Kivuton synnytys " kaikilla mahdollisilla" kivunlievityskeinoilla?
Tätä miettii eräs ystäväni, jonka ensisynnytyksen laskettu aika lähenee. Hän on erittäin kipuherkkä ihminen, siis poikkeuksellisen matala kipukynnys jo omien sanojensakin mukaan. Hän käyttää melkoisesti särkylääkkeitä normaalistikin jos vähänkin kolottaa.
Hän on nyt synnytyksen lähestyessä ajatellut, että ottaa ja saa kaiken mahdollisen kivunlievityksen, mitä vain olemassa on ja ajatellut säästyvänsä synnytyskivulta lähes kokonaan.
Itse en oikein osaa asiasta kertoa, kun olen ollut siinä onnellisessa asemassa että molemmat synnytykseni ovat olleet suhteellisen lyhyitä (6 h ja 9 h) ja kipu on ollut siedettävissä ilman lääketieteellisiä kivunlievityskeinoja.
Niin en siis osaa sanoa hänelle, miten tehokkaita kivunlievityskeinoja erilaiset puudutukset ovat ja onko yleensä mahdollista " saada kivuton synnytys" lääketieteellisillä kivunlievityskeinoilla?
Kommentit (5)
varsinkaan jos on tosiaan kipuherkka. ne joiden synnytys on ollut " kivuton" on yleensa kaiaika korkean kipukynnyksen omaavia. mulle annettiin epiduraalia esikon kanssa niin paljon (oli kivulias tarjontavirhe enka pystynyt osallistumaan oikeastaan ollenkaan synnytukseen ennen epiduraalia) etta kivut katosivat kokonaan mutta samalla meni tunto suppareista ja joutuivat antamaan sitten oksitosiinia etta supparit saataisiin takaisin (mika puolestaan oli hyvin kivuliasta). ts ainakin taman kokemuksen perusteella sanoisin etta jos ei tunne kipua niin ei ilmeisesti pysty oikein synnyttamaankaan...
Ja jälkeenpäin voin todeta, että voipi käydä niin ettei saa mitään. Epiduraalia pyysin jo saliin mennessä, lääkäri oli sitä mieltä ettei kannata laittaa. Siinä vaiheessa näytti, että synnytys etenee nopeasti.
Voi olla, että jollain on ollut täysin kivuton synnytys, mutta harvassa taitaa nämä olla. Riippuu ihan tilanteesta mikä on hyvä ja toimiva. Tai niin kuin itselleni kävi, voi olla ettei vain saa mitään. Ei ehditä antaa, ei ole lääkäriä vapaana laittamassa tms...
Synnytystä on ihan mahdoton suunnitella etukäteen. Jos kivuttomasti lähtee synnyttämään on aika suuri todennäköisyys pettyä.
kun on jo " kärsinyt" jonkun aikaa. Parhaimmillaanhan epiduraali kyllä vie kivun lähes kokonaan, mulla myös ponnistusvaiheesta. Se mitä en itse ollut tajunnut, oli se, ettei se kipu ja kolotus sinne synnytyssaliin jää! Suurimalla osalla paikat ovat aika kipeinä vielä monta päivää ja itse taisin vetää viikon Buranan voimalla. Puhumattakaan siitä, miltä tuntui käydä ekan kerran kakalla synnytyksen jälkeen... HUH!
Joten tuskitta sitä tuskin selviää, edes sektiossa, sillä siinäkin kipu tulee jälkikäteen.
itse sain kauratyynyn, vesirakkulat, suppoa, suoneen jotain myrkkyä, ilokaasua ja epiduraalin. (synnytyss oli todella lyhyt silti)
siis ' ' kaikkea' ' tarjottiin. MIKÄÄN EI AUTTANUT!!
silti helvetilliset kivut. epiduraali puudutti osittain vain toisen kyljen, kun sain lisäannoksen puutui (muistaakseni) persus. mutta ei auttanut sinne missä kipu oli eli mahaan.
Onhan noita puudutuksia ja muita kivunlievityskeinoja mutta itse uskon että jokainen joutuu jonkin asteista kipua sietämään synnyttäessään. Ei niitä kipuja kokonaan pois saada. Itse olen saanut epiduraalin joka auttoi mutta sitä ennen oli kovia kipuja ja myös ponnistusvaihe oli melko kivulias. Ystäväsi kannattaa ehkä yrittää myös erilaisia rentoutumisjuttuja jos nekin vaikka auttaisivat.