Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saa tukia yhteensä 1 500 euroa kuukaudessa ja joutuu lainaamaan rahaa lapsiltaan?

Vierailija
06.07.2026 |

Itse eläisin herroiksi tuolla rahasummalla, kun nyt saan vaan reilut 900 euroa. Enkä edes lainaile keneltäkään rahaa.

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000012083417.html

Kommentit (245)

Vierailija
221/245 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä pitäisi tuo summa mukavasti riittää vakituisiin kuluihin.  Itse saan eläkettä 1700 euroa netto ja se riittää.  Maksan 350 euroa asunnon vastiketta, auton kulut ja bensat, kesämökin kulut, tiemaksuakin 400 e/ v,  asunnon, auton ja mökin vakuutuksia yli 1000 e /v.  Lääkekuluja n. 100 e /kk.  Lisäksi joudun käymään usein yksityisellä hammaslääkärillä.  Yleislääkäri on naapuripaikkakunnalla, jonne joutuu matkustamaan omin kustannuksin.  Silti pystyn laittamaan säästöön muutaman satasen kuukausittain.  Toki ostan kaiken harkiten, käytän ostamisiini usein esim. kirppiksiä ja hyödynnän kauppojen punalappuja, teen itse ruokani.

Ihminen jolla on mökki, omistusasunto ja varaa yksityiseen lääkäriin tulee kertomaan köyhälle miten pitäis elää 🤦

Kun minä oon näin upea niin miksi ei kaikki muutkin ole, kyllä minä tiedän paremmin?!?

Eikö sen köyhän kannattaisi kuunnella, kun tulot hyvin lähellä samaa ja toinen kertoo mitä sillä omalla rahallaan saa. Omistuksilla ei ollut asiassa mitään tekemistä muun, kuin esimerkin kannalta.

Liitä laskelmiisi myös omistusasunnon hinta äläkä puhu pelkästä vastikkeesta. Ei köyhä nuori tuosta vaan saa velatonta kotia, vaikka tulot kuinka olisivat samaa kuin eläkeläisellä. 

Ihan suosittelen osuuspankin jäsenyyttä.  Heillä on jäsenluottovakuus, joka on tietyin ehdoin saatavissa. Itse en olisi koskaan päässyt omaan, jos ei tuota olisi ollut käytettävissä. Ei ollut omia säästöjä. Kaikki meni kädestä suuhun, mutta asumiskulut tipahtivat sen hetkiseen vuokra-asuntoon verrattuna.

Vierailija
222/245 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän tuossa tarvitse olla kuin monisairas, joka vaatii jatkuvaa lääkkeiden käyttöä jaterveydenhoidon. Kaikista lääkkeistä ei saa Kela-korvausta, eikä ne kartuta lääkekattoa. Jos usein joutuu käymään labrassa, lääkärin etäpuhelu voi maksaa yli 50€/kerta.  Tai jos liikuntarajoitteinen, kotihoito käy kotona. 

Tuo 1500€/kk on pieni raha, jos joutuu käyttämään vanhuspalveluita, joku ateriapalvelu voi maksaa 16€/kerta. 

Sekä lääkemaksuissa että terveydenhuollon maksuissa on maksukatto. Lääkärit kirjoittaa ensisijaisesti kela-korvattavia lääkkeitä, ne, jotka eivät kela-korvattavia ole, on joko jotain ihan uutuuksia, tai sitten käytetään varsinaisen käyttöaiheen vastaisesti. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/245 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

näin joskus ateriapalvelun hommia sivusta ja se mitä näin, niin ei ne ateriat olleet muuta kuin pussista tullutta ruokaa, jotka sitten käsin laitettiin annospakkauksiin ja asiakkaalle. Toisille sitten annospakkaukset lämmitettiin mikrossa, toiset asiakkaat lämmittivät ne itse.Hirveää rahan tuhlausta, sekä yhteiskunnan suuntaan, että sitten asikkaan suuntaan. Ihan sama vaikka asiakkaalle olisi ostettu samat ateriat kaupasta mikroruokina, jotka asiakas lämmittä itse, tai kotipalvelu.  (ja vieläkin halvemmalla jos asiakas itse käy ne ostamassa kaupasta, tai hänen läheisensä, niin jäisi siitäkin väliin sitten joku ateriapalvelun kaupassakäyntipalkkio) Jälkiruoatkin saa kaupasta ostettua halvalöa, löytyy kiisseliä, viiliä jogurttia, vispipuuroa, ihan mitä vaan. Mksi ihmisiä huijataan ottamaan joku ylikallis ateriapalvelu.... joku erikoisruokavalio on ymmärrettävää, koska kauppojen ruoat ei sovi esim. kaikille allergisille tai vastaavaa, mutta näitä erikoisruokailijoita on huomattavan vähän ateriapalvelun asiakkaiden piriissä.  Eikä kinnosta jos joku tulee nyt mussutaamana sukulaisestaan, jolla dementia ja pissa karkaa, kissa ärsyyntyy ja pöllö ahdistuu, sillä kaikki ateriapalvelun asiakkaat ei ole kotiin holhottavia, vaan kykenisivät hoitamaan ateriansa lämmittämisen mikrossa itse. 

