Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saa tukia yhteensä 1 500 euroa kuukaudessa ja joutuu lainaamaan rahaa lapsiltaan?

Vierailija
06.07.2026 |

Itse eläisin herroiksi tuolla rahasummalla, kun nyt saan vaan reilut 900 euroa. Enkä edes lainaile keneltäkään rahaa.

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000012083417.html

Kommentit (245)

Vierailija
181/245 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä pitäisi tuo summa mukavasti riittää vakituisiin kuluihin.  Itse saan eläkettä 1700 euroa netto ja se riittää.  Maksan 350 euroa asunnon vastiketta, auton kulut ja bensat, kesämökin kulut, tiemaksuakin 400 e/ v,  asunnon, auton ja mökin vakuutuksia yli 1000 e /v.  Lääkekuluja n. 100 e /kk.  Lisäksi joudun käymään usein yksityisellä hammaslääkärillä.  Yleislääkäri on naapuripaikkakunnalla, jonne joutuu matkustamaan omin kustannuksin.  Silti pystyn laittamaan säästöön muutaman satasen kuukausittain.  Toki ostan kaiken harkiten, käytän ostamisiini usein esim. kirppiksiä ja hyödynnän kauppojen punalappuja, teen itse ruokani.

Ihminen jolla on mökki, omistusasunto ja varaa yksityiseen lääkäriin tulee kertomaan köyhälle miten pitäis elää 🤦

Kun minä oon näin upea niin miksi ei kaikki muutkin ole, kyllä minä tiedän paremmin?!?

Eikö sen köyhän kannattaisi kuunnella, kun tulot hyvin lähellä samaa ja toinen kertoo mitä sillä omalla rahallaan saa. Omistuksilla ei ollut asiassa mitään tekemistä muun, kuin esimerkin kannalta.

Liitä laskelmiisi myös omistusasunnon hinta äläkä puhu pelkästä vastikkeesta. Ei köyhä nuori tuosta vaan saa velatonta kotia, vaikka tulot kuinka olisivat samaa kuin eläkeläisellä. 

Vierailija
182/245 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten tämä olio kehtaa ottaa lapsiltaan rahaa? Ihmettelen ja erityisesti sitä kummeksun, että kehtaa vielä puhua julkisuudessa tuosta. 

Me saamme puolison kanssa kahdestaan tuon summan kuukaudessa ja pärjäämme hyvin. Olemme pyrkineet säästämään ja antamaan  lapsillekin vähän "avustusta". 

Oletteko molemmat monisairaita, liikuntarajoitteisia ja liikutte rollaattorin avulla?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/245 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukekaa koko tarina ja samaistukaa naisen tilanteeseen.

Kaikkea hyvää toivon hänelle

Onneksi hänellä on ihana perhe 🙏

Vierailija
184/245 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkea hyvää hänelle toivon myös minä. Tekisi mieli auttaa. Tosiaankin hänellä on upea perhe joka auttaa. Hänhän kertoo maksavansa velat takaisin, joten miksi täällä häntä tästä halveksutaan.

Vierailija
185/245 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi on pitänyt aloittaa kateellisten ihmisten kirjoittelu? MINÄ tulen kuukauden toimeen 2,50 eurolla ja siitä jää säästöönkin. Ihan käsittämätöntä minä, minä ja minä keskeistä kulttuuria. Kilpaillaan siitä, kenellä on kurjempaa. Ihan outoa porukkaa. Mikä teitä vaivaa?

Vierailija
186/245 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin tarinan ja varmaan varhaiset lapsuusvuodet ovat leimanneet hänen käytöstään koko hänen ikänsä. Mukana on myös jonkinverran huonoa onnea.

Silti 1500 euron tuilla pitäisi yhden ihmisen elää ruhtinaallisesti, jollei käytä alkoholia, tupakkaa ja muita päihteitä. Hänellä vain on ollut talousosaaminen pyöreä nolla. 

Vierailija
187/245 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika harva ymmärtää miten lääkkeiden kulut ja sairaalakäynnit maksavat.

Esim. Odotan yhä Husilta laskuja ja on mennyt jo yli kuukausi. Maksukattoa pitää itse vahtia ja heillä on yli kuukauden käsitelyruuhkat. Joka tammikuu pitää löytyä jostain rahaa lääkkeisiin jotka pitää maksaa itse ensin. Rahaa ei kuitenkaan saa olla tilillä koska muuten se vie rahat ruuasta. Maksusitoomus apteekiin on yksi iso vitsi. Yksi reissu poliklinikalle maksaa yli 72€ ja siellä voi joutua käymään useamman kerran kuukauden aikana.

