoinen puhuu vauvasta paljonkin ja suunnittelee myös kaikkea " sitten kun on vauvakin" . Tuosta pienemmästä ei niin tiedä mitä ajattelee, kun sanavarasto on vielä aika rajallinen. Luulen että pienemmän kohdalla tulee olemaan jonkin verran mustasukkaisuutta, kun on niin äitin tyttö-vaihe menossa.. Saa nähdä ;)
Meille siis tulossa kolmas tyttö.. ja yksi hyvä etunimiehdokas olisi, mutta toista nimeä ei vielä olla kamalasti mietitty. Joitakin vaihtoehtoja on pyöritelty, lopullinen päätös nimestä tulee kuitenkin varmaan vasta vähän ennen ristiäisiä.. Kummejakaan ei olla kamalasti mietitty, ja ovat kyllä hyvät ehdokkaat vähissäkin. Pyydetään varmaan sitten tytön syntymän jälkeen.
Kantoliinoistakin oli juttua.. Hommasin kakkoselle aikoinaan Hug-a-bubin, mutta jäi talvivauvan kanssa tosi vähälle käytölle. Myin sen sitten pois ennen kun tää kolmonen ilmoitti tulostaan. Nyt oon aatellut hankkia jonkun trikoisen liinan, kesävauvalla voi olla käyttöäkin :) Kaislakehdon liinaa oon ainakin katellu.
Mulla välillä jomottaa ja särkee tonne alas häpyluun seutuville ym. Vauva varmaan vähän tilaa yrittää itselleen raivata? Torstaina olis lääkärineuvola, saa nähdä on paikat yhtään pehmenneet. Edellisistä on ollut loppuun asti kiinteät ja kiinni 3cm. Sitten alkaneet vesienmenolla, ilman mitään aikaisempia supistuksia. Jotenkin sitä odottaa että tääkin alkais sitten vesienmenolla, mutta sen näkee sitten ;)
Ainiin.. Mullahan oli sitkeä hiiva, alkoi n4 viikkoa sitten ja kaksi kuuria oon käyttänyt lääkettä. Sitten helpotti, ja tänään TAAS ollut jonkunlaista kutinaa :( Ei oo totta! Ja vielä kun ei oo koskaan aiemmin ollut moistakaan vaivaa! Täytyy varmaan soitella neuvolaan jos tää jatkuu..
Kyllä olen ihan valmis kohta tän vauvan pukkaamaan maailmaan, sen verran rupee olemaan elämä hankalaa. :b Tuntuu että nää viimeset viikot on vasta sitä " odottamista" , että milloin pääsee nyyttiä hakemaan! Vauvan kaipuu kasvoi entisestään, kun nuoremman tytön kummisetä kertoi siskonsa synnyttäneen tytön viime maanantaita rv36+2 reilu 2,7kg ja 49cm, ja pääsivät ihan normaalisti kotiutumaan ym :)
Eipä tällä erää muuta! Vauvauutisia odotellessa :)
PP 36+1
PikkuPilu, mulla kans on hiiva jatkuvasti, kun vaan vilkasen sokerista ni jo alapää kutiaa. Mä en siis syö mitään sokerista,enkä vaaleeta leipää. Juon litra kaupalla piimää ja ostan hiivarasvaa.
Loppuvaiheessa kannattaa hoitaa hiiva kuntoon, jostain olin lukevinani et hoitamaton hiiva edesauttaa repeämiä..eli alapää vois revetä kunnolla.
No thanks mulle, kun on jo valmiiksi tuulenhuuhtoma p****.Mulla odottaakin sterilisaatio-,suonikohjuleikkauksen lisäksi korjausleikkaus ;)))) laitetaan tämä äiti kerralla kuntoon!!!
Meillä isoin tyttö 12 v ei kummemmin kommentoi vauvaa, sano vaan tänään et synny jo kun eihän tässä jaksa odotella ;)))
toinen tyttö 1v3kk ei ymmärrä vielä mitään, paitsi tuplakärryissä on ihmetellyt vieruskaverin paikkaa.
nyt haisee kakka niin pahasti et pakko mennä.
kuumetta
Itse olin tänään synnytystapa-arvios ja sektiopäivä lyötiin lukkoon..N. 3 viikkoa ja sit tapahtuu..Alkaa kyl jännittää.Toisaalta harmittaa etten voi alakautta synnyttää mutta minkäs teet ku on ahdas lantio.
