Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Traumasidos

Vierailija
05.06.2025 |

Oletko ollut traumasidoksessa? Mistä havaitsit sen, miltä sinusta tuntui? Miten sait katkaistua sen?

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
05.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies haistatteli ja uhkaili, mutta pyysi aina anteeksi ja antoi aina sen jälkeen niin hyvää seksiä että takerruin aina uudelleen kiinni. Ja sama kuvio uudelleen, mutta hirvittävillä raivokohtauksilla höystettynä. "Rakkaus" vei jalat alta, kun kummallakin samanlaisia traumoja ja samalla tavalla tuhoisia parisuhteita läheisriippuvuudesta johtuen. Kemia aivan järjetön, ja aivan uskomatonta seksiä, parasta ikinä. Lopulta olin tuon yhdistelmän jäljiltä niin rikki, että toivoin kuolemaa. 

Alussa tuntui, että ymmärrämme toisiamme niin täydellisesti, että kukaan ei tule ikinä ikinä sitä tasoa ymmärtämään. 

Mä olen läheisriippuvuuden niin syvän tason kokemusasiantuntija, että kerro tilanteesi niin kokeilen jos voin auttaa. 

Vierailija
2/23 |
05.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli vanhempiini tällainen sidos. Terapiassa sai poikki, tuntui kuolemalta hajottaa se side, psyyke meni hetkeksi täysin kaaokseen

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mies haistatteli ja uhkaili, mutta pyysi aina anteeksi ja antoi aina sen jälkeen niin hyvää seksiä että takerruin aina uudelleen kiinni. Ja sama kuvio uudelleen, mutta hirvittävillä raivokohtauksilla höystettynä. "Rakkaus" vei jalat alta, kun kummallakin samanlaisia traumoja ja samalla tavalla tuhoisia parisuhteita läheisriippuvuudesta johtuen. Kemia aivan järjetön, ja aivan uskomatonta seksiä, parasta ikinä. Lopulta olin tuon yhdistelmän jäljiltä niin rikki, että toivoin kuolemaa. 

Alussa tuntui, että ymmärrämme toisiamme niin täydellisesti, että kukaan ei tule ikinä ikinä sitä tasoa ymmärtämään. 

Mä olen läheisriippuvuuden niin syvän tason kokemusasiantuntija, että kerro tilanteesi niin kokeilen jos voin auttaa. 

Miten pääsit suhteesta eroon? Kuinka pitkään meni paranemiseen? Oletko pystynyt uusiin ihmissuhteisiin myöhemmin?

Tilanteesi kuulostaa olleen hyvin samanlainen kuin minulla. Itse en koe olevani läheisriippuvainen, mutta tämän suhde on saanut aivoni ihan jumiin. Ihminen on selkeästi toksinen, valehteleva, epäluotettava jne. Lopulta vain 'kävelin' pois. 

Vierailija
4/23 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[Pilkallista naurua, kohteena luuseri ap!]

Luuseri olisi jäänyt tilanteeseen. Vahva ihminen ei jäänyt.

Vierailija
5/23 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
6/23 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten toipua traumasidoksesta?

Vierailija
7/23 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika auttaa. Ja pysy erossa tuosta ihmisestä. Vaikka jön kuinka vaikuttaisi muuttuneen niin maailma on täynnä muitakin ihmisiä eikä kannata ottaa riskiä. Keskity omaan itseesi ja minuutesi vahvistamiseen. Minä olen aina auttanut muita ja keskittynyt siihen. En pitänyt itseäni arvossa. Tämä suhde kunnolla herätti siihen. Minulla tuo päättyi vasta tässä talvella ja tulen rakentelemaan itseäni pitkään. Ei heti mitään uusia suhteita vaan pyri ensin pääsemään selville syystä mikä sai hakeutumaan tuohon suhteeseen. Hyvin usein taustalla kiintymyssuhdetrauma eli lapsuudenkodin suhteissa häikkää.

