Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saa tukia yhteensä 1 500 euroa kuukaudessa ja joutuu lainaamaan rahaa lapsiltaan?

Vierailija
06.07.2026 |

Itse eläisin herroiksi tuolla rahasummalla, kun nyt saan vaan reilut 900 euroa. Enkä edes lainaile keneltäkään rahaa.

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000012083417.html

Kommentit (245)

Vierailija
201/245 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eilen katselin jostain somesta feediä, jossa köyhä esitteli ostoksiaan. Osti omasta mielestään vain välttämättömän ja vaitteli, että piti jättää vihannekset kauppaan, kun yksinkertaisesti ei rahat riittänyt. niiden ehdottomasti tarpeellisten joukossa oli kostutettu vessapaperi (jep), intiimipyyhe, apteekista ostettuja kalliita lisäravinteita, keliakialeipää. niitä kalliita maustettuja rahkoja, joita mainostetaan proteiinirahkoina, mutta joissa on vähemmän proteiinia kuin ihan tavallisessa rahkassa, lisää lisäravinteita ja peräpukamavoidetta,. Jos olisi jättänyt apteekin kalliit lisäravinteet apteekkiin ja ostanut nllä rahoilla vihanneksia, niin olisi saanut useamman kuukauden vihannekset ostettua. Luultavasti peräpukamatkin olisi helpottaneet, kun olisi tullut syötyä kuituja. . sanottakoon hänen edukseen, että taisi mainita, että leivät oli alennuksessa, mutta osti niitä sylllisen eikä hällä ollut pakastinta. siinäpä sitten leivät homehtuu. Silti ihan perseestä (no pun inteded) nuo ostosvalinnat, etenkin, kun on köyhä. Kostutettua vessapaperia saa ihan itse tehtyä tavallisesta vessapaperista. Tai sitten voi vaan huudella alapään bideesuihkulla ja käyttää vessapaperia kuivaamiseen.  

Tuo kostea wc-paperi on kyllä pakollinen taloudessa, jossa ei ole bideetä. Tavallisesta wc-paperista ei pysty tekemään vastaavaa.

Bidee kyllä kannattaa sitten asennuttaa, jos sellaista joka kodin "ylellisyyttä" ei ole. Ei tule edes kalliiksi. 

Vierailija
202/245 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinnostaisi tietää tarkemmin mihin rahat menee, jos ruokavalio on riisipuuroa ja kaikki vaatteista lähtien on saatu lahjoituksena. Todella hämärä tapaus. Mihin menee 850 euroa kuukaudessa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/245 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eilen katselin jostain somesta feediä, jossa köyhä esitteli ostoksiaan. Osti omasta mielestään vain välttämättömän ja vaitteli, että piti jättää vihannekset kauppaan, kun yksinkertaisesti ei rahat riittänyt. niiden ehdottomasti tarpeellisten joukossa oli kostutettu vessapaperi (jep), intiimipyyhe, apteekista ostettuja kalliita lisäravinteita, keliakialeipää. niitä kalliita maustettuja rahkoja, joita mainostetaan proteiinirahkoina, mutta joissa on vähemmän proteiinia kuin ihan tavallisessa rahkassa, lisää lisäravinteita ja peräpukamavoidetta,. Jos olisi jättänyt apteekin kalliit lisäravinteet apteekkiin ja ostanut nllä rahoilla vihanneksia, niin olisi saanut useamman kuukauden vihannekset ostettua. Luultavasti peräpukamatkin olisi helpottaneet, kun olisi tullut syötyä kuituja. . sanottakoon hänen edukseen, että taisi mainita, että leivät oli alennuksessa, mutta osti niitä sylllisen eikä hällä ollut pakastinta. siinäpä sitten leivät homehtuu. Silti ihan perseestä (no pun inteded) nuo ostosvalinnat, etenkin, kun on köyhä. Kostutettua vessapaperia saa ihan itse tehtyä tavallisesta vessapaperista. Tai sitten voi vaan huudella alapään bideesuihkulla ja käyttää vessapaperia kuivaamiseen.  

