Suorapuheisella Signal-pomolla on sanottavaa suomalaisille, joilla ”ei ole mitään salattavaa”
– Kuvittele, että joku johdattaa sinut huoneeseen. Seinällä on näyttö. Sillä on tietokanta, jossa on jokainen ikinä lähettämäsi viesti. He sanovat lähettävänsä linkin tietokantaan kaikille tuntemillesi ihmisille: puolisollesi, hänen sukulaisilleen, opettajallesi, pomollesi, työkavereillesi, alaisillesi, kaikille, Whittaker sanoo.
– Linkin saaneet voivat tehdä hakuja tietokannasta omalla nimellään. He löytävät viesteistäsi itsensä, näkevät kaikki elämäsi kriisisi ja viestit, joiden lähettämistä kadut. Mitä olisit valmis tekemään, ettei tätä linkkiä jaettaisi? Moniko ihmissuhteesi kestäisi sen? Whittaker kysyy.
Kysymys on retorinen. Mutta se on hänen vastauksensa yleiseen ”minulla ei ole mitään salattavaa” -toteamukseen sekä kysymykseen siitä, miksi Suomen kaltaisessa, korkean luottamuksen yhteiskunnassa tarvitaan salattua viestintää.
– En yritä myydä sinulle mitään, emme tavoittele voittoa. Olemme olemassa, että ihmisoikeutena pitämäni yksityinen viestintä pysyy hengissä aikana, jolloin teknologiafirmat tavoittelevat voittoa yksityisyyden kustannuksella.
https://www.is.fi/digitoday/mobiili/art-2000012115855.html
Olen aina ihmetellyt tätä suomalaisissa. Miksi he käyttävät Whatssappia joka todistetusti vakoilee heitä, kun olisi tarjolla ilmainen vaihtoehto joka ei vakoile?
Kommentit (63)
2000-luvut polvet on niin pihalla todellisuudesta, että scifi elokuvien ennustukset ovat hyvin todennäköisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaisi elvyttää kirjeiden kirjoittaminen.
Ehkä, mutta älä laita seteliä sekaan, muuten Postin täti hukkaa kirjeesi.
*PsotinKuukeri* hukkaa sen "ihan vahingossa"
Vierailija kirjoitti:
Signalin pomolla on hyvä pointti, mutta itse olen sitä mieltä että ihminen joka alkaa lukemaan jotain rikollisten lähettämää tietokantaa etsien likaa itsestään minun henkilökohtaisista viesteistäni ei ole väleissä pitämisen arvoinen ystävä muutenkaan.
Omakohtaista kokemusta sen verran että hullu eksä luki facebookit sun muut kymmenen vuotta takaperin ja alkoi lähettämään viestejä ystävilleni feikkiprofiileilla, joko haluaisivat puhua paskaa minusta (siis sen tuntemattoman feikkiprofiilin kanssa??). Kolme erillistä ihmistä tuli suoraan varoittamaan minua että joku hullu yrittää mustamaalata minua.
Signalin käyttöä jarruttaa kun ei ole tarpeeksi käyttäjiä, niin ihmiset pysyy whatsapissa missä muutkin on.
Kannattaa asentaa Signal rinnalle, vähitellen siirtyy käyttämään sitä. Se on vain yksi sovellus lisää puhelimeen, tosin itse käytän signalia pääasiassa läppäriltä. Mukavampi kirjoittaa viestit näppäimistöltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Signalin pomolla on hyvä pointti, mutta itse olen sitä mieltä että ihminen joka alkaa lukemaan jotain rikollisten lähettämää tietokantaa etsien likaa itsestään minun henkilökohtaisista viesteistäni ei ole väleissä pitämisen arvoinen ystävä muutenkaan.
Omakohtaista kokemusta sen verran että hullu eksä luki facebookit sun muut kymmenen vuotta takaperin ja alkoi lähettämään viestejä ystävilleni feikkiprofiileilla, joko haluaisivat puhua paskaa minusta (siis sen tuntemattoman feikkiprofiilin kanssa??). Kolme erillistä ihmistä tuli suoraan varoittamaan minua että joku hullu yrittää mustamaalata minua.
Signalin käyttöä jarruttaa kun ei ole tarpeeksi käyttäjiä, niin ihmiset pysyy whatsapissa missä muutkin on.
Kannattaa asentaa Signal rinnalle, vähitellen siirtyy käyttämään sitä. Se on vain yksi sovellus lisää puhelimeen, tosin itse käytän signalia pääasiassa läppäriltä. Mukavampi kirjoittaa viestit näppäimistöltä.
