Marja-ala suhtautuu epäilevästi kotimaisen työvoiman (opiskelijoiden) käyttöön "nostaisi kustannuksia ja hintoja"
Miksi palkata lukiolaisia kun samalla rahalla saa kymmenen ulkomaalaista, sanottiin ennen.
Mutta mites nyt?
Kommentit (112)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi nämä lihavat korkeastikoulutetut suomalaisrt tantat eivåt kykene marjaa poimimaan. Niitä on työttöminä valtavat määrät. Tekisi ihan hyvää heidän terveydelle vähän laihduttaa ja saada liikuntaa ulkoilmassa
Olen hoikka työtön, 49v eukko. Kerään itse marjani ja sienet. Miksi menisin orjafirmalle lihottamaan orjapäällikön tiliä, kun voin kerätä omat marjani? Tienaan myös hyvin myymällä marjoja suoraan tutuille.
Samoin. Kerään satoja kiloja marjoja. Emme me kaikki työttömät ole lihavia, huonokuntoisia. Tienaan marjojen poimimisella hyvät tulot myymällä suoraan, ilman ahneita välikäsiä.
Poimikoon siis itse marjansa. Ei hinta saa olla veruke keskitysleireille.
Suoramyynti kuluttajalle: Jos marjat puhdistaa ja myy itse suoraan eteenpäin, kilohinta on noin 4,00–10,00 euroa. Tällöin esimerkiksi 5 kilon (n. 7 litran) laatikosta tai sangosta voi pyytää 40–55
Teollisuus ja ostajat: Marjayritykset maksavat puhdistamattomasta (metsäroskaisesta) mustikasta yleensä noin 0,90–1,50 euroa kilolta.
Vierailija kirjoitti:
Suoramyynti kuluttajalle: Jos marjat puhdistaa ja myy itse suoraan eteenpäin, kilohinta on noin 4,00–10,00 euroa. Tällöin esimerkiksi 5 kilon (n. 7 litran) laatikosta tai sangosta voi pyytää 40–55
Teollisuus ja ostajat: Marjayritykset maksavat puhdistamattomasta (metsäroskaisesta) mustikasta yleensä noin 0,90–1,50 euroa kilolta.
Puhdistettu marja: Puhtaasta ja I-laatuisesta mustikasta yritykset tai välittäjät voivat maksaa 2,00–4,00 euroa kilolta. Voit tarkistaa kunkin alueen tarkat päivähinnat esimerkiksi Saimaan Marjamarkkinointi -sivustolta.
Nauroimme MAGA-julistuksille, mutta eihän se pohjimmiltaan huono agenda ole. Me suomalaiset kuluttajat haluamme työllistää suomalaisia. Tänään jätin esim. Tokmannilta ostamatta kiinassa valmistetut pakastepussit ja menen Cittariin ostamaan Amergripin pusseja. Maksan suomalaisesta marjasta, mieluiten suomalaisten poimimista, vaikka hinta olisi kalliimpi.
Kauppiaat ovat epäisänmaallisia, jos myyvät liikaa ulkomaista tavaraa.
Vierailija kirjoitti:
80 luvulla mansikat poimi ihan 100 prosenttisesti suomalaiset nuoret ja muutama vanhempikin ihminen.
Erittäin suosittu kesätyöpaikka nuorisolle.
Niin ja ne Bussitkin kulki suomalaisin voimin. Rakentajat oli kaikki suomalaisia. Samoin Hoitajat.
Ilmankos silloin oli kaikilla töitä ja suomella meni hyvin.
Sitten keksittiin, että raahataan tänne kielitaidottomia ulkomaalaisia tekemään samat työt orjapalkalla ja potkitaan suomalaiset työttömyyskortistoon.
