Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi perheestäsi on tehty LASU? Alla oma tarina.

Vierailija
03.07.2026 |

Olin kännäämässä, ja jouduin sairaalaan liiallisesta kännistä. 
Lääkäri soitti LASUN:n. 
Kaksi alle kouluikäistä lasta - jotka silloin olivat isänsä kanssa. Olen siis yh. 
Lapset olivat isänsä kanssa turvassa, satojen km päässä, mutta minkäs teet. Yhteishuoltajuus meillä. 
Seurasi 3 lasukäyntiä kotonamme, 1x lasten haastattelut, ja asia selvä. Mies ei tukenut lainkaan, oli vaan että "mitäs vedit kännin, oisit ajatellut, oliko miehiä"? 
Lasumimmit kuulivat tapauksesta myös miestäni, en kyllä vieläkään tiedä, mitä siinä keskustelussa sanottiin, enkä tosiaan luota exän sanaan siitä, mitä oli sanottu.
No, tehty ja koettu. Ei mitään sen jälkeen.   

Kommentit (117)

Vierailija
61/117 |
04.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielisairasta ja luonnevikaista hautoa päässään elämässäkulkiessa mitään tietoisesti tyhjästä kehiteltyjä "huolia".

Vierailija
62/117 |
04.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaimo sai ahdistuneisuushäiriödiagnoosin niin lääkäri teki lasun. Kävivät kerran  kylässä katsomassa ja totesivat että ei tässä mitään, perheellä tilanne hallinnassa. Onhan tässä välillä ollut haasteita mutta selvitty.

T. Isä 39

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/117 |
04.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähdin ystävien kanssa kuuntelemaan bändiä 20 km:n päähän,olin kuskina ja selvinpäin.  15v ja 17v olivat klo 17-02 keskenään,exä asuu viereisessä rapussa ja isovanhemmat kilometrin päässä.  Lapset saivat vuokrata suoratoistosta leffoja ja tilata kebabit,oli kuulemma ollut tosi kivaa.

Muta joku teki lasun että olin ollut ryyppäämässä ja pienet lapset yön yksin. Yksi puhelu,yksi käynti ja todettiin ettei jatkotoimille aihetta. 

Vierailija
64/117 |
04.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko Ap:n asuinpaikka Korso, Kerava vai ihan vain Vantaa?

Vierailija
65/117 |
04.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei omakohtaista kokemusta, mutta suunhoidossa on pakko tehdä lasu, jos teini jättää tulematta tarkastukseen ja hoitoihin tarpeeksi monta kertaa. Vanhemmat tietävät etukäteen niin käyvän, mutta jotkut teinit kokeilevat kepillä jäätä ymmärtämnättä, että hoitohenkilökunnalla on lakisääteinen velvollisuus asiassa.

Vierailija
66/117 |
04.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Joku oli nähnyt pikkulapsen maalaavan hellepäivänä taloa. No se oli meidän 146cm pitkä ja 16vuotias  poika 

- Joku oli nähnyt lapsen istuvan   yksin autossa kaupan pihalla ja vapettavan. No se oli edelleen se 146cm poikamme joka tuolloin oli kyllä jo täyttänyt 18

- Tyttäremme  oli juonut kaksi siideriä peruskoulun päättymisen kunniaksi,kaatunut skuutilla ja joutunut päivystykseen.  Minusta puhuttelu olisi riittänyt kun ei ollut edes kovassa humalassa  ja varmasti ne sossutädit ovat itsekin aikoinaan juhlineet koulujen loppumista 

- Menimme tyttären kanssa Amarilloon  syömään  hampurilaiset  niin joku oli  tehnyt ilmoituksen että alaikäinen on baarissa keskellä päivää.

Vierailija
67/117 |
04.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luonnehäiriöisten lapsista ei sitten normaalit tee huoli-ilmoituksia, vaikka kasvavat kieroon mallioppimalla. Luonnehäiriöiset tehtailevat varmaan ilmoituksia kääntääkseen huomion muualle. 

Vierailija
68/117 |
04.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Musta tehtiin, kun kiroilin liikaa, epäiltiin, että olin aggressiivinen ja lapsi pelkäsi. Kuumenin futisotteluissa. Sain kolmen kuukauden kiellon, en saanut mennä katsomaan lapsen otteluita. 

Vain 3kk!!? Minusta ihmisille, jotka riehuu junnupelissä, pitäisi laittaa elinikäinen bänni. T: 3 futisnuoren (+lätkä ja koris) äiti

Itse ainakin torkahtelen noissa peleissä, koska ovat niin tylsiä. Olen isä.

