Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi perheestäsi on tehty LASU? Alla oma tarina.

Vierailija
03.07.2026 |

Olin kännäämässä, ja jouduin sairaalaan liiallisesta kännistä. 
Lääkäri soitti LASUN:n. 
Kaksi alle kouluikäistä lasta - jotka silloin olivat isänsä kanssa. Olen siis yh. 
Lapset olivat isänsä kanssa turvassa, satojen km päässä, mutta minkäs teet. Yhteishuoltajuus meillä. 
Seurasi 3 lasukäyntiä kotonamme, 1x lasten haastattelut, ja asia selvä. Mies ei tukenut lainkaan, oli vaan että "mitäs vedit kännin, oisit ajatellut, oliko miehiä"? 
Lasumimmit kuulivat tapauksesta myös miestäni, en kyllä vieläkään tiedä, mitä siinä keskustelussa sanottiin, enkä tosiaan luota exän sanaan siitä, mitä oli sanottu.
No, tehty ja koettu. Ei mitään sen jälkeen.   

Kommentit (117)

Vierailija
81/117 |
04.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma äitini huusi aikoinaan useinkin kuin hinaaja, rähjäsi minulle julkisilla paikoilla aina kun sille tuulelle sattui. Jos häneltä kysyttäisiin nyt tästä, niin omasta mielestään tuskin koskaan ääntään korottanut ja jos onkin, niin sitten yhden käden sormilla laskettavsti ja aiheesta.

Luultavasti monella tarinoitsijalla täällä on itsellään aika erilainen käsitys tapahtumien kulusta kuin sivustakatsojilla. Kierrettiinkö vain auton ympäri, vai vietiinkö välissä ostoskärrytkin pois? Vietiinkö vain kärryt pois vai tapahtuiko siinä vielä muutakin? Jos omakuvaa haluaa kiilottaa, niin mikäs siinä…

Vierailija
82/117 |
04.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Porvoo

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/117 |
04.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan oikein. Jos pienten lasten äiti ei hallitse alkoholinkäyttöään, kyllä se on riski lapsille. Toivottavasti lopetit juomisen. 

Sama koskee lasten isää. Kuka valvoo isän kännäämistä satojen km:ien päässä? Tekeekö lääkäri lasun? Hä?

Kyllä myös isästä olisi tehty ilmoitus, jos lähivanhempi, sillä laki velvoittaa sen tekemään, jos on epäilys, ettei voi toimia lapsen lähivanhempana, tosin tuskin siitä tehdään yhden kännäämisen perusteella, vaan lääkärin vastaaonoton yhteydessä nähdään henkilön alkoholin käyttö yleisesti ja kuinka kauan on sitä tehty. 

Esim. korkean promilliarvot kertovat omaa tarinaansa, sillä joku kohtuullista alkoholia nauttiva sammuu, mutta onhan näitä, jopa pienikokoisia naisia jotka ajavat autoa. 

Vierailija
84/117 |
04.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viranomaiset tekivät oikein. Sinä et. Toivottavasti otit opiksesi.

Vierailija
85/117 |
04.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrankin rehellinen kirjoitus, eikä tyypillistä selittelyä.

Vierailija
86/117 |
04.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap. taisi jotakin jäädä kertomatta, eli se tärkein eli yleinem alkoholin ja päihdeiden käyttö. Ei voi toimia lähihuoltajana, jos huoltajalla on alkoholiongelmia. Ja alkoholiongelma ei ole vielä, jos kännää silloin tällöin  ja lapsilla hoitaja. 

