Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Koska mökkien hinnat tulee alas?

Vierailija
10.07.2026 |

Erikoisen kalliita ovat edelleen. 

Kommentit (175)

Vierailija
121/175 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole tarvetta myydä, siirretään lapsille kun ei enää itse haluta pitää jos ei saada kaupaksi oikealla hinnalla. Onneksi ei ole suurempaa rahan tarvetta. 

Oletko kysynyt niiltä lapsilta haluavatko moista jaettua riesaa vaivoikseen?

Haluaisitko itse että mökistäsi joku muu omistaa osan ja sitten aikatauluista/huolloista/kaikesta joudut heidän kanssaan neuvottelemaan?

En saa lainaa! t: potkulakimulkku!

Vierailija
122/175 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

täältä löytyy

https://huutokaupat.com/osasto/loma-asunnot-ja-mokit

Aikamoisia murjuja. 😄 

Ja mitä oon seuraillut niin ihan häkellyttävän korkeita summia niistä maksetaan silti. Joku 80 tonnia huonokuntoisesta kuivan maan lautamökistä. Veikkaan että osalle porukasta tulee huutokaupoilla joku vauhtisokeus niin että kun on ensin tarjonnut matkan varrella 20 tonnia, 45 tonnia ja 60 tonnia niin on lopulta valmis maksamaan 85 tonnia ihan sen takia kun tuntuu hyvältä "voittaa". 

Noi toteutuneet hinnat on aivan järjettömiä usein. Ulosottokohteissa vielä usein maksettavana kaikenlaista jännää kuten rästissä olevat tuhansien eurojen sähkölaskut tai joku laiton piharakennus, jolle joko saa jälkikäteen siunauksen tai sitten ei. 

Tulevat uudestaan myyntiin kun uusi omistajakin joutuu mökin myötä ulosottoon. 😀

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/175 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä tuo sana "Onnela" on monen rakennuksen kiinteistötunnuksen perässä? Näyttävät enemmin rangaistussiirtolalta.

Vierailija
124/175 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun appivanhemmilla on mökki myynnissä hintaan 10 000 e.

Ei tosta tarvi hintaa enää tiputtaa

Järvi vai meri

Vierailija
125/175 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun appivanhemmilla on mökki myynnissä hintaan 10 000 e.

Ei tosta tarvi hintaa enää tiputtaa

Järvi vai meri

Tuskinpa löytyy kumpaakaan. 

Vierailija
126/175 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halpenee koko ajan. 

Vierailija
127/175 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskustelussa huomaa selvästi kirjoittajien iän. Olen eläkeukko, ja kirjoitan tätä omassa saaressani Saimaalla. Vuonna 1936 rakennettua mökkiä remontoidaan parhaillaan aika perusteellisesti. Uutta ei saareen see kaavoitustilanteen takia rakentaa. Ei olisi kyllä järkeäkään.

Perin saaren vajaa viisikymppisenä. Jälkikäteen ajatellen ihan oikeaan aikaan. Oli pikkuisen ylimääräistä rahaa käyttää korjauksiin, juoksut oli juostu, ja omat lapset opiskelemassa.

En ole ajatellut tätä työleirinä, vaan olen päinvastoin nauttinut opetellessani vuosien varrellla esimerkiksi timpurin ja sähkömiehen töitä. Olen väsännyt vanhaan saarimökkiin komeasti toimivan aurinkosähköjärjestelmän, juoksevan (lämpimän) veden, terassin, pari kompostikäymälää jne. Normaalin kunnossapidon lisäksi.

Omia saaria ei ole kovin usein kaupan. Mitään markkina-arvoa tälle on mahdoton löytää. Käyttö- ja tunnearvoa yli 80 vuotta suvussa siirtyneellä mökillä on sitten sitäkin enemmän. Kyllä tämä niin hyvin toimii, että lapset lapsenlapsineen viettävät aina pari viikkoa lomastaan täällä. Toki joskus nurisen, että voisi tänne tulla toukokuussakin valmistelemaan saarta kesäkuntoon tai syyskuussa polttopuutalkoisiin.

Nyt valmistuvan ulkovuoraus- ja julkisivuremontin jälkeen tämä mökki on valmis ottamaan vastaan seuraavat 50 vuotta. Minun ei enää tarvitse enää elinaikanani tätä mökkiä maalata. Mutta varma olen, että tätä saarta ei löydy alennusmyynnistä kuolemani jälkeenkään.

Vierailija
128/175 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmisillä oli ylimääräistä rahaa 60-90- luvuilla (siis hyvätuloisilla); mökkikanta räjähti. Nyt niitä on jopa liikaa. 

