Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Käytätkö rahastoon säästämiäsi rahoja joskus isompiin hankintoihin?

Vierailija
04.07.2026 |

Käytätkö rahastoon säästämiäsi rahoja joskus isompiin hankintoihin tai arjen isompiin kuluihin esim. tiukemmassa tilanteessa? Millaisiin arjen kuluihin olet käyttänyt rahastosäästöjäsi? 

Vai pidätkö rahastosäästöt käyttämättä ja kerrytät vain säästöä? Mikäli teet pitkällä aikavälillä yhden noston esim. alle 1000€, niin onko sillä lopulta niin suurta merkitystä rahaston kokonaissäästöön nähden, jos ja kun jatkat säästämistä edelleen?

Kommentit (67)

Vierailija
61/67 |
04.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pysty, kun silloin säästöt ei kerry enää samaa vauhtia. Taloakin pitäisi rempata, mutta olen käyttänyt nekin rahat sijoituksiin, jotta tuotto olisi mahdollisimman suurta. En edes tiedä milloin raaskisin laittaa sijoitukset rahoiksi, kun niiden kasvun seuraaminen on liian kivaa. No ainakin lapset ehtii niistä nauttimaan, jos en itse.

Vierailija
62/67 |
04.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alle 1000 euroa voi ottaa rahastosta vuodessa verotta.

Enemmän voi nostaa, koska vero maksetaan vain voitosta. Ei säästöjen nostamisesta mene veroa. 

Väärin. Rahastojen myynnissä koskee koko nostosummaa!!

Ei koske. 

Vero menee AINOASTAAN Myyntihinnan ja ostohinnan EROTUKSESTA, eikä suinkaan 30 % myyntihinnasta. MYÖS rahastoissa näin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/67 |
04.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rahastoista ei yleensä enää saa pääomaa pois se menee sen rahaston kuluihin ja upenee aikaa myöden. Rahatot ei ole pankkitilejä sitä pääomaa ei ainakaan kokonaan saa takaisin.

Viimeksi viime kuun lopussa sain kyllä omani pois ja vieläpä 10808,70 € "ylimääräistä". 

Vierailija
64/67 |
04.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rahastoista saa sen rahan senhetkisen arvon mukaan, voi olla nolla. Ihan niinkuin osakkeissa.

HYVIN pienellä todennäköisyydellä 0 jos rahaston valinnut edes puolivaloilla ollessa. 

Vierailija
65/67 |
04.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hieno sisältö teillä elämään. 

Oon kuunnellu sitä ruikutusta niin monta kymmentä kertaa exitus-vuorossa, että nykyään tulee vahingoniloinen olo, kun alkaa se "oisinpa ollu enemmän lasten ja rakkaiden kanssa yhyy yhyy".

Yhelle sanoin kerran että "onhan sulla rahaa",

ei lohduttanu sitä lähtijää.

Hyvä että on massi mielessä.

Kun on säästänyt ajoissa niin on sitä aikaa olla lasten ja läheisten kanssa. Raha tuo aikaa. Sijoitusten tuotoilla eläessä voi vähentää työntekoa. 

Ei tarvis kuunnella sitä uikutusta saattohoito-osastolla sinunkaan.

Vierailija
66/67 |
04.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En säästä rahastoihin, koska suoraan osakkeisiinkin voi sijoittaa. 

Luuletko olevasi niin hyvä sijoittaja, että voitat pörssissä indeksit?

En joka vuosi voita. Yleensä olen voittanut. Tänä vuonna 13,11 %-yksikköä yli vertailuindeksin. 

Vierailija
67/67 |
04.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole rahastoista nostanut käyttöä varten, olen lopettanut rahaston kun olen vaihtanut pankkia. Isoimpiin kuluihin ja menoihin ennakoidaan ja säästetään ennakkoon tilille. Rahastot suunnittelen eläkevaroiksi, jos ei tulekaan käyttöön niin sitten menee lapsille aikanaan. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme yhdeksän