Äh, taas kauheita motivaatio-ongelmia kuntoilun ja terveellisemmän syömisen suhteen. Miten te muut onnistutte?
Nytkään en saa itseä ylös tästä sohvalta että lähtisi lenkille. Illalla sitä taas sortuu viiniin tai herkkuihin. Kesä on hyvä tekosyy kaikkeen tuollaiseen perseilyyn.
Kommentit (81)
Täälä kans tänään vähän motivaatio hukassa. Kesäkuun jostain asti katsonut vähän mitä syön ja paljonko, pari viikkoa sitten aloin kirjoittaa painon näin sunnuntaisin ylös ja päätin etten stressaa kunhan suunta on koko ajan alaspäin. Noh, aluksi paino näyttikin lähtevän mukavasti maltilliseen tahtiin laskuun, kunnes yhtäkkiä tänään: paino 100g enemmän kuin ensimmäisessä merkkauksessa. Toisaalta joo, pari viikkoa, mutta silti. Tuli sellainen olo että todellisuudessa en ole siis laihtunut lainkaan kun se noin pomppasi. Ärsyttää ja turhauttaa tällä hetkellä.
Vierailija kirjoitti:
Vanhuutta vastaan on turha taistella. Stressi mikä pyörii tuon pakko-oireisen elämän ympärillä, ei nuorenna ketään. Ensiksi kannattaa kysyä itseltään mitä varten kiusaa itseään. Meistä ei tule Ig: ssä ihailtuja naisia käymällä kuntosalilla. Siihen tarvitaan sadalla tonnilla kirurgiaa. Miehetkään eivät ole sen arvoisia, että käyttäis elämänsä heidän nuolemiseen
Jos menet terveys edellä:
ota iisisti, syö kasvispainotteisesti.
Kyllä siellä kuntosalilla kannattaisi sen verran käydä, että lihaskunto pysyy edes kohtuullisella tasolla iän kertyessä ettei tarvitse sitten eläkepäivinä kasassa pysyäkseen ja kyetäkseen liikkumaan ryhtyä niitä lihaksia uudelleen kasvattamaan mikä voi osoittautua vaikeaksi tehtäväksi. Kohtuullisen hyvä lihaskunto ikääntyneellä nostaa elämisen tasoa sekä mahdollisuuksia tehdä ja harrastaa yhtä jos toistakin.
Minä laihdun aina kesällä kun on niin ihania kasviksia ja hedelmiä eikä ruokahalua juuri ole ja liikun paljon kun on helppo pyöräillä ympäri kaupunkia ja olla muutenkin aktiivinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu ei menny niinku strömsöössä tänäänkään tää homma. Puoliso teki ihanaa pastaa ja oli ostanut jälkkäriksi vielä irtokarkkeja joita sorruin syömään. Kalorit ihan parhaassa tapauksessa +-0, ei missään tapauksessa ainakaan kalorivajetta että laihdutus lähtisi käyntiin...ap
Eikö puolisosi tiedä, että yrität laihduttaa vai miksi roudaa herkkuja?
Tietää toki. Ei hän mua pakottanut niitä syömään eikä myöskään tulisi kieleenkään kieltää häntä tuomasta kotiin karkkia tms jos hän niitä itse haluaa syödä, niin kuin nyt halusi. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syöminen ei ole minulle ongelma, olen hyvin kurinalainen ja nautin hyvästä ruuasta. Silti päivän kalorit jää 1200.
Liikkuminen on päivittäistä hyötyliikuntaa, askelia tulee 6000-15000. Talvella vesijumppaa
"Nautin hyvästä ruuasta"-lause ei oikein sovi tuollaiseen kituutteluun.
miten niin ei sovi? ei sen hyvän ruoan tarvitse mikään kaloripommi olla.
Vierailija kirjoitti:
Syöminen ei ole minulle ongelma, olen hyvin kurinalainen ja nautin hyvästä ruuasta. Silti päivän kalorit jää 1200.
Liikkuminen on päivittäistä hyötyliikuntaa, askelia tulee 6000-15000. Talvella vesijumppaa
En kituuta.
Esim eiliset syömiset:
- ohut paahtoleipä, robiolajuustoa, hilloa, maitokahvi, pieni jugurtti 260kcal
- lounas 100g vitello tonnatoa, pala focacciaa. Jälkiruuaksi vesimelonia 360kcal
- päivällinen kanapataa (kanaa, paprikaa, tomaattia, oliiveja, perunaa, valkoviiniä, kanalientä, Barattolino jäätelöä 100g 624kcal
yhteensä 1244kcal
- tänään sama aamupala 260kcal
- lounas minestronekeittoa, vesimelonia 220kcal
- päivällinen bratwurstia ja haudutettua hapankaalia, jäätelöä 100g 584kcal.