On jo signal, telegram ja whatsapp. Käytännössä kaikki kontakti menee whatsapin kautta ja ne pari kaveria jotka on vain signalissa unohtuu taka-alalle ja joskus viikkojen päästä huomaan että ups, eipä tullut huomattua tai vastattua niiden viesteihin. En jaksa kytistää whatsappia, sähköpostia, työsähkäriä, teamsia, somea, ja tuohon päälle vielä signalia ja telegramia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On jo signal, telegram ja whatsapp. Käytännössä kaikki kontakti menee whatsapin kautta ja ne pari kaveria jotka on vain signalissa unohtuu taka-alalle ja joskus viikkojen päästä huomaan että ups, eipä tullut huomattua tai vastattua niiden viesteihin. En jaksa kytistää whatsappia, sähköpostia, työsähkäriä, teamsia, somea, ja tuohon päälle vielä signalia ja telegramia.
Eikö sulla ole ilmoituksia Signal-viesteistä? Miksi?
Ajatukset yksityisyydestä on saanut unohtaa jo muinoin. Lähes jokaisella on androidpuhelin ja androidhan on googlen tekele. Firman liikeideana on urkinta ja tietojen myynti mainostajille ym. Kapineen kautta google kerää ja tallentaa selailun, sähköpostit, gps-jäljen ja jopa ääntä puhelimen ulottuvilta. Kerää tietokantaan havaitsemsa bluetooth- ja wifilaitteet. Ym ym. Imuroi myös jokaisen ottamat kuvat palvelimelleen seulottavaksi.
Tuo ei tunnu haittaavan ketään. Nämä samat ihmiset käyttävät myös tietokonetta ja sielläkin seuranta jatkuu. Yleisin käytetty selain on google tuotos chrome. . Muillakin selaimilla seuranta onnistuu. Tälläkin sivulla on googlen ja monen muun keksit sekä ajetaan googlen scriptit. Yksityisyyttä ei ole. Sekään ei haittaa kuin harvaa.
Tätä nettiä voi selailla myös anonyyminä. Tästä kommentista google ei tiedä kuka sen kirjoitti ja missä hän asuu. Toki hyvä arvaus on että suomalainen on kyseessä mutta ei juuri muuta.
Vierailija kirjoitti:
Erittäin hyvä, että toit tätä esiin. Onko Telegram yhtään turvallisempi?
Pyccien systeemi turvallinen 🤣🤣🤣🤣🤣😂😂😂😂
Vierailija kirjoitti:
Kansalaisten on pakko irtaantua ict-jättien tekniikoista jotka vakoilevat käyttäjää 24/7. Seuraava askel on saada joku yhteinen vapaa käyttöjärjestelmä jonka ympärille paketoidaan näitä vapaita sovelluksia. Linux puolella on ollut näitä käyössä jo pitkään, mutta tarvitaan myös joku tuettu rauta niiden ympärille.
Se irtaantuminen on hankalaa ja harva edes haluaa sitä. Yksityisyys on annettu maksuna käyetyistä palveluista. Android, whatsup, facebook ja monen muut. Niiden käyttö on maksettu yksityisyydestä luopumisella.
Vierailija kirjoitti:
Käyttäähän aloittajakin tätä palstaa ja hesarilla lienee aika tarkat profiilit säännöllisistä postaajista viestihistorioineen. Liekö ainakin osasta henkilöllisyyskin selvillä.
Niinhän niillä on. Googlekin kerää tietoja ja antaa osan niistä hesarille. Google analytics on hyvin yleinen ja monet muut vastaavat. Se selaimesi säilyttää myös keksejä joita nuo lukevat. Keräävät sitäkin kautta tietoa missä selailet ja kuinka usein ym. Nämä jälkimmöiset voi poistaa halutessa myös automaattisesti tai ennalta. Ilman niitäkin näkevät ip-osoitteesi ja myös selaimesi antaa joskus hyvinkin yksilöllisen "sormenjäljen" itsestään.
On myös selaimia joissa tuota on ajateltu ennalta ja yksilöllistä sormenjälkeä ei ole vaan ovat samankaltaisia muiden koneiden kanssa. Ip-osoite voi olla halutessa vaihtuva ja satunnainen jostain ulkomailta.
Vierailija kirjoitti:
Käyttäähän aloittajakin tätä palstaa ja hesarilla lienee aika tarkat profiilit säännöllisistä postaajista viestihistorioineen. Liekö ainakin osasta henkilöllisyyskin selvillä.