Tuo kostea wc-paperi on kyllä pakollinen taloudessa, jossa ei ole bideetä. Tavallisesta wc-paperista ei pysty tekemään vastaavaa.

Talouspaperista pystyy tekemään kostean pyyhkeen. Peffan voi käydä pesemässä myös suihkussa. Näin joudun tekemään aina ulkomailla hotelleissa. Niissähän ei juuri bideitä ole. 

Olin kyllä kerran upouudessa hotellissa Helsingissä, missä puuttui bidee. 

Vierailija
204/245 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko asumistuki mukana? Itse haluaisin aina tietää paljonko jää asumiskulujen miinus mahdollisen asumistuen jälkeen. Eli paljon todellisuudessa jää köytettäväksi jos asuminen on pois kuviosta. On täysin eri asia maksaa vuokraa itse, tai lainanlyhennystä, kuin saada asumistukea. Asuminen syö ainakin meillä melkein puolet kuulausittain sisään tulevasta tulosta. Jos mukaan lasketaan sähköt ja netti, aika tarkkaan puolet menee. Emme saa asumistukea. 

Vierailija
205/245 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Talouspaperista pystyy tekemään kostean pyyhkeen. Peffan voi käydä pesemässä myös suihkussa. Näin joudun tekemään aina ulkomailla hotelleissa. Niissähän ei juuri bideitä ole. 

"Talouspaperista pystyy tekemään kostean pyyhkeen. Peffan voi käydä pesemässä myös suihkussa."

Talouspaperia ei voi heittää wc-pönttöön eikä suihkussa viitsi rampata montaa kertaa päivässä.

Vierailija
206/245 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko asumistuki mukana? Itse haluaisin aina tietää paljonko jää asumiskulujen miinus mahdollisen asumistuen jälkeen. Eli paljon todellisuudessa jää köytettäväksi jos asuminen on pois kuviosta. On täysin eri asia maksaa vuokraa itse, tai lainanlyhennystä, kuin saada asumistukea. Asuminen syö ainakin meillä melkein puolet kuulausittain sisään tulevasta tulosta. Jos mukaan lasketaan sähköt ja netti, aika tarkkaan puolet menee. Emme saa asumistukea. 

"Hän saa erilaisia tukia ja eläkettä yhteensä 1 500 euroa kuukaudessa."

Tuskinpa ovat jättäneet asumistukea tuosta pois.

Vierailija
207/245 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei näytä asuvan köyhän asunnossa kun on hieno keittiö ja asunto. Eli haluaa asua liian kalliisti ja pyytää rahaa lapsiltaan. Itse asun alle 400 euron yksiössä ja säästän joka kuukausi 200 euroa.

Vuokra on 650 euroa eikä hän säästäisi käytännössä yhtään mitään vaikka muuttaisi halvempaan, kun asumistuki vastaavasti pienenee saman verran.

No jos hän saa vielä asumistukeakin niin onhan sekin tavallaan tuloa.  Ja jos hän nyt maksaa asunnosta 650e  ja siihen vielä asumistuki päälle, niin miten kallis tuo yksiö oikein on? Eikä todellakaan löydy halvempaa.  Jos toinen maksaa 400e eikä saa asumistukea niin onhan ne asumiskulut sitten pienemmät, kun asuu halvemmassa. Tuollakaan naisella ei ole väliä missä asuu, niin varmaan löytyisi halvempikin asunto. 

Maksettavaa jää lähes saman verran vaikka asuisi halvemmassa asunnossa. Eikä tuo rouva voi rollaattorinsa kanssa ihan mihin tahansa luukkuun muuttaakaan, asunnon on oltava esteetön.

Vuokra 650, asumistuki 480 -> maksettavaa 170 e

Vuokra 500, asumistuki 350 -> maksettavaa 150 e

Siinä 1500 eurossa on jo mukana se asumistuki. Ja siitä 1500 eurosta hän maksaa 650 vuokraa.

"Siinä 1500 eurossa on jo mukana se asumistuki. Ja siitä 1500 eurosta hän maksaa 650 vuokraa."