Sitä mukaan kun näistä 40-50- luvuilla syntyneistä aika jättää niin x-sukupolvi ja milleniaalit alkaa periä niitä mökkejä roppakaupalla. Sitten niitä on liikaa.

Eli veikkaan 10-20 vuotta.

Ei tarvi ostaa, kun perii mökin.

Vierailija
129/175 |
11.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keskustelussa huomaa selvästi kirjoittajien iän. Olen eläkeukko, ja kirjoitan tätä omassa saaressani Saimaalla. Vuonna 1936 rakennettua mökkiä remontoidaan parhaillaan aika perusteellisesti. Uutta ei saareen see kaavoitustilanteen takia rakentaa. Ei olisi kyllä järkeäkään.

Perin saaren vajaa viisikymppisenä. Jälkikäteen ajatellen ihan oikeaan aikaan. Oli pikkuisen ylimääräistä rahaa käyttää korjauksiin, juoksut oli juostu, ja omat lapset opiskelemassa.

En ole ajatellut tätä työleirinä, vaan olen päinvastoin nauttinut opetellessani vuosien varrellla esimerkiksi timpurin ja sähkömiehen töitä. Olen väsännyt vanhaan saarimökkiin komeasti toimivan aurinkosähköjärjestelmän, juoksevan (lämpimän) veden, terassin, pari kompostikäymälää jne. Normaalin kunnossapidon lisäksi.

Omia saaria ei ole kovin usein kaupan. Mitään markkina-arvoa tälle on mahdoton löytää. Käyttö- ja tunnearvoa yli 80 vuotta suvussa siirtyneellä mökillä on sitten sitäkin enemmän. Kyllä tämä niin hyvin toimii, että lapset lapsenlapsineen viettävät aina pari viikkoa lomastaan täällä. Toki joskus nurisen, että voisi tänne tulla toukokuussakin valmistelemaan saarta kesäkuntoon tai syyskuussa polttopuutalkoisiin.

Nyt valmistuvan ulkovuoraus- ja julkisivuremontin jälkeen tämä mökki on valmis ottamaan vastaan seuraavat 50 vuotta. Minun ei enää tarvitse enää elinaikanani tätä mökkiä maalata. Mutta varma olen, että tätä saarta ei löydy alennusmyynnistä kuolemani jälkeenkään.

Miten tää jollotus edes liittyy aiheeseen? Mökin arvon määrittää kysyntä ja tarjonta. Tunnearvolla ei ole mitään tekemistä asian kanssa, edellisen ulkomaalauksen ajankohdallakin ainoastaan marginaalisesti. 

Vierailija
130/175 |
11.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmisillä oli ylimääräistä rahaa 60-90- luvuilla (siis hyvätuloisilla); mökkikanta räjähti. Nyt niitä on jopa liikaa. 

Sitä mukaan kun näistä 40-50- luvuilla syntyneistä aika jättää niin x-sukupolvi ja milleniaalit alkaa periä niitä mökkejä roppakaupalla. Sitten niitä on liikaa.

Niin? Ja kohta niitä mökkejä on tulossa perinnöiksi vähän helvetisti, ihan omistajakunnan ikärakenteesta johtuen. Siitähän tässä keskustelussa on kyse. Haluatko arvata, mitä tapahtuu, kun perintömökkejä on enemmän kuin mökistä kiinnostuneita perillisiä? 

Vierailija
131/175 |
11.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lol, saarimökki ei todellakaan ole erityisen vetovoimainen kohde, sattuneesta syystä. Jos jälkikasvu jaksaa nytkin ainoastaan käväistä vähän loma-aikaan niin ihmeen kova on luotto siihen että jaksaisivat sitä jatkossa itse pitää ja huoltaa. 

Vierailija
132/175 |
11.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on mökkikatastrofi. Mökki on Etelä-Suomessa, ison järven rannalla ja ihan rantatontti, jossa toisella puolen naapuri puskien takana ja toisella puolen Natura-metsää, päättyvän tien viimeinen palsta.  Isoon kaupunkiin noin 30min ajomatka. Kuulostaa siis hyvältä? No, siihen se loppuukin. Mökki oli joskus aikanaan ihan viihtyisä ja aikakaudellaan mukavakin yleiseen tasoon nähden. Sittemmin se on jämähtänyt siihen, täytetty romulla, on synkeä, kaikki vanhaa ja huonoa, tontti puskittunut umpeen, laituri meinaa vajota järveen jne. Lisäksi ilmansuunta ei ole oikein hyvä, vaikka aurinkoa tontille saa hyvin, jos pitää puuston kurissa. Juuri nyt se on puskien keskellä ja ne 20 vuotta rehottaneet puut varjostaa joka paikkaa.