Ei ole. Kymmenettuhannet ihmiset käyttää tätä palstaa, tulisi liian kalliiksi valvoa yksittäisiä ip-osoitteita, saati sitten selvitellä henkilöitä niiden taustalla.
Vierailija kirjoitti:
Nykyaika on karmivaa.
Todellakin. Mmuutto keharimaista on se pahin asia mutta niin paljon muutakin kamalaa. Miksi kaikki meni näin pieleen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaisi elvyttää kirjeiden kirjoittaminen.
Enää boomerit osaa kirjoittaa kynällä.
Boomerit vielä opetteli kaunokirjoitusta. Opettele sinä termit.
Jos termeistä puhutaan, niin oikea nimitys on Tyyppikirjaimet, ei mikään "kauno".
Totaalisinkkuna minun viestit voi vaikka laittaa sanomalehteen. Ei ole puolisoa, vanhempia, läheisiä muita sukulaisia, opettajia, alaisia tms. Muutamalle kaverilleni lähettämät viestit kestää kyllä päivänvalon. Ovat tyyliin: Käytäiskö kahvilla? Olipa kiva leffailta. Ootko lukenut tämän kirjan ( kirjan nimi)?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole. Kymmenettuhannet ihmiset käyttää tätä palstaa, tulisi liian kalliiksi valvoa yksittäisiä ip-osoitteita, saati sitten selvitellä henkilöitä niiden taustalla.
Ystävämme google auttaa asiassa ja tekevät sillä bisnestä. Se tietokanta kerääntyy taustalla ilman ihmisen väliintuloa.
Vierailija kirjoitti:
🥱🥱🥱
Sitä päivää odotellessa. Tätä samaa hoettu jo 30 vuotta, eikä mun mies- tai kihomato-ongelmia edelleenkään löydy mistään. 142
Sinänsä jännä että jo 30vuotta hoettu kun esim WhatsApp on ollut olemassa 18vuotta ja boomerien Facebook 22vuotta😅. Kukahan sinulle on tällaista hokenut ja missä?
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmiset eivät voi alkaa käyttämään toista viestisovellusta? Harvassa puhelimessa WA on oletussovelluksena, mutta jostain syystä moni tuntuu pitävän sitä jonain viestisovellusten kivijalkana, jota ei voi vaihtaa toiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyaika on karmivaa.
Todellakin. Mmuutto keharimaista on se pahin asia mutta niin paljon muutakin kamalaa. Miksi kaikki meni näin pieleen?
Mikään ei mennyt pieleen jonkin mystisen luonnonvoiman vaikutuksesta, vaan kaikki laitettiin menemään pieleen täysin tietoisesti ja tarkoituksellisesti!
Koska meistä halutaan lopullisesti eroon.
Vierailija kirjoitti:
Ajatukset yksityisyydestä on saanut unohtaa jo muinoin. Lähes jokaisella on androidpuhelin ja androidhan on googlen tekele. Firman liikeideana on urkinta ja tietojen myynti mainostajille ym. Kapineen kautta google kerää ja tallentaa selailun, sähköpostit, gps-jäljen ja jopa ääntä puhelimen ulottuvilta. Kerää tietokantaan havaitsemsa bluetooth- ja wifilaitteet. Ym ym. Imuroi myös jokaisen ottamat kuvat palvelimelleen seulottavaksi.
Tuo ei tunnu haittaavan ketään. Nämä samat ihmiset käyttävät myös tietokonetta ja sielläkin seuranta jatkuu. Yleisin käytetty selain on google tuotos chrome. . Muillakin selaimilla seuranta onnistuu. Tälläkin sivulla on googlen ja monen muun keksit sekä ajetaan googlen scriptit. Yksityisyyttä ei ole. Sekään ei haittaa kuin harvaa.
Tätä nettiä voi selailla myös anonyyminä. Tästä kommentista google ei tiedä kuka sen kirjoitti ja missä hän asuu. Toki hyvä arvaus on että suomalainen on kyseessä mutta ei juuri muuta.
Laita selaimeksi LibreWolf tai Brave, niin kuluu paljon vähemmän bittejä yksityisyytesi murtamiseen.
En ole lainaamasi, mutta mun arkaluontoinen sähköposti on vain työnantajan. Henkilökohtaisessa sähköpostissa en anna mitään. Sosiaalisessa mediassa (sisältäen WA:n ja muiden tekstit) ei toivottavasti kukaan jaa mitään henkilökohtaista tai arkaluontoista. Nämä hoidetaan joko puhumalla puhelimessa tai kasvotusten. Kai kaikki ymmärtävät nämä riskit liittyen tietoturvaan ja salassapitoon ja arkaluontoiseen asiaan?