HS: Suomalaisista miehistä yhä useampi ei aikuistu koskaan: ei omistusasuntoa, ei perhettä
Osa käy koulut, saa työpaikat ja lopulta myös perheen.
Kolmannet eivät etene etapista toiseen, vaikka sitä toivoisivat ja yrittäisivät.
Asunnon omistaminen on käynyt harvinaisemmaksi 25-34-vuotiaiden ryhmässä. Vielä vuonna 2009 ikäluokan kotitalouksista vähän yli puolet omisti asunnon. Vuonna 2023 enää vain noin 36 prosenttia.
Tällä hetkellä yli kolmannes 35-vuotiaista naisista on lapsettomia, samanikäisistä miehistä jopa puolet.
Kommentit (250)
kyllä pitäisi kaikkien olla 45 vuotta veloissa, ja kun se betonikuutio on vihdoin maksettu, muuttaa puoli lähi-itää samaan taloon, jonka jälkeen se 2-300000e maksanut luukku on arvoton. ja sen päälle tulee sitten ne remonttilainat. tämäkö on se aikuisuuden mittari? hs-pravda on sellainen propakandaläsy, ettei sitä kukaan enää edes lue.
Tekoäly vie myös insinöörien töitä ja sen jälkeen ne on velkoineen ulosotossa.
Valitettava tosiasia on, että sähkäreitä ja putkareita ei tuu, koska monet ovat pullamössöiksi kasvatettuja. Ei osata mitään perustaitoja, niin on hankala lähteä opettamaankaan näitä. Työmailla pitäisi opettaa, kun kotona ei oo tehty muuta kuin pelattu pleikalla ja koulussa enemmän teoriaa. Ja sähkärit ja putkarit tienaa kuitenkin hyvin.
Jaa, jokainen aikuistuu siltä seisomalta kun täyttää 18. Tommoset iänikuset "aikuisuuden" etapit ovat markkinamiesten/naisten keksintöjä. Freudilaista sontaa.
Aikuinen ihminen ei ainakaan todellakaan lue Hesarin kaltaista paskalehteä.
Vierailija kirjoitti:
Valitettava tosiasia on, että sähkäreitä ja putkareita ei tuu, koska monet ovat pullamössöiksi kasvatettuja. Ei osata mitään perustaitoja, niin on hankala lähteä opettamaankaan näitä. Työmailla pitäisi opettaa, kun kotona ei oo tehty muuta kuin pelattu pleikalla ja koulussa enemmän teoriaa. Ja sähkärit ja putkarit tienaa kuitenkin hyvin.
nykyään sähkärit ja putkarit tulee itä-euroopasta ja jostain venäjän etelärajan valtioista.
Vierailija kirjoitti:
Ei se omistusasunto ja perhe ole mikään aikuistumisen mittari. Tunnen ihan teinin tasolle jääneitä 30-40 vuotiaita joilla kyllä löytyy nuo molemmat, järkeä ei niinkään.
minä taas tunnen aikuisia, jotka ajattelevat itse, eivätkä halua sitoa itseään esim vaihtuvien työtilanteiden vuoksi johonkin paikkakuntaan. ole siinä sitten joustava asunnon omistaja, kun täytyy töiden takia muuttaa.
Mitä minä sillä omistusasunnolla lopulta tekisin kun ei ole perhettä? En pysty saamaan sellaista naista jonka haluaisin joten olen mieluummin ilman. En tingi vaatimuksista.
Vierailija kirjoitti:
Seiskaa luen 🤩 Ei ole mikään lastenlehti. Pyllyä ja tissiä.
Mun entisessä työpaikassa työkaverimies 31v naiseton ja lapseton. Ulkonäössä ei mtn vikaa, haluaa lapsia, mutta edellyttää perinteisiä sukupuolirooleja ja on matalakoulutettu sekä pienipalkkainen; 2500€ brutto.
Mistä löytää naisen, joka tienaa vähemmän? Miten tuolla palkalla elättää perheen Helsingissä (ei suostu muuttamaan muualle, edellyttää perint.sukupuolirooleja). Opiskelu vaikeaa, ilm. jotain lukivaikeuksia taustalla.
Vierailija kirjoitti:
Ei niillä naisillakaan ole perhettä, omistusasuntoa yms.
Mutta miesten tehtävä on hankkia naisille ne.
Vierailija kirjoitti:
Tekoäly vie myös insinöörien töitä ja sen jälkeen ne on velkoineen ulosotossa.
Mä tiiän ihan oikeesti diplomi-insinöörin joka irtisanottii tekoälyn takia. Sillä kesti huikea viikko ennenku se löys uuden työpaikan. Jos on pitkän matikan laudatur nii se jo itsessään kertoo et selviää monennäkösistä töistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Seiskaa luen 🤩 Ei ole mikään lastenlehti. Pyllyä ja tissiä.
