Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi perheestäsi on tehty LASU? Alla oma tarina.

Vierailija
03.07.2026 |

Olin kännäämässä, ja jouduin sairaalaan liiallisesta kännistä. 
Lääkäri soitti LASUN:n. 
Kaksi alle kouluikäistä lasta - jotka silloin olivat isänsä kanssa. Olen siis yh. 
Lapset olivat isänsä kanssa turvassa, satojen km päässä, mutta minkäs teet. Yhteishuoltajuus meillä. 
Seurasi 3 lasukäyntiä kotonamme, 1x lasten haastattelut, ja asia selvä. Mies ei tukenut lainkaan, oli vaan että "mitäs vedit kännin, oisit ajatellut, oliko miehiä"? 
Lasumimmit kuulivat tapauksesta myös miestäni, en kyllä vieläkään tiedä, mitä siinä keskustelussa sanottiin, enkä tosiaan luota exän sanaan siitä, mitä oli sanottu.
No, tehty ja koettu. Ei mitään sen jälkeen.   

Kommentit (56)

Vierailija
41/56 |
03.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on ihan normi byrokraattinen lasu. Myös putkaan joutumisesta seuraa lasu.

Niin isälle, kuin äidille.

Byrokratiassa halutaan varmistaa, et kotona on kaikki ok. Byrokratia lasuja tehdään muistakin asioista.

Kun perheen perusasiat on kunnossa. Lasu on pelkkä kartoitus. Krokotiilin kyyneleitä itkevät yleensä he, joilla perusasiat ei ole kunnossa.

Ai oma stoori. Koulun byrokratiassa liikaa poissa oloja. Kahjo naapuri. Naapuri, joka kosti toisen tekemää ilmoitusta itsestään. Ainoastaan byrokraattinen johti perhetyöhön ja kahjo naapurin sadut sinä aikana, eivät johtaneet toimenpiteisiin. Luettu ääneen ja roskiin. Työntekijät olivat käyneet kymmeniä kertoja meillä kotona byrokratialasun perhetyön vuoksi.

Vierailija
42/56 |
03.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vauva jätetty yksin autoon hellepäivänä.

Tottahan tuo oli, kiinnitin turvaistuimen ja kävelin auton takaa kohti kuskin ovea, kun joku näki lapsen yksin autossa, rekisterinumeron perusteella teki lasun. Siinä sitten selvitettiin, miten pitkään lapsi oli yksin autossa ollut, kun kaupan kuitin mukaan maksoin ostokset klo 12.42 ja valvontakamerassa näkyi, että lapsi oli kanssani. Lasu tehtiin klo 12.45. Parkkialueelta poistuin klo 12.46. 

Sama meillä. Mies jätti 2 lasta turvaistuimiin ja haki kaupasta 2 maitoa. Sinä aikana oli tehty lasu rekkarin perusteella. H-vetinmoinen selvittely seurasi.

En olisi jättänyt noin pieniä lapsia yksin autoon hetkeksikään.

Tämäkin ihan aiheesta.  Isälle voi sattua kaupassa vaikka mitä, voi vaikka kaatua ja lyödä päänsä.  Miten lasten sitten käy?  Entä jos auto varastetaan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/56 |
03.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo on ihan normi byrokraattinen lasu. Myös putkaan joutumisesta seuraa lasu.

Niin isälle, kuin äidille.

Byrokratiassa halutaan varmistaa, et kotona on kaikki ok. Byrokratia lasuja tehdään muistakin asioista.

Kun perheen perusasiat on kunnossa. Lasu on pelkkä kartoitus. Krokotiilin kyyneleitä itkevät yleensä he, joilla perusasiat ei ole kunnossa.

Ai oma stoori. Koulun byrokratiassa liikaa poissa oloja. Kahjo naapuri. Naapuri, joka kosti toisen tekemää ilmoitusta itsestään. Ainoastaan byrokraattinen johti perhetyöhön ja kahjo naapurin sadut sinä aikana, eivät johtaneet toimenpiteisiin. Luettu ääneen ja roskiin. Työntekijät olivat käyneet kymmeniä kertoja meillä kotona byrokratialasun perhetyön vuoksi.

Liiat poissaolot johtavat heikkoon koulumenestykseen ja syrjäytymiseen.  Siihen ei Suomella ole varaa.  Koulussa pitää selvittää poissaolot, eikä vain kadota omille teilleen.  Miten valvoit lastasi?

Vierailija
44/56 |
03.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin mieheni ja lasten 5 v ja 3 v kanssa kasvimaalla. Joku ohikulkija teki lasun kun lapsia käytettiin maataloustyöhön. Lapset olivat mukana vapaaehtoisesti ja heistä oli kiva puuhailla kasvien kanssa. Sitten kun meitä tultiin tenttaamaan asiasta ja lapsilta kysyttiin niin  vastasivat auttavansa äitiä ja iskää. Pelättiin sitten kuukausitolkulla että lapset otetaan huostaan. 