Vierailija
69/117 |
04.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko kaikkia näitä juttuja. Lastensuojelu tekee ilmoituksen jälkeen tuen tarpeen arvion, se on keskustelu ja siinä tosiaan arvioidaan, onko perheellä tarve tukitoimiin, ei vanhempien moraalia tai kasvatusosaamista. Ei syynätä, ei tulla kotiin käymään sopimatta. Normaaleille ihmisille se on kuin neuvolakäynti, missä saa ammattilaisen näkemyksen ja tukea tarvittaessa. Tukitoimet on valitettavasti lähinnä sosiaaliohjausta, koska suurin tuentarvitsijajoukko on rajattomia ihmisiä jotka hyötyy arjen jäsentämisestä (aikataulut, rytmi, rutiinit). Jos on vaikka haastavasti käyttäytyvä lapsi, lastensuojelulla ei minusta oikein ole tarjota työkaluja. 

Vierailija
70/117 |
04.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vauva jätetty yksin autoon hellepäivänä.

Tottahan tuo oli, kiinnitin turvaistuimen ja kävelin auton takaa kohti kuskin ovea, kun joku näki lapsen yksin autossa, rekisterinumeron perusteella teki lasun. Siinä sitten selvitettiin, miten pitkään lapsi oli yksin autossa ollut, kun kaupan kuitin mukaan maksoin ostokset klo 12.42 ja valvontakamerassa näkyi, että lapsi oli kanssani. Lasu tehtiin klo 12.45. Parkkialueelta poistuin klo 12.46. 

Sama meillä. Mies jätti 2 lasta turvaistuimiin ja haki kaupasta 2 maitoa. Sinä aikana oli tehty lasu rekkarin perusteella. H-vetinmoinen selvittely seurasi.

En olisi jättänyt noin pieniä lapsia yksin autoon hetkeksikään.

Tämäkin ihan aiheesta.  Isälle voi sattua kaupassa vaikka mitä, voi vaikka kaatua ja lyödä päänsä.  Miten lasten sitten käy?  Entä jos auto varastetaan?

Todellakin. Lapsia ei jätetä autoon yksin edes hetkeksi. Ei koskaan.  Itse otan aina mukaan kauppaan ne. Ihan aiheellista moisesta tehdäkin lasu. Ääliöt miehet jättää lapset aina autoon.

Auto saattaa lähteä valumaan (on käynyt näin), lapset saattavat painella kaikkia nappeja tms. Mitä vaan voi käydä oikeasti. Hullu jättää yksin ne sinne autoon, edes maidon haku hetkeksi.

Riippuu lasten koosta ja muista olosuhteista. Jätin 9-vuotiaan Lidlin parkkipaikalle pelaamaan robloxia autoon. Joku teki lasun 🙄

A) Se lapsi osaa itse käydä kaupassa, joten varmaan osaa avata oven ja kävellä 10 m lidliin

B) Ulkona ehkä +19 silloin. Autossa ilmastointi päällä parkissa 

C) Milläs varastat modernin sähköauton? Aika vaikeaa ilman avainta. No voi sen avaimen varastaa ja jättää naamansa auton kameroihin, mutta tuolla logiikalla kotiavaimeni voidaan varastaa ja lapsi voidaan viedä sieltä

D) Tasaisella auto ei lähde valumaan, eikä muutenkaan jos osaa pysäköidä ja käyttää sitä autoa, eikä ole vikaantunut seisontajarru, tms.

Teitkö ääliömiehestä Lidlin parkkipaikalla lasun? Tuliko voimaantunut olo?

Vierailija
71/117 |
04.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

- Joku oli nähnyt pikkulapsen maalaavan hellepäivänä taloa. No se oli meidän 146cm pitkä ja 16vuotias  poika 

- Joku oli nähnyt lapsen istuvan   yksin autossa kaupan pihalla ja vapettavan. No se oli edelleen se 146cm poikamme joka tuolloin oli kyllä jo täyttänyt 18

- Tyttäremme  oli juonut kaksi siideriä peruskoulun päättymisen kunniaksi,kaatunut skuutilla ja joutunut päivystykseen.  Minusta puhuttelu olisi riittänyt kun ei ollut edes kovassa humalassa  ja varmasti ne sossutädit ovat itsekin aikoinaan juhlineet koulujen loppumista 

- Menimme tyttären kanssa Amarilloon  syömään  hampurilaiset  niin joku oli  tehnyt ilmoituksen että alaikäinen on baarissa keskellä päivää.

Voi poikaparkaa ;(

Pilluton elämä tiedossa. Ette sitten kasvuhormonia antaneet? Lääkäriltä saa.

Vierailija
72/117 |
04.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähdin ystävien kanssa kuuntelemaan bändiä 20 km:n päähän,olin kuskina ja selvinpäin.  15v ja 17v olivat klo 17-02 keskenään,exä asuu viereisessä rapussa ja isovanhemmat kilometrin päässä.  Lapset saivat vuokrata suoratoistosta leffoja ja tilata kebabit,oli kuulemma ollut tosi kivaa.

Muta joku teki lasun että olin ollut ryyppäämässä ja pienet lapset yön yksin. Yksi puhelu,yksi käynti ja todettiin ettei jatkotoimille aihetta. 

