Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Marja-ala suhtautuu epäilevästi kotimaisen työvoiman (opiskelijoiden) käyttöön "nostaisi kustannuksia ja hintoja"

Vierailija
08.07.2026 |

Miksi palkata lukiolaisia kun samalla rahalla saa kymmenen ulkomaalaista, sanottiin ennen. 

Mutta mites nyt?

Kommentit (112)

Vierailija
81/112 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

80 luvulla mansikat poimi ihan 100 prosenttisesti suomalaiset nuoret ja muutama vanhempikin ihminen.

Erittäin suosittu kesätyöpaikka nuorisolle.

Niin ja ne Bussitkin kulki suomalaisin voimin. Rakentajat oli kaikki suomalaisia. Samoin Hoitajat.

Ilmankos silloin oli kaikilla töitä ja suomella meni hyvin.

Kyllä muistan kun kasarilla katsottiin työkkärin seinältä ilmoituksia näistä marjanpoiminta kesätöistä.

Vierailija
82/112 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Espanjan isoilla mansikkatiloilla on kaikki työntekijät aivan afrikkalaisen näköisiä. Olen nähnyt. Eikös täälläkin saisi maahantulijoita pelloille töihin? Tosin ei siinäkään mitään, jos lukiolaisille kelpaa se työ. 

Miksi oletetaan, että työhön palkattu marjanpoimija ja kuka tahansa lukiolainen olisi tulokseltaan yhtä hyviä? Saakohan lukiolainen edes viidenneksen poimittua samaan aikaan kun ammattilainen on poiminut laatikon täyteen?

Eihän sellausta kukaan oleta. Tuskin ainakaan marja-alan työnantajat, jotka ovat avoimesti sanoneet, ettämpelkäävät kustannusten nousevvan. 

Miksikö? Voi olla, että "kuka tahansa lukiolainen" on hitaampi poimija. Mutta voi olla, ettö tiedostavat suomalausista aika monen suomalaisen (lukiolsisen) olevan "vähän" paremmin perillä oikeuksistaan kuin atlantin toiselta puolelta tulleen, joita saattaa motivoida myös euron edullinen kurssi ja joista luultavasti moni harkitsee useammin työsopimuksen päättämistä vaikka epäkohtia kokisikin, koska tietävät, että vakavammassakin työnantajan taholta tapahtuvissa loukkauksissa ovat todennäköisesti aina lähtökohtaiswsti altavastaajan asemassa vieraassa kulttuurissa. Tai jotka ovat saattaneet säästää pidempään, jotta pääsisivät masilmalle tienaamaan (kouluttamattomana) hyvät rahat

Ikisinkku mies 40+

Selvää on, että ulkomaalaisia riistetään ja se ei ole ok

Mut samalla tiedän myös, että valitettavan moni nykynuori ei pärjäisi mansikkapellolla, kunto ja pää ei vain kestä suurimmalla osalla.

Siis mitä tässä on tapahtunut muutamassa vuosikymmenessä nuorille? Minä olin mansikanpoimija kasarilla ja yksi (kahdesta) parhaiten poimijoista.

Meitä oli kaikki siellä suomalaisia nuoria poimimassa. Ruoka oli köyhää ja majoitustilat surkeita. Näistä me kyllä maksettiin ihan itse. Siis majoituksesta ja siitä makaroni-muna-maitopaistoksesta, jonka kanssa ei saanut edes ketsuppia. Leivän kanssa ei saanut juustoa tai leikkeleitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/112 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

80 luvulla mansikat poimi ihan 100 prosenttisesti suomalaiset nuoret ja muutama vanhempikin ihminen.

Niin ja ne Bussitkin kulki suomalaisin voimin. Rakentajat oli kaikki suomalaisia. Samoin Hoitajat.

Sanopa muuta. Se oli ihan oikeasti Vanhaa Hyvää Aikaa. Paketit haettiin oman kylän tai kaupunginosan postista, jonne oli lyhyt matka eikä tarvinnut ravata eestaas ja odottaa pakettia automaattiin, jonne se ei lopultakaan tule, vaan ehkä johonkin kolmenkymmenen kilometrin päähän toisen kaupungin alueelle, jos ei sitten kokonaan ole hävinnyt Postin kynsissä. Ja posti tuli omaan laatikkoon tai postiluukkuun seuraavana arkipäivänä kun se edellisenä päivänä oli lähetetty vaikka Suomen kauimmaisesta kolkasta. Minä muistan vielä! 

Kilpailu on kovaa.