Valehtelet.

Täysin totta.

Vierailija
45/56 |
03.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ketjun tarinat ovat totta, niin voi elämä. Koko lasu-järjestelmä on ihan vitsi.

Kukaan tarinoitsijoista ei kerro koko totuutta.  Yhdestä tapauksestahan ei ole kysymys, vaan kehityksestä, jota pitääkin seurata.  Kyllä esimerkiksi voi olla huutamatta portaissa lapsille niin rumasti, että naapuritkin säikähtävät.  Tuskin sitäkään  vain kerran tapahtui, olipahan vain viimeinen pisara.  Itsensä sairaalakuntoon juominen ei myöskään ole ihan oma asia, jos on lapsia, vaikka nämä ovatkin juuri silloin isällä.  Epäilen taas tätäkin ketjua trollaukseksi.

Et taida käsittääkään kuinka hysteerisiä ja mielikuvituksellisia kanssaihmiset on. Olen huutanut lapsilleni ehkä yhteensä 5 kertaa heidän elämänsä aikana, kaikki ovat jo aikuisia ja ihan normaaleja ihmisiä. Rappukäytävässä en ole huutanut koskaan ja tämä on ainoa lasu, joka meidän perheestä on tehty. Mistähän se kertoo?

T. "Huutaja"

Vierailija
46/56 |
03.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ketjun tarinat ovat totta, niin voi elämä. Koko lasu-järjestelmä on ihan vitsi.

Kukaan tarinoitsijoista ei kerro koko totuutta.  Yhdestä tapauksestahan ei ole kysymys, vaan kehityksestä, jota pitääkin seurata.  Kyllä esimerkiksi voi olla huutamatta portaissa lapsille niin rumasti, että naapuritkin säikähtävät.  Tuskin sitäkään  vain kerran tapahtui, olipahan vain viimeinen pisara.  Itsensä sairaalakuntoon juominen ei myöskään ole ihan oma asia, jos on lapsia, vaikka nämä ovatkin juuri silloin isällä.  Epäilen taas tätäkin ketjua trollaukseksi.

Et taida käsittääkään kuinka hysteerisiä ja mielikuvituksellisia kanssaihmiset on. Olen huutanut lapsilleni ehkä yhteensä 5 kertaa heidän elämänsä aikana, kaikki ovat jo aikuisia ja ihan normaaleja ihmisiä. Rappukäytävässä en ole huutanut koskaan ja tämä on ainoa lasu, joka meidän perheestä on tehty. Mistähän se kertoo?

T. "Huutaja"

Tämä on totta. Muistan aikoinaan, vuosikymmeniä sitten, kuinka meillä oli eräs varsin erikoinen ja touhukas naapuri. Muutimme asuntoon naapuripaikkakunnalta, mutta jatkoin entisessä koulussani jossa olin käynyt koko siihenastisen koulutaipaleeni. Sehän ei naapurille käynyt vaan hän teki siitä valituksen, jota vanhempani sitten joutuivat setvimään yllättävän pitkään. Minulle oli kuitenkin myönnetty erikoislupa, joten asia kuihtui lopulta siihen. Toinen mieleenpainunut tapaus oli se, kun tämä naapuri joutui vakavan omaisuusrikoksen uhriksi. Jostain syystä hän sai päähänsä, että tekijä oli henkilö, joka asui noin kilometrin päässä. Mitään muuta tapaukseen liittävää tekijää hänellä ei ollut kuin se, että tämä henkilö oli lähisukulaisemme, joka vieraili meillä silloin tällöin. En tiedä mitä ihmettä naapuri oli selittänyt poliiseille, mutta sukulaisemme joutui kuulusteluihin. Hyvin nopeasti kävi tietenkin ilmi, ettei hänellä ollut mitään tekemistä asian kanssa. Vastaavia juttuja oli paljon ja ne loppuivat vasta kun naapuri itse muutti pois. Nämä olivat ajalta ennen nykyisenlaista lasu-järjestelmää; onneksi, koska en tohdi edes miettiä mitä kaikkea he olisivat tehneet jos lasujen teko olisi ollut näin helppoa.

Vierailija
47/56 |
03.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottahan tuo oli, kiinnitin turvaistuimen ja kävelin auton takaa kohti kuskin ovea, kun joku näki lapsen yksin autossa, rekisterinumeron perusteella teki lasun. Siinä sitten selvitettiin, miten pitkään lapsi oli yksin autossa ollut, kun kaupan kuitin mukaan maksoin ostokset klo 12.42 ja valvontakamerassa näkyi, että lapsi oli kanssani. Lasu tehtiin klo 12.45. Parkkialueelta poistuin klo 12.46. 

Sama meillä. Mies jätti 2 lasta turvaistuimiin ja haki kaupasta 2 maitoa. Sinä aikana oli tehty lasu rekkarin perusteella. H-vetinmoinen selvittely seurasi.

