Marja-ala suhtautuu epäilevästi kotimaisen työvoiman (opiskelijoiden) käyttöön "nostaisi kustannuksia ja hintoja"
Miksi palkata lukiolaisia kun samalla rahalla saa kymmenen ulkomaalaista, sanottiin ennen.
Mutta mites nyt?
Kommentit (59)
Ei suomalaisista ole marjankeruuseen. Se on kovaa työtä. Sossun luukulla pääsee helpommalla.
80 luvulla mansikat poimi ihan 100 prosenttisesti suomalaiset nuoret ja muutama vanhempikin ihminen.
Erittäin suosittu kesätyöpaikka nuorisolle.
Niin ja ne Bussitkin kulki suomalaisin voimin. Rakentajat oli kaikki suomalaisia. Samoin Hoitajat.
Ilmankos silloin oli kaikilla töitä ja suomella meni hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Espanjan isoilla mansikkatiloilla on kaikki työntekijät aivan afrikkalaisen näköisiä. Olen nähnyt. Eikös täälläkin saisi maahantulijoita pelloille töihin? Tosin ei siinäkään mitään, jos lukiolaisille kelpaa se työ.
Miksi oletetaan, että työhön palkattu marjanpoimija ja kuka tahansa lukiolainen olisi tulokseltaan yhtä hyviä? Saakohan lukiolainen edes viidenneksen poimittua samaan aikaan kun ammattilainen on poiminut laatikon täyteen?
Tuo ammattilaisuus on nopeasormisuutta. Jos on nopea poimija saa hyvät ansiot, hitaat eivät pärjää. Silloin kun olin itse nuori ja poimimassa mansikoita meillä oli ämpärit. Siinä ajassa kun minä 13 v poimin 8 ämpäriä täyteen, aikuinen ammattilainen poimi vain yhden. Tienasin siis 8 kertaa enemmän samassa ajassa. Kun tuo aikuinen poimi muutaman tunnin ja itse poimin 12-18 tuntia, ansiot olivat ihan eri luokkaa. Tuolla pärjää nopeudella ja sitkeydellä.
Miten ennen pystyttiin maksamaan oikeaa palkkaa? Ne lailliset palkatkin ovat hyvin pienet, miten voivat olla liikaa? Marjojen hintoja myös nostettu paljon viime vuosina, milloin milläkin syyllä. Kaikesta muustakin pitäisi maksaa älyttömän paljon ja hinnat vaan nousee ja nousee, palkka monilla naurettavan pieni. Ja tähän pitäisi vain kansan alistua?
Vierailija kirjoitti:
Hitto että tekisi mieli olla ostamatta näitä riistomarjoja ollenkaan. Taidan tehdä niin. Pistän mökille pystyyn oman mansikkamaan, ihan itseni iloksi. Puolukat, vadelmat ja mustikat saan metsästä, karviaiset ja puna-sekä mustaherukat omista puskista. Marja-aroniaakin löytyy.
En ole ostanut koronan jälkeen. Mulla on oma mansikkamaa, nyt tänä syksynä tehdään yli puolet lisää, niin riittää kuivattavaksikin, en pidä pakastetuista mansikoista. Samat pensaat on mullakin, lisäksi ostettiin kokeiltavaksi hunajamarjaa ja pensasmustikkaa. Pensasmustikka näyttää tekevän heti satoa.
Ajatella että Suomeenkin tarvittaisiin reilun kaupan sertifikaatit, ei olisi uskonut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Espanjan isoilla mansikkatiloilla on kaikki työntekijät aivan afrikkalaisen näköisiä. Olen nähnyt. Eikös täälläkin saisi maahantulijoita pelloille töihin? Tosin ei siinäkään mitään, jos lukiolaisille kelpaa se työ.
Miksi oletetaan, että työhön palkattu marjanpoimija ja kuka tahansa lukiolainen olisi tulokseltaan yhtä hyviä? Saakohan lukiolainen edes viidenneksen poimittua samaan aikaan kun ammattilainen on poiminut laatikon täyteen?
