Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Suorapuheisella Signal-pomolla on sanottavaa suomalaisille, joilla ”ei ole mitään salattavaa”

Vierailija
04.07.2026 |

– Kuvittele, että joku johdattaa sinut huoneeseen. Seinällä on näyttö. Sillä on tietokanta, jossa on jokainen ikinä lähettämäsi viesti. He sanovat lähettävänsä linkin tietokantaan kaikille tuntemillesi ihmisille: puolisollesi, hänen sukulaisilleen, opettajallesi, pomollesi, työkavereillesi, alaisillesi, kaikille, Whittaker sanoo.

– Linkin saaneet voivat tehdä hakuja tietokannasta omalla nimellään. He löytävät viesteistäsi itsensä, näkevät kaikki elämäsi kriisisi ja viestit, joiden lähettämistä kadut. Mitä olisit valmis tekemään, ettei tätä linkkiä jaettaisi? Moniko ihmissuhteesi kestäisi sen? Whittaker kysyy.

Kysymys on retorinen. Mutta se on hänen vastauksensa yleiseen ”minulla ei ole mitään salattavaa” -toteamukseen sekä kysymykseen siitä, miksi Suomen kaltaisessa, korkean luottamuksen yhteiskunnassa tarvitaan salattua viestintää.

En yritä myydä sinulle mitään, emme tavoittele voittoa. Olemme olemassa, että ihmisoikeutena pitämäni yksityinen viestintä pysyy hengissä aikana, jolloin teknologiafirmat tavoittelevat voittoa yksityisyyden kustannuksella.

https://www.is.fi/digitoday/mobiili/art-2000012115855.html

Olen aina ihmetellyt tätä suomalaisissa. Miksi he käyttävät Whatssappia joka todistetusti vakoilee heitä, kun olisi tarjolla ilmainen vaihtoehto joka ei vakoile?

Kommentit (54)

Vierailija
41/54 |
04.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

whatsapp käyttää signalin salausta. 

Vierailija
42/54 |
04.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totaalisinkkuna minun viestit voi vaikka laittaa sanomalehteen. Ei ole puolisoa, vanhempia, läheisiä muita sukulaisia, opettajia, alaisia tms. Muutamalle kaverilleni lähettämät viestit kestää kyllä päivänvalon. Ovat tyyliin: Käytäiskö kahvilla? Olipa kiva leffailta. Ootko lukenut tämän kirjan ( kirjan nimi)?

Oletko samaa mieltä selainhistoriastasi kuvin ja äänin? Jos olet, miten suhtaudut tilitietosi, sairaskertomuksesi ja kaiken muun julkistamiseen, mikä ruudullasi on käynyt?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/54 |
04.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kieltämättä en tajua miksi ihmiset suosiva whatsappia signalin sijaan. Meidän koko perhe on signalissa ja olen lahjoittanut säätiölle rahaakin.

Vierailija
44/54 |
04.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

whatsapp käyttää signalin salausta. 

Ei se salaus siinä ole se ongelma, vaan sovelluksen tekemä tietojen keräys. Jostain syystä wa:n käyttäjät horisee siitä p2p salauksesta, mutta mitä väliä sillä on kun itse sovellus urkkii?

Vierailija
45/54 |
04.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Signalin pomolla on hyvä pointti, mutta itse olen sitä mieltä että ihminen joka alkaa lukemaan jotain rikollisten lähettämää tietokantaa etsien likaa itsestään minun henkilökohtaisista viesteistäni ei ole väleissä pitämisen arvoinen ystävä muutenkaan.

Omakohtaista kokemusta sen verran että hullu eksä luki facebookit sun muut kymmenen vuotta takaperin ja alkoi lähettämään viestejä ystävilleni feikkiprofiileilla, joko haluaisivat puhua paskaa minusta (siis sen tuntemattoman feikkiprofiilin kanssa??). Kolme erillistä ihmistä tuli suoraan varoittamaan minua että joku hullu yrittää mustamaalata minua.

Signalin käyttöä jarruttaa kun ei ole tarpeeksi käyttäjiä, niin ihmiset pysyy whatsapissa missä muutkin on.

Miksi ihmiset eivät voi alkaa käyttämään toista viestisovellusta? Harvassa puhelimessa WA on oletussovelluksena, mutta jostain syystä moni tuntuu pitävän sitä jonain viestisovellusten kivijalkana, jota ei voi vaihtaa toiseen.

