**TAMMITENAVAT**vk21**ma-ke**
Kommentit (46)
Löysin kaksinkin kappalein uusia tammikuisten pinoja, kirjuutellaan nyt sitten vaikka tähän aiemmin aloitettuun.
Siis varovasti kurkkaan tammikuisiin, kun eilen pärähti tikkuun kaksi viivaa :) Toooosi aikaisessa vaiheessa plussa tuli, joten vähän jännittää miten käy. Nimittäin kp oli testatessa vasta 25, dpo 11. Mutta päätin, että en nyt murehdi kaikkia mahdollisia, vaan nautin kauan odotetusta plussasta ja itketään sitten, jos siihen tulee aihetta. Pakko oli vaan jonnekin saada sanottua plussasta, kun ei vielä voi avoimesti tuuletella.
Päivittäin olen teidän pinoa käynyt lukemassa, kaikille onnittelut raskaudesta!
T. Pöllähtänyt Tirtsa
Uusi viikko ja uudet kujeet:)
Soittelin juuri klinikallemme (vauva on saanut alkunsa hedelmöityshoidoilla) ja varasin ajan alkuraskauden ultraan. sain sen vasta 6.6. Selvisi myös, että laskettu aika onkin pari päivää aikaisemmin, kun alkio oli kuulemma siirrettäessä kaksipäiväinen. neuvolaankin koitin soittaa, mutta eihän sieltä vastattu... Pirää vielä kokeilla uudestaan.
Helmiina ja Piiperöinen 4+6
Liitänpä jutun tänne:
Maanantaita!
Tervetuloa kaikille uusille ja onnea plussasta!!!!
allu2006: Joo, eilen kävin siellä päivystyksessä. Siellä oli kauhea ruuhka, ilmoittautumisen jälkeen piti odottaa 4½ tuntia. Lääkäri oli sitä mieltä, että nyt vaan odotetaan. Jos vielä vuotoa tällä viikolla, niin käski meneen uudestaan, sit laittavat lähetteeen keskussairaalaan.
Että näin. Niin joo, oli kohdunsuu kiinni ja kohtu ei aristanut, että ne hyviä puolia tässä asiassa. Nyt jo sitten 9 päivä tätä vuotoa, ihan kirkasta verta.
Täytyy yrittää ajatella nyt muita asioita, mut noi vuodot on kyllä tosi inhottavia ja saa pelkäämään pahinta.
Ihanaa alkavaa viikkoa kaikille!
Aamun_kuiskaus ja papu rv 5+5
Minä jo sille LA listalle itseni räppäsin, mutta varovaisesti tulen mukaan myös juttuihin. Laitan pienen esittelyn tähän alkuun.
Kuten kirjoittelin aiemmin toiselle listalle, mulla on aika gynelle keskiviikkoaamuna - haluavat kuvata vauvan heti alusta että on varmasti saapunut kohtuun asti. 2004 mulla on kohdunulkopuolinen joka vei mukanaan sen toisen munajohtimen.
Mutta luulen tällä hetkellä että LA on noin 25.1.??? viimeiset menkat olivat tosi hyvin etuajassa joten en tiedä milloin olisi tällä kertaa pitänyt alkaa.
Mulla on oireena kuvotus, joka vaivaa noin 8 tuntia päivässä - kaikki on yöks. Ja alavatsa on semmoinen vähän hassu, nipistelee. Rinnoissa ei ole mitään oireita vielä, mutta ei mun mieelstä ollut toisillakaan kerroilla (meillä on pojat 08/00 ja 06/02), mutta nyt on vielä niin aikaista.
Odotan innolla tutustumista paremmin teihin kaikkiin. Edelllisillä kerroilla on näistä listoista ollut tosi hyvä apu ja tuki ja kavereihin on vieläkin yhteys melkein 8 vuoden takaa ;o)
Että hellurei ja molskis
Stage3 ja masuasukki rv 6 ?
Ihana ilma ulkona :) Oltiinkin koko päivä pihalla pojan kanssa... Nyt poika päikkäreillä..
Aamun_kuiskaukselle myös minulta peukut bd bd bd Toivottavasti kaikki on hyvin vuodosta huolimatta. Löysikö se lekuri sydänäänet?
Pahoittelut kaikille huonoja uutisia saaneille. :(
Ja tervetuloa uusille!
