Saa tukia yhteensä 1 500 euroa kuukaudessa ja joutuu lainaamaan rahaa lapsiltaan?
Itse eläisin herroiksi tuolla rahasummalla, kun nyt saan vaan reilut 900 euroa. Enkä edes lainaile keneltäkään rahaa.
Kommentit (245)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä pitäisi tuo summa mukavasti riittää vakituisiin kuluihin. Itse saan eläkettä 1700 euroa netto ja se riittää. Maksan 350 euroa asunnon vastiketta, auton kulut ja bensat, kesämökin kulut, tiemaksuakin 400 e/ v, asunnon, auton ja mökin vakuutuksia yli 1000 e /v. Lääkekuluja n. 100 e /kk. Lisäksi joudun käymään usein yksityisellä hammaslääkärillä. Yleislääkäri on naapuripaikkakunnalla, jonne joutuu matkustamaan omin kustannuksin. Silti pystyn laittamaan säästöön muutaman satasen kuukausittain. Toki ostan kaiken harkiten, käytän ostamisiini usein esim. kirppiksiä ja hyödynnän kauppojen punalappuja, teen itse ruokani.
Ihminen jolla on mökki, omistusasunto ja varaa yksityiseen lääkäriin tulee kertomaan köyhälle miten pitäis elää 🤦
Kun minä oon näin upea niin miksi ei kaikki muutkin ole, kyllä minä tiedän paremmin?!?
Eikö sen köyhän kannattaisi kuunnella, kun tulot hyvin lähellä samaa ja toinen kertoo mitä sillä omalla rahallaan saa. Omistuksilla ei ollut asiassa mitään tekemistä muun, kuin esimerkin kannalta.
En kävisi muutamaa siideriä juomassa kuukausittain, jos joutuisin siihen lainaamaan lapsilta tai keltään rahaa. Siihenhän nuo menevät. Tuon yhden viikon osalta näyttävät ruokakulut olevan noin 10e, purkki maitoa, pussi riisiä ja mehukeitto. Todennäköisesti vähän vähemmänkin.
700e tuolle jää asumiskulujen jälkeen. Sähkö, vesi, puhelin, vakuutus ja lääkkeet ovat kuukaudessa noin 100-120e eli ruokaan ja siideriin jää noin 580e. Näissä jutuissa aina tuo värikynän käyttö oudoksuttaa.
Tuollakin on yhteiskunta ollut koppia ottamassa koko ajan ja jutun mukaan enemmän pitäisi ottaa....
(säälipisteitä, kun haetaan, ne pitää ansaita)
Vierailija kirjoitti:
Elämänmittaisessa köyhyydessä eläneellä on silti varaa uudehkoon kämppään, taukutelkkariin ja robotti-imuriin
Etkö lukenut juttua? Lapset ostavat hänelle tavaroita ja auttavat muutenkin. Hienoja, ihania lapsia.
Entä pitäisi sinun mielestäsi köyhien Suomessa asua jossain kauheissa murjuissa slummeissa? Kuten esim. Brasilian faveloissa?
Vierailija kirjoitti:
Käyhän ja sairaan perässä kulkee aina näitä räkyttäjiä, jotka lukevat lehtijutut kuin piru raamattua.
Minusta on mukavaa kiusata sairaita ja köyhiä. Tämä lisäksi ruma.
Kyllä lääkekulut ovat isot jos on sairauksia kuten hänellä, lisäksi lääkärikäynnit, poliklinikkamaksuista ym. Itse olen jäämässä eläkkeelle ja mietin miten saan rahat riittämään, kun en mitään tukia tule saamaan, eläke on juuri yli rajan, joten en saa lisäksi kansaneläkettä, joka olisi parisataa.
Vakuutusmaksut, sähkö, vesi, sauna, lääkekulut, ruoka….
