Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS: Suomalaisista miehistä yhä useampi ei aikuistu koskaan: ei omistusasuntoa, ei perhettä

Vierailija
07.07.2026 |

Osa käy koulut, saa työpaikat ja lopulta myös perheen.

Kolmannet eivät etene etapista toiseen, vaikka sitä toivoisivat ja yrittäisivät.

Asunnon omistaminen on käynyt harvinaisemmaksi 25-34-vuotiaiden ryhmässä. Vielä vuonna 2009 ikäluokan kotitalouksista vähän yli puolet omisti asunnon. Vuonna 2023 enää vain noin 36 prosenttia.

Tällä hetkellä yli kolmannes 35-vuotiaista naisista on lapsettomia, samanikäisistä miehistä jopa puolet.

https://www.hs.fi/tiede/art-2000012081421.html

Kommentit (113)

Vierailija
61/113 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä, sittenhän kansalaiset jo kuuliaisesti toteuttaa Kokoomuksen ja Persujen ideologiaa: Työajat ja palkka joustaa 100% työnantajan tarpeen mukaan, asuntosijoittajat omistaa luukut, ja duunarit  on 24/7 muuttovalmiita työn perässä. 

Lapset ja oma asunto? Ei sellaiset ole prioriteetteja enää nykypäivänä. Uudet duunarit voi woltata Intiasta, ei niitä enää tarvi itse tehdä.

Vierailija
62/113 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naiset yrittävät aina sheimata miehiä. Älkää välittäkö. Mies ei kuuntele naista vaan tekee oman mielensä mukaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/113 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joka päivä uutisoidaan, kuinka valkoiset miehet ovat epäonnistuneet kaikessa. 

Nyt olisi jo korkea aika ajaa feministit, kommunistit ja ma mut helvettiin Suomesta. 

Ja mitäs te keskenänne tekisitte? 

Make Finland great again

Rasisti persu!!!  

Suominei saa missään nimessä mennä parempaan suuntaan!

Vierailija
64/113 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Merkillistä, 

Hesarin mukaan mies voi muuttua naiseksi, nainen mieheksi, mies voi synnyttää, mutta hesarin mielestä minä en ole oikea aikuinen koska en halua maksaa sataa tonnia korkoja jostain homeisesta neukku-kuutiosta, enkä halua toistaa vanhempieni traumatisoineita virheitä tyytyessäni elämään onnellisesti lapsettomana vuokralaisena.

Alan siispä trans-aikuiseksi!

Kylmää, kuumaa, kylmää, kuumaa..

Älkää etsikö mitään logiikkaa näistä "tehkää sitä, tehkää nyt tätä"- oksennuksista.

Vierailija
65/113 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samoin hirvikantakin pienenee, kun metsästä loppuvat resurssit ylisuuren kannan ylläpitämiseen.

Vierailija
66/113 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulin ettei ole edes olemassa mitään miehiä ja esimerkiksi miehellä voi olla vagina? Ja ettei pidä ahdasmielisesti lokeroida ihmisiä? Miksi siis tämä konservatiivinen ja jopa patriarkaalinen käsitys, että miehellä pitää olla lapsia ja omaisuutta ollakseen aito aikuinen mies?

Vierailija
67/113 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asunnon ostamisessa ei ole enää järkeä kuin kasvukeskuksissa. Minulla oli asunto jonka myin tappiolla. Menettäen koko siinä olleen pääoman. Jotta en olisi jäänyt paikkakunnan josta ei ole mitään mahdollisuutta löytää töitä vangiksi. En alunperinkään uskonut kuin saavani edes omani pois muitta en sentään uskonut menettäväni koko pääoman. Nyt kun mietin olisi kannattanut asua vuokralla ja ostaa kultaa minkä arvo heiluu mutta aina myös nousee.

Vierailija
68/113 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä tällaisten mollaamisuutisten ideana on? Saada tuntemaan itsensä mitättömäksi, vaikka juuri kuvitteli elämän menevän ihan kivasti ilman puolisoa ja omistusasuntoa. 

V*ttu!!

Se on tarkoituksenmukaista, jokapäiväistä demonisointia. 

Vierailija
69/113 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei niillä naisillakaan ole perhettä, omistusasuntoa yms.

kolmannes 35-vuotiaista naisista on lapsettomia, samanikäisistä miehistä jopa puolet.

Kolmannes on tosi iso luku myös.

Vierailija
70/113 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainoastaan idiootin mielestä voi olla aikuisuuden edellytys omistaa joku velkainen paskaluukku.

Valtion mielestä aikuisuus=veloissa kituva verorahoja ja veronmaksajia tuottava orja

Älkää kuunnelko propagandaa ja pyyhkikää perseenne hesarilla

Vierailija
71/113 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihanan wokea! 🥰

Katso, hyvä ihminen, vaikka sanakirjasta mitä tuo sana tarkoittaa!

Vierailija
72/113 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei niillä naisillakaan ole perhettä, omistusasuntoa yms.

kolmannes 35-vuotiaista naisista on lapsettomia, samanikäisistä miehistä jopa puolet.

Kolmannes on tosi iso luku myös.

Etenkin kun naiset ovat yleensä hanakampia hankkimaan lapsia ja mies on hedelmällinen hautaan asti, toisin kuin nainen, joka on kolmevitosena jo loppusuoralla.