Suomessa postinjakelu vapautettiin vapaalle kilpailulle jo vuonna 1994, mutta lakia uudistettiin merkittävästi Juha Sipilän (kesk.) hallituksen aikana vuosina 2016–2017. Sipilän hallituksen tavoitteena oli lisätä kilpailua ja avata postimarkkinoita. 

Tärkeimmät Sipilän kauden ja sitä seuranneet postilain muutokset:

Kilpailun vapautuminen: Kirjepostin jakelu avattiin täysin kilpailulle. Postin ohella markkinoille on tullut useita muita jakeluyhtiöitä. 

Vierailija
84/112 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Espanjan isoilla mansikkatiloilla on kaikki työntekijät aivan afrikkalaisen näköisiä. Olen nähnyt. Eikös täälläkin saisi maahantulijoita pelloille töihin? Tosin ei siinäkään mitään, jos lukiolaisille kelpaa se työ. 

Miksi oletetaan, että työhön palkattu marjanpoimija ja kuka tahansa lukiolainen olisi tulokseltaan yhtä hyviä? Saakohan lukiolainen edes viidenneksen poimittua samaan aikaan kun ammattilainen on poiminut laatikon täyteen?

Eihän sellausta kukaan oleta. Tuskin ainakaan marja-alan työnantajat, jotka ovat avoimesti sanoneet, ettämpelkäävät kustannusten nousevvan. 

Miksikö? Voi olla, että "kuka tahansa lukiolainen" on hitaampi poimija. Mutta voi olla, ettö tiedostavat suomalausista aika monen suomalaisen (lukiolsisen) olevan "vähän" paremmin perillä oikeuksistaan kuin atlantin toiselta puolelta tulleen, joita saattaa motivoida myös euron edullinen kurssi ja joista luultavasti moni harkitsee useammin työsopimuksen päättämistä vaikka epäkohtia kokisikin, koska tietävät, että vakavammassakin työnantajan taholta tapahtuvissa loukkauksissa ovat todennäköisesti aina lähtökohtaiswsti altavastaajan asemassa vieraassa kulttuurissa. Tai jotka ovat saattaneet säästää pidempään, jotta pääsisivät masilmalle tienaamaan (kouluttamattomana) hyvät rahat

Ikisinkku mies 40+

Mut samalla tiedän myös, että valitettavan moni nykynuori ei pärjäisi mansikkapellolla, kunto ja pää ei vain kestä suurimmalla osalla.

Siis mitä tässä on tapahtunut muutamassa vuosikymmenessä nuorille? Minä olin mansikanpoimija kasarilla ja yksi (kahdesta) parhaiten poimijoista.

Meitä oli kaikki siellä suomalaisia nuoria poimimassa. Ruoka oli köyhää ja majoitustilat surkeita. Näistä me kyllä maksettiin ihan itse. Siis majoituksesta ja siitä makaroni-muna-maitopaistoksesta, jonka kanssa ei saanut edes ketsuppia. Leivän kanssa ei saanut juustoa tai leikkeleitä.

Kai siinä on se että hölmökin lopulta tajuaa että saa parempaa palkkaa tekemälleen työlle jossain muualla? Monessa niistä vielä pääsee omaan sänkyyn nukkumaan yöksi.

Vierailija
85/112 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ikisinkku mies 40+

Kai siinä on se että hölmökin lopulta tajuaa että saa parempaa palkkaa tekemälleen työlle jossain muualla? Monessa niistä vielä pääsee omaan sänkyyn nukkumaan yöksi.

Saavatko sit helpolla rahaa kotoa? Mä muistan myös marjatilojen kimppamajoitukset, kahdeksan henkilöä kerrossängyissä pienessä huoneessa..Mut ei silloin vaadittukaan enempää. Nykyäänhän nuoria jättää armeijankin kesken kun kimppamajoitus ahdistaa 

Vierailija
86/112 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ikisinkku mies 40+

Saavatko sit helpolla rahaa kotoa? Mä muistan myös marjatilojen kimppamajoitukset, kahdeksan henkilöä kerrossängyissä pienessä huoneessa..Mut ei silloin vaadittukaan enempää. Nykyäänhän nuoria jättää armeijankin kesken kun kimppamajoitus ahdistaa 

Perus hyllytys kesätyöpaikka kaupassa niin saat 8-13 euroa tunnilta vs marjatilojen 1-2 euroa per täytetty ämpäri.