Ystävälläni on sama tilanne, eikä hän ole vuosiin pystynyt lääkekulujaan maksamaan, vaan ottaa joitakin lääkkeitä vain joka toinen päivä. Turha luulla että terveydenhuolto olisi enää lähes ilmaista kuten hyvinä aikoina. Onneksi on kirpputorit ja se onkin iso pelastus, sekä vaatteissa että huonekaluissa.
Suomi ei ole enää hyvinvointivaltio, koska aletaan säästää jo itse ansaituista eläkkeistä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä lääkekulut ovat isot jos on sairauksia kuten hänellä, lisäksi lääkärikäynnit, poliklinikkamaksuista ym. Itse olen jäämässä eläkkeelle ja mietin miten saan rahat riittämään, kun en mitään tukia tule saamaan, eläke on juuri yli rajan, joten en saa lisäksi kansaneläkettä, joka olisi parisataa.
Ystävälläni on sama tilanne, eikä hän ole vuosiin pystynyt lääkekulujaan maksamaan, vaan ottaa joitakin lääkkeitä vain joka toinen päivä. Turha luulla että terveydenhuolto olisi enää lähes ilmaista kuten hyvinä aikoina. Onneksi on kirpputorit ja se onkin iso pelastus, sekä vaatteissa että huonekaluissa.Suomi ei ole enää hyvinvointivaltio, koska aletaan säästää jo itse ansaituista eläkkeistä.
Jos nämä kulut on jotenkin merkittävät niin hän saa toimeentulotukea niitä varten ja muihin kuluihin jää vähintään perusosan verran, todennäköisesti enemmänkin, kun niin sairas on oikeutettu hoitotukeen ja sitä ei huomioida tulona.
Vai taiteilijaksi halusi. No sillähän sitä vasta elääkin.
Vaikuttaa vähän siltä että jonkun pitäisi aina olla pelastamassa. Milloin miesten, milloin lasten.
Ei näytä ruuastakaan olleen pulaa.
Moni pärjää paljon vähemmälläkin.
Ja tosiaan jos joutuu lapsilta lainaamaan koko ajan, ei sitä rahaa pariin siideriin silloin laiteta. Luulen että tässäkin tapauksessa se "pari" on alakanttiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noissa jutuissa ei koskaan kerrota puhutaanko brutto- vai nettotuloista. Jos saa 1500 puhtaana käteen, niin kyllä pitäisi yhdelle ihmiselle riittää.
Netto. Ei noin pienestä eläkkeestä ja asumistuesta joudu maksamaan veroa.
Ap
Mun työkyv. eläke on 1180 ja maksan siitä verot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noissa jutuissa ei koskaan kerrota puhutaanko brutto- vai nettotuloista. Jos saa 1500 puhtaana käteen, niin kyllä pitäisi yhdelle ihmiselle riittää.
Ap
10 euroa kuukaudessa?
Vierailija kirjoitti:
En kävisi muutamaa siideriä juomassa kuukausittain, jos joutuisin siihen lainaamaan lapsilta tai keltään rahaa. Siihenhän nuo menevät. Tuon yhden viikon osalta näyttävät ruokakulut olevan noin 10e, purkki maitoa, pussi riisiä ja mehukeitto. Todennäköisesti vähän vähemmänkin.
700e tuolle jää asumiskulujen jälkeen. Sähkö, vesi, puhelin, vakuutus ja lääkkeet ovat kuukaudessa noin 100-120e eli ruokaan ja siideriin jää noin 580e. Näissä jutuissa aina tuo värikynän käyttö oudoksuttaa.
Tuollakin on yhteiskunta ollut koppia ottamassa koko ajan ja jutun mukaan enemmän pitäisi ottaa....
(säälipisteitä, kun haetaan, ne pitää ansaita)
Tulot 1500, asumiskulut 650 eli muihin menoihin jää 850.
Pitäisi kyllä riittää ruokaan ja muihin kuluihin. Joku ei täsmää kulurakenteen suhteen. Eihän tuolla leveästi eletä, mutta tulee toimeen.