Vierailija
224/245 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

näin joskus ateriapalvelun hommia sivusta ja se mitä näin, niin ei ne ateriat olleet muuta kuin pussista tullutta ruokaa, jotka sitten käsin laitettiin annospakkauksiin ja asiakkaalle. Toisille sitten annospakkaukset lämmitettiin mikrossa, toiset asiakkaat lämmittivät ne itse.Hirveää rahan tuhlausta, sekä yhteiskunnan suuntaan, että sitten asikkaan suuntaan. Ihan sama vaikka asiakkaalle olisi ostettu samat ateriat kaupasta mikroruokina, jotka asiakas lämmittä itse, tai kotipalvelu.  (ja vieläkin halvemmalla jos asiakas itse käy ne ostamassa kaupasta, tai hänen läheisensä, niin jäisi siitäkin väliin sitten joku ateriapalvelun kaupassakäyntipalkkio) Jälkiruoatkin saa kaupasta ostettua halvalöa, löytyy kiisseliä, viiliä jogurttia, vispipuuroa, ihan mitä vaan. Mksi ihmisiä huijataan ottamaan joku ylikallis ateriapalvelu.... joku erikoisruokavalio on ymmärrettävää, koska kauppojen ruoat ei sovi esim. kaikille allergisille tai vastaavaa, mutta näitä erikoisruokailijoita on huomattavan vähän ateriapalvelun asiakkaiden piriissä.  Eikä kinnosta jos joku tulee nyt mussutaamana sukulaisestaan, jolla dementia ja pissa karkaa, kissa ärsyyntyy ja pöllö ahdistuu, sillä kaikki ateriapalvelun asiakkaat ei ole kotiin holhottavia, vaan kykenisivät hoitamaan ateriansa lämmittämisen mikrossa itse. 

Ei tuossa kai puhuttu ateriapalvelusta mitään.

Vierailija
225/245 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan kun itse työttömä nä sain   jotain 900e tukia, ja kun sain puoleksi vuodeksi pakkatukityön 1500e nettona niin pärjäsin tosi hyvin. Mun vuokra on 200e halvempi. 

Vierailija
226/245 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäs pärjää

Vierailija
227/245 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tuossa kai puhuttu ateriapalvelusta mitään.

tässä ketjussa on puhuttu

Vierailija
228/245 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsia voi vähän veetuttaa. Outo nainen, joka kuvittelee itsensä taiteilijaksi, jolla olisi elänyt herroiksi. On ssiraanhoitaja, mutta kun on noin lihava, on ihan itse itsensä tärvellyt. Ei sääliksi läy.

Vierailija
229/245 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän tuossa tarvitse olla kuin monisairas, joka vaatii jatkuvaa lääkkeiden käyttöä jaterveydenhoidon. Kaikista lääkkeistä ei saa Kela-korvausta, eikä ne kartuta lääkekattoa. Jos usein joutuu käymään labrassa, lääkärin etäpuhelu voi maksaa yli 50€/kerta.  Tai jos liikuntarajoitteinen, kotihoito käy kotona. 

Tuo 1500€/kk on pieni raha, jos joutuu käyttämään vanhuspalveluita, joku ateriapalvelu voi maksaa 16€/kerta. 

Sekä lääkemaksuissa että terveydenhuollon maksuissa on maksukatto. Lääkärit kirjoittaa ensisijaisesti kela-korvattavia lääkkeitä, ne, jotka eivät kela-korvattavia ole, on joko jotain ihan uutuuksia, tai sitten käytetään varsinaisen käyttöaiheen vastaisesti. 

Höpsis. Ihan tavallisia lääkkeitä on vaikka kuinka paljon joista ei Kela-korvausta saa. Esimerkkinä Prednisolon 5 mg (kortisoni) jota monet astmaatikot tai autoimmuunisairautta sairastavat käyttävät päivittäin. 

Vierailija
230/245 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei näytä asuvan köyhän asunnossa kun on hieno keittiö ja asunto. Eli haluaa asua liian kalliisti ja pyytää rahaa lapsiltaan. Itse asun alle 400 euron yksiössä ja säästän joka kuukausi 200 euroa.

Vuokra on 650 euroa eikä hän säästäisi käytännössä yhtään mitään vaikka muuttaisi halvempaan, kun asumistuki vastaavasti pienenee saman verran.

No jos hän saa vielä asumistukeakin niin onhan sekin tavallaan tuloa.  Ja jos hän nyt maksaa asunnosta 650e  ja siihen vielä asumistuki päälle, niin miten kallis tuo yksiö oikein on? Eikä todellakaan löydy halvempaa.  Jos toinen maksaa 400e eikä saa asumistukea niin onhan ne asumiskulut sitten pienemmät, kun asuu halvemmassa. Tuollakaan naisella ei ole väliä missä asuu, niin varmaan löytyisi halvempikin asunto. 