Jos "kaikki" on jossain tietyssä sovelluksessa, niin on vaikeaa saada ne vaihtamaan alustaa. Esim. vuosia vanha kaveriryhmän ryhmä-appi jossa on vaikka kymmenen hengen monen vuoden meemit, kuvat, keskustelut. Kaikkien kymmenen pitäisi olla sitä mieltä että ladataanpa uusi sovellus ja ruvetaan käyttämään sitä.

Omassa whatsapissa on ainakin kymmenia keskusteluja väliltä 2-100+ osallistujaa niin aika ruljanssi olisi saada kaikki vaihtamaan. Eri kaveriryhmien appit, harrastusappit, työkavereiden appit, matka-appit jne jne jne. Signalissa tällä hetkellä joku kolme kasaan kuivunutta keskustelua kun koko sovellusta ei tule avattua edes viikkotasolla kun kaikki on whatsappissa.

Hyvät tarkoitukset kuitenkin signalin tiimillä, ei siinä mitään.

Vierailija
46/54 |
04.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ajatukset yksityisyydestä on saanut unohtaa jo muinoin. Lähes jokaisella on androidpuhelin ja androidhan on googlen tekele. Firman liikeideana on urkinta ja tietojen myynti mainostajille ym. Kapineen kautta google kerää ja tallentaa selailun, sähköpostit, gps-jäljen ja jopa ääntä puhelimen ulottuvilta. Kerää tietokantaan havaitsemsa bluetooth- ja wifilaitteet. Ym ym. Imuroi myös jokaisen ottamat kuvat palvelimelleen seulottavaksi. 

Tuo ei tunnu haittaavan ketään. Nämä samat ihmiset käyttävät myös tietokonetta ja sielläkin seuranta jatkuu. Yleisin käytetty selain on google tuotos chrome. . Muillakin selaimilla seuranta onnistuu. Tälläkin sivulla on googlen ja monen muun keksit sekä ajetaan googlen scriptit. Yksityisyyttä ei ole. Sekään ei haittaa kuin harvaa. 

Tätä nettiä voi selailla myös anonyyminä. Tästä kommentista google ei tiedä kuka sen kirjoitti ja missä hän asuu. Toki hyvä arvaus on että suomalainen on kyseessä mutta ei juuri muuta.

Laita selaimeksi LibreWolf tai Brave, niin kuluu paljon vähemmän bittejä yksityisyytesi murtamiseen. 

No mitäpä veikkaat miksi esim. google ei mainitusti tiedä kuka on kirjoittaja. Noista selaimista tosin kumpikaan ei ole käytössä. Brave ei itsessään ole oikotie anonyymiksi, btw.

Vierailija
47/54 |
04.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaisi elvyttää kirjeiden kirjoittaminen.

Enää boomerit osaa kirjoittaa kynällä.

Boomerit vielä opetteli kaunokirjoitusta. Opettele sinä termit. 

Jos termeistä puhutaan, niin oikea nimitys on Tyyppikirjaimet, ei mikään "kauno".

Boomerit opettelivat nimenomaan kaunokirjoitusta. Se oli oikea nimitys jota käytettiin koulussa. Tuo mainitsemasi on joku tuoreemman ajan hömpötys

Vierailija
48/54 |
04.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Erittäin hyvä, että toit tätä esiin. Onko Telegram yhtään turvallisempi?

Ei kuulemma sen jutun mukaan.

Itse olen ratkaissut tämän ongelman hajautuksella. Käytän osittain Telegramia, vähemmässä määrin Signalia, WA:ta en ollenkaan ja FB:tä ja meseä vain selaimen kautta ilman appejä.  Tiktokkia ei tulis mieleenkään asentaa. Vähän myös pidän sordiinoa päällä siinä mitä mihinkin postaan ja kuinka paljon.  Varmaan minusta jonkinlainen kokonaiskuva on silti syntynyt, mutta ainakaan mainokset eivät ihan kovin tarkkaan ole minulle kohdennettuja, paitsi harrastuksiinin liittyvät ja se on mulle ok 

Vierailija
49/54 |
04.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaisi elvyttää kirjeiden kirjoittaminen.

Enää boomerit osaa kirjoittaa kynällä.

Boomerit vielä opetteli kaunokirjoitusta. Opettele sinä termit. 

Jos termeistä puhutaan, niin oikea nimitys on Tyyppikirjaimet, ei mikään "kauno".

Boomerit opettelivat nimenomaan kaunokirjoitusta. Se oli oikea nimitys jota käytettiin koulussa. Tuo mainitsemasi on joku tuoreemman ajan hömpötys

Jep. Olen syntynyt 1981 ja oltiin kai ensimmäisiä, joille opetettiin tyyppikirjaimet.