Itse olin töissä tauotta 42 vuotta, nettoeläke on vain himpun verran isompi 1630. Asumiskulut 375, koska työaikana oli onni maksaa asunto (yksin).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei näytä asuvan köyhän asunnossa kun on hieno keittiö ja asunto. Eli haluaa asua liian kalliisti ja pyytää rahaa lapsiltaan. Itse asun alle 400 euron yksiössä ja säästän joka kuukausi 200 euroa.
Vuokra on 650 euroa eikä hän säästäisi käytännössä yhtään mitään vaikka muuttaisi halvempaan, kun asumistuki vastaavasti pienenee saman verran.
No jos hän saa vielä asumistukeakin niin onhan sekin tavallaan tuloa. Ja jos hän nyt maksaa asunnosta 650e ja siihen vielä asumistuki päälle, niin miten kallis tuo yksiö oikein on? Eikä todellakaan löydy halvempaa. Jos toinen maksaa 400e eikä saa asumistukea niin onhan ne asumiskulut sitten pienemmät, kun asuu halvemmassa. Tuollakaan naisella ei ole väliä missä asuu, niin varmaan löytyisi halvempikin asunto.
Vierailija kirjoitti:
Ystävälläni on sama tilanne, eikä hän ole vuosiin pystynyt lääkekulujaan maksamaan, vaan ottaa joitakin lääkkeitä vain joka toinen päivä. Turha luulla että terveydenhuolto olisi enää lähes ilmaista kuten hyvinä aikoina. Onneksi on kirpputorit ja se onkin iso pelastus, sekä vaatteissa että huonekaluissa.Suomi ei ole enää hyvinvointivaltio, koska aletaan säästää jo itse ansaituista eläkkeistä.
vakuutusmaksut ovat noin 200 euroa vuodessa, eivät ole kuukausittainen meno (ellei sitten jku ole niin kädetön raha-asioissaan ettei osaa edes siihen varautua ennalta laittamalla itse sivuun kuukausittain rahaa vakuutusmaksua varten)
terveydenhuolomenoissa on maksukatto. tänä vuonna se on hiukan yli 800 euroa
lääkekuluissa on maksukatto
jos tapauksella on kuitenkin rahaa mennä baariin laulamaan karaokea ja vetämään siideriä, jonka jälkeen omien sanojensa mukaan pitää muutaman keittopäivän, (kun rahat meni siideriin) niin hän voisi aivan yhtä hyvin tehdä itse valinnan, että menee vain sinne baariin laulamaan karaokea ilman alkoholia ja sen jälkeen pitää ne pari keittopäivää ja laittaa noiden päivien aikana säästämänsä rahat säästöön.
"Kyllä lääkekulut ovat isot jos on sairauksia kuten hänellä, lisäksi lääkärikäynnit, poliklinikkamaksuista ym. Itse olen jäämässä eläkkeelle ja mietin miten saan rahat riittämään, kun en mitään tukia tule saamaan, eläke on juuri yli rajan, joten en saa lisäksi "
No ei se miettiminen auta, vaan pitää lähteä tekemään toimia jo ennenkuin jää eläkkeelle. Sitten voi jo ennalta alkaa varautumaan eläkepäiviin ja opettelemaan nuukaa elämää.
kerrostalossa sähkökulut on jotain 20 euroa kuussa, ellei ole onnistuntu löytämään asuntoa kerrostalosta, jossa on sähkölämmitys, jka pitää itse maksaa
vesikulut samaa luokkaa
vakuutuskulut kuussa jotain 20 euroa
lääkekuluissa on vuosittainen katto
hoitokuluissa niin ikään.
kaikkin näihin voi varautua ennalta. tietenkään se ei kuukaudessa onnistu, jos on onnistunut välttämään elämän perusopin rahan käytön opettelusta ta muuten sössimään asiansa, mutta kannattaa ihan aloittaa heti ja laittaa sentitkin säästöön.
joku päivä se kantaa sitten hedelmää ja tietää keränneensä puskuria, jotta pärjää. Sitten jatketaan puskurin säästämistä.
