Saa tukia yhteensä 1 500 euroa kuukaudessa ja joutuu lainaamaan rahaa lapsiltaan?
Itse eläisin herroiksi tuolla rahasummalla, kun nyt saan vaan reilut 900 euroa. Enkä edes lainaile keneltäkään rahaa.
Kommentit (245)
Ansiosidonnaista leikattiin 400 euroa kuukaudessa. Jos on kesämökki tai asuntovaunu, ei saa tt-tukea. Ensin myydään kesämökki tai asuntovaunu ja ostetaan niillä rahoilla ruokaa ja lääkkeitä itselle ja lapsille.
Ansiosidonnaisesta poistettiin lapsikorotukset ja tehtiin kaksi porrastusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei näytä asuvan köyhän asunnossa kun on hieno keittiö ja asunto. Eli haluaa asua liian kalliisti ja pyytää rahaa lapsiltaan. Itse asun alle 400 euron yksiössä ja säästän joka kuukausi 200 euroa.
Vuokra on 650 euroa eikä hän säästäisi käytännössä yhtään mitään vaikka muuttaisi halvempaan, kun asumistuki vastaavasti pienenee saman verran.
No jos hän saa vielä asumistukeakin niin onhan sekin tavallaan tuloa. Ja jos hän nyt maksaa asunnosta 650e ja siihen vielä asumistuki päälle, niin miten kallis tuo yksiö oikein on? Eikä todellakaan löydy halvempaa. Jos toinen maksaa 400e eikä saa asumistukea niin onhan ne asumiskulut sitten pienemmät, kun asuu halvemmassa. Tuollakaan naisella ei ole väliä missä asuu, niin varmaan löytyisi halvempikin asunto.
Maksettavaa jää lähes saman verran vaikka asuisi halvemmassa asunnossa. Eikä tuo rouva voi rollaattorinsa kanssa ihan mihin tahansa luukkuun muuttaakaan, asunnon on oltava esteetön.
Vuokra 650, asumistuki 480 -> maksettavaa 170 e
Vuokra 500, asumistuki 350 -> maksettavaa 150 e
Aika harva ymmärtää miten lääkkeiden kulut ja sairaalakäynnit maksavat.
Esim. Odotan yhä Husilta laskuja ja on mennyt jo yli kuukausi. Maksukattoa pitää itse vahtia ja heillä on yli kuukauden käsitelyruuhkat. Joka tammikuu pitää löytyä jostain rahaa lääkkeisiin jotka pitää maksaa itse ensin. Rahaa ei kuitenkaan saa olla tilillä koska muuten se vie rahat ruuasta. Maksusitoomus apteekiin on yksi iso vitsi. Yksi reissu poliklinikalle maksaa yli 72€ ja siellä voi joutua käymään useamman kerran kuukauden aikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei näytä asuvan köyhän asunnossa kun on hieno keittiö ja asunto. Eli haluaa asua liian kalliisti ja pyytää rahaa lapsiltaan. Itse asun alle 400 euron yksiössä ja säästän joka kuukausi 200 euroa.
Vuokra on 650 euroa eikä hän säästäisi käytännössä yhtään mitään vaikka muuttaisi halvempaan, kun asumistuki vastaavasti pienenee saman verran.
No jos hän saa vielä asumistukeakin niin onhan sekin tavallaan tuloa. Ja jos hän nyt maksaa asunnosta 650e ja siihen vielä asumistuki päälle, niin miten kallis tuo yksiö oikein on? Eikä todellakaan löydy halvempaa. Jos toinen maksaa 400e eikä saa asumistukea niin onhan ne asumiskulut sitten pienemmät, kun asuu halvemmassa. Tuollakaan naisella ei ole väliä missä asuu, niin varmaan löytyisi halvempikin asunto.
Maksettavaa jää lähes saman verran vaikka asuisi halvemmassa asunnossa. Eikä tuo rouva voi rollaattorinsa kanssa ihan mihin tahansa luukkuun muuttaakaan, asunnon on oltava esteetön.
