Muistoja lapsuus ajan mummoloista
Kesäisin mummolaan maalle.
Heinätöitä, karjalanpiirakoita (voissa voideltuja) ja kylmää piimää.
Kahvia ja pullapitko/ marjapiirakka (mumman leipomia tietty).
Onki - sekä uintireissut tehtiin mummon polkupyörällä.
heikki Hietamiehen lauantaitanssit teeveestä saunan jälkeen. Joskus mummo ja paappa innostui ottamaan matot pois lattialta ja laittamaan "jalalla koreasti" eli tanssimaan.
Ullakolla vanhoja sanomalehtiä ja sarjakuvia.
Kommentit (44)
Onneksi sain olla tuttujen mökillä pienenä. Oma mökki ei kiinnosta.
Toinen mummola oli vanhassa talossa keskustassa ja toinen oli kerrostalon kolmannessa kerroksessa, ei hissiä. Vanhempani ovat siis kaupungissa syntyneitä
Mummon ja papan kanssa lammaslaitumelle imettämään karitsoja tuttipullosta sai sydämeni syttymään. Mummon kaurapuuro aamuisin. Mummon salakaapin pitkät nakit. Mummon sokerikko, kauniskuvioinen ja tarkkaan varjeltu aarre (todennäköisesti papan mummolle ostama kihlajaislahja). Herkkiä hetkiä. Saunomista. Kahvia ja pannukakkua. Raparperia. Ulkoleikkejä. Illalla käperryttiin sohvalle viltin alle ja katsottiin telkkua tiettyyn aikaan saakka, jännää, joskus sai valvoa pidempään. Mummo laittoi yöpaidan päälle. Pappa poltteli piippua ulkona, yskäisi ja tuli sisälle. Pappa kävi vielä katsomassa hevostallille, että Otolla oli kaikki hyvin. Minä ja mummi jo nukkumassa, pappa hiippaili vielä myöhempään. Sydän särkyy kun noita aikoja muistelen !
Asuin mummolassa. Jotenkin totuin siihen että kaikki on vanhanaikaista. Joskus kun kavereita tuli kylään, he katselivat silmät pyöreinä. Mummo teki kaiken itse, vanhanajan ihmisenä osasi kaikenlaista.
Mun mummo poltti ja joi. Toinen kuollut. Ei se haitannut kun en sinne halunnut. Oli joku varamummo sieltä täältä. Yksi antoi viinereitä. Oli pitsiverhot hobihoolista.
Ei kaikki Mummot asu Maatiloilla!
Meidän Mummo oli ihan Citymummo. Ammatiltaan Lääkäri.
Mummu paistoi lättyjä ja köyhiä ritareita. Vadelmia päälle.
Mummu laittoi usein lihakeittoa.
Ainoa isovanhempi, joka eli niin pitkään, että ehdin kunnolla tavata.
Vierailija kirjoitti:
Mummon ja papan kanssa lammaslaitumelle imettämään karitsoja tuttipullosta sai sydämeni syttymään. Mummon kaurapuuro aamuisin. Mummon salakaapin pitkät nakit. Mummon sokerikko, kauniskuvioinen ja tarkkaan varjeltu aarre (todennäköisesti papan mummolle ostama kihlajaislahja). Herkkiä hetkiä. Saunomista. Kahvia ja pannukakkua. Raparperia. Ulkoleikkejä. Illalla käperryttiin sohvalle viltin alle ja katsottiin telkkua tiettyyn aikaan saakka, jännää, joskus sai valvoa pidempään. Mummo laittoi yöpaidan päälle. Pappa poltteli piippua ulkona, yskäisi ja tuli sisälle. Pappa kävi vielä katsomassa hevostallille, että Otolla oli kaikki hyvin. Minä ja mummi jo nukkumassa, pappa hiippaili vielä myöhempään. Sydän särkyy kun noita aikoja muistelen !
