Työttömyysjaksot pitenevät, yhä useamman tuki päättyy enimmäisaikaan
YTK Työttömyyskassan heinäkuun alussa tutkittu data osoittaa enimmäisaikapäätösten nousseen tasaisesti, kun tarkastellaan niiden osuutta ansioturvapäätöksistä. Yhä useamman työnhakijan ansiosidonnainen työttömyysturva siis päättyy sen vuoksi, että lakisääteinen enimmäismaksuaika tulee täyteen, kun hakija ei työllisty.
"Luvut ovat selkeitä: kun verrataan aiempiin vuosiin, yhä useammalla työttömyysturvan enimmäisaika tulee vastaan. Kehitys on ollut nousujohteista jo usean vuoden ajan, kyseessä ei siis ole yksittäinen piikki. Tämä kertoo työttömyysjaksojen pidentymisestä", sanoo YTK Työttömyyskassan toimitusjohtaja Auli Hänninen tiedotteessa.
Pitkäkestoinen työttömyys kasvaa ja osa-aikatyötä tehdään aiempaa lyhyempiä jaksoja. Nämä ovat harmillisia asioita työllisyyskehityksen kannalta, sillä molemmat ovat merkkejä työmarkkinoiden hidastumisesta.
Samaan aikaan M a a h a n muuttovirasto kertoo että tänä ja ensi vuonna "halpatyöperäinen" m a a h a n muutto lisääntyy selvästi viime vuodesta 2025.
Kommentit (165)
Kävin tässä juuri Tampereen keskustassa. Kävin Sokoksen Prismassa, mutta siellä oli niin kallista että päätinkin mennä Lidliin. Siinä kulkiessani katselin kaupunkia ja sen ihmisiä. Terassit odottivat kutsuvina, ravintolat valmiina palvelemaan. Mietin, onko varmasti ollut järkevää leikata niin monen ostovoimasta, terasseilla ja kahviloissa näytti olevan tilaa. Pärjäävätkö yrittäjät?
Ellei aikuiskoulutustukea ja vuorotteluvapaata olisi poistettu, minä olisin tällä hetkellä töissä jonkun sijaisena. Olen tehnyt paljon julkisella näitä sijaisuuksia ja ne ovat tulleet tarpeeseen, sekä minun että sen vakkarin joka tarvitsee työstään hengähdystauon. Ja vaikken olisi töissä, minulla olisi varaa käydä syömässä kesälauantaina jossain ravintolassa ja istua terassilla ja nauttia vaikka yksi olut, ellei ansiosidonnaiseen olisi tehty niin hurjia leikkauksia. Minulla on ollut työttömyysjaksoja aiemminkin, mutta aiemmin ne olivat lyhyempiä. Nyt olen pitkäaikaistyötön eikä ole varaa kuluttaa mitään.
Päiväbudjettini on kympin. Ostin kananmunia ja raejuustoa. Ylitin budjetin, koska piti ostaa tiskihanskat ja lattiakaivonsuoja. Kotona ei ole muuta syötävää kuin nuo munat ja raejuusto, niillä pärjään tänään. Mutta mietin, onko tämä järkevää? Kenenkään kannalta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen tehnyt töitä enemmän ja vähemmän 30 vuotta ja tällä hetkellä pahin tilanne ikinä. Oon asiasta puhunut paljon ja hämmästyttää kuinka pihalla ihmiset on työtilanteesta. Varsinkin ne, joilla ei omissa piireissään ole ketään työtöntä. Ja kuinka luottavaisesti suhtautuu siihen, että oma työ on ja pysyy.
Median ja poliitikkojen propagandaa ei puheilla käännetä. Ihmiset on aivopesty vuosia ja alkaa jo koulussa. Kaikki tieto mitä ihmiset saa on poliittisesti ohjailevaa eikä vaihtoehtoa ole, käytännössä suomessa on eduskunta joka on yksipuolue. Suomi on totalitäristinen banaanitasavalta. Silmänlumeeksi jokapäiväinen voivottelu mediassa mitä joku poliitikko sanoi ja aiheuttaa aaltoja vesilasissa. Suomi on valloitetu maa eikä todellakaan itsenäinen.
Propagandaan kuuluu, että keskusteluohjelmiin kutsutaan aina samat kuivat kääkät puhumaan pehmoisia. Milloin Mika Aaltola, milloin Pekka Toveri. Nämä Ukrainan sotaan liittyvissä keskusteluissa, vaikkeivät ymmärrä koko sodasta mitään. Sosiaalipoliittisissa kysymyksissä studioon raahataan ehkä vähän fiksumpia ihmisiä kuin nuo kaksi tyhmyriä, mutta hekin propagandisteja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Leikkaustenhan piti lyhentää työttömyysjaksojen pituutta! On se mystistä miten nää kusee kaiken..
Nousukaudella ja nk hyvinä aikoina tukien leikkaaminen olisi kannustanut ihmisiä työhön. Nyt on kuitenkin lama, taantuma tai millä nimellä nyt haluatte sitä kutsua. Ei ole töitä, joihin mennä. Ne, joilla on vielä työtä ja tuloja, ovat merkittävästi vähentäneet kuluttamista viime vuosina.
Tästä olen eri mieltä.
Itsellä oli aina ennen hyvä ansiosidonnainen, mutta kun töitä kerran oli, aika nopeasti työllistyin uudestaan kun oli luottavainen olo yhteiskuntaan ja työelämään.
Nyt taas ei huvita työllistyä vaikka tulot on tosi pienet kun etuuksista on leikattu ja joudun välillä olemaan nälässäkin. Ei ole enää sellaista optimismia ja iloa, jolla niitä töitä haetaan ja saadaan.
Tukileikkaukset ei mitenkään ole lisänneet oma motivaatiotani vaan päinvastoin syöneet itseluottamusta ja sitä kautta estäneet työllistymästä. En ole esim. kahteen vuoteen käynyt kampaajalla enkä ostanut uusia vaatteita tai kenkiä. Ei ole oikein sellainen olo, että tämmöisenä haluaisin töihin. Koko elämä on keskittynyt selviämiseen näillä tuloilla ja siitä on tullut se "työura". Ennen ei tarvinnut niin paljon miettiä ja suunnitella jokapäiväistä leipää kuin ennen ja jäi energiaa kehittävämpiin asioihin.
https://riemurasia.fi/video/Laivassa-on-iso-reika-pohjassa/218503