Jos hän asuisi 150 euroa halvemmassa asunnossa, niin hän saisi yhteensä 1 370 euroa ja maksaisi vuokraa 500 euroa. Ymmärrätkö?

1500 e saa eläkettä ja siitä maksaa vuokran. 150 euroa halvempi vuokra toisi säästöä 150 euroa.

Juuri näin. Ei 1500 euron tuloilla mitään asumistukia saa ja jos saakin, niin todella vähän. Edullisempi asunto on aina edullisempi, ihan perus matematiikkaa.

Vierailija
208/245 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa ajattelin. Itse yksinyrittäjänä olen vuosia saanut niukin naukin tuon 1500 kuussa ja joskus siitä on pitänyt maksaa vielä yel-maksukin. Asumiskulutkin ovat minulla olleet noin suunnilleen samat kuin tällä rouvalla, mutta omistusasunnosta, jossa on asunut lapsi myös. Eihän tässä todellakaan ole juhlittu, mutta suht hyvin kuitenkin pärjätty. Säästöön ei ole jäänyt mitään, mutta ollaan kuitenkin eletty hyvin, ulkomaanmatkakin tehty vähintään kerran vuodessa eikä Viroon tai Ruotsiin. Sain aiemmin pientä asumistukia asuntoomme, nyt ei enää sitäkään, joten taloustilanne on kiristynyt, mutta ehkä tällä rouvalla on suuret lääkekulut tai laskut menneet sekaisin siiderien määrää laskiessa, kun itsekin juon pari cocktailia kuussa kodin ulkopuolella eikä tarvitse puuroa sen takia syödä. Eikä lapsenkaan.

Kadehditko hänen sairauksiaan vai niitä kahta siideriä?

Mitä kadehtimista luit tuossa? Minä näin selkeästi lueteltuja asioita, joista näkyi, wttä hän sai rahan riittämään, kun taas jutun naunen ei jostain ihmeen syystä saa rahoja riittämään. Mihin rahat menevät? Se kaksi siideriä kuvataan kuin se olisi ainoa mihin hän sijoittaa, pieneksi ilokseen. Mutta johonkin menee suuri määrä rahaa. Mihin?

Vierailija
209/245 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Hän saa erilaisia tukia ja eläkettä yhteensä 1 500 euroa kuukaudessa."

Tuskinpa ovat jättäneet asumistukea tuosta pois.

Luulisi pärjäävän ihan hyvin. Yksinään asuu. Ei tuo nyt kyllä pahalta kuulosta. 

Vierailija
210/245 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noissa jutuissa ei koskaan kerrota puhutaanko brutto- vai nettotuloista. Jos  saa 1500 puhtaana käteen, niin kyllä pitäisi yhdelle ihmiselle riittää.

Kun Antista tulee pääministeri niin sitten hän saa 3000 euroa käteen kuukaudessa.

Vierailija
211/245 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä tällaista juttujen tarkoitus ja motiivi on? Tukien kasvattaminen? Rouva asuu pääkaupunkiseudulla ihan siistissä asunnossa, hänellä on lapsia, jotka huolehtivat hänestä, hän saa kuitenkin kelpo tukun rahaa tekemättä mitään vastineeksi. Lääkkeisiinkin rahat riittävät. Työura ei ole kummoinen. 

Jossain päin maailmaa tällainen rouva asuisi slummissa ja dyykkaisi ruokansa muiden roskiksista.

Mitä meidän työssä käyvien pitäisi hänelle vielä maksaa?

Vierailija
212/245 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä tällaista juttujen tarkoitus ja motiivi on? Tukien kasvattaminen? Rouva asuu pääkaupunkiseudulla ihan siistissä asunnossa, hänellä on lapsia, jotka huolehtivat hänestä, hän saa kuitenkin kelpo tukun rahaa tekemättä mitään vastineeksi. Lääkkeisiinkin rahat riittävät. Työura ei ole kummoinen. 

