Saa tukia yhteensä 1 500 euroa kuukaudessa ja joutuu lainaamaan rahaa lapsiltaan?
Itse eläisin herroiksi tuolla rahasummalla, kun nyt saan vaan reilut 900 euroa. Enkä edes lainaile keneltäkään rahaa.
Kommentit (68)
Vierailija kirjoitti:
Kahvinkeitin hellalla on aika erikoinen ratkaisu. Ei mikään paloturvallisuuden riemuvoitto.
Syy elämänmittaiseen köyhyyteen taitaa olla kyvyttömyys ynnälaskuun.
Ai että miten tuikitärkeä huomio tuossa jutussa. Nyt sait varmasti hyvän mielen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei näytä asuvan köyhän asunnossa kun on hieno keittiö ja asunto. Eli haluaa asua liian kalliisti ja pyytää rahaa lapsiltaan. Itse asun alle 400 euron yksiössä ja säästän joka kuukausi 200 euroa.
Hieno asunto? Yksiö? 🙈
Pienet tilat näyttää olevan, kahvinkeitinkin lieden päällä.
Vierailija kirjoitti:
Elämänmittaisessa köyhyydessä eläneellä on silti varaa uudehkoon kämppään, taukutelkkariin ja robotti-imuriin
Vasta oli jossain roboimuri tarjouksessa 30e.
Taulutelkkareitakin saa kierrätyskeskuksesta muutamalla kympillä. Parhaillaan niitäkin annetaan ilmaiseksi kun ihmiset vaihtaa uudempaan.
Asunto vaikuttaa ihan perustasoiselta yksiöltä, missä rotiskossa hänen pitäis asua?
Miten tässä maassa ollaan niin katkeria köyhiä kohtaan ja aina joku muu tietää parhaiten mihin rahat menee.
Ei mullakaan jää toimeentulotuesta mitään käteen, mutta en mä ala huutamaan että toisella on liikaa rahaa, se käyttää sen väärin ja miksi minä en saa.
Jessus sentään.
Samaa ajattelin. Itse yksinyrittäjänä olen vuosia saanut niukin naukin tuon 1500 kuussa ja joskus siitä on pitänyt maksaa vielä yel-maksukin. Asumiskulutkin ovat minulla olleet noin suunnilleen samat kuin tällä rouvalla, mutta omistusasunnosta, jossa on asunut lapsi myös. Eihän tässä todellakaan ole juhlittu, mutta suht hyvin kuitenkin pärjätty. Säästöön ei ole jäänyt mitään, mutta ollaan kuitenkin eletty hyvin, ulkomaanmatkakin tehty vähintään kerran vuodessa eikä Viroon tai Ruotsiin. Sain aiemmin pientä asumistukia asuntoomme, nyt ei enää sitäkään, joten taloustilanne on kiristynyt, mutta ehkä tällä rouvalla on suuret lääkekulut tai laskut menneet sekaisin siiderien määrää laskiessa, kun itsekin juon pari cocktailia kuussa kodin ulkopuolella eikä tarvitse puuroa sen takia syödä. Eikä lapsenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei näytä asuvan köyhän asunnossa kun on hieno keittiö ja asunto. Eli haluaa asua liian kalliisti ja pyytää rahaa lapsiltaan. Itse asun alle 400 euron yksiössä ja säästän joka kuukausi 200 euroa.
Hieno asunto? Yksiö? 🙈
Pienet tilat näyttää olevan, kahvinkeitinkin lieden päällä.
Eikä muuten ollut mikään mokkamasteri tai muu merkkikeitin!
Vierailija kirjoitti:
Noissa jutuissa ei koskaan kerrota puhutaanko brutto- vai nettotuloista. Jos saa 1500 puhtaana käteen, niin kyllä pitäisi yhdelle ihmiselle riittää.
Yleisesti ottaen, kun puhutaan tuloista, puhutaan brutosta koska se on vertailukelpoinen, eri ihmisten erilaisten verovähennysoikeuksien vuoksi.
Sanni16kerava
"Poika syntyi, kun Räty oli 22-vuotias ja kolme vuotta myöhemmin syntyi tytär. Mies sai hyvän työn ja Räty jäi lasten kanssa kotiin.
Hyvät ajat eivät kestäneet. Tuli avioero ja Räty jäi kahden pienen lapsen yksinhuoltajaksi."
Stna hyväpalkkainen ukko jätti taas kerran lapsensa oman onnensa nojaan.
