Kaverit eivät maksa yhteislahjaa, mitä tehdä?
Ostimme pyöreille synttäreille 4 kaveruksen yhteislahjan, jonka minä ostin. Kunkin osuus oli 40 euroa. Yksi kaveriporukasta maksoi heti parin päivän kuluttua, kaksi muuta ei ole maksanut vieläkään, aikaa mennyt reilut 2 kk. Olen muistuttanut heitä kaksi kertaa ja reaktio oli: ai joo, tosiaan, hoidan asian!
80 euron takia en ystävyyttä halua pilata. Ideoita? Vai unohdanko, kuten hekin?
Kommentit (84)
Joka päivä muistutus kunnes raha näkyy tilillä.
Jos eivät maksa niin ilmoita lahjansaajalle että nämä kaksi eivät ole lahjassa mukana.
Mulla oli kaveri joka yritti vältellä takaisinmaksua. Aloin muistuttaa julkisesti kaveriporukassa että hän on mulle yhä velkaa. Maksoi lopulta.
Jos olette joskus kaveriporukalla siten et paikalla lahjan saanut ja velassa olevat niin muistuta pokkana siinä et te ette oo muuten vieläkään maksaneet mulle sitä Annan lahjaa...
Ärsyttää. Älä ole ap noin tossu. Laita tyly viesti että "Tässä on mun tilinumero xxx. Maksa se lahja. " Ei mitään hymiöitä tai muutakaan hymistelyä. Se on heidän häpeä, kun eivät ole saaneet hoidettua asiaa. Muutut taas sitten kivaksi, kun olet maksun saanut. Kyllä ystävyys sen kestää.
Kuulostavat naispuolisilta. Sellaiset harvemmin pärjäävät kovapalkkaisissa töissä.
Anna näille henkilöille lyhyt eräpäivä, johon mennessä pitää rahat olla siirrettynä sinulle. Tee selväksi, että tämä heidän toiminta ei ole kohteliasta eikä sopivaa, ja nyt olisi viimeinen mahdollisuus korjata tilanne. Muutoin heitä ei lueta lahjaan osallistuneiksi, ja saavat keksiä itse jotain muuta. Toki ihmisillä voi olla etenkin näinä aikoina vaikea rahatilanne ja voi hävettää jakaa omaa tiukkaa taloustilannetta edes ystäville, mutta se ei ole peruste lupautua sellaisiin asioihin, johon ei itsellä tosiasiassa olekaan varaa.
Minä sain yhden duunikaverin oikean pihistäjän maksamaan lainaamansa, kun sanoin, että laitan nimensä työpaikan ilmoitustaululle niin, että tietävät muutkin olla hälle lainaamatta.
Pitkin hampain maksoi.
Ostin viime syksynä työpaikalla kimppalahjan, hintaa tuli 5€ per naama. Lahja maksoi 80. Osa työkavereista hoiti asian heti, osa ei huomautuksista huolimatta ikinä.
Kysyin heiltä kaikilta ENNEN lahjan ostamista, haluavatko osallistua, kaikki halusivat. Lopputulos oli että minä maksoin kimppalahjasta 30€ ja osa 5€ ja osa 0€.
En osta enää mitään mistä joutuu perimään rahaa jälkikäteen, nimittäin ihmiset eivät maksa. Pari kertaa huomautin näille lokeille että voivat laittaa mobilepaylla minulle osuutensa lahjasta tai antaa käteistä, kuinka vaan. Lupasivat hoitaa asian, mutta toisin kävi.
Maksan tuollaiset itse aina heti pois tai muistan velan aina kun näen kyseisen ihmisen ja minua hävettäisi se etten ole hoitanut asiaa.
Niin, siis ethän sinä sitä ystävyyttä pistä katkolle 40 euron takia. Vaan hän joka summaa ei maksa.
Elokuvassa Minun Afrikkani oli loistava keskustelu tästä. Hatton oli lainannut ystävälleen kirjan, jota tämä ei ollut palauttanut. Hatton oli vihainen, ja Karen kysyi, että ei kai hän nyt yhden kirjan takia hylkää ystävää. Johon Hatton vastasi, että enhän minä, mutta kun tämä ystävä teki niin.
Oliko teillä wa-ryhmä lahjan hankintaan liittyen? Laittaisin sinne, että Liisa maksoikin oman osuutensa heti, kiitos siitä, mutta Marja ja Tiina, teiltä maksu vielä puuttuu. Voisitteko maksaa vielä vaikka tämän päivän aikana?
Ehkä pieni ryhmäpaine tepsii?
Vierailija kirjoitti:
Ostin viime syksynä työpaikalla kimppalahjan, hintaa tuli 5€ per naama. Lahja maksoi 80. Osa työkavereista hoiti asian heti, osa ei huomautuksista huolimatta ikinä.
Kysyin heiltä kaikilta ENNEN lahjan ostamista, haluavatko osallistua, kaikki halusivat. Lopputulos oli että minä maksoin kimppalahjasta 30€ ja osa 5€ ja osa 0€.