Vanhemmat on jo 80+, eivät jaksa tehdä mitään, mutta eivät myöskään oikein tue meitä, jos haluttaisiin parannella tai myydä pois. Olen tehnyt laskelmia, jos päivitettäisiin se sellaiseksi, että me lapsetkin haluttaisiin edes joskus siellä olla. Vanhemmilla on tilit täynnä rahaa, joten heiltä irtoaisi kyllä rahat, jos me hoidettaisiin itse työt. Ei vaan onnistu. Heistä tuo on kuulemma hyvä ja vähän pitäisi vain pihaa raivata. Mutta ei se herranen aika riitä. Siellä pitää tehdä ihan aidosti tasonnosto. Viedä kaatikselle vanhaa, ostaa uutta, päivittää keittiö, vaihtaa  lamput, huonekalut, matot, maalata ja siivota tontti sekä rakentaa uusi terassi, uusi laituri ja ennen kaikkea viedä 90% tavaroista kaatopaikalle. 

Vierailija
133/175 |
11.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uusi, nouseva sukupolvi innostuu mökeistä! Sanokaa mun sanoneen!

Näin käy aina, historia toistaa itseään.

Vierailija
134/175 |
11.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kivannäköinen ja hyväkuntoinen mökki.

Tässä hintavaraus, eikä ole pakkohuutokauppa, joten hinta ei jää kyllä tuohon 1500€:on. Jotenkin noloa, että joku kehtaa edes tarjota 1500€. Pohjahinta kannattaisi edes laittaa, lähelle hintavarausta.

https://huutokaupat.com/kohde/6459487/tontti-n-2000-m2-mokki-30m2-talo-…

Vierailija
135/175 |
11.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin? Ja kohta niitä mökkejä on tulossa perinnöiksi vähän helvetisti, ihan omistajakunnan ikärakenteesta johtuen. Siitähän tässä keskustelussa on kyse. Haluatko arvata, mitä tapahtuu, kun perintömökkejä on enemmän kuin mökistä kiinnostuneita perillisiä? 

Nuoret haluaa jo mökin. Etkö ole tietoinen trendeistä?

Vierailija
136/175 |
11.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä hintavaraus, eikä ole pakkohuutokauppa, joten hinta ei jää kyllä tuohon 1500€:on. Jotenkin noloa, että joku kehtaa edes tarjota 1500€. Pohjahinta kannattaisi edes laittaa, lähelle hintavarausta.

Mikä kehtaamisasia se on? Tuo on ensimmäinen tarjous, ja siitä sitten lähdetään liikkelle, jos mitään kiinnostusta on. Niin huutokauppa toimii. Yleensä noiden hinnat ampaisee vasta lähellä huutokaupan sulkeutumista. 

Vierailija
137/175 |
11.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ne tule. Joku voi laskea hintaa jos tinkaaat. Aikanaan tinkasin 20000 mökin hintaa alas ja ostin 150000 eurolla.

20t > 150t.  😂 LOL 

Vierailija
138/175 |
11.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuoret haluaa jo mökin. Etkö ole tietoinen trendeistä?

Eivät mitä tahansa mökkiä. Jos tarkoitat sitä tämänpäiväistä uutista niin se tosiaan koski siirtolapuutarhamökkejä. Ne ovat kaupungeissa. 

Vierailija
139/175 |
11.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu paljolti siitä, mistä paikkakunnalta mökkiä etsii, ja millaista varustetasoa vaatii. Toki järvenrantamökit yleensä (jos eivät ole umpihomeessa) maksavat sadantonnin paikkeilla. Paljon on kyllä tarjolla hyvinkin halpoja mökkejä eri puolilla Suomea

Mitä helvettiä jollain kuivan maan mökillä tekee?

Vierailija
140/175 |
11.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä kehtaamisasia se on? Tuo on ensimmäinen tarjous, ja siitä sitten lähdetään liikkelle, jos mitään kiinnostusta on. Niin huutokauppa toimii. Yleensä noiden hinnat ampaisee vasta lähellä huutokaupan sulkeutumista. 

No en minä viitsisi tarjota jotain naurettavaa summaa, kun huutokaupan päättymiseenkin on vielä 9 päivää. Ja jos sama tarjoaja lähtee sitten kisaamaan loppukahinoissa, osoittaa vain ahneutta.

Itse päätän hinnan, mitä olen valmis maksamaan. En halua edes hyväksikäyttää jonkun toisen mahdollista ahdinkoa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme neljä