Tämäkin ihan aiheesta.  Isälle voi sattua kaupassa vaikka mitä, voi vaikka kaatua ja lyödä päänsä.  Miten lasten sitten käy?  Entä jos auto varastetaan?

Todellakin. Lapsia ei jätetä autoon yksin edes hetkeksi. Ei koskaan.  Itse otan aina mukaan kauppaan ne. Ihan aiheellista moisesta tehdäkin lasu. Ääliöt miehet jättää lapset aina autoon.

Auto saattaa lähteä valumaan (on käynyt näin), lapset saattavat painella kaikkia nappeja tms. Mitä vaan voi käydä oikeasti. Hullu jättää yksin ne sinne autoon, edes maidon haku hetkeksi.

Vierailija
48/56 |
03.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasteni isä kuoli yllättäen aika nuorena, muutama kuukausi sitten. Minä kehtasin kuulostaa itkuiselta kun lasten terveydenhoitaja soitti yllättäen kahtena eri päivänä lasten ollessa koulussa n. 1 kk kuoleman jälkeen.  Lasu ja selvittely nyt käynnissä.

Vierailija
49/56 |
03.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lasteni isä kuoli yllättäen aika nuorena, muutama kuukausi sitten. Minä kehtasin kuulostaa itkuiselta kun lasten terveydenhoitaja soitti yllättäen kahtena eri päivänä lasten ollessa koulussa n. 1 kk kuoleman jälkeen.  Lasu ja selvittely nyt käynnissä.

Eikös vanhemman kuollessa tule automaattisesti lasu, eli selvittämättä jättäminen olisi jo huolimattomuusrikos viranomaisen puolelta?

Vierailija
50/56 |
03.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ihan varmasti näin...

Vierailija
51/56 |
03.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan oikein. Jos pienten lasten äiti ei hallitse alkoholinkäyttöään, kyllä se on riski lapsille. Toivottavasti lopetit juomisen. 

Isän tekemänä ei haittaisi?

Vierailija
52/56 |
03.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku huolestunut kansalainen oli tehnyt lasun, koska meidän pyörätuolia käyttävä lapsi oli yksin liikkeellä. Ei tuosta tosin lastensuojelun kanssa sen isompaa showta tullut. Soittivat ja kysyivät, että mikä homma ja ihan puhelimessa saatiin todettua, että 12v lapsi voi hyvin liikkua itsenäisesti, vaikka liikuntavammainen onkin. 

Vierailija
53/56 |
03.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä tuleeko se automaattisesti. Käsittääkseni tieto kuolemasta menee automaattisesti, mutta ei tehdä lasua. 

Minulle ainakin ilmoituksen käsittelijät kertoivat lasun syyksi sen terveydenhoitajan huolen itkuisuudestani, joka mielestäni oli ihan normaalia. Pystyin puhumaan asiallisesti lapsen terveystarkastuksesta ym. Mutta ehkä ääneni oli tosiaan itkuinen kun mies ja tämän kuolema kokoajan olivat mielessä. Minusta oli ihan sairasta ja ilkeää tehdä lasu siitä. 

Vierailija
54/56 |
03.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todellakin. Lapsia ei jätetä autoon yksin edes hetkeksi. Ei koskaan.  Itse otan aina mukaan kauppaan ne. Ihan aiheellista moisesta tehdäkin lasu. Ääliöt miehet jättää lapset aina autoon.

Auto saattaa lähteä valumaan (on käynyt näin), lapset saattavat painella kaikkia nappeja tms. Mitä vaan voi käydä oikeasti. Hullu jättää yksin ne sinne autoon, edes maidon haku hetkeksi.

Mitä ihmettä nyt taas. Helteellä ei jätetä joo autoon, mutta minuutin parin kauppareissu muulloin, niin autoon ne lapset kyllä jätetään.

Vierailija
55/56 |
03.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä tuleeko se automaattisesti. Käsittääkseni tieto kuolemasta menee automaattisesti, mutta ei tehdä lasua. 

Minulle ainakin ilmoituksen käsittelijät kertoivat lasun syyksi sen terveydenhoitajan huolen itkuisuudestani, joka mielestäni oli ihan normaalia. Pystyin puhumaan asiallisesti lapsen terveystarkastuksesta ym. Mutta ehkä ääneni oli tosiaan itkuinen kun mies ja tämän kuolema kokoajan olivat mielessä. Minusta oli ihan sairasta ja ilkeää tehdä lasu siitä. 

Ei ole ilkeää tehdä lasua jos herää huoli.

Vierailija
56/56 |
03.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äiti teki. Hän on aivovammautuneena hieman erikoinen. Aina määräillyt minua yms. Halunnut hallita minua. Kävijät olivat 10 minuuttia ja totesivat kaiken olevan kunnossa. 

Tämä lapsemme vauvavuotena. Me ollaan miehen kanssa raittiita ja silloin opiskeltiin yliopistossa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä kuusi