Taas yksi työpäivä takana. Olen enään kesäkuun loppuu töissä sit jään kotia, ihan siks et työt loppuu. Meidän poitsun kans aika menee varmaan nopeesti ja esikoinen alottaa elokuussa eskarin. Ihanaa saada olla taas omienki lasten kanssa ku päiväkodis häärää muiden muksujen kans päivät töissä. ainut mikä mua vaivaa on se et minkälaiseks mun äitiyspäivärahat tippuu sen jälkee ku on saanu liiton päivärahaa=O
Mulla on tässä välillä särkeny alaselkää siis ihan alhaalta ja välillä on niiku pieniä menkka kipuja, soitin tänää neuvolaa mut terkkari sano et kuuluu asiaa. Pitäishän se tietää ku tässä kolmatta odotan. Oireet on tosi pieniä, väsymystä ja sit pulssi saattaa nousta ihan pikku askareista. Valkovuotoa tulee reilusti, sais vaihdella suojaa vähän väliä. Rinnukset saattaa välillä tuntua aroilta, mutta eipä nekää kauheesti jomota. välillä mua alkaa pelottaa et olenko raskaana edes ku oireet on niin mitättömiä=/ Kai nää on kaikilla mielessä.
Tässä olis viikkoja 4+6 eli huomenna 5 täynnä. Katsoin vanhoja äitiys kortteja niin pahoinvointi on alkanu molemmissa raskauksissa viikolla 7. eli sitä odottelen. Neuvolaan pääsen kesäkuun 11pv.
Mukavaa odotusta kaikille=)
ennen kui varmistuu tuo meidän " pööpöttimen" kohtalo. ens maanantaille oli eka vapaa aika lääkärille. ei osannut neuvolastakaan ihmeempiä sanoa. Nyt on siis neljättä päivää vuotoa. lauantai aamuna heräsin siihen että koski hirmusti alavatsaan ja reisiin. sellaista aaltomaista kipua. edellisenä iltana alkoi tuo vuoto. nyt on vuoto vähentynyt. ei ole kyllä lippu kovin korkealla nyt:( Perheellekin kerittiin kertoa. nyt sitten on pitänyt ihmisille selitellä kun ei nyytiä tulekaan. kaikki haluaa osoittaa pahoittelunsa mutta kun ite ei millään jaksais. itkuhan siinä väkisinkin tulee. ei olisi pitänyt kertoa kellekään. paljon mietittiin ennenkui kerrottiin mutta sitten äitienpäivän iloksi oli pakko kertoa.. hitsin hitsi. pitkä viikko tulossa lääkäriä odotellessa. mitenhän kauan " raskaushormooni" säilyy virtsassa keskenmenon jälkeen? meinasin että jos olisin loppuviikosta uutta testiä tehnyt.. tai en tiedä! pää on ihan sekaisin kaikesta ajattelusta!
Aamun_kuiskaus ja meebu. Toivottavasti olisi väärä hälytys.
Ihana ilma ollut tänään vaikka menikin raksalla pesuhuonetta saumatessa... Enemmän pitäis varmaan liikkua ulkona.
Huhtityttö; Niinkö on pieni maailma? Mistäs moista päättelet? :)
(.)Täällä mennään vanhaan malliin. Menkkakipujen tapaista päivittäin ja vihlontaa satunnaisesti. Mieliala heittelee, mut se saattaa kyllä johtua tupakoimattomuudestakin. Maha on selkeästi pyöristynyt. Kääk! Kohta ei mahdu työvaatteet enää päälle. Viikko vielä pitäis kituuttaa ennen kuin pääsee neuvolaan.
Meitä tammitoiveisia näyttää olevan jo valtava määrä, lista vaan pitenee. Hienoa, kun on kohtalotovereita! Tervetuloa vaan uusille taas!
Pore71&Papunen rv6+4
Ihme juttu, kun ei meinaa tuota pikkunaista saada ollenkaan nukkumaan. Itekin oon ihan tööt ja vielä pitäisi yksi työjuttu tässä hoitaa ennen koisaamaan menoa.
Hö, olipas ikävää lueskella noita vuotojuttuja. Toivottavasti kaikki kääntyy parhain päin teillä!
Väsymys on voimakkain oire tällä hetkellä, mut en pidä sitä edes raskausoireena, kun oon aina muulloinkin väsynyt :D
Mulla on vatsaa kouristellut viime päivinä tosi paljon ja selkäkin meinaa mennä ihan kramppiin. Muutenkin huono selkä ja nyt vielä tämä! Fyysisesti raskas työ, joten ei ainakaan helpota...
Mun piti tänään mennä ostaan jo isommat housut, kun kaikki kiristää. Oon kyllä lihonut muutenkin, kun olen vetänyt herkkuja ihan tolkuttomasti. Ärsyttää nää läskit ja tämä ainainen turvotus! Ja voi finni mun naamaa! Aivan törkeä " pizzaface" , yöks!