Vierailija
87/117 |
04.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- Joku oli nähnyt pikkulapsen maalaavan hellepäivänä taloa. No se oli meidän 146cm pitkä ja 16vuotias  poika 

- Joku oli nähnyt lapsen istuvan   yksin autossa kaupan pihalla ja vapettavan. No se oli edelleen se 146cm poikamme joka tuolloin oli kyllä jo täyttänyt 18

- Tyttäremme  oli juonut kaksi siideriä peruskoulun päättymisen kunniaksi,kaatunut skuutilla ja joutunut päivystykseen.  Minusta puhuttelu olisi riittänyt kun ei ollut edes kovassa humalassa  ja varmasti ne sossutädit ovat itsekin aikoinaan juhlineet koulujen loppumista 

- Menimme tyttären kanssa Amarilloon  syömään  hampurilaiset  niin joku oli  tehnyt ilmoituksen että alaikäinen on baarissa keskellä päivää.

Voi poikaparkaa ;(

Pilluton elämä tiedossa. Ette sitten kasvuhormonia antaneet? Lääkäriltä saa.

Ei hän ole mikään parka vaan reipas ja suosittu nuorimies.' Lyhytkasvuisuus ei tarkoita kurjaa elämää.

Pilluttomuutta se kyllä tarkoittaa

Vierailija
88/117 |
04.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En usko kaikkia näitä juttuja. Lastensuojelu tekee ilmoituksen jälkeen tuen tarpeen arvion, se on keskustelu ja siinä tosiaan arvioidaan, onko perheellä tarve tukitoimiin, ei vanhempien moraalia tai kasvatusosaamista. Ei syynätä, ei tulla kotiin käymään sopimatta. Normaaleille ihmisille se on kuin neuvolakäynti, missä saa ammattilaisen näkemyksen ja tukea tarvittaessa. Tukitoimet on valitettavasti lähinnä sosiaaliohjausta, koska suurin tuentarvitsijajoukko on rajattomia ihmisiä jotka hyötyy arjen jäsentämisestä (aikataulut, rytmi, rutiinit). Jos on vaikka haastavasti käyttäytyvä lapsi, lastensuojelulla ei minusta oikein ole tarjota työkaluja. 

Jos lasun asiakkaat olisivatkin vain kuvaamasiasi nepsyperheitä, homma olisi helppoa, mutta ei valitettavasti näin ole. Haastavat lapsekin ovat nykyisin jäätävän väkivaltaisia jo päiväkodissa. Teini-iässä ne kulkevat jo aseiden kanssa ja keräävät huumakauppa rahoja potkimalla päähän. Tuista olen samaa mieltä. Se perhetyö on varsin vaatimaton tukikeino varsinkin, jos perhe ei lähde itse mukaan ja ole yhteistyössä. Moni vanhempi ei ole edes kykenevä lähtemään mukaan aktiivin massiivisen päihdeongelman, mt ongelman tai ihan puhtaan heikkolahjaisuuden vuoksi. Nykyisin päihteetkin ovat enemmän siellä peukun puolella eikä saunakaljoissa. Useimmilla lasun asiakasperheillä ei ole yhtä ongelmaa, vaan kokonainen rypäs vakavia ongelmia, joiden selvittelyssä menee paljon aikaa ja resursseja. t: lasun sossu

Vierailija
89/117 |
04.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos kännää niin, että joutuu sairaalahoitoon niin on syytäkin käynnistää asiakkuus, mielestäni pidemmäksikin aikaa.

Suurin osa lasuista on täysin aiheellisia.  Kyllä nämä perheet tiedetään.

Vierailija
90/117 |
04.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen hammaslääkäri aika jäi käyttämättä: meillä oli tarkoitus vaihtaa aika, minä oletin että mies vaihtaa ja mies oletti että minä vaihdan. Aika olisi ollut lomamatkan aikana jonne lähettiin vähän extempore. Tästä tuli lasu. Alle kouluikäisen tarkastusaika, lapsella ei ole ollut reikiä tms. Joten oli aika shokki, kun lasu tehtiin. 

