Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Excel-taulukko innokaille mökkivieraille

Vierailija
03.07.2026 |

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000012118744.html

On se kumma  kun ei voi sanoa vieraille suoraan jos vierailu ei sopi tai että tuokaa ruokaa ja työhaluja mukana.

Nykyajan kommunikointia taas.

Kommentit (63)

Vierailija
41/63 |
03.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä näitä ehdotuksia, että laittakaa vieraat töihin ja pyytäkää tuomaan ruokaa ja omat petivaatteet. Minä en halua nähdä enkä kuunnella yhtäkään kutsumatonta vierasta, vaan haluan olla rauhassa oman puolisoni kanssa. En kaipaa enkä halua viihdyttämistä ja aamusta iltaan vieraiden kanssa olemista. Haluan tehdä omia askareita rauhassa ja vaikka ottaa päiväunet tai lukea kirjaa. 

Miksi vieraita pitää passata? Tehkää yhdessä!

Ei ole passaamisesta kyse, jos en halua olla vieraiden kanssa vaan oman perheen kanssa. Silloin en halua vieraita edes tontilleni, saati mökkiin. Haluan olla rauhassa ilman vieraita silloin kun ei olla heitä itse kutsuttu.

Vierailija
42/63 |
03.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä näitä ehdotuksia, että laittakaa vieraat töihin ja pyytäkää tuomaan ruokaa ja omat petivaatteet. Minä en halua nähdä enkä kuunnella yhtäkään kutsumatonta vierasta, vaan haluan olla rauhassa oman puolisoni kanssa. En kaipaa enkä halua viihdyttämistä ja aamusta iltaan vieraiden kanssa olemista. Haluan tehdä omia askareita rauhassa ja vaikka ottaa päiväunet tai lukea kirjaa. 

Järkyttävintä on, että kutsutaan mökille, ollaan tarkkaan mietitty hyvät tuliaiset ja kun saavut perille laitetaan töihin. Enkä tarkoita mitään ruuanlaittoa, vaan raskaita pihatöitä, kivien siirtoa ja portaiden rakentamista yms. ei mitään hellepäivän hommia.

Kun olet herännyt aikaisin ja ajanut yli 200 km, ei ole ihan parhaassa orjatyövedossa. Jatkossa keksimme aina sopivasti jotain muuta menoa. 😊

Voi kauheaa. 😄 Istunut autossa ja siitä väsyy! Meillä ei ole mökkiä, mutta jos menisin jonkun mökille, mieluisinta olisi just jotkut selkeät talkoo hommat, joissa aika kuluu nopeasti, ja siihen päälle rennosti ruoat. Ahdistava ajatus jotain istumista ja ajan kulumisen odottelua ja turhanpäiväistä tikusta asiaa puhumista. Sit yrität päästä emänmälle avuksi joka käskee vain istua, että kyllä hän saa tehtyä. Tai pilkot ehkä vähän jotain salaattia ja katat pöytää, jos ei ole kauhean tarkka emäntä, joka itse haluaa kattaa just tietyllä tavalla. 

Jos pitää tehdä tikusta asiaa, niin sitten ei ole ystävät kyseessä. Kyllä ystävien kanssa juttua riittää. Ja tietysti kylään pyydetään vain sellaisia ihmisiä, joiden kanssa juttu kulkee.

No ei tuo siltä vaikuttanut, että juttu luistaa ja ollaan läheisiä ystäviä, jos sen jutustelun sijaan joutuu talkoisiin, joihin ei halua. Ystävä varmaan tuntisi ja tietäisi, eikä järkkää tuollaiselle mukavuudenhaluiselle sohvaperunavieraalle mitään fyysisiä aktiviteetteja. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/63 |
03.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen ymmärtää, että nykyinen arkielämä työ- ja perhekiireineen on varsin väsyttävää ja jopa uuvuttavaa. Niin monen monta asiaa on jaksettava hoitaa, ettei mikään excel-taulukko vieraiden buukkaamiseen tule kysymykseenkään. Lepo ja palautuminen ovat välttämättömiä jo terveyden takia. Kuinka mukava olisikaan tavata tuttuja ja sukulaisia, niin voimia ja aikaa ei vain ole. Vilpitön toive on eri juttu kuin toteutus. Tapaamisten on pakko muuttua korkeintaan parin tunnin kahvitteluiksi, koska muuten emännän tai isännän terveydentila kärsii ja kesäloma voi muuttua sairaalan pyjamabileiksi.