Se haluaa ostella kaikkea kivaa muiden rahoilla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
No eipä tuosta juuri veroja mene. Ja saahan sitä kai kansaneläkettä tuohon päälle?
Ite oon ollu työelämässä 1980 vuodesta asti. Syksyllä pääsin työeläkkeelle, mutta joitakin vuosia olin lasten kanssa kotona ja 2 viimeistä vuotta työttömän ja eläke jäi 1200e/kk. Bruttona tuo tekee 1188e ja saan siihen päälle 70e/kk kansaneläkettä josta verojen jälkeen jää käteen 46e/kk. Kyllä tuolla pärjää. Toki on pitkän työuran aikana maksettua omistusasunto ja säästettyä. Säästötilillä en kyllä käy.
Työelämää takana lähemmäs 40 vuotta ja 4 uutta veronmaksajaa elättänyt ja kasvattanut, jotka nyt maksaa veroja yhteiskunnalle.
Vierailija kirjoitti:
Vai taiteilijaksi halusi. No sillähän sitä vasta elääkin.
Vaikuttaa vähän siltä että jonkun pitäisi aina olla pelastamassa. Milloin miesten, milloin lasten.
Ei näytä ruuastakaan olleen pulaa.
Moni pärjää paljon vähemmälläkin.
Ja tosiaan jos joutuu lapsilta lainaamaan koko ajan, ei sitä rahaa pariin siideriin silloin laiteta. Luulen että tässäkin tapauksessa se "pari" on alakanttiin.
Joo, on tämä sellainen taivaanrannanmaalari ja haaveilija koko eukko, joka ei osaa kuin valittaa miten huonosti asiat ovat ja ovat olleet.
Syy on tietenkin vassarityyliin ollut aina yhteiskunnassa...
"Yleistukea pienentävät tulot
- omat palkkatulosi
- vanhempiesi tulot, jos asut heidän kanssaan
- muut kuin palkkatulosi, esimerkiksi tuet ja pääomatulot
Otamme tulot huomioon bruttona (Bruttotulo on tulojen määrä, josta ei ole vähennetty veroja eikä muita pakollisia maksuja)."
www.kela.fi/tyottomyys-yleistuki#paaomatulot-ja-muut-kuin-palkkatulot
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
No eipä tuosta juuri veroja mene. Ja saahan sitä kai kansaneläkettä tuohon päälle?
Ite oon ollu työelämässä 1980 vuodesta asti. Syksyllä pääsin työeläkkeelle, mutta joitakin vuosia olin lasten kanssa kotona ja 2 viimeistä vuotta työttömän ja eläke jäi 1200e/kk. Bruttona tuo tekee 1188e ja saan siihen päälle 70e/kk kansaneläkettä josta verojen jälkeen jää käteen 46e/kk. Kyllä tuolla pärjää. Toki on pitkän työuran aikana maksettua omistusasunto ja säästettyä. Säästötilillä en kyllä käy.
Työelämää takana lähemmäs 40 vuotta ja 4 uutta veronmaksajaa elättänyt ja kasvattanut, jotka nyt maksaa veroja yhteiskunnalle.
Miten saat noin vähän kansaneläkettä? Itsellä työkyvyttömyyseläke työeläkkeenä 1200e ja kansaneläke 300e
Omistusasuntoon ei saa yleistä asumistukea.
Ja vuokra-asunnossa ruokakunnan bruttotulot ja varallisuus vaikuttavat asumistukeen.
Mua ärsyttää kun tähän päälle nämä jutut kirjoitetaan ruikutusnäkökulmasta. Ymmärrän että on vaikeaa, mutta niin on monella muullakin ja silloin tehdään asioille se mikä voidaan.