Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Missä asennossa nukutte parhaiten?

11.02.2008 |

Minulla on muistikuva, ettei selällään saisi enää loppuraskaudessa nukkua, joten olen pakottanut itseni kylkiasentoon. Välillä kuitenkin tuntuu, että nukkuisin paremmin selällään ja usein heräänkin yöllä selällään.. Joksus myös puoliksi mahallaan. Mitä vaaraa selällään nukkumisesta olikaan vauvalle, itselle ei anakaan ole tullut huono olo selällään nukkuessa. Rv 35+2.

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
11.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liittyikö tämä jotenkin vauvan saamaan happeen/verenkiertoon, jonka takia suositellaan kyljelllään nukkumista? Toinen syy on se, että osalle tulee huono olo selällään nukkumisesta (mulle ei myöskään).

Mulla on sama juttu että nukun parhaiten selälläni. Toisaalta olen ajatellut, että parempi nukkua selällään kun ei ollenkaan ...:)

SM 33+jotain

Vierailija
2/9 |
11.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

...minä yleensä aloitan kyljellä ja kun olen tarpeeksi monta kertaa vaihtanut kylkeä lonkat tulessa, niin jossain vaiheessa yötä päädyn unissani selälleen. Mulle neuvolan terkka sanoi, ettei siitä vaaraa ole, jos ei tule huono olo. Vauva saattaa painaa verisuonia, mutta eiköhän sen sitten tuntisi huonona olona.. Tai tuo nyt oli yhden terkan mielipide, mutta itse olen siihen luottanut.

Kyljellään nukkumista helpottaa jonkin verran erilaiset tyynyviritelmät, mutta unissani silti käännyn jossain vaiheessa yötä selälleni.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
11.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

selällään nukkuminen/makaaminen sai aikaan sen että henki salpautui ja meinasin pyörtyä. Tälle oli jokin selkeä nimityskin jonka terkka sanoi.

Muissa raskauksissa ei ole samaa ongelmaa ollut ja olen aivan hyvin voinut olla selälläänkin. Pääsääntö nukkumis asentoihin on kai se että jos äidillä on hyvä olla niin on vauvallakin ja jos vauvalla ei ole hyvä olla sen kyllä huomaa äitikin :o)

Niiloakseli rv 36+0

Vierailija
4/9 |
11.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä helpotus, jollakin muullakin mammalla on tätä en-pysty-hengittämään-ongelmaa nukkuessaan selällään. Itse en nimittäin saa hengitettyä syvään, kun makaan selälläni, joten nukkuminen on nyt niin ja näin...

Kyljellä siis nukun, vaihdan puolta aina välillä ja herään siinä samalla :(

Haluaisin nukkua selälläni, mutta enpä pysty.

Vierailija
5/9 |
11.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen vasta hurja haaveilija, mutta uteliaana pyörin tietenkin myös täällä teidän odottajien puolella ;) On nyt pakko kommentoida tuota selällään nukkumista. Joillakin tosiaan tulee huono olo, sydän hakkaa, pyörryttää jne., kun makaa selällään. Se johtuu siitä, että kohtu vauvoineen painaa naisen alaonttolaskimoa lyttyyn, eikä veri siks pääse palaamaan alaraajoista takas sydämeen. Se on sellanen jonkinlainen virhetila verenkierrossa, ja sydän sitten koittaa korjata sitä tiheälyöntisyydellä... Kylkiasennossa se laskimo pääsee puristuksesta. Sitä kutsutaan vena cava superior -syndroomaks, eli muistaakseni toiselta nimeltään supiini-syndroomaks :) Minä kokematon luulin, että se vaivaa ehdottomasti kaikkia odottajia, mutta selkeästikään sitten ei :) Toivottavasti tää mun kommentti ei vaikuta miltään tyhmältä pätemiseltä, halusin vaan kirjottaa tän, kun mun mielestä toi koko homma on kauheen mielenkiintoinen ja kummallinen, kaikkee sitä voikin olla!!!

Hyvää (loppu?)odotusaikaa kaikille, ja koittakaa jaksaa isoine (mun silmissä ihanine!) mahoinenne!! :)

Vierailija
6/9 |
11.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle kylkimakuu on ollut pakollinen opeteltava, kun mahallaankaan ei ole voinut enää kuukausiin nukkua. Yllättävän helposti se sit lopulta onnistui. Harvoin löydän itseni selältään nukkumasta, mutta ei silloinkaan ole tainnut ihan kamala olo olla. Kyljellään nukkuessa on sitten kyllä pakko olla arsenaali tyynyjä muuallakin kuin pään alla: yksi reunastaan ohuemmaksi möyhennetty mahan alla ja toinen polvien välissä. Ja kiitän itseäni sijoituksesta hyvään patjaan pari vuotta sitten. Ei kyllä muuten pystyis nukkumaan tuntitolkulla samalla kyljellä. Heräänkin useammin korvalehden kipuiluun enkä suinkaan lonkan... Mutta suosittelen tosiaan kunnollisen petauspatjan ostamista jo ennen raskautta, nämä lämpömuovautuvat ovat ihan ykkösiä (esim. Tempur ja vastaavat halvemmat kopiot).

Vierailija
7/9 |
11.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä nukun normaalistikin kyljelläni. Ristiselkä kipeytyy selällään, joten ei ole ollut minun asentoni enää aikoihin enkä myöskään mahallani ole nukkunut vuosikausiin. Mulla ei siis raskaus ole aiheuttanut mitään muutoksia nukkumisasentoon ;-).

neronja rv 41+1

Vierailija
8/9 |
12.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylkiasento on ainoa missä voi nukkua, mutta lonkat kipeytyy ja asennon vaihtaminen on hankalaa. Selällään nukkumista ei suositella loppuraskaudesta, koska verenkierto kohtuun voi häiriintyä. Yleensä äidillekin tulee tällöin huono olo. Viime neuvolakäynnillä huomasin tämän konkreettisesti, kun vauvaa kuunneltaessa rupesi huimaamaan ja terveydenhoitaja sanoi, että menin ihan valkoiseksi. Aiemmin ei ole tullut näin selkeää oiretta, mutta varmaankin se vaikuttaa, että vauva on tosi alhaalla.

Vierailija
9/9 |
12.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyljellään, koska tunnen jotain pientä masussani. rv 10.