Vierailija
44/63 |
03.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä tämä ongelma on täysin päinvastainen. Kauhulla odotamme mökkikutsua saareen ja nimen omaan yökylään. Päiväseltään voisimme piipahtaa, mutta emme missään nimessä jäisi yöksi.

Älkää kutsuko ketään mökillenne, kiitos. 🙄

Mikä siinä kutsussa on niin kauheaa? Jos et halua mennä, kiität kutsusta ja toteat että nyt ei valitettavasti ehditä.

Näin olemme tehneetkin. Silti on ikävä valehdella, että on muuta menoa. 😁

Vierailija
45/63 |
03.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soittajalle voi myös alkaa päivitellä heti puhelun alussa, että et arvaa moniko on soittanut ihan vaan tullakseen mökille! Siskon perheestä kuulu mitään koko vuonna, ja silti kehtaavat heti pääsiäisen jälkeen soittaa että koskas voisi tulla mökille! Että tänä vuonna ette ota ketään, ja onneksi te ette kysyneet heh heh, olisipa noloa jos olisitte olleet tulossa!

Vierailija
46/63 |
03.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Hei joo meillä on mökki remontissa tämän kesän. Mutta jos haluatte tulla juhannuksena niin ottakaa teltta. Silloin työmiehet ei ole paikalla."

Ja sitten kutsuu ihan jokaisen just juhannuksena teltan kanssa pihaan. Meteliä ja kännisekoilua, yhden juhannuksen ajan. Tuskin tulevat toiste.

Vierailija
47/63 |
03.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Järkyttävintä on, että kutsutaan mökille, ollaan tarkkaan mietitty hyvät tuliaiset ja kun saavut perille laitetaan töihin. Enkä tarkoita mitään ruuanlaittoa, vaan raskaita pihatöitä, kivien siirtoa ja portaiden rakentamista yms. ei mitään hellepäivän hommia.

Kun olet herännyt aikaisin ja ajanut yli 200 km, ei ole ihan parhaassa orjatyövedossa. Jatkossa keksimme aina sopivasti jotain muuta menoa. 😊

Voi kauheaa. 😄 Istunut autossa ja siitä väsyy! Meillä ei ole mökkiä, mutta jos menisin jonkun mökille, mieluisinta olisi just jotkut selkeät talkoo hommat, joissa aika kuluu nopeasti, ja siihen päälle rennosti ruoat. Ahdistava ajatus jotain istumista ja ajan kulumisen odottelua ja turhanpäiväistä tikusta asiaa puhumista. Sit yrität päästä emänmälle avuksi joka käskee vain istua, että kyllä hän saa tehtyä. Tai pilkot ehkä vähän jotain salaattia ja katat pöytää, jos ei ole kauhean tarkka emäntä, joka itse haluaa kattaa just tietyllä tavalla. 

Kyllä autossa istuminen väsyttää. Vielä kun tietää, että täytyy palata kotiin yömyöhällä, sillä yöksi emme tahdo jäädä. Olen kyllä monesti sanonut, että emme ole mökki-ihmisiä, mutta ei tunnu menevän perille.

Jos olisimme näitä mökkeilijöitä, niin meillä olisikin oma mökki. Omakotitalo meren rannalla riittää meille, eikä kyllä nappaa ajella hiekkateitä jonnekin Jumalan selän taakse ja takaisin ihan vain talkoilemaan. 

Vierailija
48/63 |
03.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä tämä ongelma on täysin päinvastainen. Kauhulla odotamme mökkikutsua saareen ja nimen omaan yökylään. Päiväseltään voisimme piipahtaa, mutta emme missään nimessä jäisi yöksi.

En ymmärrä aikuisten yökykäilyjä mökeillä enkä kotona. Meilläkin on tällaisia kavereita, joiden kanssa täytyy vähintään se vuorokausi viettää, mieluiten pari. Mulle passaisi parin tunnin kahvittelut ja sitten kotiin. 

