Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Marja-ala suhtautuu epäilevästi kotimaisen työvoiman (opiskelijoiden) käyttöön "nostaisi kustannuksia ja hintoja"

Vierailija
08.07.2026 |

Miksi palkata lukiolaisia kun samalla rahalla saa kymmenen ulkomaalaista, sanottiin ennen. 

Mutta mites nyt?

Kommentit (112)

Vierailija
101/112 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä suomessa tehtävästä työstä ei maksettaisi suomalaisen palkka- ja hintatason mukaista palkkaa? Miksi tuota työtä pitäisi pystyä teettämään jollain kaukoidän hikipaja-palkalla?

Ja miksi suomalaisyritys ei palkkaisi ensisijaisesti suomalaista työvoimaa? Miksi suomalainen ei saisi saada töitä omassa kotimaassaan?

Miksi paskoa kotimainen vaateteollisuus-, puunjalostus-, elintarvike-, metalli- jne jne jne.

Sen takia, kun te haluatte halpaa. Halvalla saa paskaa.

Vierailija
102/112 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainahan yrittäjällä on mahdollisuus siirtyä itse poimimaan, jos tuntuu, että palkat on liian korkeat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/112 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Espanjan isoilla mansikkatiloilla on kaikki työntekijät aivan afrikkalaisen näköisiä. Olen nähnyt. Eikös täälläkin saisi maahantulijoita pelloille töihin? Tosin ei siinäkään mitään, jos lukiolaisille kelpaa se työ. 

Miksi oletetaan, että työhön palkattu marjanpoimija ja kuka tahansa lukiolainen olisi tulokseltaan yhtä hyviä? Saakohan lukiolainen edes viidenneksen poimittua samaan aikaan kun ammattilainen on poiminut laatikon täyteen?

Eihän sellausta kukaan oleta. Tuskin ainakaan marja-alan työnantajat, jotka ovat avoimesti sanoneet, ettämpelkäävät kustannusten nousevvan. 

Miksikö? Voi olla, että "kuka tahansa lukiolainen" on hitaampi poimija. Mutta voi olla, ettö tiedostavat suomalausista aika monen suomalaisen (lukiolsisen) olevan "vähän" paremmin perillä oikeuksistaan kuin atlantin toiselta puolelta tulleen, joita saattaa motivoida myös euron edullinen kurssi ja joista luultavasti moni harkitsee useammin työsopimuksen päättämistä vaikka epäkohtia kokisikin, koska tietävät, että vakavammassakin työnantajan taholta tapahtuvissa loukkauksissa ovat todennäköisesti aina lähtökohtaiswsti altavastaajan asemassa vieraassa kulttuurissa. Tai jotka ovat saattaneet säästää pidempään, jotta pääsisivät masilmalle tienaamaan (kouluttamattomana) hyvät rahat

Ikisinkku mies 40+

Selvää on, että ulkomaalaisia riistetään ja se ei ole ok

Mut samalla tiedän myös, että valitettavan moni nykynuori ei pärjäisi mansikkapellolla, kunto ja pää ei vain kestä suurimmalla osalla.

Siis mitä tässä on tapahtunut muutamassa vuosikymmenessä nuorille? Minä olin mansikanpoimija kasarilla ja yksi (kahdesta) parhaiten poimijoista.

Meitä oli kaikki siellä suomalaisia nuoria poimimassa. Ruoka oli köyhää ja majoitustilat surkeita. Näistä me kyllä maksettiin ihan itse. Siis majoituksesta ja siitä makaroni-muna-maitopaistoksesta, jonka kanssa ei saanut edes ketsuppia. Leivän kanssa ei saanut juustoa tai leikkeleitä.

Kai siinä on se että hölmökin lopulta tajuaa että saa parempaa palkkaa tekemälleen työlle jossain muualla? Monessa niistä vielä pääsee omaan sänkyyn nukkumaan yöksi.

Kerro ihmeessä mistä yläkoulun päättäneenä olisin saanut parempaa palkkaa ja missä? Ja täällä syrjäkylällä?

Vierailija
104/112 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Espanjan isoilla mansikkatiloilla on kaikki työntekijät aivan afrikkalaisen näköisiä. Olen nähnyt. Eikös täälläkin saisi maahantulijoita pelloille töihin? Tosin ei siinäkään mitään, jos lukiolaisille kelpaa se työ. 

Miksi oletetaan, että työhön palkattu marjanpoimija ja kuka tahansa lukiolainen olisi tulokseltaan yhtä hyviä? Saakohan lukiolainen edes viidenneksen poimittua samaan aikaan kun ammattilainen on poiminut laatikon täyteen?

Eihän sellausta kukaan oleta. Tuskin ainakaan marja-alan työnantajat, jotka ovat avoimesti sanoneet, ettämpelkäävät kustannusten nousevvan. 

