Vääryys: miksi naiset joutuvat maksamaan hormonaaliset lääkkeet itse, eikä kela korvaa?
Kela ei korvaa esim. e-pillereitä, joita ei ole hoitosuosituksessa nimetty jonkun sairauden hoitoon. Kelakorvauksen voi saada vain tietyistä pillereistä, vaikka ne eivät sopisi ja toinen valmiste auttaisi sairauden hoidossa. Kun minulle määrättiin e-pillerit vaikeiden PMS-oireiden vuoksi, ei tuollakaan perusteella saanut kelakorvausta. Minulla on nyt menossa pitkä tulehduskuuri: on mennyt satoja euroja emätinpuikkoihin ja voiteisiin. Näistä ei arvatenkaan saa mitään korvausta, vaikka hoidoksi nämä on tarkoitettu. Sen sijaan, että kuluttaisin tämän rahan suomalaisen yhteiskunnan palveluihin esim. käymällä kampaajalla/kahvilassa tms, menevät rahat terveydenhuoltokuluihin. Ja voin vain kuvitella, miten vähävaraisimmat jättävät nämä tulehdukset ja muut hoitamatta, kun voiteet ja puikot maksavat pahimmillaan kolminumeroisen summan.
Milloin lakataan vähättelemästä naisten sairauksia ja myönnetään kelakorvaus lääkkeille ja valmisteille, joita naiset tarvitsevat esim. erilaisiin kuukautisvaivoihin, synnytyselimissä ilmeneviin ongelmiin ja esim. vaihdevuosioireiluun?
Kommentit (122)
Naiset nyt on käveleviä valituskoneita. Ei kuulu veronmaksajille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naiset joutuu myös itse kustantamaan kuukautissuojansakin. Ja se ei ole mikään pieni summa vuosien varrella sekään. Ja sitten täällä joku mies vinkuu, että joutuu ostamaan ihan itse kortsuja.
on se pikkusumma. 50kpl maksaa 1e20c tjsp.
Pärjät alle kympillä ellei jopa alle femmalla vuoden. Ja jos vaikka menisikin se kymppi vuodessa niin 30v*10e on edelleen pikkusumma vaikka kuinka ois hauskempa ostaa jotain victorias secret hemeneitä
Mistä ihmeestä sä oikein keksit tuon hinnan? Ei todellakaan saa tuolla hintaa tuota määrää tamponeja tai siteitä! Äly hoi taas!
Ei, kuukautiskuppi ei sovi kaikille. Myöskään tamponi ei sovi kaikille joten jäljelle jää siteet. Kympillä ei todellakaan pärjää vuotta. Täysin harhaisia lukeamia nyt heittelet!
Aika montaa lääkettä ei korvata. Miksi juuri tämä pitäisi?
Kukaan ei yllättynyt että nainen vinkuu kun ei saa siirrettyä omia maksujaan muiden maksettavaksi
Vierailija kirjoitti:
Hormonihoidot koskettavat lähes puolta suomalaisista. Voiko samaa sanoa muista lääkkeistä?
Koska on kyseessä asianomaisten OMAT lääkkeet, eivät veronmaksajien lääkkeet..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hormonihoidot koskettavat lähes puolta suomalaisista. Voiko samaa sanoa muista lääkkeistä?
Mistä "hormonihoidoista" sä lässytät? Kyllä esimerkiksi e-pillereistä saa Kela-korvauksen. Vai yritätkö sä väittää, että puolet Suomen kansasta on juuri tuossa ap:n harvinaisessa tilanteessa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä "hormonihoidoista" sä lässytät? Kyllä esimerkiksi e-pillereistä saa Kela-korvauksen. Vai yritätkö sä väittää, että puolet Suomen kansasta on juuri tuossa ap:n harvinaisessa tilanteessa?
Vaihdevuodet ja e-pillerit on vähän eri asia
Vierailija kirjoitti:
E-pilleri ei ole lääke.
Onpas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisiko tuossa vastaus tähän aloituksen kysymykseen? Vaikka kuinka tahtoisitte sen vääntää joksikin ilkeydeksi, että siksi ei korvata, niin eiköhän se todellinen syy ole ihan yksinkertaisesti hintalappu miksi niin ei tehdä.
-eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naiset joutuu myös itse kustantamaan kuukautissuojansakin. Ja se ei ole mikään pieni summa vuosien varrella sekään. Ja sitten täällä joku mies vinkuu, että joutuu ostamaan ihan itse kortsuja.
