Marja-ala suhtautuu epäilevästi kotimaisen työvoiman (opiskelijoiden) käyttöön "nostaisi kustannuksia ja hintoja"
Miksi palkata lukiolaisia kun samalla rahalla saa kymmenen ulkomaalaista, sanottiin ennen.
Mutta mites nyt?
Kommentit (71)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi nämä lihavat korkeastikoulutetut suomalaisrt tantat eivåt kykene marjaa poimimaan. Niitä on työttöminä valtavat määrät. Tekisi ihan hyvää heidän terveydelle vähän laihduttaa ja saada liikuntaa ulkoilmassa
Olen hoikka työtön, 49v eukko. Kerään itse marjani ja sienet. Miksi menisin orjafirmalle lihottamaan orjapäällikön tiliä, kun voin kerätä omat marjani? Tienaan myös hyvin myymällä marjoja suoraan tutuille.
Samoin. Kerään satoja kiloja marjoja. Emme me kaikki työttömät ole lihavia, huonokuntoisia. Tienaan marjojen poimimisella hyvät tulot myymällä suoraan, ilman ahneita välikäsiä.
Poimikoon siis itse marjansa. Ei hinta saa olla veruke keskitysleireille.
Suoramyynti kuluttajalle: Jos marjat puhdistaa ja myy itse suoraan eteenpäin, kilohinta on noin 4,00–10,00 euroa. Tällöin esimerkiksi 5 kilon (n. 7 litran) laatikosta tai sangosta voi pyytää 40–55
Teollisuus ja ostajat: Marjayritykset maksavat puhdistamattomasta (metsäroskaisesta) mustikasta yleensä noin 0,90–1,50 euroa kilolta.
Vierailija kirjoitti:
Suoramyynti kuluttajalle: Jos marjat puhdistaa ja myy itse suoraan eteenpäin, kilohinta on noin 4,00–10,00 euroa. Tällöin esimerkiksi 5 kilon (n. 7 litran) laatikosta tai sangosta voi pyytää 40–55
Teollisuus ja ostajat: Marjayritykset maksavat puhdistamattomasta (metsäroskaisesta) mustikasta yleensä noin 0,90–1,50 euroa kilolta.
Puhdistettu marja: Puhtaasta ja I-laatuisesta mustikasta yritykset tai välittäjät voivat maksaa 2,00–4,00 euroa kilolta. Voit tarkistaa kunkin alueen tarkat päivähinnat esimerkiksi Saimaan Marjamarkkinointi -sivustolta.
Nauroimme MAGA-julistuksille, mutta eihän se pohjimmiltaan huono agenda ole. Me suomalaiset kuluttajat haluamme työllistää suomalaisia. Tänään jätin esim. Tokmannilta ostamatta kiinassa valmistetut pakastepussit ja menen Cittariin ostamaan Amergripin pusseja. Maksan suomalaisesta marjasta, mieluiten suomalaisten poimimista, vaikka hinta olisi kalliimpi.
Kauppiaat ovat epäisänmaallisia, jos myyvät liikaa ulkomaista tavaraa.
Vierailija kirjoitti:
80 luvulla mansikat poimi ihan 100 prosenttisesti suomalaiset nuoret ja muutama vanhempikin ihminen.
Erittäin suosittu kesätyöpaikka nuorisolle.
Niin ja ne Bussitkin kulki suomalaisin voimin. Rakentajat oli kaikki suomalaisia. Samoin Hoitajat.
Ilmankos silloin oli kaikilla töitä ja suomella meni hyvin.
Sitten keksittiin, että raahataan tänne kielitaidottomia ulkomaalaisia tekemään samat työt orjapalkalla ja potkitaan suomalaiset työttömyyskortistoon.
Mä muuten näin Helsinki-Vantaalla noita marjanpoimijoita viime syksynä kun lähdin lokakuussa reissuun. En ole eläissäni nähnyt väsyneempiä, likaisempia ja nälkäisempiä ihmisiä. Oli aivan selvää yhdellä vilauksella, että näitä ihmisiä ei ollut kohdeltu asiallisesti. Kenenkään ei pidä joutua matkustamaan noin likaisena ja väsyneenä. He makasivat siellä reppujensa ja pakaasiensa päällä ja nukkuivat. Sääliksi kävi, ja hävetti isosti olla suomalainen. Tuo on jo kidutusta.
Tätä se on kun ulvotaan että menkää töihin, mutta kukaan ei suostu palkkaamaan asiallisella palkalla asialliseen työsuhteeseen. Jotain halpistyövoimaa vaan pitäisi saada 🤬
Älä valehtele. Mansikkayrittäjät ei ole ottaneet Suomalaisia hommiin