Kyllähän siinä yhdessä grillatessa, saunoessa ja kännätessä nyt muutama vrk vierähtää äkkiä. Eihän se pari tuntia riitä yhtään mihinkään.

Sepä se. Kaikki ei vain halua kännätä.

Ei grillaus ja saunominen onnistu alle kahdessa tunnissa selvin päinkään.

No meillä on kyllä kotonakin grilli ja sauna ja merikin. 😉

Meillä on tapana mennä kylään puhtaana. Nämä saunarutiinit mökillä ovat kyllä ihan helvetin ärsyttäviä. Toisaalta ymmärrän, kun eihän siellä mökillä ole oikein mitään sellaista tekemistä, mitä ei kotonakin voisi tehdä.

Vierailija
49/63 |
03.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mökistä ei pidä koskaan kertoa kenellekään kuin omille lapsilleen. Heille voi antaa pelisäännöt ja tehtävälistat

Vierailija
50/63 |
03.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä aikuisten yökykäilyjä mökeillä enkä kotona. Meilläkin on tällaisia kavereita, joiden kanssa täytyy vähintään se vuorokausi viettää, mieluiten pari. Mulle passaisi parin tunnin kahvittelut ja sitten kotiin. 

Kuulostaa vähän siltä, että kun small talk loppuu, niin alkaa sitten ahdistaa. Kun joutuu olemaan ihan oma itsensä.

Vierailija
51/63 |
03.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkänmatkalaisille tottakai yökylä on luontevin 

Vierailija
52/63 |
04.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa vähän siltä, että kun small talk loppuu, niin alkaa sitten ahdistaa. Kun joutuu olemaan ihan oma itsensä.

Joo, mun "oma itse" on henkilö, joka ei jaksa puhua itsestään, ja toisaalta pitemmän päälle en kyllä jaksa kuunnella sitäkään, että toinen jauhaa ihan tauotta itsestään, omista asioistaan, lapsistaan... Aika harvoin sillä toisella osapuolella on kykyä puhua syvällisemmin vaikka siitä lähiluonnosta mökin ympärillä, muuttuneista vuodenajoista ja vaikka siitä kesäkeittiössä pöhisevästä Thermacellista. 

Vierailija
53/63 |
04.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Takavuosina meidän ex-sukumökille oli tulossa sukua. Katsomaan paikkoja ja saunaan. Ja ehkä pari yötä. Sitä jatkui niin, että olin tekemässä varaussivustoa, että sukulaiset näkee mikä on varaustilanne :). 
Tilanne on nyt helpottanut kun sukulaislapset ovat kasvaneet jo nuoriksi, joilla op8ntoja, armeijaa, festaria, matkaa, eivätkä enää matkaa mukana. Pahimpina aikoina kesälomasta puolet meni niin, että joku oli yöpymässä.

Taustaksi. Lunastimme siis suvun ison mökin itsellemme, remontoimme sen. Asumme pohjoisessa ja melkein koko suku on muuttanut pois. Aina heinäkuussa koko suku sitten ajelee pohjoiseen kaipaamaan mennyttä ja katselemaan paikkoja ja kyselemään mitä sillejasille kuuluu.

Vierailija
54/63 |
04.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, mun "oma itse" on henkilö, joka ei jaksa puhua itsestään, ja toisaalta pitemmän päälle en kyllä jaksa kuunnella sitäkään, että toinen jauhaa ihan tauotta itsestään, omista asioistaan, lapsistaan... Aika harvoin sillä toisella osapuolella on kykyä puhua syvällisemmin vaikka siitä lähiluonnosta mökin ympärillä, muuttuneista vuodenajoista ja vaikka siitä kesäkeittiössä pöhisevästä Thermacellista. 

Olen täysin samaa mieltä. Ja sekin, että minä en halua seurustella kenenkään kanssa kuin muutaman tunnin kerrallaan. En jaksa eikä kiinnosta sen enempää. Haluan olla omissa ajatuksissani ja mieluummin puuhailla omia askareitani vaikka luurit päässä äänikirjaa kuunnellen. 
Ostakaa omat mökkinne jos ette ymmärrä että kylässä vain käydään. Jollei se mökinomistaja sitten ole just se puheripulinen joka ei osaa olla ilman seurapiiriä ympärillä. 