Mä vaan valitan turhia, kun muilla on vähän suurempia huolia. Onhan mullakin huolia, mutta ne ei liity raskauteen. Pakko vaan valittaa... Sorry. Öitä kaikille!
plumeria rv 7+6
heippa!
täällä plussattiin eilen illalla, ihan selvä plussa pläjähti esiin saman tien! Jipii! Tietty tää on ihan vallan aikaisessa vaiheessa vielä, joten mitä tahansa voi tapahtua, mutta haluan silti iloita ja surra sitten vasta jos surra täytyy. Laskettu aika näyttäis olevan suunnilleen 18.1. Meillä tenaville tulee sitten ikäeroa 1v10kk, vähän jänskättää!
kirjoittelen paremmalla ajalla lisää. Sitä halusin kysyä että onko tammikuisille vielä perustettu yahoo- ryhmää vai perustanko sellaisen, onko kellään kiinnostusta?
tv. hippo rv 5+4
Pitkästä aikaa ehdin kirjoitella. Oltiin koko perheen kanssa viikon verran mummoloissa ja sukulaisissa. Nyt vaan pyykit pesuun ja uudelleen laukkuja pakkaamaan, kun torstaina lädetään lomalle Englantiin. Ihan kiva on reissuun lähteä, mutta kyllä mua VÄSYTTÄÄ AIVAN SAIRAASTI. Viime päivät ovat olleet erityisen raskaita, kun on tätä raskauden tuomaa väsymystä ja etovaa oloa. Sitten vielä olen flunssassa ja pikkuneiti (8 kk) on ryhtynyt totaaliseen rintalakkoon. Ei ole siis pariin päivään juonut rintamaitoa, mutta myöskään suostu juomaa mukista tai tuttipulllosta. Mä näytän niin kulahtaneelta pandakarhulta, kun olen tässä pari yötä valvonut. Onneksi nää kaikki vitsaukset (flunssa, pahoinvoinnit ja rintalakko) ovat ohimeneviä. Hyvältä tuntuu myö se, että mun mies jaksaa hoitaa meidän perheen naisia; vitutuksen ja flunssan kourissa oleva äitiä ja iki-ihanaa rintalakkoilijaa.
En ole yhtään jaksanut laskea, että mikä raskausviikko on edes menossa. Neuvola on 11. kesäkuuta. Tällaisella hektisellä elämäntyylillä, mä varmasti unohdan mennä koko neuvolaan, kun tuntuu, että musta on tullut tämän kroonisen väsymyksen myötä tosi hajamielinen. On kuitenkin niin ihanaa olla raskaana. Mä olen aina haaveillut, että saisin kaksi lasta suht pienellä ikäerolla. En kylläkään uskonut, että asiat todella menisi niin kuin haaveilee. Tai varsinkaan, että tulisin imetyksestä huolimatta raskaaksi. Hyvä näin!
Tsemppiä kaikille, joilla alkuraskaudessa on ollut ongelmia.
Terkuin, yliväsynyt aamuhalla
löytyy yahoosta ryhmä: http://groups.yahoo.com/group/Tammitenavat08/
sinne vaan sekaan jutustelemaan :)
Täällä edelleen etovaa oloa, eikä pelkästään aamulla vaan saattaa olla pitkin päivää. Oksennellut en nyt ole sentään muutamaan päivään. Olen nyt aamulla syönyt sängyssä ennen ylösnousemista banaanin ja sen jälkeen köllötellyt vielä tovin - tää on auttanut että päivä on lähtenyt käyntiin ilman oksenteluja ;) Mutta väsymys, se on ihan kauhia, otan pojan kanssa samaan aikaan joka päivä päikkärit ja illalla silti jo klo9 alkaa olla jo ihan valmis sänkyyn ja nukkumaan... Tää on ihan outoa kun viime raskaudessa ei mulla ollu mitään väsymys oireita. No eiköhän nämä oireilut tässä ohi mene - toivottavasti pikaisesti...