Yhteensä 1064kcal
Minulle pizzat, kebut, sibukat jne eivät ole "nautinto", siinä sinun ja minun ero
ethän sä saa tuollaisella ruokavaliolla proteiineja tarpeeksi ja valtava määrä hiilareita energiasta.
Olen aina syönyt vähän lisäaineita sisältävää ruokaa ja 10 v sitten jätin pastat ym. valkoisen vehnäjauhon vähemmälle, samoin valkoinen riisi on käytännössä 0 kulutus minulla. Grillaus myös harvinaista. Valmiiksi marinoituja en osta kuin harvoin -suolaisia. Karkit harvoin, tumma suklaa joskus. Liikunta on epäsäännöllisempää, sitä pitää petrata. 170 cm, 60 kg, ei lääkitystä, 69 v
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kituuta.
Esim eiliset syömiset:
- lounas 100g vitello tonnatoa, pala focacciaa. Jälkiruuaksi vesimelonia 360kcal
- päivällinen kanapataa (kanaa, paprikaa, tomaattia, oliiveja, perunaa, valkoviiniä, kanalientä, Barattolino jäätelöä 100g 624kcal
yhteensä 1244kcal
Yhteensä 1064kcal
Minulle pizzat, kebut, sibukat jne eivät ole "nautinto", siinä sinun ja minun ero
ethän sä saa tuollaisella ruokavaliolla proteiineja tarpeeksi ja valtava määrä hiilareita energiasta.
Äläs nyt, hänen mielestään hyvä ruoka tarkoittaa "hienoja nimiä" sisällöstä viis.
En halua saada sairauksia jotka voin välttää elintavoilla. Se motivoi. Joka aamu tunnin lenkki, iltaisin lihaskuntotreeniä. Terveellinen ruoka pääosin. Muutaman kerran kuukaudessa voi humputella, ei homma siihen kaadu kun on perusasiat kunnossa.
Mulla lähti 20 kg vuodessa. Käyn pari kolme kertaa viikossa puntarilla ja merkkaan painon exceliin. Välillä jää paino junnaamaan johonkinn kohtaan mut en välitä siitä vaan jatkan samaan malliin niin hups, sit taas putooki puoli kiloa yhtäkkiä. Pari kiloo vois vielä pudota vaikka oonki normaalipainos nyt.
Kyllä se vaan on niin että, kun ihra hyllyy löllyy tursuu hytkyy, niin suomalaisista tulee sukupuolettomia palleroisia pylleröisiä hirviömäisiä jättiläistaaperoita. Lihavuus (painoindeksi BMI 30) heikentää sekä naisen että miehen hedelmällisyyttä ja vaikeuttaa raskaaksi tulemista. Raskausaikana se lisää merkittävästi riskejä äidille ja sikiölle. Naisilla rasvakudos häiritsee hormonitoimintaa ja estrogeenitasapainoa, mikä voi aiheuttaa ovulaatiohäiriöitä ja pitkittää raskaaksituloaikaa. Lihavuus liittyy vahvasti myös munasarjojen monirakkulatautiin (PCOS). Miehillä liiallinen rasvakudos muuntaa testosteronia naishormoniksi, estrogeeniksi. Tämä voi heikentää siittiöiden tuotantoa ja laatua.
En kituuta.
Esim eiliset syömiset:
yhteensä 1244kcal
Yhteensä 1064kcal
Joku 1000 kcal/pv on kituuttamista, jos et ole pienikokoinen ihminen vuodelevossa.
Olen aina ollut pieniruokainen. Tuo on minulle ihan normi ruokamäärä nyt kun haluan pudottaa muutaman kilon (ei-laihduttaessa max 1500kcal). Peruskulutukseni on aina ollutn 1270kcal päivässä. Tälläkin ruokavaliolla jaksan liikkua ja tehdä fyysistä hommaa.
Mainitut ruuat ovat minulle herkkua ja jäätelöäkin saan syödä vaikka päivittäin. Jokaisen suupalan pitää olla nautinto.
Pidän makeasta mutta jätän 1-3 makeiseen jos on pakko jotain ottaa. Tuo tämän päivän reilu 1000 kcal tarkoittaa sitä että voin syödä vielä jotain jos tulee nälkä. Jos ei en syö väkisin
En kituuta.
Esim eiliset syömiset:
yhteensä 1244kcal
Yhteensä 1064kcal
Proteiinien saanti on tosiaan ongelma, 100g lihaa 1-2x päivässä ei paljoa proteiinia kerrytä, pavuista, jugurtista ja juustostakin tulee vain vähän
Hiilarit pysyy hilkun alle 100g päivässä eli paljon suosituksia vähemmän. Eli ei mikään valtava määrä, en ole ketoilija vaan lähinnä vhh.