Vierailija
55/63 |
04.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen täysin samaa mieltä. Ja sekin, että minä en halua seurustella kenenkään kanssa kuin muutaman tunnin kerrallaan. En jaksa eikä kiinnosta sen enempää. Haluan olla omissa ajatuksissani ja mieluummin puuhailla omia askareitani vaikka luurit päässä äänikirjaa kuunnellen. 
Ostakaa omat mökkinne jos ette ymmärrä että kylässä vain käydään. Jollei se mökinomistaja sitten ole just se puheripulinen joka ei osaa olla ilman seurapiiriä ympärillä. 

Sauna- ja kahvivieraat on OK, yövieraita en halua. Se 4-5h riittää yhdessä oloa. Sit alkaa tympäistä

Vierailija
56/63 |
04.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Takavuosina meidän ex-sukumökille oli tulossa sukua. Katsomaan paikkoja ja saunaan. Ja ehkä pari yötä. Sitä jatkui niin, että olin tekemässä varaussivustoa, että sukulaiset näkee mikä on varaustilanne :). 
Tilanne on nyt helpottanut kun sukulaislapset ovat kasvaneet jo nuoriksi, joilla op8ntoja, armeijaa, festaria, matkaa, eivätkä enää matkaa mukana. Pahimpina aikoina kesälomasta puolet meni niin, että joku oli yöpymässä.

Taustaksi. Lunastimme siis suvun ison mökin itsellemme, remontoimme sen. Asumme pohjoisessa ja melkein koko suku on muuttanut pois. Aina heinäkuussa koko suku sitten ajelee pohjoiseen kaipaamaan mennyttä ja katselemaan paikkoja ja kyselemään mitä sillejasille kuuluu.

Sukumökit on pahimpia.

Vierailija
57/63 |
04.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän siinä yhdessä grillatessa, saunoessa ja kännätessä nyt muutama vrk vierähtää äkkiä. Eihän se pari tuntia riitä yhtään mihinkään.

Sepä se. Kaikki ei vain halua kännätä.

Ei grillaus ja saunominen onnistu alle kahdessa tunnissa selvin päinkään.

Miksi pitää grillata ja saunoa? Ihan hyvin riittää ne kahvit ja kuulumisten vaihdot ja ajoissa kotiin. Meillä on kotona sauna, ei ole tarvetta mennä muille saunaan. 

Äsken sanoit ettet halua kännätä, nyt et halua grillata etkä saunoa. Koetapa päättää mitä et halua.

Ei ole saman kirjoittajan tekstiä. Minä sanoin etten halua kännätä. Joku toinen kirjoitti grillaamisesta ja saunomisesta. Mulle käy kyllä grillaaminen. 😆

Vierailija
58/63 |
04.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulisi että saaressa sijaitsevalta mökiltä kutsumattomat vieraat on helppo pitää poissa.

Tidennäköisesti niillä on omat veneet

Vierailija
59/63 |
04.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sukumökit on pahimpia.

No mutta jos yksi sen lunastaa, niin ei muiden tarvitse tulla enää paikalle ihmettelemään, että tällainen se oli. Siinä vaiheessa se on jo myyty. Pois.

Vierailija
60/63 |
04.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mökkiläiset voisivat tehdä sellaisen palveluksen, etteivät kutsuisi mökilleen niitä keitä se mökkeily ei lainkaan kiinnosta. Miettikää tosiaan sitä, että jos ystävällänne on omakotitalo hyvällä paikalla veden äärellä, eikä hän ole hankkinut itselleen mökkiä, niin hän ei luultavasti ole mökkikansaa. Puuhastelemme niin paljon omalla pihallamme, jossa meillä on myös ihana kesäolohuone, ettei satojen kilometrien ajelu hiekkateitä jonnekin korpeen tai veneilemällä saareen alkeellisiin olosuhteisiin lainkaan jaksa kiinnostaa. Sitten ruinataan yökyläilemään, mutta ei olla lainkaan panostettu vierasmajoitukseen. No thanks.