Rupeat pitämään rahaa käteisenä kotona. Suomessa viranomaiset ovat suosittaneet kaikkia (suosituksissa ei rajattu ulkpuolelle toimeentulotukiasiakkaita) pitämään kotonaan hätävaraa: ruokaa, tarvikkeita ja vähän käteistä. Toimit viranoomaisten ohjeiden mukaan ja alat keräämään kotiisi vähän hätävararuokaa, hätävaratarvikkeita ja hätävarakäteistä. 

Äläahnehdi, sillä tällaisilla asioilla on tapana tulla ilmi tavalla tai toisella, vahingossa tai tahallisesti ja sitten kun se tapahtuu, voi t vain vedota viranomaissuositukseen. 

ja ne joka tammikuun lääkkeet, johon täytyy löytyä rahaa: jatkossa alat ostamaan lääkkeet apteekista hiukan ennen kuin ne loppuvat. Lääkkestä, pakkauksesta, ja annosmäärästä riippuen, voit ostaa niitä joko muutama päivä ennen loppumista, tai jopa kuukausi ennen loppumista ja silti saada kelakorvaukset. Monesti lääkäri laittaa annostukseksi tyyliin 1-2 tablettia kerran päivässä ja apteekissa kysyvät sitten montako tablettia nykyisin menee. Tietenkin sanot, että useimmiten kaksi. NÄin voit kerätä lääkeistäkin pikkuhiljaa kotiisi hätävaraa. Ei tule sitten mitään ongelmaa, jos joskus rahat on loppu, lääkkeet loppu ja vasta vikon päästä pääset ostamaan uusia lääkkeitä. 

Kaikki tämä vie aikaa toki, mutta parempi aloittaa ajoissa kuin liian myöhään. 

Kuukaude lopussa jos jää ylimääräistä käteistä eikä halua kotona niitä säilöä, niin ostaa niillä vaikka lahjakortin/maksukortin kauppaan. Se ei ole käteistä. 

Vierailija
188/245 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika harva ymmärtää miten lääkkeiden kulut ja sairaalakäynnit maksavat.

Esim. Odotan yhä Husilta laskuja ja on mennyt jo yli kuukausi. Maksukattoa pitää itse vahtia ja heillä on yli kuukauden käsitelyruuhkat. Joka tammikuu pitää löytyä jostain rahaa lääkkeisiin jotka pitää maksaa itse ensin. Rahaa ei kuitenkaan saa olla tilillä koska muuten se vie rahat ruuasta. Maksusitoomus apteekiin on yksi iso vitsi. Yksi reissu poliklinikalle maksaa yli 72€ ja siellä voi joutua käymään useamman kerran kuukauden aikana.

Aika moni ihminen on asioinut sairaalassa ja ostanut apteekista lääkkeitä, joten tajuavat kyllä, että ne maksavat. Ihmeellisen outoja käsityksiä köyhill, ihan kuin sairastuminen ja lääkkeiden käyttö olisi vain heitä varten. 

Vierailija
189/245 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitenköhän hänelle saisi lisätuloja, mitä hän kykenee tekemään tuon terveydentilan kanssa?

On luova ja taiteellinen, niin kykenisi ehkä jotain käsitöitä tekemään ja myymään, eläkkeestähän ei leikata tuloja.

Oon toimeentulotuella ja köyhä itsekin ja haluaisin tarjota tälle tädille joskus ne pari siideriä :)

"On luova ja taiteellinen". Se kertookin paljon, eli sen että hän on laiska, saamaton ja aloitekyvytön.

Hänellekin vähä on liikaa, eikä mitään ole riittävästi.

Vierailija
190/245 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan tuossa selkeesti jotain heikkolahjaisuutta  juurisyynä.

Vierailija
191/245 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännä, että tämä ketju saa olla täällä, mutta 10 lapsen äidin "köyhyys"-juttu poistatettiin hetkessä. 

Vierailija
192/245 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan tuossa selkeesti jotain heikkolahjaisuutta  juurisyynä.

Siirrätkö omaa häpeääsi? 

Vierailija
193/245 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei näytä asuvan köyhän asunnossa kun on hieno keittiö ja asunto. Eli haluaa asua liian kalliisti ja pyytää rahaa lapsiltaan. Itse asun alle 400 euron yksiössä ja säästän joka kuukausi 200 euroa.

Vuokra on 650 euroa eikä hän säästäisi käytännössä yhtään mitään vaikka muuttaisi halvempaan, kun asumistuki vastaavasti pienenee saman verran.

No jos hän saa vielä asumistukeakin niin onhan sekin tavallaan tuloa.  Ja jos hän nyt maksaa asunnosta 650e  ja siihen vielä asumistuki päälle, niin miten kallis tuo yksiö oikein on? Eikä todellakaan löydy halvempaa.  Jos toinen maksaa 400e eikä saa asumistukea niin onhan ne asumiskulut sitten pienemmät, kun asuu halvemmassa. Tuollakaan naisella ei ole väliä missä asuu, niin varmaan löytyisi halvempikin asunto. 

