Saa tukia yhteensä 1 500 euroa kuukaudessa ja joutuu lainaamaan rahaa lapsiltaan?
Itse eläisin herroiksi tuolla rahasummalla, kun nyt saan vaan reilut 900 euroa. Enkä edes lainaile keneltäkään rahaa.
Kommentit (141)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei näytä asuvan köyhän asunnossa kun on hieno keittiö ja asunto. Eli haluaa asua liian kalliisti ja pyytää rahaa lapsiltaan. Itse asun alle 400 euron yksiössä ja säästän joka kuukausi 200 euroa.
Hieno asunto? Yksiö? 🙈
No olihan tuo uuden, siistin ja viihtyisän näköinen. Tosi kivasti sisustettu, kun kaikki ilmeisesti käytettynä saatua ja ostettua. Hyvä silmä hänellä. Ei hieno tarkoita vain luksusta ja isoa asuntoa.
Vierailija kirjoitti:
Lääkekatto (vuosiomavastuu) on Kelan määrittelemä euromääräinen yläraja sille, kuinka paljon voit itse maksaa korvatuista reseptilääkkeistä kalenterivuodessa. Vuonna 2026 lääkekatto on 636,12 euroa.
Ei kaikista lääkkeustä saa Kela korvausta, eikä kerrytä lääkekattoa, vaikka lääkäri määrännyt reseptilääkkeeksi. Esim. verenkiertolääkitys, astma, allergia jne.pitkä lista löytyy Kela sivulta.
Vanhsten hoivassa ja lääkkeissä 1500€/kk ei ole paljon. isoäidilläni meni yli 1500€/kk ihan perusjuttuihin hoivapalveluissa, kotihoito laskuttaa joka ripauksesta. Luulen tuossakin tapauksessa lasten attavat muutenkin esim.apuna lääkärinä käynneillä, siivouksissa jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei näytä asuvan köyhän asunnossa kun on hieno keittiö ja asunto. Eli haluaa asua liian kalliisti ja pyytää rahaa lapsiltaan. Itse asun alle 400 euron yksiössä ja säästän joka kuukausi 200 euroa.
Hieno asunto? Yksiö? 🙈
Pienet tilat näyttää olevan, kahvinkeitinkin lieden päällä.
Eikä muuten ollut mikään mokkamasteri tai muu merkkikeitin!
Moccamasterinkin saa parilla kympillä käytettynä.
Meillä oli joskus tuollainen vastaava musta keitin, ja sillä tuli hyvät kahvit.
Työmarkkinatukea ja peruspäivärahaa ei enää ole, niiden tilalle tuli yleistuki toukokuussa.
"Yleistukea vähentävät pääomatulot, ove, omaishoidontuki, tekijänoikeuskorvaukset ja perhehoitajan palkkiot myös yli 55-vuotiailla työttömillä."
Höpsistä. Mun eläke on bruttona 1500 e ja veroa menee 10%, palautksia tuli 20 e. Että Kyllä menee veroa.
Tosi pieni eläke. Ei kaikki asu maalla tai pikkukaupungeissa.
Mä olen ikäni , tai jo useammassa polvessakin, asunut Turussa, muualle en suomessa enää muuta. Ei maalaismöllit tajua kuinka paljon kunnon kaupungissa tarvitsee rahaa. Haistakaa lehmän paskanne!
Omistusasuntoon ei saa yleistä asumistukea.
Ja vuokra-asunnossa ruokakunnan bruttotulot ja varallisuus vaikuttavat asumistukeen.
Nyt on taas ehdotettu eläkeläisten siirtämistä yleisen asumistuen piiriin.
Vierailija kirjoitti:
Nyt on taas ehdotettu eläkeläisten siirtämistä yleisen asumistuen piiriin.
Siinä vuokrarajat on pienemmät kuin yleisessä asumistuessa eikä sitä saa omistusasuntoon.
Vierailija kirjoitti:
Tosi pieni eläke. Ei kaikki asu maalla tai pikkukaupungeissa.
Mä olen ikäni , tai jo useammassa polvessakin, asunut Turussa, muualle en suomessa enää muuta. Ei maalaismöllit tajua kuinka paljon kunnon kaupungissa tarvitsee rahaa. Haistakaa lehmän paskanne!
On se isompi kuin 595 yleistuki.
Vierailija kirjoitti:
Höpsistä. Mun eläke on bruttona 1500 e ja veroa menee 10%, palautksia tuli 20 e. Että Kyllä menee veroa.
Tässä onkin kaikki tuet yhteensä 1 500 ja ovat takuulla verottomia.
Usein ihmisille ei jätetä kierosti ruokarahaa tai muuta. Vain laskuraha. Tuo lienee samantyyppinen tilanne? Suomi kallis.
Vierailija kirjoitti:
Lääkekatto (vuosiomavastuu) on Kelan määrittelemä euromääräinen yläraja sille, kuinka paljon voit itse maksaa korvatuista reseptilääkkeistä kalenterivuodessa. Vuonna 2026 lääkekatto on 636,12 euroa.
Mutta osa lääkkeistä ei kuulu maksukattoon.
Ärsyttää nämä artikkelit, joilla luodaan sellainen kuva, että 1 500 euroa saava on tämän maan köyhimpiä. Ei todellakaan ole.
Toimeentulotukea ei saa, jos omistaa kesämökin tai asuntovaunun. Lainat ei ole menoja tt-tuessa.
Vierailija kirjoitti:
Ärsyttää nämä artikkelit, joilla luodaan sellainen kuva, että 1 500 euroa saava on tämän maan köyhimpiä. Ei todellakaan ole.
Saan tuon verran suunnilleen tukia yhteensä ja saan myös toimeentulotukea eli olen Suomen köyhintä ihmisryhmää.
Hänellä on paljon velkoja ja huono terveys. Vaikuttaa asiaan
Vierailija kirjoitti:
Toimeentulotukea ei saa, jos omistaa kesämökin tai asuntovaunun. Lainat ei ole menoja tt-tuessa.
Kesämökki tai asuntovaunu pitää myydä ja ostaa niillä rahoilla ruokaa ja lääkkeitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kesämökki tai asuntovaunu pitää myydä ja ostaa niillä rahoilla ruokaa ja lääkkeitä.
Eikö se ole ihan loogista?
Eihän tuossa tarvitse olla kuin monisairas, joka vaatii jatkuvaa lääkkeiden käyttöä jaterveydenhoidon. Kaikista lääkkeistä ei saa Kela-korvausta, eikä ne kartuta lääkekattoa. Jos usein joutuu käymään labrassa, lääkärin etäpuhelu voi maksaa yli 50€/kerta. Tai jos liikuntarajoitteinen, kotihoito käy kotona.
Tuo 1500€/kk on pieni raha, jos joutuu käyttämään vanhuspalveluita, joku ateriapalvelu voi maksaa 16€/kerta.