Vuokra 650, asumistuki 480 -> maksettavaa 170 e
Vuokra 500, asumistuki 350 -> maksettavaa 150 e
Paljonko maksaisi muutto? Kuinka monta kuukautta pitäisi asua jotta muuttokulut olisi maksettu?
Vierailija kirjoitti:
Toimeentulotukea ei saa, jos omistaa kesämökin tai asuntovaunun. Ei saa olla säästöjä. Lainat ei ole menoja. Puolison tulot ja säästöt vaikuttavat.
Koskee myös, jos sairastuu vaikka syöpään. Ja hallitus leikkasi myös Kelan sairaspäivärahan. Moni säästää nyt ahkerasti rahaa, jotta saa pitää kesämökkinsä ja omistusasuntonsa, jos sairastuu tai irtisanotaan töistä.
Miten tämä olio kehtaa ottaa lapsiltaan rahaa? Ihmettelen ja erityisesti sitä kummeksun, että kehtaa vielä puhua julkisuudessa tuosta.
Me saamme puolison kanssa kahdestaan tuon summan kuukaudessa ja pärjäämme hyvin. Olemme pyrkineet säästämään ja antamaan lapsillekin vähän "avustusta".
"Laskutus ei täysin lopu maksukaton täytyttyä. Maksukaton laskennan jälkeen laskutetaan lyhytaikaisesta laitoshoidosta alennetuilla hinnoilla."
www.hus.fi/potilaalle/asiakasmaksut#miksi-sain-laskun-vaikka-maks
Mikä ihme on tämä koko jutun pointti? Eli miksi tällainen juttu tästä Kikasta on yleensä tehty ja julkaistu ?
Tässä on tietoa mitä kuuluu Hussin maksukattoon ja mitä ei.
www.hus.fi/potilaalle/asiakasmaksut#mitä-maksukattoon-lasketaan-mu
Minäkään en täysin ymmärtänyt että mikä tämän jutun tarkoitus oli? Kertoa, että Suomessa on köyhiä ?
Tuet on leikattu. Ja jos on omaisuuttaa niin sitä joutuu nykyään myymään saadakseen ruokaa ja lääkkeitä. Työssäkäyvillä on varmaan isot paineet säilyttää työpaikka.
Vierailija kirjoitti:
Minäkään en täysin ymmärtänyt että mikä tämän jutun tarkoitus oli? Kertoa, että Suomessa on köyhiä ?
Uskotella ihmisille, että köyhät saavat vähintään 1 500 euroa kuukaudessa, joten on varaa vielä leikata tukia.
3000 bruttopalkalla saa nykyään Kelan sairaspäivärahaa 1300 netto.
Ennen sai 1600 netto, mutta hallitus leikkasi 300 euroa pois.
Älä jää miehen elätettäväksi, vaan hanki ammatti- ja työpaikka. Ei kukaan jaksa elättää toista aikuista kymmeniä vuosia.
Moni kaupan alan työntekijä saa asumistukea, koska työtunteja saa vain 20 - 30 viikossa. Sama ravintola-alalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä lääkekulut ovat isot jos on sairauksia kuten hänellä, lisäksi lääkärikäynnit, poliklinikkamaksuista ym. Itse olen jäämässä eläkkeelle ja mietin miten saan rahat riittämään, kun en mitään tukia tule saamaan, eläke on juuri yli rajan, joten en saa lisäksi kansaneläkettä, joka olisi parisataa.
Vakuutusmaksut, sähkö, vesi, sauna, lääkekulut, ruoka….