Jossain päin maailmaa tällainen rouva asuisi slummissa ja dyykkaisi ruokansa muiden roskiksista.

Mitä meidän työssä käyvien pitäisi hänelle vielä maksaa?

Paljonko sinulta menee tälle rouvalle kuussa? 

Vierailija
213/245 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elämänmittaisessa köyhyydessä eläneellä on silti varaa uudehkoon kämppään, taukutelkkariin ja robotti-imuriin

Millä vuosikymmenellä elät? 

Vierailija
214/245 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elämänmittaisessa köyhyydessä eläneellä on silti varaa uudehkoon kämppään, taukutelkkariin ja robotti-imuriin

Millä vuosikymmenellä elät? 

Ei hän osaa edes lukea.

Vierailija
215/245 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Talouspaperista pystyy tekemään kostean pyyhkeen. Peffan voi käydä pesemässä myös suihkussa."

Talouspaperia ei voi heittää wc-pönttöön eikä suihkussa viitsi rampata montaa kertaa päivässä.

No sitten voi ottaa vaikka tyhjän vichy-pullon ja täyttää sen hanasta, siitä on sitten kiva kaataa pesuvettä hanuriinsa. Tai toki voi myös heittäytyä kädettömäksi ja itkeä miten jotkut turhuudet on ihan välttämättömiä. 

Vierailija
216/245 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis mitä ihmettä?! Tuohan normi eläke todella monella jotka olleet pieni palkkaisessa työssä. Olin 40 v kunnan hommissa toimistotyö, netto eläke 1400 e, as.tuki 100 e. Eli 1500 e/kk minunkin tulot. Pakko riittää 600 e vuokraan, sähkö,vesi,puhelin, ruoka,lääke ym kulut. En todellakaan ole lainannut ikinä aikuisilta lapsilta, heillä ei mitään ylimäärästä ole lainata, äitilleen ostella. Tuolla naisella todella hyvä tilanne kun saa apuja lapsiltaan, ei mitään aihetta valittaa.

Osa köyhistä vaan on semmoisia, etteivät ne jotenkin tajua, että mikään kiva ei kuulu heille. Sitten kun tajuaa, että 1500 euron kk-tuloilla hänelle ei kuulu mikään kunnollinen kahvi, pihvit eikä uudet vaatteet, elämä helpottuu. Suomessa rahat menevät rikkaille, köyhiltä menevät viimeisetkin ilot elämästä.

Yksin elävä ihminen saa kyllä 1500 e nettotuloilla juoda juuri niin hyvää kahvia kuin sielu sietää, syödä pihviä joka päivä, pitää kauniita vaatteita ja vielä matkustellakin. 

Minä syön oikein, oikein hyvin, paljon luomua ja kotimaista, eikä ruokaan saa oikein millään menemään yli 300 euroa kuussa. Ja ei, en unohda laskea työpaikkalounaita, kuppiloissa en käy koska teen itse niin paljon parempaa. Tuohon muuten sisältyy myös ruokakaupasta ostettavat alkoholit, minun tapauksessani alkoholittomat erikoisoluet. 

Vakuutuksiin, puhelimeen, nettiin jne. ei yksiössä asuva autoton ihminen saa yli 70 euroa kuussa menemään millään, jos ei ole sairaskuluvakuutusta, ja tällä tuskin on koska on jo niin vaivainen ettei siitä hyötyisi mitään. Vaan perusterveen kannattaa ottaa sairaskuluvakuutus. 