Maksettavaa jää lähes saman verran vaikka asuisi halvemmassa asunnossa. Eikä tuo rouva voi rollaattorinsa kanssa ihan mihin tahansa luukkuun muuttaakaan, asunnon on oltava esteetön.

Vuokra 650, asumistuki 480 -> maksettavaa 170 e

Vuokra 500, asumistuki 350 -> maksettavaa 150 e

Siinä 1500 eurossa on jo mukana se asumistuki. Ja siitä 1500 eurosta hän maksaa 650 vuokraa.

Vierailija
194/245 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei näytä asuvan köyhän asunnossa kun on hieno keittiö ja asunto. Eli haluaa asua liian kalliisti ja pyytää rahaa lapsiltaan. Itse asun alle 400 euron yksiössä ja säästän joka kuukausi 200 euroa.

Vuokra on 650 euroa eikä hän säästäisi käytännössä yhtään mitään vaikka muuttaisi halvempaan, kun asumistuki vastaavasti pienenee saman verran.

No jos hän saa vielä asumistukeakin niin onhan sekin tavallaan tuloa.  Ja jos hän nyt maksaa asunnosta 650e  ja siihen vielä asumistuki päälle, niin miten kallis tuo yksiö oikein on? Eikä todellakaan löydy halvempaa.  Jos toinen maksaa 400e eikä saa asumistukea niin onhan ne asumiskulut sitten pienemmät, kun asuu halvemmassa. Tuollakaan naisella ei ole väliä missä asuu, niin varmaan löytyisi halvempikin asunto. 

Maksettavaa jää lähes saman verran vaikka asuisi halvemmassa asunnossa. Eikä tuo rouva voi rollaattorinsa kanssa ihan mihin tahansa luukkuun muuttaakaan, asunnon on oltava esteetön.

Siinä 1500 eurossa on jo mukana se asumistuki. Ja siitä 1500 eurosta hän maksaa 650 vuokraa.

Täällä vähän pohjoisempana jää itse maksettavaa yksiöstä 275 euroa. Vuokra on 100e vähemmän kuin tällä Kikalla. 

Vierailija
195/245 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Siinä 1500 eurossa on jo mukana se asumistuki. Ja siitä 1500 eurosta hän maksaa 650 vuokraa."

Jos hän asuisi 150 euroa halvemmassa asunnossa, niin hän saisi yhteensä 1 370 euroa ja maksaisi vuokraa 500 euroa. Ymmärrätkö?

Vierailija
196/245 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen keski-ikäinen mies ja minulle jää asuntolainan jälkeen n. 1400 € käteen. Eli sillä pitää pärjätä. Huollan prätkäni ja autoni itse, enkä käytä paljoa palveluita. Ruokaan n. 200 € kk. Miten ihmeessä mun rahat riittää!?!

Vierailija
197/245 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Siinä 1500 eurossa on jo mukana se asumistuki. Ja siitä 1500 eurosta hän maksaa 650 vuokraa."

Jos hän asuisi 150 euroa halvemmassa asunnossa, niin hän saisi yhteensä 1 370 euroa ja maksaisi vuokraa 500 euroa. Ymmärrätkö?

1500 e saa eläkettä ja siitä maksaa vuokran. 150 euroa halvempi vuokra toisi säästöä 150 euroa.

Vierailija
198/245 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Herrat tykkää kun köyhät on kateellisia pennosista toisilleen.

Koska te kateusjankkaajat ymmärrätte ettei kyse ole kateudesta vaan oikeudenmukaisuudesta? Tämä tapaus ei ole käytännössä koskaan ollut tuottavassa työssä ja saa silti suurin piirtein saman käteen kuin minä peruspalkkana. Ero on muutama satanen ja työuraa 20 v. Ai niin, ja opintolainani maksoin ITSE. Ei kateutta, vaan pettymys siihen, että ahkeroin ilmeisesti turhaan. Kestämätön systeemi työvoiman motivaation kannalta.

Vierailija
199/245 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen keski-ikäinen mies ja minulle jää asuntolainan jälkeen n. 1400 € käteen. Eli sillä pitää pärjätä. Huollan prätkäni ja autoni itse, enkä käytä paljoa palveluita. Ruokaan n. 200 € kk. Miten ihmeessä mun rahat riittää!?!

riitävät, koska ovat sinun omia rahojasi ja tiedät miten paljon niiden eteen pitää tehdä työtä, joten et halua käyttää niitä harkitsematta ja siksi arvostat niitä. Ne eivät sulle tule mistään kelan seinästä, sillä kuuluisalla kelagoldilla. 

Vierailija
200/245 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Irtisanominen töistä tarkoittaa nykyään omaisuuden myymistä.

Sitä varten on ne puskurit pahan päivän varalle! Ihan oikein menee. Ihmisellä oltava jokin vastuu itsestään!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi viisi