En osta enää mitään mistä joutuu perimään rahaa jälkikäteen, nimittäin ihmiset eivät maksa. Pari kertaa huomautin näille lokeille että voivat laittaa mobilepaylla minulle osuutensa lahjasta tai antaa käteistä, kuinka vaan. Lupasivat hoitaa asian, mutta toisin kävi.Maksan tuollaiset itse aina heti pois tai muistan velan aina kun näen kyseisen ihmisen ja minua hävettäisi se etten ole hoitanut asiaa.
Työpaikan lahjan korttiin kerätään nimet vain niiltä, jotka antavat sen 5e ennen lahjan maksamista.
Mutta yleisesti ottaen työpaikan lahjat pitäisi työnantajan maksaa. Jos lähtevää halutaan muistaa, niin se on työnantajan tehtävä, ei sosiaalisesti maksamaan pakotettujen työkavereiden. Olen kunnanvirastossa töissä sijaisena, ja heti kun tulin taloon, minulta kinuttiin 10e jonkun täysin tuntemattoman toisessa tiimissä työskentelevän läksiäislahjaan. Ei edes kysytty haluanko osallistua, vaan lahjan arvo (200e) oli etukäteen päätetty ja kaikille työntekijöille vaan sähköposti että maksakaa Ritvalle mobilepayllä. Pakkohan se oli koska uutena ihmisenä halusin sopeutua työyhteisöön, mutta periaatteellisesti ei mennyt ihan oikein.
Ensin kerätään rahat ja vasta sitten ostetaan..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Unohda koko juttu, ja ota opiksi. Jatkossa et osta yhteislahjaa ennen kuin kaikki ovat maksaneet osuutensa.
Tähän olen päätymässä. Tämä meni nyt näin. Yhteislahjaan osallistun tästä lähtien korkeintaan maksajana, en enää ostajana ikinä. Ap
Tähän ei kannata päätyä, sitähän ne 2 juuri toivovatkin. Opiksi kannattaa ottaa ainoastaan siinä, että lahja ostetaan vasta kun kaikki ovat osuutensa maksaneet. Pyydä tiukasti rahat itsellesi.
Epäkunnioittavaa käytöstä. Tollasille välttelijöille pitää usein tosiaan sanoa asiasta kasvotusten ja muiden läsnäollessa, häpeä saa ne hoitamaan maksunsa asap.
Jotkut ihmiset on hajamielisiä, toiset nepsypiirteisiä, eikä heille ole eroa sillä, onko hoidettava asia 40€ kimppalahjan MB-siirto vai 60.000€ kattoremontin osamaksu. He vetkuttelevat pakollisten, vakavienkin asioiden kanssa, koska paperityöt tuntuvat raskailta ja verkkopankkiin kirjautuminen nostaa pöydälle kaikki muutkin pakolliset hommat, joiden kanssa on vetkutellut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En osta enää mitään mistä joutuu perimään rahaa jälkikäteen, nimittäin ihmiset eivät maksa. Pari kertaa huomautin näille lokeille että voivat laittaa mobilepaylla minulle osuutensa lahjasta tai antaa käteistä, kuinka vaan. Lupasivat hoitaa asian, mutta toisin kävi.Maksan tuollaiset itse aina heti pois tai muistan velan aina kun näen kyseisen ihmisen ja minua hävettäisi se etten ole hoitanut asiaa.
Työpaikan lahjan korttiin kerätään nimet vain niiltä, jotka antavat sen 5e ennen lahjan maksamista.
Mutta yleisesti ottaen työpaikan lahjat pitäisi työnantajan maksaa. Jos lähtevää halutaan muistaa, niin se on työnantajan tehtävä, ei sosiaalisesti maksamaan pakotettujen työkavereiden. Olen kunnanvirastossa töissä sijaisena, ja heti kun tulin taloon, minulta kinuttiin 10e jonkun täysin tuntemattoman toisessa tiimissä työskentelevän läksiäislahjaan. Ei edes kysytty haluanko osallistua, vaan lahjan arvo (200e) oli etukäteen päätetty ja kaikille työntekijöille vaan sähköposti että maksakaa Ritvalle mobilepayllä. Pakkohan se oli koska uutena ihmisenä halusin sopeutua työyhteisöön, mutta periaatteellisesti ei mennyt ihan oikein.
Onko tuon mobilepayn käyttö joku oletus? Ei mulla vaan ole.
Kavereita? Heh. Ei tuo nyt rahana ole kuin 40 hopeanhohtoista kolikkoa per pummi.
Juudas sai mestarinsa kavaltamisesta saman verran. Ymmärräthän: Juudasta ei kannata kaveerata.
Mulla on joku 3 e valka opettajan yhteislahjasta. Kyllä vaivaa. Olin viikon kolikot kourassa, mutten nähnyt tyyppiä. Nyt tämä vaivaa koko kesän.
En ymmärrä kuka jättää maksamatta ystävälle. Aaa, ei se ole ystävä. Se ei ole lahjan saajalle eikä sinulle. Respect 0. Heivaa tyypit kuikkaan, mutta rassaa velasta tappiin.
Hakkaa vaikka hengiltä niin menee oppi perille,