Mä muuten näin Helsinki-Vantaalla noita marjanpoimijoita viime syksynä kun lähdin lokakuussa reissuun. En ole eläissäni nähnyt väsyneempiä, likaisempia ja nälkäisempiä ihmisiä. Oli aivan selvää yhdellä vilauksella, että näitä ihmisiä ei ollut kohdeltu asiallisesti. Kenenkään ei pidä joutua matkustamaan noin likaisena ja väsyneenä. He makasivat siellä reppujensa ja pakaasiensa päällä ja nukkuivat. Sääliksi kävi, ja hävetti isosti olla suomalainen. Tuo on jo kidutusta.
Tätä se on kun ulvotaan että menkää töihin, mutta kukaan ei suostu palkkaamaan asiallisella palkalla asialliseen työsuhteeseen. Jotain halpistyövoimaa vaan pitäisi saada 🤬
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei suomalaisista ole marjankeruuseen. Se on kovaa työtä. Sossun luukulla pääsee helpommalla.
Suomalainen odottaa tekemästään työstä palkkaa (oletan, että sinä myös). Marjayrittäjä haluaa pitää kaikki saamansa rahat itsellään eikä maksaa työntekijälle palkkaa. Siinä on sellainen ihan pikkiriikkinen ristiriita.
Ei pelkkä marjayrittäjä. Suomessa on paljon halpatyövoimaa, joka käy Suomessa vain tekemässä töitä. Suomalaisia on samaan aikaan työttömänä ja veroeuroista maksetaan heille korvauksia. Verot eivät riitä hoivaan, infraan eikä koulutukseen. EU mahdollistaa tämän vapaa liikkuvuuden, josta halpatyövoiman lisäksi tulee mm. huumeita, maahan muuttajia jne. Ei mitään järkeä. Hirveät haitat suomalaisille. Rajat kiinni ja verot suomalaisten hyödyksi. Passi minulla on, kun lähden ulkomaille joka tapauksessa.
Marja-ala on itse pilannut toimialansa maineen!
Huono palkkaus, epäinhimillinen kohtelu jne
Marjojen puute tulee kuluttajille näkymään, marjakeitot, maustetut jogurtit yms
Suomalaisten kannattaa myydä poimimansa marjat itse ilman turhia välikäsiä.
Vierailija kirjoitti:
Mun ensimmäinen työpaikka oli mansikkapellolla. 90-luvulla maksoivat ihan kelvollista palkkaa opiskelijalle. Sain ajokortin hankittua kahden kesän mansikanpoimintarahoista säästyneillä rahoilla. Kyllä suomalaisten nuorten palkkaamisen pitäisi olla edelleen mahdollista, kun kesätöiden saaminen on nykyään vaikeaa ja kaikki tarvisi rahaa.
Suomalaiset nuoret valittevasti on fyysisesti huonossa kunnossa. Urakkapalkat jää heille pieniksi, kun poimintanopeutta ei ole ja väsähtävät nopeasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Espanjan isoilla mansikkatiloilla on kaikki työntekijät aivan afrikkalaisen näköisiä. Olen nähnyt. Eikös täälläkin saisi maahantulijoita pelloille töihin? Tosin ei siinäkään mitään, jos lukiolaisille kelpaa se työ.
Miksi oletetaan, että työhön palkattu marjanpoimija ja kuka tahansa lukiolainen olisi tulokseltaan yhtä hyviä? Saakohan lukiolainen edes viidenneksen poimittua samaan aikaan kun ammattilainen on poiminut laatikon täyteen?
Eihän sellausta kukaan oleta. Tuskin ainakaan marja-alan työnantajat, jotka ovat avoimesti sanoneet, ettämpelkäävät kustannusten nousevvan.