Sehän tällaisen kasvispainotteisen rv ongelma on.
Vierailija kirjoitti:
En kituuta.
Esim eiliset syömiset:
yhteensä 1244kcal
Yhteensä 1064kcal
Proteiinien saanti on tosiaan ongelma, 100g lihaa 1-2x päivässä ei paljoa proteiinia kerrytä, pavuista, jugurtista ja juustostakin tulee vain vähän
Hiilarit pysyy hilkun alle 100g päivässä eli paljon suosituksia vähemmän. Eli ei mikään valtava määrä, en ole ketoilija vaan lähinnä vhh.
Et ole edes vhh-ruokavaliolla. Siihen ei kuuluu tuollainen kituilusyöminen, missä ravinnotkin jää saamatta.
Vierailija kirjoitti:
Olen äänikirja ”lakossa”. Kirjoja yms saa kuunnella vain kun liikkuu. Pakko lähteä tästä aamulahvin jälkeen, kun on hauska kirja kesken.
Mä taas nautin, että ajatukset saavat kirmata vapaina ulkona liikkuessa, parhaassa tapauksessa luonnon äänien keskellä. Kuuntelen kotona lähes koko ajan musiikkia tai podcasteja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kituuta.
Esim eiliset syömiset:
yhteensä 1244kcal
Yhteensä 1064kcal
Et ole edes vhh-ruokavaliolla. Siihen ei kuuluu tuollainen kituilusyöminen, missä ravinnotkin jää saamatta.
Antakaa jo olla. Mikä sopii hänelle, ei sovi toiselle mutta ei se oikeuta ketään jäkättämään että ko. tyyli syödä on ihan paska. Ap
Lopeta jo jos sinulla ei ole antaa parempaa listaa täydellisistä ruuista:)
MINÄ SYÖN VAIN SEN MITÄ ELIMISTÖNI TARVITSEE. En enempää enkä vähempää. Olen terve, jaksavainen ja voin hyvin nautiskellessani
En pidä herkkuja, viiniä yms. kotona, joten pitää raahata itsensä kauppaan joka kerta, kun niitä haluaa. Toisekseen sinne kauppaan pitää raahautua omin jaloin tai pyörällä, koska ei ole ajokorttia saati auto enkä todellakaan ala tilailemaan syötävää. Arkiliikunnan lisäksi käytän treenivälineitä, jotka tuli hommattua kotiin pandemian aikana. Ei tarvitse enää vaivautua poistumaan edes kotoa liikkuakseen niin tekosyyt ovat vähissä.
Kannattaa opetella rutiini johon kuuluu terveelliset ruokailut ja liikunta. Helpoin hetki liikkua on aamulla. Esim. heräät tunnin aikaisemmin, niin ehdit hyvin hölkätä 5-10 kilsaa ennen töihinlähtöä. Jos ei hölkkä innosta, niin lisää kävely työ- ja kotimatkaasi. Kuitenkin liikunta kannattaa suunnitella alkuun kuntotasosi mukan. Jos olet rapakunnossa kävele lyhyitä matkoja ja useammin. Kävelyn motivaattoriksi voi ottaa vaikka äänikirjan kuunteluun, jota saa kuunnella vain urheilun aikana.
Aamupalaan kannattaa satsata. Itse syön joka aamu rasvattoman rahkan, 2 ruisleipää, 1 muna + 2 valkuaista, juustoa ja kurkkua. Tästä tulee noin 370 kcal. Lounaaksi jotain kevyttä noin 350 kcal, iltapäivän välipalaksi 200g marjoja ja hedelmiä. Ja illalliseksi noin 600-700 kcal salaatin, jossa kanaa tai lohta proteiinina, lisäksi avokadoa, kasviksia ja jotain hiilihydraattia perunaa tai riisiä. Tähän päälle vielä kahvia maidolla pari kuppia ja voi vähän jo napostellakin tai syödä iltapalaksi rahkan ja leipää jos tulee kuntoiltua enemmän. Kun ruoka-aikoina keskittyy laadukkaaseen ruokaan ja riittävään proteiiniin, niin ei tule nälkä ja napostelun tarve vähenee. Kun kehität itsellesi hyvän ruokarutiinin ja ajoitat syömisesi oikein, niin jaksaminen lisääntyy ja painokin putoaa. Terveellisen ruokavalion voi koostaa myös hyvänmakuisista ruoista, jolloin syöminen on aina nautinto ja makeiden mussutteluun ei ole tarvetta. Itsellä tämä systeemi on toiminut hyvin, painoa on pudonnut noin 38 kg ja lylleröstä on kuoriutunut 10 kilsan juoksulenkkejä harrastava kaunis ja energinen nainen.