Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saa tukia yhteensä 1 500 euroa kuukaudessa ja joutuu lainaamaan rahaa lapsiltaan?

Vierailija
06.07.2026 |

Itse eläisin herroiksi tuolla rahasummalla, kun nyt saan vaan reilut 900 euroa. Enkä edes lainaile keneltäkään rahaa.

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000012083417.html

Kommentit (134)

Vierailija
61/134 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis mitä ihmettä?! Tuohan normi eläke todella monella jotka olleet pieni palkkaisessa työssä. Olin 40 v kunnan hommissa toimistotyö, netto eläke 1400 e, as.tuki 100 e. Eli 1500 e/kk minunkin tulot. Pakko riittää 600 e vuokraan, sähkö,vesi,puhelin, ruoka,lääke ym kulut. En todellakaan ole lainannut ikinä aikuisilta lapsilta, heillä ei mitään ylimäärästä ole lainata, äitilleen ostella. Tuolla naisella todella hyvä tilanne kun saa apuja lapsiltaan, ei mitään aihetta valittaa.

Osa köyhistä vaan on semmoisia, etteivät ne jotenkin tajua, että mikään kiva ei kuulu heille. Sitten kun tajuaa, että 1500 euron kk-tuloilla hänelle ei kuulu mikään kunnollinen kahvi, pihvit eikä uudet vaatteet, elämä helpottuu. Suomessa rahat menevät rikkaille, köyhiltä menevät viimeisetkin ilot elämästä.

Tietenkin kuuluu kiva köyhillekin. Kahvista maksan lähes kympin, mutta siitä en luovu. Juon vähemmän. Pihvin ostan toisinaan ja nautin, arjessa syön tylsästi ja paastoan tarvittaessa. Uusia vaatteita ostan tarpeeseen.

Vaikka pienissä varoissa olen, ei se tarkoita sitä, ettenkö saisi nauttia elämästäni ja vähistäni. Teatterissakin kehtaan käydä, kun saan säästettyä rahaa. Joskus ostan kesäiltaan maukkaan viinin ja nautin sen partsillani musiikkia kuunnellen.

N54 ja netto 1625€

Pienissä varoissa ja netto yli 1 600? :D Ei voi muuta kuin nauraa. 

Ap

Ihanaa! Kyllä nauru kuuluu elämään. Kyllä mäkin nykyään nauran, mutta en pari vuotta sitten, kun "tili" pienentyi parisen tonnia muutama vuosi sitten.

Vierailija
62/134 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyhän ja sairaan perässä kulkee aina näitä räkyttäjiä, jotka lukevat lehtijutut kuin piru raamattua. 

Aina kun mies elätti meni hyvin 

Itse ei kuuri töitä tehnyt 

Kun ei oo ukkoa niin lapset tarjoaa luksuksen  

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/134 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mäkin saan tuon verran mutta  tuosta joudun maksamaan vuokran 1560€. Pitää vissiin kysyy onko laillista. 

Niin ja on siis lapsia että silsi  kallis asunto. . 

Onko sulla siis vuokra enemmän kuin kaikki tulot yhteensä?

Vierailija
64/134 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa ajattelin. Itse yksinyrittäjänä olen vuosia saanut niukin naukin tuon 1500 kuussa ja joskus siitä on pitänyt maksaa vielä yel-maksukin. Asumiskulutkin ovat minulla olleet noin suunnilleen samat kuin tällä rouvalla, mutta omistusasunnosta, jossa on asunut lapsi myös. Eihän tässä todellakaan ole juhlittu, mutta suht hyvin kuitenkin pärjätty. Säästöön ei ole jäänyt mitään, mutta ollaan kuitenkin eletty hyvin, ulkomaanmatkakin tehty vähintään kerran vuodessa eikä Viroon tai Ruotsiin. Sain aiemmin pientä asumistukia asuntoomme, nyt ei enää sitäkään, joten taloustilanne on kiristynyt, mutta ehkä tällä rouvalla on suuret lääkekulut tai laskut menneet sekaisin siiderien määrää laskiessa, kun itsekin juon pari cocktailia kuussa kodin ulkopuolella eikä tarvitse puuroa sen takia syödä. Eikä lapsenkaan.

Kadehditko hänen sairauksiaan vai niitä kahta siideriä?

Vierailija
65/134 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkekatto (vuosiomavastuu) on Kelan määrittelemä euromääräinen yläraja sille, kuinka paljon voit itse maksaa korvatuista reseptilääkkeistä kalenterivuodessa. Vuonna 2026 lääkekatto on 636,12 euroa.

Vierailija
66/134 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käyhän ja sairaan perässä kulkee aina näitä räkyttäjiä, jotka lukevat lehtijutut kuin piru raamattua. 

Aina kun mies elätti meni hyvin 

Itse ei kuuri töitä tehnyt 

Kun ei oo ukkoa niin lapset tarjoaa luksuksen  

Voi ...ttu sun kanssas. Lue se juttu ilman asenteita, jos osaat!

Vierailija
67/134 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

2000€ palkasta jää 1550-1650 käteen riippuen asuinpaikasta. Tuolla palkalla elelin pitkään kunnes pääsin parempiin hommiin. Vituttaa nyt tällaisille maksaa omista veroina pitkä penni kun valitetaan ettei mikään riitä. Köyhän elämän ei kuulu olla luksusta valtion kustantamana!