Nukun kohtalaisesti,mut nukahtaminen yleensä kestää ja vessas käyn muutaman kerran yös,yleensä.Lisäksi levottomat jalat riesana.
Mutta moikka tältä illalta!
-Tessa 35 tasan..-
Eipä ole itsellä vielä mitään kummempaa..... eipä noita viikkojakaan vielä ole tarpeeksi joten kasvatellaan vaan masua vielä!
Taas piti vähän kukkapenkkiä kaivaa ja nyt on selkä kipee ; ( Aamupäivällä käytiin tyttöjen kanssa kaupungilla vähän ostamassa kesävaatteita. Itelle ei paljon vaatteita tartte katsoa, voi kulkea mammashortseissa koko kesän ; ) Kyllähän ne kilot aina on lähtenyt mutta ei viikossa eikä parissa.
Täytyy vielä tulla kurkkaamaan mitä tänne kuuluu ennenkuin menee nukkumaan...
Tiina 35+5
saas nähä minkälainen yö taas tiedossa... nytkin pelkkästään tässä istuessa huimaa ja suppailee.. ja välissä vauva möyryää niin että tuntuu tulevan nahan läpi...
Kellä oli lapsiveden vähyydestä huoli?? Huldako?? Ootko saanu tietoo sen määrästä ja miltä nää vauvan liikkeet susta tuntuu? taas supistaa... huoh.. hirvee paine tonne alas tuntuu kun supistaa ja muutenkin alkanu tuntuu painetta tolla alhaalla tosi paljon! ei kummastakaan pojasta oo kerenny tällasta tunteen vaikka ovatkin la käynnistetty..
Josko sitä laittais pitkälleen ja peiton korville ja kattois josko nukku tulis tiputtaan mut.. edes hetkeks..
Tuuli@lle tsemityssäteitä 100 kilsan päästä=)
Mulla joo ajoittain vettä liian vähän. Silloin liikkeet tuntuu jotenkin tosi epämukavilta ja kipeiltä. Ei voida vauvan kanssa yhtään liikkua samaan aikaan. Ja välillä tuntuu, että vauvan käsi tms jää mun kylkiluiden tai jonkun alle pahasti yms. Perjantaina sitä taas arvioidaan, mut eipä ne tokastakaan ultralla osannu sanoa, että vedet on loppumassa. Syntyi ilman vesiä ja mua ei ees uskottu raskauden aikana kun valittelin vesien vähyyttä... Nyt on taas tuntunu siltä, että vesiä on vähän, mut... :/ Vauva liikkuu paljon joten en osaa päivystykseenkään rientää.
Tuulia sit varmaan sai nyyttinsä? :) Miten Kiinanpöpön tiistai-tilanne?
Eilen mulla tosiaan vauva hakkas päällänsä kohdunsuuta koko päivän. Tuntu tosi vinkeeltä tuolla kohdunsuulla, ihan kuin käsi tai joku pieni osa ois muljahtamassa ulos. :D Onks muilla tällaistä? Ja yöllä potki ja sätki niin tujakasti, että ihmettelin mitä se siellä riehuu.
Pakko mennä aamupalalle, kun tuli jo huono olo...
Hulda 36+5
en ole karannut mihinkään, on vaan ollut tekemistä ettei oo kerennyt koneella istumaan. ulkoiltu on todella paljon..ja eilen laattasin koko aamupäivän ettei ollut rajaa.Tänään kans tuli yrjöt suuhun yks kaks, onko sitten kulkutautia tai mitä, ota tästä selvää.
Hiki valuu täälläkin, sairaan kuuma koko ajan. nukkuminen on katkonaista, suoraan sanoen vituttaa nää viimeset viikot ;))) mutta plussaa on se et ei supista eikä kolota ei sitten yhtään. Vielähän tässä voi mennä vaikka 5 viikkoo!!!
kiinan-pöpö vai tuulia???? mä nyt veikkaan kp:tä, sori tuulia ;)))
Mä oikeesti toivon et vauva pysyy mahassa tonne 40 viikoille saakka, niin on varmasti keuhkot kehittyneet hyvin, eikä tässä nyt oikeesti enää mitään kiirettä ole, ykskään lapsi ei oo jäänyt mahaa, ulos ne tulee tavalla tai toisella. Tänään mä kans aion lähtee lenkille, katotaan sit miltä tuntuu.
Nyt pitää mennä pikku tirsoille ennenku koululainen kotiutuu.
kuumetta rv 37