Voi kettu tätä nykyjan lumihiutalekulttuuria. Tuon ikäisenä tein jo omia reissuja Euroopassa, oltiin mökillä keskenään kavereiden kanssa, jne.

Ei joku 10 v+ mene rikki, jos se on yötä yksin, saati sitten sisarukset keskenään.

Vierailija
73/117 |
04.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi poikaparkaa ;(

Pilluton elämä tiedossa. Ette sitten kasvuhormonia antaneet? Lääkäriltä saa.

Ei hän ole mikään parka vaan reipas ja suosittu nuorimies.' Lyhytkasvuisuus ei tarkoita kurjaa elämää.

Vierailija
74/117 |
04.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni tuon ikäinen asuu jo  omillaan. Käsittämätöntä hysteriaa,

Vierailija
75/117 |
04.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sossut ovat asiakashankkijoita lasufirmoille. Miljardibisnes. Verorahoilla

Vierailija
76/117 |
04.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä tuleeko se automaattisesti. Käsittääkseni tieto kuolemasta menee automaattisesti, mutta ei tehdä lasua. 

Minulle ainakin ilmoituksen käsittelijät kertoivat lasun syyksi sen terveydenhoitajan huolen itkuisuudestani, joka mielestäni oli ihan normaalia. Pystyin puhumaan asiallisesti lapsen terveystarkastuksesta ym. Mutta ehkä ääneni oli tosiaan itkuinen kun mies ja tämän kuolema kokoajan olivat mielessä. Minusta oli ihan sairasta ja ilkeää tehdä lasu siitä. 

Näissä elämän kriisitilanteissa katsotaan tarvitsetko enemmän tukea. Laitetaanko vaikka kotipalvelua hoitamaan lapsia, että saat tilaa surra ja käydä vaikka terapiassa. 

Vierailija
77/117 |
04.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tytär jäi 15-vuotiaana poliisille kiinni sähkötupakasta kaupungilla. Oli ilmeisesti vielä jotain vahvempaa, kuin Suomessa saisi olla. Kai siitä lasu tehtiin, koska lastensuojelusta soitettiin ja tiedusteltiin tarvitaanko apua. Totesin vaan että ei tarvita, että maksaa sakot viikkorahoistaan ja on kotiarestissa jonkin aikaa. 

Ei ole sen jälkeen ollut mitään ongelmia tyttären, poliisin tai lastensuojelun kanssa. On nykyään lukiolainen ns. eliittilukiossa. Olen ajatellut, että niin kauan kuin koulu sujuu, ei voi olla asiat ihan pielessä.

Vierailija
78/117 |
04.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä tuleeko se automaattisesti. Käsittääkseni tieto kuolemasta menee automaattisesti, mutta ei tehdä lasua. 

Minulle ainakin ilmoituksen käsittelijät kertoivat lasun syyksi sen terveydenhoitajan huolen itkuisuudestani, joka mielestäni oli ihan normaalia. Pystyin puhumaan asiallisesti lapsen terveystarkastuksesta ym. Mutta ehkä ääneni oli tosiaan itkuinen kun mies ja tämän kuolema kokoajan olivat mielessä. Minusta oli ihan sairasta ja ilkeää tehdä lasu siitä. 

Näissä elämän kriisitilanteissa katsotaan tarvitsetko enemmän tukea. Laitetaanko vaikka kotipalvelua hoitamaan lapsia, että saat tilaa surra ja käydä vaikka terapiassa. 

Eli kuormitetaan ja kytätään kun ihminen on heikoilla.

Vierailija
79/117 |
04.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttäreni kävi teinidraamoihin liittyvän ahdistuksen takia psyk.hoitajalla ja heillä oli tullut puhe vaatteiden ostelusta,tytär oli sitten todennut että hänellä on vaan näitä äidin vanhoja vaatteita jolloin sh oli tehnyt lasun ettei "Aada" saa uusia vaatteita. En tiennyt olisiko pitänyt itkeä vai nauraa, kun ilmoituksen syy luettiin puhelimessa!

Tytär oli itsekin että mitä vttua? Hän nimittäin rakastaa vanhoja goottivaatteitani ja käyttää niitä mielellään. On hänelle  kengät ostettu uusina ja sukkia tietenkin. Ei kaikki ole minun vanhaani. Tuolla logiikalla ei nuorelle saisi ostaa edes kirpputoreilta.

Näin niitä resursseja tuhlataan..;(

Vierailija
80/117 |
04.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan oikein. Jos pienten lasten äiti ei hallitse alkoholinkäyttöään, kyllä se on riski lapsille. Toivottavasti lopetit juomisen. 

Isän tekemänä ei haittaisi?

Tuskin miesten kohdalla edes selvitetään onko heillä lapsia. Miehiähän on päivystykset ja putkat täynnä joka viikonloppu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi yhdeksän