Vierailija
68/134 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

2000€ palkasta jää 1550-1650 käteen riippuen asuinpaikasta. Tuolla palkalla elelin pitkään kunnes pääsin parempiin hommiin. Vituttaa nyt tällaisille maksaa omista veroina pitkä penni kun valitetaan ettei mikään riitä. Köyhän elämän ei kuulu olla luksusta valtion kustantamana!

Kuka valitti? Mikä luksus?

Veikö pienituloisuus lukutaidon vai empatian?

Oletko syntynyt tuon ihmisen tyyppisiin oloihin, sairastanut syövän?

Vierailija
69/134 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun veljellä on hieno taulutelkkari vaikka on pienituloinen. Ostettiin kimpassa synttärilahjaksi  kun hän ei pysty paljon muuta tekemään kuin katsomaan telkkaria ja lukemaan sekä rullailemaan pihassa jos pn hyvä ilma. Pyörätuolissa on ja toinen käsi ei toimi juuri yhtään. 

Vierailija
70/134 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkkeisiin menee yllättävän paljon rahaa 

Vierailija
71/134 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eniten suomalaisten veroja menee ihan muihin paikkoihin: julkisen ylimitoitetun hallinnon huippupalkkoihin, järjestörahoituksiin, maahanmuuttajille, ulkomaille jne. 

Vierailija
72/134 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostattaa miniällään alushousuissa ja tyynynsä 

Vierailija
73/134 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan tuo 1500 euroa brutto vai netto?

Jutussahan sanotaan, että hän maksaa ne lapsiltaan vippaamansa rahat aina takaisin. Voi olla, että jos on vaikka paljon lääkekuluja, aina toisinaan tilanne on se että pitää turvautua toimeentulotukeen, ja koska se on harkinnanvarainen, voi käydä niin että joutuu odottelemaan rahoja. 

Noin muuten jos on tulot 1500 euroa - vaikka olisi bruttokin - ja vuokra vain 650 euroa, niin kyllähän sen riittää pitäisi. 

Vierailija
74/134 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka valitti? Mikä luksus?

Veikö pienituloisuus lukutaidon vai empatian?

Oletko syntynyt tuon ihmisen tyyppisiin oloihin, sairastanut syövän?

Eihän syövästä ole ollut puhe? Eikö ollut kasvain.

Vierailija
75/134 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eniten suomalaisten veroja menee ihan muihin paikkoihin: julkisen ylimitoitetun hallinnon huippupalkkoihin, järjestörahoituksiin, maahanmuuttajille, ulkomaille jne. 

Tutkipa joskus, mihin sitä rahaa oikeasti menee. Nuo mainitsemasi ovat ihan pikkuhiluja esimerkiksi sairaanhoidon rinnalla. Ihan sen hoidon, ilman hallintoa.

Vierailija
76/134 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tutkipa joskus, mihin sitä rahaa oikeasti menee. Nuo mainitsemasi ovat ihan pikkuhiluja esimerkiksi sairaanhoidon rinnalla. Ihan sen hoidon, ilman hallintoa.

Lue edelliset kommentit. 

Vierailija
77/134 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tytön vaatteet haisivat pahalle, koska sisällä poltettiin tupakkaa.

70-luvulla poltettiin sisällä tupakkaa ainakin joka toisessa perheessä. Niin meilläkin.

Mutta jospa se onkinsyy siihen, ettei minullakaan ole niin hyvin mennyt. Olen samanikäinen, aina ollut jotenkin yksinäinen, hyvästä opintomenestyksestä huolimatta työllistynyt heikosti kun ei ole verkostoja. Eläke jää pienemmäksi kuin tällä Kikalla (nyt olen vielä työtön, kohta eläkkeellä). Jos se johtuukin siitä, että lapsena olin tietämättäni pahanhajuinen?

Vierailija
78/134 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei näytä asuvan köyhän asunnossa kun on hieno keittiö ja asunto. Eli haluaa asua liian kalliisti ja pyytää rahaa lapsiltaan. Itse asun alle 400 euron yksiössä ja säästän joka kuukausi 200 euroa.

Hieno asunto? Yksiö? 🙈

Yhdelle yksiö on OK. Parille kaksio. Perheelle, jossa on vanhemmat ja yksi lapsi on kolme huonetta + keittiö + kh okei. Ja niin edelleen. 

Vierailija
79/134 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitenköhän hänelle saisi lisätuloja, mitä hän kykenee tekemään tuon terveydentilan kanssa?

On luova ja taiteellinen, niin kykenisi ehkä jotain käsitöitä tekemään ja myymään, eläkkeestähän ei leikata tuloja.

Oon toimeentulotuella ja köyhä itsekin ja haluaisin tarjota tälle tädille joskus ne pari siideriä :)

Nimi on kyllä jostain tuttu, luulen että myykin jotain jossain. Netissä fb-ryhmissä tai marketplacella?

Nyt muistan! Kalevala korujen kirppiksillä myi joskus koruja tosi aktiivisesti!

Vierailija
80/134 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei näytä asuvan köyhän asunnossa kun on hieno keittiö ja asunto. Eli haluaa asua liian kalliisti ja pyytää rahaa lapsiltaan. Itse asun alle 400 euron yksiössä ja säästän joka kuukausi 200 euroa.

Vuokra on 650 euroa eikä hän säästäisi käytännössä yhtään mitään vaikka muuttaisi halvempaan, kun asumistuki vastaavasti pienenee saman verran.

Missä tuo oikein asuu kun maksaa yksiöstä yli 600 € vuokraa? Mä asun yli 80 000 asukkaan kaupungissa yksiössä josta maksan 480 €/kk. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi viisi