Vierailija
87/112 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse on marja-ala maineensa pilannut. Hiemankin fiksummalla käytöksellä aivan hyvin olisi toiminut ulkomaisten työntekijöiden tuominen Suomeen. 
Itse majoittivat ala-arvoisiin rotankoloihin, syöttivät luokatonta ruokaa, huijasivat poimijoiden rahat jne. Ei sellaista voi sallia, vaikka se merkitsee, että marjoja jää metsiin. 

Vierailija
88/112 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupan hinta ratkaiseen minun ostokset. Kauppojen omat merkit halvempia, valmistusmaa ei minua voisi vähempää kiinnostaa. Suomalaiset nuoret voivat viettää lomaa vapaasti, ei tarvitse mansikkapellolle mennä.

Vierailija
89/112 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohtahan robotit hoitaa kaiken marjankeruun, niin ei tarvita sen enempää ulkomaalaisia, kuin suomalaisiakaan poimimaan. 

Vierailija
90/112 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Silloin olikin vallassa demarit. Ysäriltä eteenpäin on äänestäjät halunneet kokoomusta tai niiden apupoikia valtaan ja jälki sen mukaista. 

Vierailija
91/112 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne marjat ei metsään mätäne. Siellä on luonnoneläimet joille ne kyllä kelpaa. 

Meille on seitsemänkymmentä luvulta saakka metelöity, että marjat mätänee, marjat mätänee. Ei luonto siitä välitä tuleeko tänne joku ulkomaalaisryhmä niitä keräämään, ei se välitä siitäkään kerääkö ylipäänsä kukaan ihminen niitä 

Vierailija
92/112 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Läheinen oli yhtenä kesänä hommissa. Yhdeltä kuulta maksettiin asiallisesti, mutta seuraavalta kuulta jätettiin suurin osa maksamatta. Kun asiasta kysyttiin, vastaus oli, että palkan määräytyminen muuttui kuun vaihteessa ja siitä lähin maksetaan siten ja täten. Kaikki suomalaiset lopettivat työt siihen, ulkomaalaiset jäivät. 

Vierailija
93/112 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hitto että tekisi mieli olla ostamatta näitä riistomarjoja ollenkaan. Taidan tehdä niin. Pistän mökille pystyyn oman mansikkamaan, ihan itseni iloksi. Puolukat, vadelmat ja mustikat saan metsästä, karviaiset ja puna-sekä mustaherukat omista puskista. Marja-aroniaakin löytyy.  

Aion tehdä saman ratkaisun!

Vierailija
94/112 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä suomessa tehtävästä työstä ei maksettaisi suomalaisen palkka- ja hintatason mukaista palkkaa? Miksi tuota työtä pitäisi pystyä teettämään jollain kaukoidän hikipaja-palkalla?

Ja miksi suomalaisyritys ei palkkaisi ensisijaisesti suomalaista työvoimaa? Miksi suomalainen ei saisi saada töitä omassa kotimaassaan?

Vierailija
95/112 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset ovat laiskoja kun eivät poimi marjoja 16 tuntia vuorokaudessa kalanpääkeittoa vastaan.

Vierailija
96/112 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

1970-80 luvuilla on kokemusta suomalaisilta marjatiloilta sekä idästä, lännestä, pohjoisesta ja etelästä. Silloin oli jo nähtävissä suuria eroja majoituksen ym,. suhteen. Ehdottomasti kierointa peli oli, yllätys yllätys Savonmualla. Varsinais-Suomessa oli parasta, huippua ihan. 

Vierailija
97/112 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

SDP ja vasemmistoliitto haluavat kriminalisoida ja sanktioida alipalkkauksen joka tekee halpatyövoiman maahantuottamisesta riskialttinpaa ja vähentää näin sitä. Voit tietenkin kitistä m a m uista ja ottaa heitä maahan kuitenkin noin 250 000 hallituskaudessa, kuten persut tekee. 

Vierailija
98/112 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Linkki, muuten paskaa.

Vierailija
99/112 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

SDP ja vasemmistoliitto haluavat kriminalisoida ja sanktioida alipalkkauksen joka tekee halpatyövoiman maahantuottamisesta riskialttinpaa ja vähentää näin sitä. Voit tietenkin kitistä m a m uista ja ottaa heitä maahan kuitenkin noin 250 000 hallituskaudessa, kuten persut tekee. 

Yritä perehtyä aiheeseen, josta haluat keskustella.

Vierailija
100/112 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä naurata, täällä meillä n*kke on aina Kelalla töissä.

Se on katon hätää ja vainoa paennut, niin ei saa räsistisesti ainakaan töitä tarjota .

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän yksi