Naapuri oli tehnyt lasun jonnekin hätäpäivystykseen. Oltiin juuri muutettu uuteen kotiin. Naapuri ei ollut nähnyt meitä vanhempia. Oletti, että 3 alakoulu ikäistä lasta on viikonlopun keskenään kotona. Oli  tavannut lapsia pihalla ja saanut sen käsityksen ettei vanhemmat ole kotona, lapset olivat ymmärtäneet naapurin tarkoittavan onko vanhemmat pihalla. Tätä oli useampi kerta kysynyt eri aikoina. Oli kesä ja lapset olivat aidatulla omakotitalon pihalla, me vanhemmat huhkimme sisällä muuttokamojen kanssa. Kiva sitten kun ovikello soi ja sossut on ovella "hakemassa" lapsia kiireelliseen sijoitukseen. 

Vierailija
91/117 |
04.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma äitini huusi aikoinaan useinkin kuin hinaaja, rähjäsi minulle julkisilla paikoilla aina kun sille tuulelle sattui. Jos häneltä kysyttäisiin nyt tästä, niin omasta mielestään tuskin koskaan ääntään korottanut ja jos onkin, niin sitten yhden käden sormilla laskettavsti ja aiheesta.

Luultavasti monella tarinoitsijalla täällä on itsellään aika erilainen käsitys tapahtumien kulusta kuin sivustakatsojilla. Kierrettiinkö vain auton ympäri, vai vietiinkö välissä ostoskärrytkin pois? Vietiinkö vain kärryt pois vai tapahtuiko siinä vielä muutakin? Jos omakuvaa haluaa kiilottaa, niin mikäs siinä…

Ja tyypillisesti tapauksilla joista tehdään LASUja tai kenties lapset viedään pois, on sitten todella erilainen käsitys "hyvästä äidistä" kuin keskivertoihmisillä.
Sinun ja minun käsitystä vastaa se, ettei esimerkiksi kotona kännätä kavereiden kanssa kun lapset ovat siellä. Tämä porukka saattaa esimerkiksi ajatella vakavissaan, että sehän oli ok kun lapset olivat omassa huoneessaan. Väkivallaksi ei välttämättä lasketa vanhempien välistä pikku läpsäisyä tai mukilointia kun sehän on normaalia riitelyä. Tai jos Repe pöllähti rappukäytävään aineissa niin pitihän sitä nyt kaveri majoittaa kun kestatkin olivat perässä.
Someen toki sitten kirjoitetaan nyyhkytarina siitä kuinka "olen hyvä äiti", mies on ollut kuivilla ja sattuuhan sitä nyt kaikenlaista.

Vierailija
92/117 |
04.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsen hammaslääkäri aika jäi käyttämättä: meillä oli tarkoitus vaihtaa aika, minä oletin että mies vaihtaa ja mies oletti että minä vaihdan. Aika olisi ollut lomamatkan aikana jonne lähettiin vähän extempore. Tästä tuli lasu. Alle kouluikäisen tarkastusaika, lapsella ei ole ollut reikiä tms. Joten oli aika shokki, kun lasu tehtiin. 

Naapuri oli tehnyt lasun jonnekin hätäpäivystykseen. Oltiin juuri muutettu uuteen kotiin. Naapuri ei ollut nähnyt meitä vanhempia. Oletti, että 3 alakoulu ikäistä lasta on viikonlopun keskenään kotona. Oli  tavannut lapsia pihalla ja saanut sen käsityksen ettei vanhemmat ole kotona, lapset olivat ymmärtäneet naapurin tarkoittavan onko vanhemmat pihalla. Tätä oli useampi kerta kysynyt eri aikoina. Oli kesä ja lapset olivat aidatulla omakotitalon pihalla, me vanhemmat huhkimme sisällä muuttokamojen kanssa. Kiva sitten kun ovikello soi ja sossut on ovella "hakemassa" lapsia kiireelliseen sijoitukseen. 

Minulla soi hälytyskellot välittömästi kun joku käyttää termiä "sossut". Se on samaa sarjaa kuin "kytät".
Omassa tutavapiirissä puhutaan poliisista ja sosiaaliviranomaisista.