Aivan ihania muistoja Sinulla. Tuli oikein tippa linssiin kun luki.
Toinen mummo asui meillä yläkerrassa ja kuoli kun olin kuusivuotias. Luvalla vain sai mennä käymään.. Toinen mummo oli työläinen ja asui yksiössä keskisuuressa kaupungissa. Tällä mummollavoli vain kaksi lehtoladta, ei miestä. Toinen oli äitini. Isänisä oli kuollut jo 15 vuotta ennen syntymääni. Eli käytännössä ei ole kummoisia muistoja ja hengissä on selvitty ilman isovanhempien apua.
Vierailija kirjoitti:
Häräntappoase- sarjasta tuli mieleen maaseudun mummolan kesät elävästi.
Tuo Häräntappoaseen mummola muistuttaa hyvin paljon ympäristöltään omaa mummolaani. Onnistunut filmi muutenkin.
Minulla oli mummo ja ukki vain äidin puolelta. Isän vanhemmat oli kuolleet jo ennen syntymääni. Äidin vanhemmatkin kuolivat jo 60-luvun loppupuolella, kun olin 9. Mummolaan oli matkaa 30 metriä eli oli kuin olisi ollut kaksi kotia yhtä aikaa. Tarkempia muistoja ei ole jäänyt mieleen. M66
Mummo paistoi lättyjä ja kattoi Myrna-kahviastiaston kupit ja kermakon pöytään. Hillon hän oli tehnyt itse vadelmista. Mummo katttoi aina kuniisti kahvipöydän koska hän sanoi että on niin juhlahetki kun lapsenlapset tulee saman pöydän ääreen.
Papan kanssa paistetiin helapää-makkaraa saunan kiukaalla. Turun sinappia päälle ja kulaus kylmää sittis-limukkaa. Makkarankuori napsahti aina kivasti kun puraisi kuumaa makkaraa.
Heiteltiin tikkaa ja lueskeltiin ja loikoiltiin riippukeinussa. Juteltiin aina tosi paljon kaikesta mummon ja papan kanssa. Naurettiin paljon.
Meidän Mummo oli ammatiltaan Fyysikko ja reissasi paljon ulkomailla työkomennuksilla.
Kävin joskus Mummolla. Asui Hesan keskustassa.
Vierailija kirjoitti:
Mummo paistoi lättyjä ja kattoi Myrna-kahviastiaston kupit ja kermakon pöytään. Hillon hän oli tehnyt itse vadelmista. Mummo katttoi aina kuniisti kahvipöydän koska hän sanoi että on niin juhlahetki kun lapsenlapset tulee saman pöydän ääreen.
Papan kanssa paistetiin helapää-makkaraa saunan kiukaalla. Turun sinappia päälle ja kulaus kylmää sittis-limukkaa. Makkarankuori napsahti aina kivasti kun puraisi kuumaa makkaraa.
Heiteltiin tikkaa ja lueskeltiin ja loikoiltiin riippukeinussa. Juteltiin aina tosi paljon kaikesta mummon ja papan kanssa. Naurettiin paljon.
Makkaraa ja Sokerilimsaa lapselle! Eivät sentään Viinaa juottaneet.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi sain olla tuttujen mökillä pienenä. Oma mökki ei kiinnosta.
Onkohan joillakin näin, että kun lapsuudessa sai olla maalla kesät, niin aikuisena ei kiinnosta oma mökki tai mökkielämä pätkääkään? Lähtee mieluummin kaupunkilomalle tai ulkomaille. Kun sieltä puuttuu se rakas mummo ja pappa joka loi sen tunnelman kesäisin mummolassa.
Olin vanhojen vanhempien lapsi. Kaikki papatoli kuolleet ja molemmat mummot makasi sen ajan vanhainkodissa kun olin 4-5. Kuolivat, äitini kävi varastamassa sen lompakosta rahaa.
Häräntappoase- sarjasta tuli mieleen maaseudun mummolan kesät elävästi.