Täytyis varmaan varata se alkuraskauden ultra tänään - vihdoinkin jos saisi aikaiseksi (eilen meni soitto aika ohi kun nukuin päikkäreitä). Kyllä sitä oottaakin jo että pääsee ultralla näkemään pikkuisen :)
Pahoitteluni kaikille joilla ollut nyt epäonnea matkassa... :(
poppa-78 ja rv:t 8+3
Viikko on alkanut tasaisissa merkeissä, oireilu jatkuu ja alle viikko enää ultraan! Niin se vaan aika hurahtaa eteenpäin. Onneksi on niin paljon tekemistä, että ei kerkiä murehtia turhia. Meidän söpö labbis saa kyllä ajatukset nopeasti positiivisiksi jos alkaa pelottaa. Tässä raskaudessa mulla on kyllä enemmän toivoa kun aikaisemmissa.Olen itsekin paljon luottavaisempi. Toivottavasti se auttaa!!
Nyt mulla on alkanut se pahoinvointi - tasaista kuvotusta on aamusta iltaan. Paitsi nyt on nälkä, itseasiassa koko ajan on nälkä. Ei ole ihmekään, että turvottaa =o)
Humaus ja rv 6+? (ultrassa selviää tarkemmin, en jaksa laskea)
Taas oli tullu uusia odottajia, hienoa!
Pore71: no minähän ajanttelin, että jostain läheltä olet kun on sama synnäri ja kerroit olevasi kaupungilla terassilla. Eihän tuo mitään todellakaan kerro, mutta läheltä olet kuitenkin. Keskussairaalaan kun tullaan synnyttämään hyvinkin kaukaa.
Toivottavasti kaikki kääntyy parhain päin teillä joilla on vuotoa.
Itse niin toivoisin pääseväni ultraan jo pian, että arvailu loppuis tuon maha-asukin kunnosta. Meilläpäin kun on tuo ensimmäinen ultra käsittääkseni vasta viikoilla 10-12 niin odottaa saa pitkän tovin. Pitäis siis suunnata yksityiselle, että pääsis kurkkaan asukkia jo nyt.
Oikein hauskaa päivää kaikille!
Huhtityttö rv 6+3
Tervehdys kaikki tammitenavia odottavat!
Olen " tiennyt" raskaudesta jo 3,5vk, mutta vasta tänään se varmistui. Viikkoja on nyt ultran mukaan 6+1. Ei ole hajuakaan lasketusta ajasta, mutta teidän muiden viikkoihin verraten sen pitäisi olla tammikuussa.
Mulla on siis ollu tajuttomat alavatsakivut jo kolmatta viikkoa ja pari viikkoa raskausoireita (rinnat aristaa, kuvottaa, turvotus vähentynyt (!), jne.). Olemme siis seuranneet tätä raskautta 4.5. alkaen neuvolalääkärin kanssa. Aluksi epäiltiin maaliskuussa tapahtuneet km:n jälkioireiksi, sitten kohdunulkoiseksi raskaudeksi ja nyt vasta varmistui oikeaksi raskaudeksi. rv10-11 menen uudelleen ultraan (ennen NP-ultraa) ja katsotaan onko kaikki kunnossa.
Eilen tuli parin tunnin ajan reilua verenvuotoa ja kivutkin vain pahenivat. Joten en pysty paljoa nauttimaan vielä tästä raskaudesta.
Meillä on ennestään poika (04/05). Silloinkin oli vaikea raskaus (sairaslomalla puolet ajasta, ym.). Se hyvä puoli ed. raskaudesta on, että silloin tuli tutustuttua moneen asiaan. Joten tietoa pitäisi löytyä tähänkin raskauteen.
Onnittelut kaikille raskautuneille! Toivottavasti pysytään kaikki mukana loppuun asti!
MEEBU: Lääkäri sanoi äsken neuvolassa, että raskaus on mennyt kesken ennen kuin vuoto alkaa. Käsittääkseni myös raskaushormoni häviää nopeasti. Eli tee ihmeessä testi!
Miami & Justus rv6+1
Toivotaan että kaikki pysyvät kyydissä!
Ja pahoitteluni kaikille joilla ei tällä kertaa onnistunut :(
omaa napaa:
Olen ollut tarkoituksella hyvin hiljaa kun koko ajan paniikki että menee kuitenkin kesken. Oireet on kyllä hirmuisen paljon isommat kuin silloin kun sain keskenmenon. Olen niin tajuttoman väsynyt koko ajan että voisin varmasti vain nukkua jos se olisi aikataulullisesti mahdollista. Kaikki etoo, siis ihan kaikki. Olen pakottanut itseni syömään hieman jugua ja marjoja mutta sekin on meinannut jäädä lautaselle.