Eihän sellausta kukaan oleta. Tuskin ainakaan marja-alan työnantajat, jotka ovat avoimesti sanoneet, ettämpelkäävät kustannusten nousevvan.
Miksikö? Voi olla, että "kuka tahansa lukiolainen" on hitaampi poimija. Mutta voi olla, ettö tiedostavat suomalausista aika monen suomalaisen (lukiolsisen) olevan "vähän" paremmin perillä oikeuksistaan kuin atlantin toiselta puolelta tulleen, joita saattaa motivoida myös euron edullinen kurssi ja joista luultavasti moni harkitsee useammin työsopimuksen päättämistä vaikka epäkohtia kokisikin, koska tietävät, että vakavammassakin työnantajan taholta tapahtuvissa loukkauksissa ovat todennäköisesti aina lähtökohtaiswsti altavastaajan asemassa vieraassa kulttuurissa. Tai jotka ovat saattaneet säästää pidempään, jotta pääsisivät masilmalle tienaamaan (kouluttamattomana) hyvät rahat
Ikisinkku mies 40+
Vierailija kirjoitti:
Jos muutan mansikan rasia maksaa jo nyt 8€ ja 5 kg laatikko 45 €, niin mitä ne maksaisi suomalaisilla poimijoilla? Aikoinaan kun itse olin kesätöissä mansikkapelloilla, me oltiin kaikki paikallisia nuoria. Palkkaa tuli sen mukaan, miten paljon poimit. Jokainen vakka punnittiin. Työaika oli 4-5 h päivässä, kuudelta aloitettiin. Pitäisikö nykyään maksaa tuntiliksaa, vai miten tuo muuttui kannattamattomaksi?
Koska niillä opiskelijoilla on asunnot ja kaikkea, niin ei voi periä niitä tuloja takaisin "vuokrana" ja "kuljetuksina". Thaikkupoimijoiden ongelmahan oli siinä, että jos ei ollut todella hyvä marjavuosi, niin joutuivat maksamaan poimintayritykselle enemmän kuin "tienasivat".
Hemmetin hyvä, etteivät tule tänne. Nyt on hyvä lähteä marjaan. Minulle ulkomainen halpatyövoima on vain haitta.
En yleensäkään osta suomalaisia tuotteita tuottajilta, jotka roudaavat maahan halpatyövoimaa, vaikka suomalaisia on työttömänä. Esim. länsi-rannikon viljelijöiltä tomaatteja yms.
Vierailija kirjoitti:
No voi nyyh. Jos bisnes ei kestä sitä että työntekijöille maksetaan kelvollinen palkka ja tarjotaan normaalit, asialliset työolosuhteet jossa ei kenenkään ihmisarvoa riistetä, niin antaa kaatua.
Täysin samaa mieltä.
Nyt hyvä en halua maksaa 70 euroo laatikolta
Miksi nämä lihavat korkeastikoulutetut suomalaisrt tantat eivåt kykene marjaa poimimaan. Niitä on työttöminä valtavat määrät. Tekisi ihan hyvää heidän terveydelle vähän laihduttaa ja saada liikuntaa ulkoilmassa
Laskisi riistäjälle jäävää siivua. Kyllä pitää saada ihmiskauppapoimijoita Suomeen muuten ei tuu mitään tästä bisneksestä!
Vierailija kirjoitti:
Miksi nämä lihavat korkeastikoulutetut suomalaisrt tantat eivåt kykene marjaa poimimaan. Niitä on työttöminä valtavat määrät. Tekisi ihan hyvää heidän terveydelle vähän laihduttaa ja saada liikuntaa ulkoilmassa
Olen hoikka työtön, 49v eukko. Kerään itse marjani ja sienet. Miksi menisin orjafirmalle lihottamaan orjapäällikön tiliä, kun voin kerätä omat marjani? Tienaan myös hyvin myymällä marjoja suoraan tutuille.