Pärjät alle kympillä ellei jopa alle femmalla vuoden. Ja jos vaikka menisikin se kymppi vuodessa niin 30v*10e on edelleen pikkusumma vaikka kuinka ois hauskempa ostaa jotain victorias secret hemeneitä
Mistä ihmeestä sä oikein keksit tuon hinnan? Ei todellakaan saa tuolla hintaa tuota määrää tamponeja tai siteitä! Äly hoi taas!
Ei, kuukautiskuppi ei sovi kaikille. Myöskään tamponi ei sovi kaikille joten jäljelle jää siteet. Kympillä ei todellakaan pärjää vuotta. Täysin harhaisia lukeamia nyt heittelet!
Tässä sulle protip! Leikkaa vanhoista paidoista rättejä suojaksi. Ei maksa mitään ja voi käyttää niitä uudelleen kun peset ne pesukoneessa. Ole hyvä!
M
Vierailija kirjoitti:
Voitteko kuvitella, että miehillä olisi esim. kirvelyä virtsatessa ja kipuja vehkeessä ja kehotetettaisiin maksamaan mahdolliset lääkkeet itse...
Naisten sairauksia on vähätelty aina. Jos miehillä olisi samat vaivat, niin miehille olisi omat vaihdevuosisairaalat ja vastaavat.
Todista spermaviemäri väitteesi. Miesten syöpiä ei edes seulota, saatika hoideta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
E-pilleri ei ole lääke.
E-pillereitä käytetään ehkäisyn lisäksi myös lääkinnällisiin tarkoituksiin, esim. aknen hoitoon.
Kallista olisi jos aknen takia kaikki akat saisi e-pillerit alehintaan. Paljonko pillerit maksavat? Tehkää lapsia se tulee halvemmaksi :).
Käytä sinä kondomia tai pistä piuhat poikki.
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei yllättynyt että nainen vinkuu kun ei saa siirrettyä omia maksujaan muiden maksettavaksi
Voimaantuneet naaraat muistaa kuitenkin kertoa etteivät tarvitse miehiä. Verot pitäisi saada ohjattua niitä maksavalle sukupuolelle.
Yksityiseltä lääkäriltähän hormonaaliset lääkkeet etupäässä haetaan koska ainakaan meidän paikkakunnalla ei julkisen gynegologille juuri kukaan edes tunnu saavan aikaa ja kyllähän Kela yksityslääkärien määräämistä lääkkeistä maksaa Kela-korvauksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
E-pilleri ei ole lääke.
E-pillereitä käytetään ehkäisyn lisäksi myös lääkinnällisiin tarkoituksiin, esim. aknen hoitoon.
Kallista olisi jos aknen takia kaikki akat saisi e-pillerit alehintaan. Paljonko pillerit maksavat? Tehkää lapsia se tulee halvemmaksi :).
Oot varmaankin mies?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä sulle protip! Leikkaa vanhoista paidoista rättejä suojaksi. Ei maksa mitään ja voi käyttää niitä uudelleen kun peset ne pesukoneessa. Ole hyvä!
M
Sä varmaan itse pyyhit perseesi vastaavanlaisilla räteillä ja pyykkäät ne koneessa.
Hyi helvetti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voitteko kuvitella, että miehillä olisi esim. kirvelyä virtsatessa ja kipuja vehkeessä ja kehotetettaisiin maksamaan mahdolliset lääkkeet itse...
Naisten sairauksia on vähätelty aina. Jos miehillä olisi samat vaivat, niin miehille olisi omat vaihdevuosisairaalat ja vastaavat.
Todista spermaviemäri väitteesi. Miesten syöpiä ei edes seulota, saatika hoideta.
Aha. Ai nyt miesten syöpiä ei edes hoideta.. Sun jutut käy aina vaan naurettavammiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
E-pilleri ei ole lääke.
Oot varmaankin mies?
Ja typerä mies.
Jos naiset saisi pillerit ilmaiseksi, miesten ei tarttisi maksaa tai käyttää kortsuja.
Tästä voidaankin päätellä, että hän on sellainen mies, joka tuosta ei hyödy, eli mies, joka ei saa ikinä seksiä.
Lääkefirmojen tulee itse hakea korvattavuutta lääkkeilleen. Hinnan ja hyödyn suhteen pitää olla hyvä että korvaus on mahdollista saada.
Iso osa hormonikorvaustuotteista on korvattavia, mutta valitettavasti ei kaikki.