Maksettavaa jää lähes saman verran vaikka asuisi halvemmassa asunnossa. Eikä tuo rouva voi rollaattorinsa kanssa ihan mihin tahansa luukkuun muuttaakaan, asunnon on oltava esteetön.

Vuokra 650, asumistuki 480 -> maksettavaa 170 e

Vuokra 500, asumistuki 350 -> maksettavaa 150 e

Siinä 1500 eurossa on jo mukana se asumistuki. Ja siitä 1500 eurosta hän maksaa 650 vuokraa.

"Siinä 1500 eurossa on jo mukana se asumistuki. Ja siitä 1500 eurosta hän maksaa 650 vuokraa."

Jos hän asuisi 150 euroa halvemmassa asunnossa, niin hän saisi yhteensä 1 370 euroa ja maksaisi vuokraa 500 euroa. Ymmärrätkö?

1500 e saa eläkettä ja siitä maksaa vuokran. 150 euroa halvempi vuokra toisi säästöä 150 euroa.

Eläke + tuet = 1500. Ja ne tuet varmaankin sisältää ainakin sen asumistuen. Joka pienenisi, jos vuokra olisi alempi.

Vierailija
231/245 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Järjestelmä on aika omituinen. Lääkkeen valmistaja voi itse päättää ettei halua lääkkeelle Kela-korvattavuutta, siihen kun liittyy tiettyjä velvoitteita. 

"Lääkkeiden hintoihin ja korvattavuuksiin liittyvä järjestelmä on monimutkainen. Jokaisella Suomessa markkinoitavalla lääkkeellä pitää olla myyntilupa. Myyntiluvan haltija voi hakea lääkkeelle korvattavuutta, mutta myös vetää lääkkeen pois Kela-korvattavien joukosta. Yritykset voivat tehdä niin, jos lääke ei ole enää niille kannattava."

Vierailija
232/245 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpsis. Ihan tavallisia lääkkeitä on vaikka kuinka paljon joista ei Kela-korvausta saa. Esimerkkinä Prednisolon 5 mg (kortisoni) jota monet astmaatikot tai autoimmuunisairautta sairastavat käyttävät päivittäin. 

Prednisoloniin ei kyllä kenenkään talous kaadu. Maksaa alle 5 euroa kuukaudessa.

Vierailija
233/245 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Prednisoloniin ei kyllä kenenkään talous kaadu. Maksaa alle 5 euroa kuukaudessa.

No se oli esimerkki lääkkeestä johon ei korvausta saa ja on kuitenkin tuiki tavallinen. Eli korjasin edellisen kommentoijan virheellistä tietoa. 

Vierailija
234/245 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noh kyllä lääkekaton ansiosta ei ne lääkkeet maksa niin paljon 

Vierailija
235/245 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä naisella on varmaan velkaa vähän sinne ja tänne, niin lapset joutuvat hommaa maan paljon.

Vierailija
236/245 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeesti,tuohan on enempi kuin joidenkin palkka ..Moni saa tukia tosi vähän.Saati eläkettä .Miten tuo mahdollista?vaikka summa on tosi pieni,ei tuolla elä Suomessa.Suomessa saisi kaiken mitä oikeesti tatttee 5-7 to €..ja jos muksuja niin sitä enempi on tarve.

Vierailija
237/245 |
08.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten tämä olio kehtaa ottaa lapsiltaan rahaa? Ihmettelen ja erityisesti sitä kummeksun, että kehtaa vielä puhua julkisuudessa tuosta. 

Me saamme puolison kanssa kahdestaan tuon summan kuukaudessa ja pärjäämme hyvin. Olemme pyrkineet säästämään ja antamaan  lapsillekin vähän "avustusta". 

Oletteko molemmat monisairaita, liikuntarajoitteisia ja liikutte rollaattorin avulla?

Kyllä olemme. Puolisoni ei juurikaan pääse ulos asunnosta, kun jalat on niin kipeät pitkäaikaisen sairauden vuoksi. 

Itselläni on ms-tauti ja syöpä. 

Vierailija
238/245 |
08.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on kummallinen tapa laskea tuet. Ihan kuin ne asumistuet voidi nostaa kouraan ja ostaa ruokaa.

Vierailija
239/245 |
08.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan elä tollasella rahalla. Häpeän Suomea kun ihmiset ajetaan tollaseen jamaan. 

Vierailija
240/245 |
08.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on kummallinen tapa laskea tuet. Ihan kuin ne asumistuet voidi nostaa kouraan ja ostaa ruokaa.

Miten niin kummallinen tapa? 

Tuon verran tulee rahaa tilille ja siitä maksetaan sitten kaikki kulut. Selkeämpää minusta on ilmoittaa vuokran todellinen määrä, kokonaan hän sen maksaa joka tapauksessa. Ja periaatteessa asumistuella voisi ostaa ruokaa, mutta se edellyttäisi sitä, että vuokra jää sitten maksamatta. Luulit, että asumistuki maksetaan suoraan vuokranantajalle?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi neljä