Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Saa tukia yhteensä 1 500 euroa kuukaudessa ja joutuu lainaamaan rahaa lapsiltaan?

Vierailija
06.07.2026 |

Itse eläisin herroiksi tuolla rahasummalla, kun nyt saan vaan reilut 900 euroa. Enkä edes lainaile keneltäkään rahaa.

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000012083417.html

Kommentit (144)

Vierailija
141/144 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäkin olen työkyvyttömyyseläkkeellä ja vuokrani on täällä Helsingissä yksissä n. 700€. Ihmettelen suuresti, miten tämä Kikka joutuu pyytämään rahallista apua lapsiltaan. Minäkin asun yksin ja työkyvyttömyyden takia jouduin ulosottoon, jota maksan lähes 300€ joka kuukausi. Minulla on samat asumis-, lääke- ym. menot kuin hänellä ja siitä huolimatta pystyn pistämään sivuun 100-150€ joka kk tai autan opiskelevia lapsiani. 

noissa jutuissa aina jätetään kertomatta ne perimmäiset syyt miksi uhkaa häätö tai miksi ei rahat riitä. SItten odotetaan ihmisiltä sympatiaa, kn ensn lakaistaan maton alle villakoiran ydin

Mua ärsyttää kun tähän päälle nämä jutut kirjoitetaan ruikutusnäkökulmasta. Ymmärrän että on vaikeaa, mutta niin on monella muullakin ja silloin tehdään asioille se mikä voidaan. 

Vierailija
142/144 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä pitäisi tuo summa mukavasti riittää vakituisiin kuluihin.  Itse saan eläkettä 1700 euroa netto ja se riittää.  Maksan 350 euroa asunnon vastiketta, auton kulut ja bensat, kesämökin kulut, tiemaksuakin 400 e/ v,  asunnon, auton ja mökin vakuutuksia yli 1000 e /v.  Lääkekuluja n. 100 e /kk.  Lisäksi joudun käymään usein yksityisellä hammaslääkärillä.  Yleislääkäri on naapuripaikkakunnalla, jonne joutuu matkustamaan omin kustannuksin.  Silti pystyn laittamaan säästöön muutaman satasen kuukausittain.  Toki ostan kaiken harkiten, käytän ostamisiini usein esim. kirppiksiä ja hyödynnän kauppojen punalappuja, teen itse ruokani.

Ihminen jolla on mökki, omistusasunto ja varaa yksityiseen lääkäriin tulee kertomaan köyhälle miten pitäis elää 🤦

Kun minä oon näin upea niin miksi ei kaikki muutkin ole, kyllä minä tiedän paremmin?!?

Eikö sen köyhän kannattaisi kuunnella, kun tulot hyvin lähellä samaa ja toinen kertoo mitä sillä omalla rahallaan saa. Omistuksilla ei ollut asiassa mitään tekemistä muun, kuin esimerkin kannalta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/144 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kävisi muutamaa siideriä juomassa kuukausittain, jos joutuisin siihen lainaamaan lapsilta tai keltään rahaa. Siihenhän nuo menevät. Tuon yhden viikon osalta näyttävät ruokakulut olevan noin 10e, purkki maitoa, pussi riisiä ja mehukeitto. Todennäköisesti vähän vähemmänkin. 

700e tuolle jää asumiskulujen jälkeen. Sähkö, vesi, puhelin, vakuutus ja lääkkeet ovat kuukaudessa noin 100-120e eli ruokaan ja siideriin jää noin 580e. Näissä jutuissa aina tuo värikynän käyttö oudoksuttaa.

Tuollakin on yhteiskunta ollut koppia ottamassa koko ajan ja jutun mukaan enemmän pitäisi ottaa....

(säälipisteitä, kun haetaan, ne pitää ansaita)

Vierailija
144/144 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elämänmittaisessa köyhyydessä eläneellä on silti varaa uudehkoon kämppään, taukutelkkariin ja robotti-imuriin

Etkö lukenut juttua? Lapset ostavat hänelle tavaroita ja auttavat muutenkin. Hienoja, ihania lapsia.

Entä pitäisi sinun mielestäsi köyhien Suomessa asua jossain kauheissa murjuissa slummeissa? Kuten esim. Brasilian faveloissa?