Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Matti Tolvanen rikollisten asialla

Vierailija
10.07.2026 |

https://yle.fi/a/74-20234138

Ihmetyttää tämän rikosoikeuden professorin rikollisten puolustelu. Olisi edes ymmärtänyt yhteiskuntarauhan takia jättää kommentoimasta rikollisia puolustavia kommenttejaan. On kaikille oikein, että näpistelevä lapsi saa siitä myös rahassa tuntuvan seurauksen. Eihän nämä muuten opi, jos seuraukset eivät tunnu vanhemman lompakossa.

Lakien tulee perustua yleisiin moraalisääntöihin ja Tolvanenkin varmasti ymmärtää, että hänen näkemyksensä ei perustu suomalaiseen moraaliin. Hänellä on tietenkin moraali ihan omanlaisensa. Se, että edelleenkään ei ole saatu lakia, jolla vanhemmat joutuvat vastaamaan akaikäistensä rikoksista tai että rikollisoikeudellinen vastuu saataisiin alemmaksi, on pelkkää poliitikkojen heikkoutta. Se, että Tolvanen haukkuu poliisia, on rimanalitus. Tällaisten Tolvasten takia Suomi on tässä nykytilanteessa, että kaikki on rempallaan ja millään ei ole mitään väliä.

Kommentit (41)

Vierailija
1/41 |
10.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kyllästynyt ylen ja ip-lehtien haalimien tohtorien ja vihtorien tuomioistuimille antamiin määräysluonteisiin mielipiteisiin. Äijät ilmestyvät ruudulle yhtä varmasti kuin somevaikuttajat

Vierailija
2/41 |
10.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kyllästynyt ylen ja ip-lehtien haalimien tohtorien ja vihtorien tuomioistuimille antamiin määräysluonteisiin mielipiteisiin. Äijät ilmestyvät ruudulle yhtä varmasti kuin somevaikuttajat

Ilmestyvät? Onko se sinusta ilmestymistä, jos toimittaja ottaa yhteyttä ja kysyy.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/41 |
10.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyysärit paljousalennuksineen ja rikosten vähättelyineen.

Vierailija
4/41 |
10.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jenkeissä on hyvä meno rikollisten suhteen. Voi saada vaikka satoja vuosia pitkän tuomion tarvittaessa. Toisin kuin Suomessa, siellä ei hyysätä rikollista ja syyllistetä uhria!

Vierailija
5/41 |
10.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No höh teidän kanssa. Eihän hän moittinut muuta kuin sitä itse keksittyä" sakkoa". Puhuttelu jees.Tiukkakin.  Tavaroiden korvaus jees. Itse joutui käymään kaupassa.  Varmaan poika oppi. 

Haluaisitteko todella, että kauppa x alkais itse sakottaa? Missä se raja menisi? Entä jos se ois 1000 e? 5000 e? Maksu talvikengillä kulkemisesta? Pitäähän niidenkin lakia noudattaa, kun vaativat sitä- ihan oikein- muilta. Poliisin myös! 

Vierailija
6/41 |
10.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onhan tuo Tokmannilta törkeää toimintaa! Periä maksua joka ei perustu yhtään mihinkään. Käräjäoikeus voi määrätä tuomittua osapuolta korvaamaan toiselle osapuolelle kertyneitä kuluja, mutta ei kaupalla ole mitään oikeutta alkaa oma-aloitteisesti perimään tällaisia.

Vierailija
7/41 |
10.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilmestyvät? Onko se sinusta ilmestymistä, jos toimittaja ottaa yhteyttä ja kysyy.

On. Asiantuntija valitaan aina agendaan sopivaksi 

Se yllättäen aina ilmestyy kertom,aan mielipiteensä ja kaikkien pitäisi siis toimittajan mielestä uskoa sitä (toimittajan omaa mielipidettä)

Vierailija
8/41 |
10.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No onhan tuo Tokmannilta törkeää toimintaa! Periä maksua joka ei perustu yhtään mihinkään. Käräjäoikeus voi määrätä tuomittua osapuolta korvaamaan toiselle osapuolelle kertyneitä kuluja, mutta ei kaupalla ole mitään oikeutta alkaa oma-aloitteisesti perimään tällaisia.

Juuri näin. Ei mitään oman käden oikeutta saa tässäkään harrastaa. Jessus sentään. 

Vierailija
9/41 |
10.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No höh teidän kanssa. Eihän hän moittinut muuta kuin sitä itse keksittyä" sakkoa". Puhuttelu jees.Tiukkakin.  Tavaroiden korvaus jees. Itse joutui käymään kaupassa.  Varmaan poika oppi. 