Vierailija
93/117 |
04.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omasta perheestä ei, mutta ystävän perheestä hänen x teki huvin ja kiusan vuoksi perättömiä lasuja. Pari kertaa tehtiin tarkastuksia ja kun huomasivat ettei aihetta ja alko tulla x ltä ilmoituksia viikottain , niin soittivat vain että perätön ilmoitus. Tais olla x narsisti tai muu mielenterveyshäiriöinen. 

Vierailija
94/117 |
04.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla soi hälytyskellot välittömästi kun joku käyttää termiä "sossut". Se on samaa sarjaa kuin "kytät".

Ja kittaatte sherryä valkoiset hansikkaat käsissä samalla kun juoruilette kaikista tuntemistanne ihmisistä.

Vierailija
95/117 |
04.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos opettaja tai sosiaalityöntekijä yms. Ovat niin sanottuja yli-ihmisiä omasta mielestään eli keskivertoa parempia niin helposti tekevät ilmoituksia ja ylimitoitettuja päätöksiä. Myös puhelimet käyvät heidän kesken kuumina ja jos on kovasti juoruista pitäviä niin asiat paisuvat heidän päässään. "Yhteisymmärryksessä" hoidetaan vaikka todellisuudessa hankaloitetaan tavallisen perheen elämää.

Vierailija
96/117 |
04.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistakaa että narsisteja on töissä joka alalla sekä toisten vaikeuksista nauttivia huippu yksilöitä jotka tietävät ja osaavat paremmin kuin kukaan muu.

Vierailija
97/117 |
04.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jos kännää niin, että joutuu sairaalahoitoon niin on syytäkin käynnistää asiakkuus, mielestäni pidemmäksikin aikaa.

Suurin osa lasuista on täysin aiheellisia.  Kyllä nämä perheet tiedetään.

Itsellä tulee kyllä mieleen, että alkoholimyrkytyksen saanut on todennäköisemmin kokematon alkoholin käyttäjä, kuin tottunut juoppo. 

Vierailija
98/117 |
04.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- Joku oli nähnyt pikkulapsen maalaavan hellepäivänä taloa. No se oli meidän 146cm pitkä ja 16vuotias  poika 

- Joku oli nähnyt lapsen istuvan   yksin autossa kaupan pihalla ja vapettavan. No se oli edelleen se 146cm poikamme joka tuolloin oli kyllä jo täyttänyt 18

- Tyttäremme  oli juonut kaksi siideriä peruskoulun päättymisen kunniaksi,kaatunut skuutilla ja joutunut päivystykseen.  Minusta puhuttelu olisi riittänyt kun ei ollut edes kovassa humalassa  ja varmasti ne sossutädit ovat itsekin aikoinaan juhlineet koulujen loppumista 

- Menimme tyttären kanssa Amarilloon  syömään  hampurilaiset  niin joku oli  tehnyt ilmoituksen että alaikäinen on baarissa keskellä päivää.

Voi poikaparkaa ;(

Pilluton elämä tiedossa. Ette sitten kasvuhormonia antaneet? Lääkäriltä saa.

Ei hän ole mikään parka vaan reipas ja suosittu nuorimies.' Lyhytkasvuisuus ei tarkoita kurjaa elämää.

Pilluttomuutta se kyllä tarkoittaa

Kyllä lyhytkasvuisia miehiä on ihan naimisissakin. Tässä nimenomaisessa tapauksessa ilmeisesti kysymys nimenomaan oikeasta lyhytkasvuisuudesta, ei siitä että olisi lyhyenpuoleinen normaalihenkilö, joten mikään kasvuhormonihoito ei välttämättä edes auttaisi.

Vierailija
99/117 |
04.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmaan vähän raskasta kun ne hälytyskellot soi koko ajan. Tekee varmaan mieli välillä ottaa hälytyskellosta patteri pois.

Vierailija
100/117 |
04.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen samaa mieltä. Tulee mieleen alaluokka välittömästi. Nämä ovat sitä porukkaa joiden mielestä normiväki kuten sosiaaliviranomaiset tai opettajat tms ovat "hienompaa väkeä" jotka kiusaavat heitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi yksi