Vuokrahan hänellä oli jotain vähän päälle 800? Eli 800 vuokra, ruokakauppaan 300 euroa, vakuutukset, puhelimet ja muut pakolliset 70 e. Terveydenhuollon ja apteekin maksukatto taitaa tällä hetkellä olla yhteensä noin tuhat euroa, eli lasketaan 100 e, sen enempää ei vuoden mittaan kuukausitasolle jyvitettynä joudu missään nimessä terveydenhuollosta ja lääkkeistä maksamaan. Eli hyvin laveastikin laskettuna sillä menee "pakollisiin" 1400 euroa kuussa, jos oletetaan että on paljon lääkkeitä ja lääkärikäyntejä sun muuta. Jää vielä joka kuukaudelle 50 euroa säästöön ja 50 euroa vaatteisiin/humputteluun. Vuositasolla siis 600 euroa "särkyviin kodinkoneisiin ja yllätyslaskuihin", jotka tällä palstalla tuntuvat jatkuvasti ihmisten talouden romuttavan, ja sama 600 euroa vaatteisiin tai viihteeseen, miten nyt asioitaan priorisoi. Vaatteitahan ei kypsässä iässä tarvitse enää olla alvariinsa ostamassa, kun ei tarvitse seurata trendejä, oma maku on selvillä ja ymmärtää laadun päälle, eli vaatteet kestää. 

Ihminen, joka kokee itsensä köyhäksi 1500 euron nettotuloilla on mieleltään sairas. 

Vierailija
217/245 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla nettoeläke tuo ja en tarvitse avustuksia enkä osta mitään velaksi. Asumiskulut hiukan pienemmät, 540 euroa.

Mulla nettoeläke kolme kymppiä vähemmän mutta asuntolaina ja vastike kolme euroa vaille 800... ja sitten nuo muut maksut päälle... plus auton kulut. Ei tukia, koska jo nuorena köyhänä selvisi, etteivät asuntolaina ja auton kulut ole pakollisia menoja. Elämänlaatua ja reviiriä auto lisää, ja asunto on joskus oma. Tiukilla pitää olla, eikä siidereihin ole ollut vuosiin varaa. Nää on vähän priorisointiasioitakin välillä.

Vierailija
218/245 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noissa jutuissa ei koskaan kerrota puhutaanko brutto- vai nettotuloista. Jos  saa 1500 puhtaana käteen, niin kyllä pitäisi yhdelle ihmiselle riittää.

Saan tuon verran tukia ja asun Helsingissä, pelkkään asumiseen menee 889€/kk + muut laskut 200€/kk, ei siinä jää rahaa muuhun kuin ruokaan ja sukkapariin kerran vuodessa, ja ennen kuin joku tulee sanomaan että miksi en muuta pois Helsingistä, niin tuet laskee sitten saman verran eli siitä ei ole mitään hyötyä.

Kenen "muut laskut" on 200 euroa kuussa? Kaikki ihmislajin tuntemat suoratoistopalvelut vai? 

Yksiössä asuessa vakuutukset, sähkölaskut, vesimaksut sun muut on yhteensä ENINTÄÄN 50 euroa kuussa. Raha-asiansa kun keskittää, ei tarvitse vakuutusmaksuja maksaa välttämättä ensinkään, jos vakuutus on vaikka OP-Pohjolassa ja rahat myös, vakuutukset kuittaantuu bonuksista. S-pankilla on samat sävelet. 

Mitä sähköön tulee, itse asun kaksiossa miehen kanssa, meillä on kaksi isoa pakastinta ja sauna lämpiää vähintään joka toinen päivä, ja pestään tietysti kahden ihmisen pyykit, uuniruokaa laitetaan ja leivotaan, sähköä siis kulutetaan niin paljon kuin kerrostalossa nyt kukaan voi onnistua kuluttamaan. Sähkölasku enimmillään 20 e/kk. Silloin kun pörssisähkö oli kalleimmillaan. 

Totisesti sitä näin keskiluokkaisena ihmettelee näitä hirmuisen suuria "muita laskuja", joita köyhille siunaantuu tämän työstä ja yleensä vielä yllättäen. Kun en tunne ketään jolle niitä IRL tulisi. 

Vierailija
219/245 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ihan villi arvaus, mutta hän varmaan heittää sen talouspaperin roskiin, varsinkin etelässä sinne vessanpönttöön ei saa laittaa edes vessapaperia

Vierailija
220/245 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääkkeisiin menee yllättävän paljon rahaa 

Ei mene yli 670 euroa vuodessa kenelläkään, jos lääkärin määräämiä lääkkeitä syö. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi kahdeksan