Miksikö? Voi olla, että "kuka tahansa lukiolainen" on hitaampi poimija. Mutta voi olla, ettö tiedostavat suomalausista aika monen suomalaisen (lukiolsisen) olevan "vähän" paremmin perillä oikeuksistaan kuin atlantin toiselta puolelta tulleen, joita saattaa motivoida myös euron edullinen kurssi ja joista luultavasti moni harkitsee useammin työsopimuksen päättämistä vaikka epäkohtia kokisikin, koska tietävät, että vakavammassakin työnantajan taholta tapahtuvissa loukkauksissa ovat todennäköisesti aina lähtökohtaiswsti altavastaajan asemassa vieraassa kulttuurissa. Tai jotka ovat saattaneet säästää pidempään, jotta pääsisivät masilmalle tienaamaan (kouluttamattomana) hyvät rahat

Ikisinkku mies 40+

Mut samalla tiedän myös, että valitettavan moni nykynuori ei pärjäisi mansikkapellolla, kunto ja pää ei vain kestä suurimmalla osalla.

Siis mitä tässä on tapahtunut muutamassa vuosikymmenessä nuorille? Minä olin mansikanpoimija kasarilla ja yksi (kahdesta) parhaiten poimijoista.

Meitä oli kaikki siellä suomalaisia nuoria poimimassa. Ruoka oli köyhää ja majoitustilat surkeita. Näistä me kyllä maksettiin ihan itse. Siis majoituksesta ja siitä makaroni-muna-maitopaistoksesta, jonka kanssa ei saanut edes ketsuppia. Leivän kanssa ei saanut juustoa tai leikkeleitä.

Kai siinä on se että hölmökin lopulta tajuaa että saa parempaa palkkaa tekemälleen työlle jossain muualla? Monessa niistä vielä pääsee omaan sänkyyn nukkumaan yöksi.

Mille työlle? Kotimainen nuori makaa sängyssään limua joiden ja sipsiä syöden ja f atta betalar.

Vierailija
105/112 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tietenkään saa. Urakkapalkka marjatiloilla kuitenkin kannustaa oppimaan nopeasti.
Luonnonmarjojen poimijoilta ostaminen rehellisellä hinnalla. Niin useampi motivoitu lähtemään metsään. Tuotto on verotonta poimijalle. 

Vierailija
106/112 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sitten nostaa niitä hintoja, mikä ongelma??

Eikö nää oo ihan yksityisiä yrittäjiä ja voivat myydä ihan siihen hintaan kun haluavat.

Varmaan se tulee kalliimmaksi jossei ole enää orjia poimimassa.

Vierailija
107/112 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo silloin kun olin poimimassa mansikoita, niin palkka tuli siitä kuinka paljon sain kerättyä niitä mansikoita. Että urakkaahan se oli silloin kasarilla meille teineille. Ja minä tienasin kyllä hyvin. Suomalaisena

Vierailija
108/112 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätä se on kun ulvotaan että menkää töihin, mutta kukaan ei suostu palkkaamaan asiallisella palkalla asialliseen työsuhteeseen. Jotain halpistyövoimaa vaan pitäisi saada 🤬

Mikä estää sinua alkamasta marjayrittäjäksi ja palkkaamasta vain suomalaisia poimijoita ja maksamalla  heille kunnon palkkaa. Mielellään tuntipalkkaa. Nyt olisi tilaa yrittää. 

Vierailija
109/112 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oo kyllä koskaan ymmärtänyt miksi nää poimijat myy marjansa näille riistofirmoille 5€/ämpäri kun sen saman ämpärin voisi myydä esim tori.i tai facebook 50€-60€/ämpäri

Vierailija
110/112 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Marjojen poimiminen on nykynuorisolle liian rankkaa, ei ole haluttu työpaikka kun saattaa tulla jopa hiki ja palkka ei ole sen 5000e/kk.

Älä valehtele. Mansikkayrittäjät ei ole ottaneet Suomalaisia hommiin

Entäs suomalaisia?

Vierailija
111/112 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi nämä lihavat korkeastikoulutetut suomalaisrt tantat eivåt kykene marjaa poimimaan. Niitä on työttöminä valtavat määrät. Tekisi ihan hyvää heidän terveydelle vähän laihduttaa ja saada liikuntaa ulkoilmassa 

Olen hoikka työtön, 49v eukko. Kerään itse marjani ja sienet. Miksi menisin orjafirmalle lihottamaan orjapäällikön tiliä, kun voin kerätä omat marjani? Tienaan myös   hyvin  myymällä marjoja suoraan tutuille. 

Samoin. Kerään satoja kiloja marjoja. Emme me kaikki työttömät ole lihavia, huonokuntoisia. Tienaan marjojen poimimisella hyvät tulot myymällä suoraan, ilman ahneita välikäsiä. 

Ymmärrätkö sä, että sä olet itse se myyjä. Sun ei ole tarvinnut maksaa niistä marjoista, joita sä myyt. Sä siis olet se ahne itse.

Vierailija
112/112 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ikisinkku mies 40+

Saavatko sit helpolla rahaa kotoa? Mä muistan myös marjatilojen kimppamajoitukset, kahdeksan henkilöä kerrossängyissä pienessä huoneessa..Mut ei silloin vaadittukaan enempää. Nykyäänhän nuoria jättää armeijankin kesken kun kimppamajoitus ahdistaa 

Perus hyllytys kesätyöpaikka kaupassa niin saat 8-13 euroa tunnilta vs marjatilojen 1-2 euroa per täytetty ämpäri.

Hyvät poimijat poimii noin 16-18 kg tunnissa.. Tuolla tahdilla munipalkka ylittyy.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän yksi