Haluaisitteko todella, että kauppa x alkais itse sakottaa? Missä se raja menisi? Entä jos se ois 1000 e? 5000 e? Maksu talvikengillä kulkemisesta? Pitäähän niidenkin lakia noudattaa, kun vaativat sitä- ihan oikein- muilta. Poliisin myös! 

Onhan ihan oikein, että jos näpistelijä aiheuttaa selvittelytyötä niin siitä joutuu myös maksamaan! Ei se työntekijä kaupassa ole ilmaistyössä selvittelemässä rikoksia.

Ei meitä muita maksavia asiakkaita kiinnosta maksaa näpistelejän aiheuttamaa laskua kaupalle, haloo! Näpistelijä maksaa, ei muut asiakkaat ja se on vaan oikein.

Vierailija
10/41 |
10.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äläikäiset osaavat käyttää nykyään hyväkseen sitä, että eivät ole vastuussa mistään tekemisistään. Tämäkin on jo ollut koulussa tapahtuvasta väkivallasta kuulusteluissa ja kuvittelee olevansa lain yläpuolella. Jos edes vanhemmatkaan eivät joudu vastuuseen alaikäisten tekemisistä, niin aika ohuella pohjalla liikutaan kasvatuksen suhteen ja oikea kysymys kuuluukin, että kuka sen lapsen sitten kasvattaa, kun se on itse vastuussa omista tekemisistään? 

Vierailija
11/41 |
10.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin. Ei mitään oman käden oikeutta saa tässäkään harrastaa. Jessus sentään. 

Jessus vaan itselles, mutta älä varasta muilta tai joudut maksamaan.

Pisteet Tokmannille!

Vierailija
12/41 |
10.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poliisin tehtävä on selvittää ja tutkia rikos. Poliisin tehtävä ei ole puuttua rikoksen sovitteluun, tai kuten tässä tapauksessa, mennä kommentoimaan kuuluuko rikoksen tekijän maksaa. Poliisi ei ole tuomioistuin. Mielestäni aivan käsittämättömätöntä toimintaa Poliisista, mutta ilmanko en kouluun aikanaan päässytkään.

Vierailija
13/41 |
10.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jessus sentään. Haluat elää yhteiskunnassa jossa sääntöjä ei rikoksille ole ollenkaan. Missä kulkee sun rajasi?

Vierailija
14/41 |
10.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan ihan oikein, että jos näpistelijä aiheuttaa selvittelytyötä niin siitä joutuu myös maksamaan! Ei se työntekijä kaupassa ole ilmaistyössä selvittelemässä rikoksia.

Ei meitä muita maksavia asiakkaita kiinnosta maksaa näpistelejän aiheuttamaa laskua kaupalle, haloo! Näpistelijä maksaa, ei muut asiakkaat ja se on vaan oikein.

Totta kai, mutta sen korvauksen määrää tuomioistuin. Tokmannin toiminta on ihan omankädenoikeuden käyttämistä. Käsittämätöntä. 

Vierailija
15/41 |
10.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kaikkien toimittelijoiden joka kysymykseen tartte olla mielipidettä. Niinhän rikollisetkin sanoo: en kommentoi

Vierailija
16/41 |
10.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poliisikin alentuu vielä kannustamaan tuota. Mitä se niille kuuluu... mut tämähän on vähän kuin ParkkiPatet, ei mitään lakia tukena, mutta niin ne vaan jakaa mielivaltaisia 'sakkoja' ja käräjillä niitä vielä siunataan.

Vierailija
17/41 |
10.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös ihan asiaton vastaus Tokmannin päälliköltä... "Käy luonnon päälle" 

Vierailija
18/41 |
10.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jessus sentään. Haluat elää yhteiskunnassa jossa sääntöjä ei rikoksille ole ollenkaan. Missä kulkee sun rajasi?

Lakikirjasta löytyy säännöt, ei mr Tokmannin perseestä.

Vierailija
19/41 |
10.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Fiksumpi ihminen jättäisi nämä jutut kommentoimasta, mutta julkisuudenhimo saa tuon eläkeläisen kommentoimaan. Muut eivät taatusti ole halunneet kommentoida.

Vierailija
20/41 |
10.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myös ihan asiaton vastaus Tokmannin päälliköltä... "Käy luonnon päälle" 

Aika pelle kaveri.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan seitsemän