Seiska ei ainakaan teeskentele olevansa muuta kuin lapsellinen juorulehti, toisin kuin "vakava" Hesari, joka kuitenkin on taattua typerää propagandapaskaa.
Vierailija kirjoitti:
Mitä minä sillä omistusasunnolla lopulta tekisin kun ei ole perhettä? En pysty saamaan sellaista naista jonka haluaisin joten olen mieluummin ilman. En tingi vaatimuksista.
Hyvä että ymmärrät. Mikään ei ole vastenmielisempää kuin kutosen mies yrittämässä laudatur-naista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä että ymmärrät. Mikään ei ole vastenmielisempää kuin kutosen mies yrittämässä laudatur-naista.
Miks toisessa on numeerinen järjestelmä ja toisessa yo-arvosanajärjestelmä? Etkö vois sanoa et lubenter approbaturin mies?
Vierailija kirjoitti:
Onneksi naiset eivät määrittele miehille, millainen aikuisen miehen kuuluu olla.
Kyllä pitää määritellä, ette te muuten tajua, kuinka käyttäydytään yleensä .
Ei puhuta paskaa, pysytään totuudessa.
Mies tekee mitä lupaa.
Siistii itsensä ja autonsa ja kotinsa, ennenkuin lähtee treffeille.
Ja paljon paljon muuta pitää teidän muistaa elämässä.
Ei saa olla tollo.
Vierailija kirjoitti:
Mun entisessä työpaikassa työkaverimies 31v naiseton ja lapseton. Ulkonäössä ei mtn vikaa, haluaa lapsia, mutta edellyttää perinteisiä sukupuolirooleja ja on matalakoulutettu sekä pienipalkkainen; 2500€ brutto.
Mistä löytää naisen, joka tienaa vähemmän? Miten tuolla palkalla elättää perheen Helsingissä (ei suostu muuttamaan muualle, edellyttää perint.sukupuolirooleja). Opiskelu vaikeaa, ilm. jotain lukivaikeuksia taustalla.
Suomessa on käytännössä ollut erittäin harvinaista, että mies olisi elättänyt naista muutamaa vuotta pidempään. Maaseudulla naiset eivät välttämättä olleet palkkatöissä, mutta tekivät työtä maatilalla emäntänä. Ei suomessa enää miehen palkalla oikein elätetä perhettä, jos sitten ei ole 10 lasta tai jotain, niin että tulot tulevat pääosin sosiaalituista lapsilisät jne. 90-luvulla oli naisia kotona, mutta suurimmalla osalla oli palkkatyö johon palasivat, kun lapsi oli 3-vuotias. Ei nuo vanhat amerikan ylemmältä keskiluokalta kopioidut sukupuoliroolit oikein sovi Suomeen. Amerikassakin ostovoima on ollut keskiluokalla laskussa. Suurin osa jenkkimiehistäkään ei enää pysty elättämään perhettä.
suomessa ei monella ole varaa ostaa mitään asuntoja, mitään ei jää säästöön jostain hikisestä 2500e/kk tuloista, on pätkäsopparit ja kaikki työpaikat on siirtynyt kauan sitten henkilöstöpalveluyritysten taakse! se hyväpuoli tässä velattomuudessa sekä perheettömässä elämässä on se että kun alkaa nykytyöpaikassa verenpaineet nousta niin voi nostaa kytkintä ja vaikka muuttaa toiselle paikkakunnalle.
asunnot ei mene tänä päivänä edes kaupaksi vaikka olisit velat maksanut. työpaikkoja ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harvemmin kutosen mies yrittää kympin naista, mutta kun se mukamas kympin nainen onkin yleensä oikeasti kutonen, joka luulee itseään kympiksi.
Suosittelen putkiasentajan koulutusta. Lyhyt opiskeluaika ja pätevälle työntekijälle maksetaan. Palkkaus? 2009 taantuman aikaan eräs tuttava opiskeli alaa. Tuntipalkka alkuun jotain n. 10€. Siirtyi aina paremmin palkattuna eteenpäin ja vuosiansiot oli viimeksi yli 10 vuotta sitten jotain 60 0000€ paikkeilla. Ja töitä on ollut tauotta.
MUTTA: Siihen yli 50 t€ sun pitää myös olla todella hyvä ja oltava tien päällä jo mieluiten ennen klo 5.00 ja tehtävä pitkää päivää. Avaruudellinen hahmotuskyky, priorisointikyky, sorminäppäryys ja monet muut taidot ovat tärkeitä. Että ei se mikään läpihuutojuttu oo olla putkari ja tienata. Pitää olla myös taitoa, sitkeyttä ja silmää kokonaisuuksille plus yhteistyötaitoja.