Vierailija
8/23 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika parantaa ja se että hyväksyy tilanteen ja ymmärtää sen, että ei ole ollut täysin omaa syytä kaikki. Ja no contact. Mulla on isoäitiini hyvin syvä traumasidos, valitettavasti en ole pystynyt täysin katkaisemaan välejä, mutta hoidan vaan pakolliset puheet, muuten olen hiljaa, pahinta tässä on myös, että lähisukulaisille muillekaan ei voi kaikkea kertoa kun isoäiti käyttää sitä tietoa hyväkseen ja asettelee ihmisiä toisiaan vastaan.

Vierailija
9/23 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies tarvitsi "tilaa", ei halunnut läheisyyttä tai seksiä, kritisoi. Minä tarvitsin lämpöä ja haastoin riitaa aina kun välit oli jäiset, lopulta valtavan riidan jälkeen oli sopu taas hetken ja sama uusiksi.

Nyt suhteessa, jossa molemmat arvostaa läheisyyttä, ja on paljon helpompaa olla mukava. 

Vierailija
10/23 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli vanhempiini tällainen sidos. Terapiassa sai poikki, tuntui kuolemalta hajottaa se side, psyyke meni hetkeksi täysin kaaokseen

Eiköhän ole hirveän yleistä tuo. Paskat vanhemmat -> sosiaaliset taidot ei välttämättä kehity, ei itseluottamusta eikä luottoa muihin -> ei muita ihmissuhteita, yksinäinen -> jää roikkumaan vanhempiin janoten hyväksyntää ja hyvää kohtelua, mitä ei ikinä tule -> itsetunto pysyy huonona eikä muutenkaan ole edes energiaa kaikelta oireilulta muiden ihmissuhteiden luomiseen. On todella hienoa että olet saanut toimivaa apua ja kierteen poikki! 

Vierailija
11/23 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jospa ap kertoisit taas itse ensin?

Vierailija
12/23 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[Pilkallista naurua, kohteena luuseri ap!]

Traumasidos in persreiässä jos fuskaa.

Vierailija
13/23 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siten ettei liki täällä muka psykologia .

Vierailija
14/23 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä lapsuus, vähintään keskiverto. Ehjä ydinperhe, jossa keskenäinen kunnioitus ja ihan normaalit välit. Tunteita ei kovasti näytetty, tai ainakaan erityisesti sanottu, mutta välittäminen näkyi kyllä kaikessa muussa huolehtimisessa, mikä varmasti aikakaudelle tyypillistä.

Muutaman huonon ihmissuhteen jälkeen minun on selkeästi vaikea luottaa romanttisissa suhteissa muihin, ja lisäksi valehtelija-tutkani on ylivirittynyt (toisaalta juuri kaikki mistä se värähtää kyllä on valetta) eli sinänsä luotan itseeni ja intuitioon. Täysin no contact, mutta kun näen henkilön tekisi mieli mennä kysymään miksi teki mitä teki, mutta tiedostan, että tulisi vain turpaan, joten pysyn poissa. Muutamia kertoja henkilö on yrittänyt ottaa yhteyttä, mutta kun en regoi mitenkään ovat nekin loppuneet.

EI ole kiire uuteen ihmmissuhteeseen, enkä tiedä onko edes halua enää tässä elämässä.

Vierailija
15/23 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin usein traumasidesuhteeseen ajautuu nimenomaan läheisriippuvainen. Kuten itsekin olen tehnyt. Jälleen kerran. Mies uhkailee, painostaa seksiin, syyllistää, raivoaa. Ja korostaa omaa erinomaisuuttaan kaiken aikaa. Mussa on kaikki ongelmat, hänellä ei olisi mitään ongelmia jos mä vaan olisin oikeanlainen. Mut "hän hyvyydessään huolehtii musta". Sanoo Ota suihin; jos en halua, hän raivostuu ja saan kuulla että naisen pitää himoita suihinottoa ihan milloin hän ikinä niin haluaa. 

Ja mä olen arvoton, ellen saa hoitaa hänen psyykkisiä ongelmiaan. Tai olla hänen panopatjana. Tässä tiivistelmä läheisriippuudesta ja hyvin usein myös traumasuhteesta. Se *klik* tapahtuu, kun toinen tuntuu ymmärtävän ihan kaiken sinusta ja traumoistasi. Ja seksi on ylimaallista varmaan juuri siksi.

