Suorapuheisella Signal-pomolla on sanottavaa suomalaisille, joilla ”ei ole mitään salattavaa”
– Kuvittele, että joku johdattaa sinut huoneeseen. Seinällä on näyttö. Sillä on tietokanta, jossa on jokainen ikinä lähettämäsi viesti. He sanovat lähettävänsä linkin tietokantaan kaikille tuntemillesi ihmisille: puolisollesi, hänen sukulaisilleen, opettajallesi, pomollesi, työkavereillesi, alaisillesi, kaikille, Whittaker sanoo.
– Linkin saaneet voivat tehdä hakuja tietokannasta omalla nimellään. He löytävät viesteistäsi itsensä, näkevät kaikki elämäsi kriisisi ja viestit, joiden lähettämistä kadut. Mitä olisit valmis tekemään, ettei tätä linkkiä jaettaisi? Moniko ihmissuhteesi kestäisi sen? Whittaker kysyy.
Kysymys on retorinen. Mutta se on hänen vastauksensa yleiseen ”minulla ei ole mitään salattavaa” -toteamukseen sekä kysymykseen siitä, miksi Suomen kaltaisessa, korkean luottamuksen yhteiskunnassa tarvitaan salattua viestintää.
– En yritä myydä sinulle mitään, emme tavoittele voittoa. Olemme olemassa, että ihmisoikeutena pitämäni yksityinen viestintä pysyy hengissä aikana, jolloin teknologiafirmat tavoittelevat voittoa yksityisyyden kustannuksella.
https://www.is.fi/digitoday/mobiili/art-2000012115855.html
Olen aina ihmetellyt tätä suomalaisissa. Miksi he käyttävät Whatssappia joka todistetusti vakoilee heitä, kun olisi tarjolla ilmainen vaihtoehto joka ei vakoile?
Kommentit (24)
2000-luvut polvet on niin pihalla todellisuudesta, että scifi elokuvien ennustukset ovat hyvin todennäköisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaisi elvyttää kirjeiden kirjoittaminen.
Ehkä, mutta älä laita seteliä sekaan, muuten Postin täti hukkaa kirjeesi.
*PsotinKuukeri* hukkaa sen "ihan vahingossa"
Vierailija kirjoitti:
Signalin pomolla on hyvä pointti, mutta itse olen sitä mieltä että ihminen joka alkaa lukemaan jotain rikollisten lähettämää tietokantaa etsien likaa itsestään minun henkilökohtaisista viesteistäni ei ole väleissä pitämisen arvoinen ystävä muutenkaan.
Omakohtaista kokemusta sen verran että hullu eksä luki facebookit sun muut kymmenen vuotta takaperin ja alkoi lähettämään viestejä ystävilleni feikkiprofiileilla, joko haluaisivat puhua paskaa minusta (siis sen tuntemattoman feikkiprofiilin kanssa??). Kolme erillistä ihmistä tuli suoraan varoittamaan minua että joku hullu yrittää mustamaalata minua.
Signalin käyttöä jarruttaa kun ei ole tarpeeksi käyttäjiä, niin ihmiset pysyy whatsapissa missä muutkin on.
Kannattaa asentaa Signal rinnalle, vähitellen siirtyy käyttämään sitä. Se on vain yksi sovellus lisää puhelimeen, tosin itse käytän signalia pääasiassa läppäriltä. Mukavampi kirjoittaa viestit näppäimistöltä.
En ole lainaamasi, mutta mun arkaluontoinen sähköposti on vain työnantajan. Henkilökohtaisessa sähköpostissa en anna mitään. Sosiaalisessa mediassa (sisältäen WA:n ja muiden tekstit) ei toivottavasti kukaan jaa mitään henkilökohtaista tai arkaluontoista. Nämä hoidetaan joko puhumalla puhelimessa tai kasvotusten. Kai kaikki ymmärtävät nämä riskit liittyen tietoturvaan ja salassapitoon ja arkaluontoiseen asiaan?