Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Saa tukia yhteensä 1 500 euroa kuukaudessa ja joutuu lainaamaan rahaa lapsiltaan?

Vierailija
06.07.2026 |

Itse eläisin herroiksi tuolla rahasummalla, kun nyt saan vaan reilut 900 euroa. Enkä edes lainaile keneltäkään rahaa.

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000012083417.html

Kommentit (144)

Vierailija
101/144 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hallitus leikkasi ansiosidonnaisen ja pidensi keräysajan 12 kuukauteen.

https://www.tyj.fi/lakimuutokset

Vierailija
102/144 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saan työkyvyttömyyseläkettä ja asumistukea. Vuokran jälkeen jää 800e. En todellakaan pidä itseäni pienituloisena ja tiedän olevani paremmassa asemassa kuin sadat tuhannet muut. Toki on huomioitava, ettei kaikilla terveysmenot ole yhtä suuria mutta silti kyllä 90% eläkeläisistä tulee ihan hyvin toimeen jos vähän miettii mihin käyttää rahaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/144 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herrat tykkää kun köyhät on kateellisia pennosista toisilleen.

Vierailija
104/144 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

2400 bruttopalkalla saa nykyään ansiosidonnaista 2 kuukautta 1000 netto ja sen jälkeen porrastus ja 800 netto.

Vierailija
105/144 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostattaa miniällään alushousuissa ja tyynynsä 

Hyi!

Vierailija
106/144 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ansiosidonnaisen veroprosentti on isompi kuin saman suuruisen palkan, koska ei saa vähennyksiä esim työtulovähennystä.

Vierailija
107/144 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olen työkyvyttömyyseläkkeellä ja vuokrani on täällä Helsingissä yksissä n. 700€. Ihmettelen suuresti, miten tämä Kikka joutuu pyytämään rahallista apua lapsiltaan. Minäkin asun yksin ja työkyvyttömyyden takia jouduin ulosottoon, jota maksan lähes 300€ joka kuukausi. Minulla on samat asumis-, lääke- ym. menot kuin hänellä ja siitä huolimatta pystyn pistämään sivuun 100-150€ joka kk tai autan opiskelevia lapsiani. 

Vierailija
108/144 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääkekatto (vuosiomavastuu) on Kelan määrittelemä euromääräinen yläraja sille, kuinka paljon voit itse maksaa korvatuista reseptilääkkeistä kalenterivuodessa. Vuonna 2026 lääkekatto on 636,12 euroa.

Kaikkia reseptilääkkeitä ei lasketa lääkekattoon mukaan. 

Vierailija
109/144 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

2400 bruttopalkalla saa nykyään ansiosidonnaista 2 kuukautta 1000 netto ja sen jälkeen porrastus ja 800 netto.

Toimeentulotukea ei saa, jos omistaa asuntovaunun tai kesämökin. Lainat ei ole menoja.

Vierailija
110/144 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Irtisanominen töistä tarkoittaa nykyään omaisuuden myymistä.

Vierailija
111/144 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lääkekatto (vuosiomavastuu) on Kelan määrittelemä euromääräinen yläraja sille, kuinka paljon voit itse maksaa korvatuista reseptilääkkeistä kalenterivuodessa. Vuonna 2026 lääkekatto on 636,12 euroa.

Kaikkia reseptilääkkeitä ei lasketa lääkekattoon mukaan. 

Lisäksi on oma katto sairaalamaksuille ja vuorokausi sairaalassa maksaa myös sen jälkeen, kun maksukatto tulee täyteen, mutta hinta on alennettu.

Vierailija
112/144 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ostattaa miniällään alushousuissa ja tyynynsä 

Hyi!

Tuon weeteen kannattaisi alkaa myydä niitä kalsareitaan.

"Ruskeaa takana ja keltaista edessä".

Vierailija
113/144 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Herrat tykkää kun köyhät on kateellisia pennosista toisilleen.

Minua näissä jutuissa ärsyttää, kun ei kuitenkaan ole mitään kunnon laskelmia siitä, minkä verran ja mistä rahaa tulee ja mihin sitä menee. Ja näistä saa ne rikkaat sen käsityksen, että köyhälle jäisi asumiskulujen jälkeen 850 euroa kuussa kaikkeen muuhun, mikä kieltämättä kuulostaa paljolta (jos sattuu olemaan terve). Tulee se fiilis, että jos suomalainen köyhyys on tuota niin ihan suotta valittavat. Kaikille ei kuitenkaan likikään tuota jää, ja sairastaminen voi olla iso menoerä. Harvempi varakas myöskään osaa ottaa huomioon isompia menoeriä, joita ei joka kuukausi tule, tyyliin uudet silmälasit tai talvikengät tai patja sänkyyn.

Vierailija
114/144 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saan työkyvyttömyyseläkettä ja asumistukea. Vuokran jälkeen jää 800e. En todellakaan pidä itseäni pienituloisena ja tiedän olevani paremmassa asemassa kuin sadat tuhannet muut. Toki on huomioitava, ettei kaikilla terveysmenot ole yhtä suuria mutta silti kyllä 90% eläkeläisistä tulee ihan hyvin toimeen jos vähän miettii mihin käyttää rahaa.

Jos eläkeläiset siirretään yleisen asumistuen piiriin niin saa vähemmän.

Vierailija
115/144 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osuvasti sanottu, jälleen kerran.

Taidat olla tämän paskapalstan älykkäimpiä, ellei älykkäin, vai?!

Vierailija
116/144 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömilläkään ei ole työterveyshuoltoa.

Vierailija
117/144 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työmarkkinatukea ja peruspäivärahaa ei enää ole, niiden tilalle tuli yleistuki toukokuussa.

"Yleistukea vähentävät pääomatulot, ove, omaishoidontuki, tekijänoikeuskorvaukset ja perhehoitajan palkkiot myös yli 55-vuotiailla työttömillä."

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011772937.html

Mitä on ove?

Vierailija
118/144 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos käteen jää vuokran jälkeen 850 euroa niin mielestäni se on eläkeläiselle melko paljon yhden ihmisen tarpeisiin ja sellainen summa josta pitäisi pystyä saamaan säästöönkin rahaa. 

Minä olen työssäkäyvä ja asun yksin. Tienaan kyllä enemmän mutta olen asettanut kuukausibudjetikseni 800 euroa jonka pitää riittää ruokaan ja muuhun mitä kaupasta ostan eli perus elämisen. Ravintolassa syömisetkin lasken tuohon summaan mukaan. Toki sitten on vakuutukset ja sähkölaskut erikseen mutta ainakin jälkimmäisen usein menee myös tuosta kuukausibudjetistani. Ja siis yleensä minulle jää tuosta 800 eurosta vielä säästöön rahaa. 

Vierailija
119/144 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työttömilläkään ei ole työterveyshuoltoa.

Jos saa pelkkää yleistukea niin kela ei maksa lääkäreitä eikä lääkkeitä. Lääkkeet ja sairaalamaksut maksetaan vain toimeentulotukea saaville.

Vierailija
120/144 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osuvasti sanottu, jälleen kerran.

Taidat olla tämän paskapalstan älykkäimpiä, ellei älykkäin, vai?!

Kyllähän se niin taitaa olla...