Vaikka olen voinut pahoin jo yli viikon, tänään vasta oksensin ekaa kertaa, tuntuuko vähän pöhköltä sanoa että odotin sitä? Jotenkin sellainen olo että mikäli on oireita niin ehkä ei mene niin helposti kesken, tyhmää, tiedän. Onneksi olen yrittäjä niin olen kotona töissä, ei työkaverit ala ihmetellä huonoa oloani. Ainoa ongelma tässä on appiukkoni, hän on tuolla ulkona tekemässä meille autotallia, eli äskenkin jouduin juoksemaan tuonne kauempaan vessaan että hän ei varmasti kuule mitä tapahtuu (emme siis ole todellakaan kertoneet kellekään vielä).
Viikonloppuna olen menossa omien vanhempieni luokse, jos olo on tällainen vielä silloin niin voi olla " hieman" vaikea peitellä asiaa. Mutta eiköhän tämä tästä. (hih, oikeasti siis tulin vain kertomaan ilouutisen että olen oksentanut ekaa kertaa, anteeksi kaikille ällöttävyyteni :D )
meita uusia tammimammojahan tupsahtelee tanne koko ajan, onneksi olkoon plussasta ja palijon tarrasukkia! monilla tuntuu jannittavan eka ultra, etta nakee onko kaikki ok.. itsellakin jannitti aivan mielettomasti. eikohan kaikki ole kuitenkin ihan ok, ainakin toivottavasti! :)
pahoittelut kaikille, joille raskaus ei niin hyvin ole sujunutkaan. tuntuu niin pahalta lukea naista, kun itse on samalla niin onnellinen tasta pikkuisesta. ja entista enemman pelottaa, etta mita jos.. viela kun ei olla turvallisilla vesilla ollenkaan. :( tsempia kaikille ja uutta yritysta. viela on kuitenkin mahdollista etta vuodot ja kivut ovatkin ihan normaalia, toivottavasti!
allu2006, todellakin helpotti oloa niin nyt voi sitten keskittya kunnolla tahan raskauteen. onhan tassa viela pitka matka, mutta pitaa ajatella positiivisesti. :)
omaa massua:
oksensin ekaa kertaa tanaan. ei paha ollenkaan. arsyttavaa vaan etta etova olo on pitkin paivaa, aamusta iltaan.. oksentaminen helpotti oloa huomattavasti. eihan se kivaa puuhaa ole, mutta jos on nain hyva olo sen jalkeen nii voishan tuota oksennella useamminki. :D vasymys on aivan mieleton edelleen. eilen menin heti toiden jalkeen potkottelemaan, uni ei kuitenkaan tullut viela moniin tuntiin. oon kylla niin sankyvalmistakamaa jo yhdeksan pintaan. muut oireet (narastys, turvotus, ummetus, vatsakivut, rintojen sarky) jatkuvat mutta lievempina kuin nuo kaksi edella mainittua. olo on siis suht hyva. :)
// mutsiko ja pikkuinen rv7 (tasan)
...siellä on uusi viikko jo alkanut, täällä mennään vanhaa vielä muutama tunti ;)
Ja tervetuloa uusille odottajille,ainakin poppa-78, iita82, Vermeli, Vaniljainen, Mother80, Helmiina81 olivat saaneet ne kaksi toivottua viivaa testiin =)
Mutsiko, onnea mukavista ultrakuulumisista! Kyllä varmaan helpotti ja paljon nähdä pienen sydämen tumpsuttavan!
Meebu, mikä on tilanne nyt¿? Kovasti pidän peukkuja sinulle! Bdbdbd
Entä Aamun_kuiskaus, kävitkö päivystyksessä¿? Jaksuja lähetän täältä sinulle ja toivon, että kaikki olisi kunnossa¿ (((halaus)))
Huhtityttö; syksy tekee tosiaankin jo tuloaan, tosin nyt on ollut ihmeenkin aurinkoista ja sehän sopii mulle =) Vuotoja on ollut jonkin verran, lauantaina piti tehdä testikin ja kyllä se vain plussaa näyttää¿ Pari viikkoa pitäis vielä jaksaa kärvistellä, että pääsee ultraan¿
Miina-liina oli jo ultrassa kerennyt käydäkin, onnea kovasti ihanista kuulumisista :)
Oireita täällä ei edelleenkään ole mitään ja sekös saa mielen laukkaamaan vaikka minne =/ Aiemmissa raskauksissa varma merkki on ollut poikkeuksetta rintojen kasvaminen ja kosketusarkuus, mutta nyt ei siis mitään¿ Pahoinvoinnista en onneksi ole koskaan kärsinyt, nyt kyllä toivoisi että edes vähän tekisi pahaa¿
Piiperö on kipeenä, kamala lentsu ja kiukku kun tekee hampaita =(
-Allu ja Jänis (rv4+)