Kyllä pitäisi tuo summa mukavasti riittää vakituisiin kuluihin. Itse saan eläkettä 1700 euroa netto ja se riittää. Maksan 350 euroa asunnon vastiketta, auton kulut ja bensat, kesämökin kulut, tiemaksuakin 400 e/ v, asunnon, auton ja mökin vakuutuksia yli 1000 e /v. Lääkekuluja n. 100 e /kk. Lisäksi joudun käymään usein yksityisellä hammaslääkärillä. Yleislääkäri on naapuripaikkakunnalla, jonne joutuu matkustamaan omin kustannuksin. Silti pystyn laittamaan säästöön muutaman satasen kuukausittain. Toki ostan kaiken harkiten, käytän ostamisiini usein esim. kirppiksiä ja hyödynnän kauppojen punalappuja, teen itse ruokani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla nettoeläke tuo ja en tarvitse avustuksia enkä osta mitään velaksi. Asumiskulut hiukan pienemmät, 540 euroa.
Mikset hae asumistukea?
Laskurilla laskin, ei saa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä pitäisi tuo summa mukavasti riittää vakituisiin kuluihin. Itse saan eläkettä 1700 euroa netto ja se riittää. Maksan 350 euroa asunnon vastiketta, auton kulut ja bensat, kesämökin kulut, tiemaksuakin 400 e/ v, asunnon, auton ja mökin vakuutuksia yli 1000 e /v. Lääkekuluja n. 100 e /kk. Lisäksi joudun käymään usein yksityisellä hammaslääkärillä. Yleislääkäri on naapuripaikkakunnalla, jonne joutuu matkustamaan omin kustannuksin. Silti pystyn laittamaan säästöön muutaman satasen kuukausittain. Toki ostan kaiken harkiten, käytän ostamisiini usein esim. kirppiksiä ja hyödynnän kauppojen punalappuja, teen itse ruokani.
Ihminen jolla on mökki, omistusasunto ja varaa yksityiseen lääkäriin tulee kertomaan köyhälle miten pitäis elää 🤦
Kun minä oon näin upea niin miksi ei kaikki muutkin ole, kyllä minä tiedän paremmin?!?
Vierailija kirjoitti:
Juu juu.
Luovu säkin siitä mökistä ja autosta niin jää rahaa enemmän.
Siis mitä ihmettä?! Tuohan normi eläke todella monella jotka olleet pieni palkkaisessa työssä. Olin 40 v kunnan hommissa toimistotyö, netto eläke 1400 e, as.tuki 100 e. Eli 1500 e/kk minunkin tulot. Pakko riittää 600 e vuokraan, sähkö,vesi,puhelin, ruoka,lääke ym kulut. En todellakaan ole lainannut ikinä aikuisilta lapsilta, heillä ei mitään ylimäärästä ole lainata, äitilleen ostella. Tuolla naisella todella hyvä tilanne kun saa apuja lapsiltaan, ei mitään aihetta valittaa.
Vierailija kirjoitti:
Jos hän hakee toimeentulotukea, asuu vain muutaman euron Kelan hyväksymän rajan ylittävässä asunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihminen jolla on mökki, omistusasunto ja varaa yksityiseen lääkäriin tulee kertomaan köyhälle miten pitäis elää 🤦
Kun minä oon näin upea niin miksi ei kaikki muutkin ole, kyllä minä tiedän paremmin?!?
Kyllähän tässä jotain hämärää on. Jos on rahasta pula, niin ehkä kannattaisi suunnitella talouttaan hiukan. Toki näin pienillä tuloilla parinkin sadan euron tuloero on prosentuaalisesti merkittävä.
Vierailija kirjoitti:
"Poika syntyi, kun Räty oli 22-vuotias ja kolme vuotta myöhemmin syntyi tytär. Mies sai hyvän työn ja Räty jäi lasten kanssa kotiin.
Hyvät ajat eivät kestäneet. Tuli avioero ja Räty jäi kahden pienen lapsen yksinhuoltajaksi."
Stna hyväpalkkainen ukko jätti taas kerran lapsensa oman onnensa nojaan.
Lapset muuttivat asumaan isänsä luokse ja saivat taloudellisesti vakaan lapsuuden ja nuoruuden. Iso vaikeus ovat olleet mielenterveysongelmat jutun henkilöllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu juu.
Luovu säkin siitä mökistä ja autosta niin jää rahaa enemmän.
MIksi luopua niistä, jos niihin kerran on varaa?
Vierailija kirjoitti:
Mitenköhän hänelle saisi lisätuloja, mitä hän kykenee tekemään tuon terveydentilan kanssa?
On luova ja taiteellinen, niin kykenisi ehkä jotain käsitöitä tekemään ja myymään, eläkkeestähän ei leikata tuloja.
Oon toimeentulotuella ja köyhä itsekin ja haluaisin tarjota tälle tädille joskus ne pari siideriä :)
Nimi on kyllä jostain tuttu, luulen että myykin jotain jossain. Netissä fb-ryhmissä tai marketplacella?
Kiva pukeutumistyyli ja sisustusmaku.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos hän hakee toimeentulotukea, asuu vain muutaman euron Kelan hyväksymän rajan ylittävässä asunnossa.
Ei noilla tuloilla saa toimeentulotukea. Eläkkeensaajan asumistuen enimmäisasumismenot Järvenpäässä on 715 euroa.
Mikset hae asumistukea?