Vierailija
73/113 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä, sittenhän kansalaiset jo kuuliaisesti toteuttaa Kokoomuksen ja Persujen ideologiaa: Työajat ja palkka joustaa 100% työnantajan tarpeen mukaan, asuntosijoittajat omistaa luukut, ja duunarit  on 24/7 muuttovalmiita työn perässä. 

Lapset ja oma asunto? Ei sellaiset ole prioriteetteja enää nykypäivänä. Uudet duunarit voi woltata Intiasta, ei niitä enää tarvi itse tehdä.

Keskitie on paras ratkaisu.

Työnantajia ei pidä palvoa, vaan työstä pitää maksaa kunnollista palkaa, samalla kun työnantajien ei tarvitse tanssia laiskojen työntekijöiden pillin mukaan, vaan heidän velvollisuus on tuoda palkalle vastinetta ja heistä pitää myös tarvittaessa olla mahdollista päästää eroon, toisin kuin nykyään.

Firmoja ja hyvätuloisia ei pidä verottaa kuoliaiksi rangaistuksena menestyksestä masemmiston unelman tavoin vaan heillä pitää olla porkkana yrittää ja laajentaa mikä taas tuo työtä.

Ruotsissa kevennettiin hyvätuloisten verotusta, mikä lisäsi yrittäjien halukkuutta laajentaa toimintaansa ja näin ollen syntyi lisää työpaikkoja. 

Rikkaiden vihaaminen on kapeakatseista kateutta.

Vierailija
74/113 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksi naiset eivät määrittele miehille, millainen aikuisen miehen kuuluu olla.

No miten sinä määrittelet? Äidin kanssa asuminen ei taida kovin aikuismaista olla? 

Tämä ei ole semmoinen maa jossa lapset muuttavat lapsuudenkodista vasta naimisiinmennessä.

Vierailija
75/113 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitäisi omistaa asunto? Itselläni on 230 000 säästöjä ja asun vuokralla. Entä miksi pitäisi perustaa perhe? Olen mielestäni aikuinen.

Mitä ihmettä teet rahalla, jos ei ole mitään aikuisten oikeaa mihin käyttää sitä kutennoma koti ja oma perhe.

Aikuisten oikeaa vai sitä, että osaa itse valita ja päättää omat kohteensa ja valintansa. - Miksi yksin asuvan ja elövän esimerkinsi pitäisi ostaa asunto?  Ja mistäs niitä.perheitä saikaan ostaa? - Jotkut toki voivat kuvitella ja luulla, että kumppanin voisi ostaa rahallla, mutta suomalaisessa kulttuurissa, jossa vuosikymmeniä niin miehet kuin naiset ovat olleet palkkatöissä tienaten omarmt rahansa ajatus on hyvin vieras. Tai ainakin valtaosan suomalaisia tavoittamattomissa.

Vierailija
76/113 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mäkin sitten varmaan olen edelleen lapsi. Olen tosin nainen kohta 40v ja minulla ei ole edelleenkään omistusasuntoa eikä lapsia. Lapsia en ikinä ole halunnut ja omistusasuntoakaan ei varmaan ikinä tule olemaan ja se on ok. On minulla tosin mies, jota pidän perheenä. Miksi aukuisuus pitää mitata joidenkin etappien mukaan. 

Juurikin näin. Itse myös nelikymppinen, lapseton sinkkunainen, jolla ei omistusasuntoa ja työtkin vaihtelevia pätkiä siellä sun täällä. En ole kuitenkaan vähemmän aikuinen kuin joku, jolla mies, omakotitalo, vakityö, 2 lasta ja koira. Minusta tästä 1900-luvun aikuisuuden määritelmästä pitäisi päästä eroon, ei ole enää yhtä kaikille pakotettua muottia ja oikeaa kaavaa olla aikuinen!

Vierailija
77/113 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuisuutta on se, että päättää omista asioistaan itsenäisesti eikä toimi Hesarin kaltaisten paskalehtien syyllistävän propagandan mukaan. 

Vierailija
78/113 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omistusasuminen on kustu piloille. Lopulta asunto jää käteen, kun ostajia ei ole, kaupankäynti jumissa, nuorta varakasta ostajaporukkaa vähän, rempat ovat kalliita, yhä vähemmän voi kunnostaa itse, eläminen sikakallista, auto pakko olla jne. Väestö keskittyy suurkaupunkeihin, hiukankin pienemmistä paikoista loppuvat palvelut, kuten koulut, tienoot hiljenevät eikä kukaan uskalla sitoutua mihinkään, kun voi mennä työt, aviopuolisot ja lapset. Tai sitten maailma muuttuu niin, ettei edellisen polven asumismieltymykset vaan enää sovi uusille asukkaille. So last season.

Vierailija
79/113 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihme "etappeja" pitäisi suorittaa että olisi ns. aikuinen.

Mitä jos minulla onkin eri kriteerit miten elämän kuuluu mennä eli opiskelua, matkustelua, taiteilua, retkeilyä, mietiskelyä, ystävystymistä, rentoutumista, nukkumista ja hyvin syömistä. Ja paskat välittämistä mitä muut ajattelee miten pitäisi elää. 

Vierailija
80/113 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä etten ole aikuinen. Ei tarvitse puolustaa tätä maata. Hoitakoot aikuiset sen. 

t. vuokralla asuva

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi kolme