Vierailija kirjoitti:
Niin ne hinnat ja kustannukset on nousseet joka alalla. Siitä huolimatta muutkin yritykset vaan yrittää pärjätä ja kykenevät kuitenkin maksamaan ainakin tessin mukaista palkkaa.
Miksiköhän toisissa EU-maissa hinnat eivät juurikaan ole nousseet….
Vierailija kirjoitti:
80 luvulla mansikat poimi ihan 100 prosenttisesti suomalaiset nuoret ja muutama vanhempikin ihminen.
Niin ja ne Bussitkin kulki suomalaisin voimin. Rakentajat oli kaikki suomalaisia. Samoin Hoitajat.
Sanopa muuta. Se oli ihan oikeasti Vanhaa Hyvää Aikaa. Paketit haettiin oman kylän tai kaupunginosan postista, jonne oli lyhyt matka eikä tarvinnut ravata eestaas ja odottaa pakettia automaattiin, jonne se ei lopultakaan tule, vaan ehkä johonkin kolmenkymmenen kilometrin päähän toisen kaupungin alueelle, jos ei sitten kokonaan ole hävinnyt Postin kynsissä. Ja posti tuli omaan laatikkoon tai postiluukkuun seuraavana arkipäivänä kun se edellisenä päivänä oli lähetetty vaikka Suomen kauimmaisesta kolkasta. Minä muistan vielä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo ammattilaisuus on nopeasormisuutta. Jos on nopea poimija saa hyvät ansiot, hitaat eivät pärjää. Silloin kun olin itse nuori ja poimimassa mansikoita meillä oli ämpärit. Siinä ajassa kun minä 13 v poimin 8 ämpäriä täyteen, aikuinen ammattilainen poimi vain yhden. Tienasin siis 8 kertaa enemmän samassa ajassa. Kun tuo aikuinen poimi muutaman tunnin ja itse poimin 12-18 tuntia, ansiot olivat ihan eri luokkaa. Tuolla pärjää nopeudella ja sitkeydellä.
Nopeudessa on toki eroja, mutta laadun pitäisi olla kaikilla poimijoilla hyvä. Mutta kyllä noissa laatikoissa on usein raakoja, liian pieniä ja homeisia marjoja. En tiedä onko nopeudesta hyötyä, jos laatu kärsii. Homeinen marja tartuttaa kaikki lähellään olevat marjat ja pian on koko laatikko pilalla. Tietysti voi ajatella, että huonot marjat jää asiakkaan tappioksi, mutta se on pitkällä aikavälillä huono bisnes. Kuka ostaa uudelleen enää, jos kolmasosa marjoista on kovia, valkoisia tai mätiä?
Vielä 90-luvulla mansikanpoiminta oli ihan normaali kesätyö nuorille. Ilmeisesti nykyään ei haluta sitä vähääkään maksaa mitä ennen sai.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanopa muuta. Se oli ihan oikeasti Vanhaa Hyvää Aikaa. Paketit haettiin oman kylän tai kaupunginosan postista, jonne oli lyhyt matka eikä tarvinnut ravata eestaas ja odottaa pakettia automaattiin, jonne se ei lopultakaan tule, vaan ehkä johonkin kolmenkymmenen kilometrin päähän toisen kaupungin alueelle, jos ei sitten kokonaan ole hävinnyt Postin kynsissä. Ja posti tuli omaan laatikkoon tai postiluukkuun seuraavana arkipäivänä kun se edellisenä päivänä oli lähetetty vaikka Suomen kauimmaisesta kolkasta. Minä muistan vielä!
Siihen aikaan oli vielä kunnia-asia tehdä työ viimeisen päälle hyvin ja huolellisesti.
Sen jälkeen työelämään tulivat konsultit, tehostajat ja pikavoittojen kuittaajat, ja alettiin tehdä asiat kiireellä ja huonosti.
Aika paljon jää varmaan myymättä mansikkaa, hävikkiinkö menee?