Voiko vauvalle antaa tuoreita hedelmiä??
Rupesi vaan mietityttämään, kun annoin tänään vauvalle (6kk) tuoretta päärynää ja kiiviä soseutettuna. Ei mennyt kuin joku reilu tunti, niin päiväunilla ollessaan rupesi oksentamaan. Siitä ei taas mennyt kauaa kun alkoi punnertamaan kakkaa. Kerkes tulla vähän vaippaan ennenkö vein potalle, minne tuli sitten löysää kakkaa aikamoiset satsit... Tossa se nyt leikkii ja on niin kuin ei mitään, mutta menipä kyllä pikkuisella pakki sekasin!
Mistä tuli vaan tosiaan mieleen, että annatteko vauvoillenne tuoreita hedelmiä? Mistään en minä ainakaan ole kuullut etteikö voisi kokeilla!?
Joku aika sitten kokeilin banaania, niin siitä nyt ei tullut noin rajua ilmiötä, mutta tuli vihertävää kakkaa, josta selkeästi pystyi bongaamaan banaanin siemeniä.. Eli ei oikein sopinut siis banaanikaan.
Purkista on syöty ainakin päärynää, persikkaa, hedelmiä (Bona), mustikkaa, puolukkaa, vadelmaa, omenaa.
Vai voiko kyse olla jostain muusta? Löytyykö vastaavia kokemuksia?
Kommentit (4)
Meillä on neljä lasta, nuorin vasta aloittelee soseitten syöntiä.
Kaikki kolme vanhempaa ovat olleet kovin herkkävatsaisia, joten uskoisin tämän neljännenkin olevan.
Olenkin huomannut, että tuoreet hedelmät käyvät masun päälle herkemmin kuin kiehautetut. Samoin on juuresten kanssa, joten meillä ei kovin sorminaposteltavana tuoretta porkkanaa tai lanttua juuri ole ollutkaan.
Toki tuoreena voi ja saa antaa, jos pienen massu sen kestää.
Itse olen hedelmäsoseet tehnyt niin, että paloittelen ja kiehautan hedelmät ja soseutan keitinveden kanssa (banskua en ole ikinä edes koittanut kiehauttaa.. ei taitaisi oikeen onnistua edes). Ihan kevyt kiehautus riittää jo siihen että vauvan massu sietää paremmin. Kovin kauaahan ei saa muutenkaan keittää, ettei vitamiinit häviä.
Noista siemenistä.. aika usein meilläkin on lapsien kakan mukana tullut esim juuri banaanin siemeniä, maissia (jopa kokonaisina), paprikan ja tomaatin palasia. Ne on karun näköisiä, mutta meillä neuvolalääkäri totesi, ettei se tarkoita etteikö ne ruoka-aineet sopisi, vaan yksinkertaisesti ne eivät vaan ole sulaneet.. Ongelma hoituu iän kanssa.
-mm- ja PikkuPoju kohta 5kk
Minä olen antanut banaania ja päärynää tuoreena. Ainakin ne ovat sopineet ihan hyvin. Tuorekiisseliä olen tehnyt pakastetuista mustikoista ja vadelmista. Kiiviä, omenaa, mansikkaa yms. emme ole vielä kokeilleet. (Poika on nyt vähän yli 7 kk). Olisiko kiivi voinut aiheuttaa teidän reaktion?
Ei kyllä tullut mieleeni että hedelmiä pitäis keitellä, et sopisivat paremmin vauvan masulle! Mut pitänee sitä sitten kokeilla jos meinaan vielä tuoreita hedelmiä antaa. Tähän asti onkin menty kaupan purkkimössöillä, ajattelin vain et vois antaa jotain muutakin, ettei totu pelkkään purkkiruokaan...
Luulen kanssa et kiivi sen varmaan aiheutti. Päärynää on ainakin tosiaan purkista syöty, et en sitä kyllä ensimmäisenä epäile. Vaikka mistäs sen tietää vaikka ois siitäkin johtunu.
Täytyy nyt kyllä seurailla, et miten saa nestettä. Meinaan sen oksennuksen jälkeen ei isoja pissoja ole tullut... Nyt poika on jo tosin yöunilla, et täytyy aamulla vähän " punnita" vaippaa. Vettä yritin kovasti tarjota, mut eihän se kelpaa. Tissiä söi kyllä hyvällä halulla muutamaankin otteeseen sen oksennuksen ja ripulikakan jälkeen.
Mä en ole juuri muuta antanutkaan kuin tuoretta (tai pakastemarjoja).