Miksikö? Voi olla, että "kuka tahansa lukiolainen" on hitaampi poimija. Mutta voi olla, ettö tiedostavat suomalausista aika monen suomalaisen (lukiolsisen) olevan "vähän" paremmin perillä oikeuksistaan kuin atlantin toiselta puolelta tulleen, joita saattaa motivoida myös euron edullinen kurssi ja joista luultavasti moni harkitsee useammin työsopimuksen päättämistä vaikka epäkohtia kokisikin, koska tietävät, että vakavammassakin työnantajan taholta tapahtuvissa loukkauksissa ovat todennäköisesti aina lähtökohtaiswsti altavastaajan asemassa vieraassa kulttuurissa. Tai jotka ovat saattaneet säästää pidempään, jotta pääsisivät masilmalle tienaamaan (kouluttamattomana) hyvät rahat
Ikisinkku mies 40+
Selvää on, että ulkomaalaisia riistetään ja se ei ole ok
Mut samalla tiedän myös, että valitettavan moni nykynuori ei pärjäisi mansikkapellolla, kunto ja pää ei vain kestä suurimmalla osalla.
Marjakeisarit voi mennä itse konttamaan sinne metsään
Vierailija kirjoitti:
Orjatyöläiset nostaa marjaporvarin jatetta. Asiallinen palkka tietenkin pienentää sitä. Alan investoinnit on olemattomat. Katteen ei tarvitse olla iso.
Marjat on metsässä yrittäjälle ilmaisia ja Marttinen lupaa seteleitä.
Mikä on ongelma?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Espanjan isoilla mansikkatiloilla on kaikki työntekijät aivan afrikkalaisen näköisiä. Olen nähnyt. Eikös täälläkin saisi maahantulijoita pelloille töihin? Tosin ei siinäkään mitään, jos lukiolaisille kelpaa se työ.
Miksi oletetaan, että työhön palkattu marjanpoimija ja kuka tahansa lukiolainen olisi tulokseltaan yhtä hyviä? Saakohan lukiolainen edes viidenneksen poimittua samaan aikaan kun ammattilainen on poiminut laatikon täyteen?
Tuo ammattilaisuus on nopeasormisuutta. Jos on nopea poimija saa hyvät ansiot, hitaat eivät pärjää. Silloin kun olin itse nuori ja poimimassa mansikoita meillä oli ämpärit. Siinä ajassa kun minä 13 v poimin 8 ämpäriä täyteen, aikuinen ammattilainen poimi vain yhden. Tienasin siis 8 kertaa enemmän samassa ajassa. Kun tuo aikuinen poimi muutaman tunnin ja itse poimin 12-18 tuntia, ansiot olivat ihan eri luokkaa. Tuolla pärjää nopeudella ja sitkeydellä.
Nopeudessa on toki eroja, mutta laadun pitäisi olla kaikilla poimijoilla hyvä. Mutta kyllä noissa laatikoissa on usein raakoja, liian pieniä ja homeisia marjoja. En tiedä onko nopeudesta hyötyä, jos laatu kärsii. Homeinen marja tartuttaa kaikki lähellään olevat marjat ja pian on koko laatikko pilalla. Tietysti voi ajatella, että huonot marjat jää asiakkaan tappioksi, mutta se on pitkällä aikavälillä huono bisnes. Kuka ostaa uudelleen enää, jos kolmasosa marjoista on kovia, valkoisia tai mätiä?
Kun itse olin nuorena töissä marjatilalla, marjat tulivat poimijoilta lajitteluun, eli ei suoraan poimijoilta myyntiin.
Vierailija kirjoitti:
MARJAFIRMAT MAKSAA KUNNOLLA, TAI PITÄÄ TURPANSA KIINNI.
Kapitalistit on ahneita.
Vierailija kirjoitti:
80 luvulla mansikat poimi ihan 100 prosenttisesti suomalaiset nuoret ja muutama vanhempikin ihminen.
Erittäin suosittu kesätyöpaikka nuorisolle.
Niin ja ne Bussitkin kulki suomalaisin voimin. Rakentajat oli kaikki suomalaisia. Samoin Hoitajat.
Ilmankos silloin oli kaikilla töitä ja suomella meni hyvin.
Marjabisneksessä ollaan liikaa thaimaalaisten poimijoiden varassa. He poimivat sen ison volyymin metsästä. Suomeen on tullut thaimaalaisia marjanpoimijoita vuodesta 2005 lähtien.
Älä valehtele. Mansikkayrittäjät ei ole ottaneet Suomalaisia hommiin