Ystävälläni on sama tilanne, eikä hän ole vuosiin pystynyt lääkekulujaan maksamaan, vaan ottaa joitakin lääkkeitä vain joka toinen päivä. Turha luulla että terveydenhuolto olisi enää lähes ilmaista kuten hyvinä aikoina. Onneksi on kirpputorit ja se onkin iso pelastus, sekä vaatteissa että huonekaluissa.Suomi ei ole enää hyvinvointivaltio, koska aletaan säästää jo itse ansaituista eläkkeistä.
vakuutusmaksut ovat noin 200 euroa vuodessa, eivät ole kuukausittainen meno (ellei sitten jku ole niin kädetön raha-asioissaan ettei osaa edes siihen varautua ennalta laittamalla itse sivuun kuukausittain rahaa vakuutusmaksua varten)
terveydenhuolomenoissa on maksukatto. tänä vuonna se on hiukan yli 800 euroa
lääkekuluissa on maksukatto
jos tapauksella on kuitenkin rahaa mennä baariin laulamaan karaokea ja vetämään siideriä, jonka jälkeen omien sanojensa mukaan pitää muutaman keittopäivän, (kun rahat meni siideriin) niin hän voisi aivan yhtä hyvin tehdä itse valinnan, että menee vain sinne baariin laulamaan karaokea ilman alkoholia ja sen jälkeen pitää ne pari keittopäivää ja laittaa noiden päivien aikana säästämänsä rahat säästöön.
"Kyllä lääkekulut ovat isot jos on sairauksia kuten hänellä, lisäksi lääkärikäynnit, poliklinikkamaksuista ym. Itse olen jäämässä eläkkeelle ja mietin miten saan rahat riittämään, kun en mitään tukia tule saamaan, eläke on juuri yli rajan, joten en saa lisäksi "
No ei se miettiminen auta, vaan pitää lähteä tekemään toimia jo ennenkuin jää eläkkeelle. Sitten voi jo ennalta alkaa varautumaan eläkepäiviin ja opettelemaan nuukaa elämää.
On paljon reseptilääkkeitä josta ei saa Kela korvausta, eikä kerrytä lääkekattoa , sama hoitokatossa
Ja vaikka hoitokatto olisi jo täysi, niin eihän se tarkoita, että hoito olisi ilmaista, jos joudut esim. sairaalaan vaan maksat jokaisesta vuorokadesta 29€/vrk ja 10pv se on jo lähes 300€. Samoin matkat eivät kerrytä kattoa, vaan ne on itse maksettava, jos ei pääse julkisella tai ei kulje.
Vierailija kirjoitti:
3000 bruttopalkalla saa nykyään Kelan sairaspäivärahaa 1300 netto.
Ennen sai 1600 netto, mutta hallitus leikkasi 300 euroa pois.
Tämä. Ja se sairaus tai tapaturma voi kohdata ketä tahansa.
Moni täällä kuvittelee hoidon olevan ilmaista, kun hoitokatto täyttyy, mutta eihän se niin mene, vaan jokainen vuorokausi maksaa 29€/vrk jos hoitolaitoksessa.
Jo 3000 € bruttopalkalla voi tulla ongelmia, jos esim. liukastuu ja käsi murtuu, siitä helposti voi tulla 1000 € meno erä eli puolen kuukauden nettopalkka julkisella hoidettuna. Puhumattakaan jos sattuu kodalle syöpä, joka vaatii pitkiä hoitojaksoja ja lääkkeitä.
Vierailija kirjoitti:
Miten tämä olio kehtaa ottaa lapsiltaan rahaa? Ihmettelen ja erityisesti sitä kummeksun, että kehtaa vielä puhua julkisuudessa tuosta.
Me saamme puolison kanssa kahdestaan tuon summan kuukaudessa ja pärjäämme hyvin. Olemme pyrkineet säästämään ja antamaan lapsillekin vähän "avustusta".
Kyllä se on yleistä, jos monisairas. Tosin, moni jättää lääkkeet ostamatta ja syömättä, se kerrotaan jo lääkärille. Ja se on yksi syy, miksi Suomessa esim. kuollaan syöpään useammin, kuin muissa Pohjoismaissa, kun alkuvaiheessa ei ole varaa hoitoihin. Poliklinikka maksa 72€.
Toimeentulotukea ei saa, jos omistaa kesämökin tai asuntovaunun. Ei saa olla säästöjä. Lainat ei ole menoja. Puolison tulot ja säästöt vaikuttavat.