Vierailija
50/54 |
04.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Signalin pomolla on hyvä pointti, mutta itse olen sitä mieltä että ihminen joka alkaa lukemaan jotain rikollisten lähettämää tietokantaa etsien likaa itsestään minun henkilökohtaisista viesteistäni ei ole väleissä pitämisen arvoinen ystävä muutenkaan.

Omakohtaista kokemusta sen verran että hullu eksä luki facebookit sun muut kymmenen vuotta takaperin ja alkoi lähettämään viestejä ystävilleni feikkiprofiileilla, joko haluaisivat puhua paskaa minusta (siis sen tuntemattoman feikkiprofiilin kanssa??). Kolme erillistä ihmistä tuli suoraan varoittamaan minua että joku hullu yrittää mustamaalata minua.

Signalin käyttöä jarruttaa kun ei ole tarpeeksi käyttäjiä, niin ihmiset pysyy whatsapissa missä muutkin on.

Miksi ihmiset eivät voi alkaa käyttämään toista viestisovellusta? Harvassa puhelimessa WA on oletussovelluksena, mutta jostain syystä moni tuntuu pitävän sitä jonain viestisovellusten kivijalkana, jota ei voi vaihtaa toiseen.

Jos "kaikki" on jossain tietyssä sovelluksessa, niin on vaikeaa saada ne vaihtamaan alustaa. Esim. vuosia vanha kaveriryhmän ryhmä-appi jossa on vaikka kymmenen hengen monen vuoden meemit, kuvat, keskustelut. Kaikkien kymmenen pitäisi olla sitä mieltä että ladataanpa uusi sovellus ja ruvetaan käyttämään sitä.

Omassa whatsapissa on ainakin kymmenia keskusteluja väliltä 2-100+ osallistujaa niin aika ruljanssi olisi saada kaikki vaihtamaan. Eri kaveriryhmien appit, harrastusappit, työkavereiden appit, matka-appit jne jne jne. Signalissa tällä hetkellä joku kolme kasaan kuivunutta keskustelua kun koko sovellusta ei tule avattua edes viikkotasolla kun kaikki on whatsappissa.

Hyvät tarkoitukset kuitenkin signalin tiimillä, ei siinä mitään.

Onko tämä syy siihen miksi uudetkin ryhmät luodaan whatsappiin ja signalia käyttäviä pidetään outoina kummajaisina (tai jätetään kokonaan ryhmän ulkopuolelle, koska eihän me nyt voida käyttää muuta kuin whatsappia)?

Vierailija
51/54 |
04.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajatukset yksityisyydestä on saanut unohtaa jo muinoin. Lähes jokaisella on androidpuhelin ja androidhan on googlen tekele. Firman liikeideana on urkinta ja tietojen myynti mainostajille ym. Kapineen kautta google kerää ja tallentaa selailun, sähköpostit, gps-jäljen ja jopa ääntä puhelimen ulottuvilta. Kerää tietokantaan havaitsemsa bluetooth- ja wifilaitteet. Ym ym. Imuroi myös jokaisen ottamat kuvat palvelimelleen seulottavaksi. 

Tuo ei tunnu haittaavan ketään. Nämä samat ihmiset käyttävät myös tietokonetta ja sielläkin seuranta jatkuu. Yleisin käytetty selain on google tuotos chrome. . Muillakin selaimilla seuranta onnistuu. Tälläkin sivulla on googlen ja monen muun keksit sekä ajetaan googlen scriptit. Yksityisyyttä ei ole. Sekään ei haittaa kuin harvaa. 

Tätä nettiä voi selailla myös anonyyminä. Tästä kommentista google ei tiedä kuka sen kirjoitti ja missä hän asuu. Toki hyvä arvaus on että suomalainen on kyseessä mutta ei juuri muuta.

GrapheneOs

Vierailija
52/54 |
04.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottaa päähän jo valmiiksi, kun olen aloittamassa opinnot syksyllä ja 100 % varmuudella opiskelijoiden välinen viestintä tapahtuu Whatsapissa eikä kukaan edes ehdota mitään toista vaihtoehtoa.

Vierailija
53/54 |
04.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ihme että kaikkiin maihin pystytetään vauhdilla datakeskuksia  joihin sitten säilötään toooodella tärkeitä tietoja. Esimerkiksi kaikki tiedot logiin siitä mitä kuvia/sivuja selaimellasi katsot ja kuinka kauan. Kaikki viestisi ääni-, kuva-,  ja videotallenteet mukaanlukien. Ym. Jne. Jne.

Vierailija
54/54 |
04.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Zääli vaan et signal on paljon paskempi kuin wasaup.