Tänään on Eino Leinon päivä. Mitä se merkitsee sinulle?
Kommentit (45)
Ihan outoa että tänne Suomeen tullaan varastamaan muista maista . Pitääkö meidän alkaa sama .
Korvataan profeetta mohammedin päivällä 20 v päästä.
Nocturne oli äidin lempiruno. Kun ajattelen runoa - nimenomaan runoa, ei Loirin jollotusta, jota äitikin inhosi - ajattelen äitiä. Varsinkin äitiä lausumassa sitä minulle ääneen mökillä saunassa, katsellen merimaisemaa ikkunasta. Lämmin muisto kaukaa menneisyydestä.
Ma luken tikitokkia koko paiva. Mika runo se on?
Sitä, että linkedin-palkoihmiset, joilla ei ole mitään henkilökohtaista suhdetta runouteen, ei uuteen tai vanhaan, huomaavat vuosikellostaan, että on aika siteerata somessa Eino Leinoa. Aivan kuten varhemmassa vaiheessa vuotta Minna Canthia.
Mitä on nää tuoksut mun ympärilläin?
Mitä on tämä hiljaisuus?
Mitä tietävi rauha mun sydämessäin,
tää suuri ja outo ja uus?
Minä kuulen, kuink' kukkaset kasvavat
ja metsässä puhuvat puut.
Minä luulen, nyt kypsyvät unelmat
ja toivot ja tou'ot muut.
Kaikk' on niin hiljaa mun ympärilläin,
kaikk' on niin hellää ja hyvää.
Kukat suuret mun aukeevat sydämessäin
ja tuoksuvat rauhaa syvää.
-Eino Leino-
Eino Leino on asunut ja elänyt täällä Jokelassa! Rakastan runojansa ja tuntuu mukavalta tietää, että näitä samoja raitteja hänkin on kulkenut!
Vierailija kirjoitti:
Mitä on nää tuoksut mun ympärilläin?
Mitä on tämä hiljaisuus?
Mitä tietävi rauha mun sydämessäin,
tää suuri ja outo ja uus?Minä kuulen, kuink' kukkaset kasvavat
ja metsässä puhuvat puut.
Minä luulen, nyt kypsyvät unelmat
ja toivot ja tou'ot muut.Kaikk' on niin hiljaa mun ympärilläin,
kaikk' on niin hellää ja hyvää.
Kukat suuret mun aukeevat sydämessäin
ja tuoksuvat rauhaa syvää.-Eino Leino-
Tää oli hyvä. Mukavia ajatuksia herätti. Kiitos.
Ap
Peto on minun armaani, vaan peto soma. Ei tahdo hän olla pyytäjän oma.
Tiu tau tulkku hyvin luistaa suksi!
Meinasin käydä tänään Eino Leinon haudalla kun olin Hietaniemessä mutta unohdin.
Tänään on harva suomenkielisten juhlapäivä. Kaikki muut päivät on ruotsinkieliset määränneet meille kysymättä meiltä.
Vierailija kirjoitti:
Tänään on harva suomenkielisten juhlapäivä. Kaikki muut päivät on ruotsinkieliset määränneet meille kysymättä meiltä.
Tove Janssonin päivä on suomalaisen taiteen päivä.
Snellmaninpäivä on suomalaisuuden päivä. Puolustusvoimien lippupäivä on Mannerheimin syntymäpäivänä.
Ym.
Olemme kolonisoituja.
Olemme pakkoruotsilla alistettu kansa, jolta on kolonisoitu oma menneisyys arvottomaksi. Kaiken hyvän ovat meille tuoneet ruotsinkieliset.
Emme koe olevamme voittajia, koska meillä on entisen alistajan kuorma vieläkin harteillamme. Siksi emme ole isänmaallisia.
Pakkoruotsi, kaksikielisyys, virkamiesruotsi, ruotsinkielisten etuoikeudet, joilla he saavuttavat pidemmän rikkaampana ja terveemmän elämän, ei inspiroi ylpeyttä omasta identiteetistä. Tulee tunne että olemme luusereita. Luuserit eivät kunnioita edes itseään. Siksi ruoskimmme itseämme henkisesti aivan liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tove Janssonin päivä on suomalaisen taiteen päivä.
Snellmaninpäivä on suomalaisuuden päivä. Puolustusvoimien lippupäivä on Mannerheimin syntymäpäivänä.
Ym.
Olemme kolonisoituja.
Olemme pakkoruotsilla alistettu kansa, jolta on kolonisoitu oma menneisyys arvottomaksi. Kaiken hyvän ovat meille tuoneet ruotsinkieliset.
Emme koe olevamme voittajia, koska meillä on entisen alistajan kuorma vieläkin harteillamme. Siksi emme ole isänmaallisia.
Pakkoruotsi, kaksikielisyys, virkamiesruotsi, ruotsinkielisten etuoikeudet, joilla he saavuttavat pidemmän rikkaampana ja terveemmän elämän, ei inspiroi ylpeyttä omasta identiteetistä. Tulee tunne että olemme luusereita. Luuserit eivät kunnioita edes itseään. Siksi ruoskimmme itseämme henkisesti aivan liikaa.
Eihän nä osanneet edes suomea.
Esikoiseni kuolinpäivä. Merkitsee minulle kipeitä muistoja.
Vierailija kirjoitti:
Aleksis Kivi? Veteraanipäivä? Suomen Puolustusvoimain lippujuhla?
Mä tykkään enemmän Tommy Tabermannista.