Vierailija
16/23 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä lapsuus, vähintään keskiverto. Ehjä ydinperhe, jossa keskenäinen kunnioitus ja ihan normaalit välit. Tunteita ei kovasti näytetty, tai ainakaan erityisesti sanottu, mutta välittäminen näkyi kyllä kaikessa muussa huolehtimisessa, mikä varmasti aikakaudelle tyypillistä.

Muutaman huonon ihmissuhteen jälkeen minun on selkeästi vaikea luottaa romanttisissa suhteissa muihin, ja lisäksi valehtelija-tutkani on ylivirittynyt (toisaalta juuri kaikki mistä se värähtää kyllä on valetta) eli sinänsä luotan itseeni ja intuitioon. Täysin no contact, mutta kun näen henkilön tekisi mieli mennä kysymään miksi teki mitä teki, mutta tiedostan, että tulisi vain turpaan, joten pysyn poissa. Muutamia kertoja henkilö on yrittänyt ottaa yhteyttä, mutta kun en regoi mitenkään ovat nekin loppuneet.

EI ole kiire uuteen ihmmissuhteeseen, enkä tiedä onko edes halua enää tässä elämässä.

Ymmärrettävää. Kyllä noita muita hyväksikäyttäviä k. päitä valitettavasti vaan löytyy paljon. Tosi yleistä, valitettavasti. Ja törkeimmät valehtelijat on niitä että mitenkään ei pysty heti tietämään onko luottamuksen arvoinen vai ei. Ei ole käynyt itelle, edes joltain olen säästynyt, mutta kyllähän näitä on paljon kuultu. Toivon sinulle kaikkea parasta ja mielenrauhaa

Vierailija
17/23 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on se tuttuus kun tuntuu ihmisestä turvalliselta, vaikka se onkin vain harhaa. Ja harva on sellainen että kestää elämää ilman yhtäkään ihmissuhdetta. Silloin jää helpolla toksisiin kuvioihin kun ei vaan osaa muutakaan, ei ole mitään tietoa mitä on terveet ihmiset, miten niiden kanssa pitäisi olla, millaista on avoin ja kunnioittava vuorovaikutus, miten voi oppia omanarvontuntoa, miten sietää omia vaikeita tunteita, miten itseään voi itse rauhoitella jnejne.

Vierailija
18/23 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvin usein traumasidesuhteeseen ajautuu nimenomaan läheisriippuvainen. Kuten itsekin olen tehnyt. Jälleen kerran. Mies uhkailee, painostaa seksiin, syyllistää, raivoaa. Ja korostaa omaa erinomaisuuttaan kaiken aikaa. Mussa on kaikki ongelmat, hänellä ei olisi mitään ongelmia jos mä vaan olisin oikeanlainen. Mut "hän hyvyydessään huolehtii musta". Sanoo Ota suihin; jos en halua, hän raivostuu ja saan kuulla että naisen pitää himoita suihinottoa ihan milloin hän ikinä niin haluaa. 

Ja mä olen arvoton, ellen saa hoitaa hänen psyykkisiä ongelmiaan. Tai olla hänen panopatjana. Tässä tiivistelmä läheisriippuudesta ja hyvin usein myös traumasuhteesta. Se *klik* tapahtuu, kun toinen tuntuu ymmärtävän ihan kaiken sinusta ja traumoistasi. Ja seksi on ylimaallista varmaan juuri siksi.

Mitään tälläistä ei ollut. Lähinnä haukkumista, arvostelua, alentamista, dissausta, 'rankaisemista' sovitut tapaamiset peruttiin kun olin päässyt paikalle koska minulla oli väärän värinen paita tms. Seksiä käytti lähinnä vallan välineenä, epäilen, että hänellä oli joku toinen silloin.

Läheisriippuvainen en ole. Siitä olen varma.

Väilillä olo on aivan hyvä enkä muista koko ihmistä, sitten taas kun näen hänet tai tulee joku muisto muussa yhteydessä vastaan menee pitkään, että 'pohjalta' pääsee ylös.

Vierailija
19/23 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on tytöt se kullin orjuus nyt sitten. 

Vierailija
20/23 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koskaan en ole kokenut olevani näin yksinäinen kuin tämän suhteen jälkeen. Itseasiassa en edes muista kokeneeni koskaan yksinäisyyttä tälläisenä tunteena.