Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En kyllä ymmärrä miten voi saada ruokaostokset 30 eurolla viikossa yhdelle hengelle

Vierailija
01.07.2026 |

Ostin juuri makaronilaatikko ainekset ja näihin meni jo 7e. Sitten 2 maitoa ja leipää näihin meni jo 4e. Ja kauraryynejä, perunoita, noista saa iltapalaa sitten. Lisäksi pitäisi ostaa marjat, hedelmät, kala, kasvikset, pähkinät.. Ja nämä ruuat riittää vain noin ke- torstaille! Lisäksi kävin lidlissä, halvimmassa kaupassa.

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En minäkään ymmärrä. Mulla menee 16- 23 € viikon ruokiin.

M 173 79

Jos oikeasti menee niin kiinnostelisi että miten ? 

Vai kuuluuko tähän metsästys-kalastus-marjastus-omat viljelyt joiden alkukuluja ja bensoja ei lasketa ja/tai ilmaiseksi saatu ruoka ja/tai mamma ostaa/mummu kantaa kotiin-safkat ? 🥲

Nimim. ruokakuluista olisi todella syytä nipistää ja olen sinua melkein puolet kevyempi mutta ei millään onnistu ellei sitten syö pelkkää vehnää, perunaa ja soijarouhetta eri muodoissaan, joista vehnä ei ikävä kyllä minulle oikein sovi. 

Vierailija
22/31 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ostat leipää, kun sitä saa ilmaiseksi niin paljon kun jaksaa kantaa?

Mistä sitä ilmaiseksi saa?? Ei ainakaan minun seudulla

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, 30 euron ruokabudjetilla et osta valmista leipää vaan jauhoja. Et kai jauhelihaa ostanut? Soijarouhetta lihan sijaan. 

Marjat kerätään metsästä.

Pähkinät: osta halvimpia maapähkinöitä ( Juu, tiedetään. Eivät ole "oikeita" pähkinöitä.)

Kala: Sitä ostetaan silloin kun on max 6-10 euroa kilo. Muuten ongit mato-ongella ilmaiseksi/ syöt halvimpia kalapuikkoja.

Kasvikset. Nyt voi ostaa muutakin kuin pakastekasviksia max 2€/ kilo. Nytkin oli jossain tomaattitarjous 1,29/kilo.

Soijarouhetta. Älä nyt viitsi.

Jos ei soijarouhe kelpaa, niin halvimmat nakit, niistä tekee viikon nakkikeiton 10€.

Vierailija
24/31 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos unohdetaan tilanteet, että joku kasvattaa, metsästää, kalastaa tai dyykkaa, niin 30 euroa viikossa on aika vähän. Olen seurannut oman perheen ruokakuluja monia kuukausia ja sen pohjalta uskallan väittää että aikuisen ihmisen tarve vaatii 5-7 euron ruokaostokset per päivä. Eli 35-50 euroa per viikko. Siihen nähden 30 euroa on hieman alakanttiin ja puuttuvalla "kympillä" tekisi ihmeitä.

Ja jos juo kahvia tai on erikoisruokavalio, eihän tuokaan riitä. Kasvikset ja pähkinät ovat osin aika kalliita, niistäkin pitäisi hiukan luopua jos meinaa 35-50 eurolla pärjätä. Itse laskin tuohon summaan edullisimmat pakastevihannekset ja pähkinän sijaan proteiini halvimmasta jauhelihasta (sekä edullisesta soijasta).

Suklaata tai karkkia on tällöin vara syödä tosi harvoin, ulkona käyminen on lähes mahdottomuus.

Osa väittää ihan ihmeellisen pieniä kuluja. Mutta osa ei laske päivittäistä lounasta ravintolassa (5 x viikko, a 13.50 eur eli  67.50 EUR per viikko) ja ei laske viikonloppuna ulkona syöntiä, lisäksi tarkastelee asiaa vain kuukauden ja sinä aikana syö kaapit ja pakastimen tyhjäksi. Ei ihme jos 10 eur per viikko riittää! 

Vierailija
25/31 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Marjoja saa metsästää, vadelma tekee jo marjoja ja kohta saa mustikkaa. Kalaa jos voi syödä niin sitä voi kalastaa, mato-ongella ahvenia sain jo alle kouluikäisenä ja kyllä ihan itse suomustin ja perkasin, isä opetti. Sittemmin tuli kala-allergia, on myös pähkinä allergia joten ei niitäkään tarvitse syödä. Aamulla puuroa, neljän viljan ja keitetty kananmuna, pärjää iltapäivään. Leipänä on ruisleipää, ja aina löytyy näkkileipää. Pari kolme litraa keittoa ei maksa edes 10 euroa ja siitä syö useamman päivän. 

Vierailija
26/31 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaali noin euron kilo. Porkkanoita noin 2 euroa kilo. Muutaman päivän kasvikset kolmella eurolla.

Ja noista saa jo kasvisraastepihvejä, siihen neljä esipaistettua pikku patonkia, alle euron paketti ja on kahden päivän hampurilaiset. 

Vierailija
27/31 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähin pieni ja ruokoinen järvi on useamman kilometrin päässä (3km metsän läpi, melkein 7 teitä pitkin), sinne kun helteellä kävelee mato-ongelle niin veikkaan sen kävelyn eestaas vievän ne kalorit mitä voisin mahdollisista kaloista saada. Lisäksi se ranta-alue on kyllä tosi haastava sillä puolella minne pääsee (eli mikä ei ole täynnä ihmisten pihoja). 

Mustikoita keräilen loppukesästä koiria lenkitellessä kun niitä saa tästä läheltä hyvin, ovat terveellisiä ja tykkään kyllä, mutta niilläkään ei kalorien osalta juhlita. Sama puolukoissa joita välillä löytää ihan ok. 

Vierailija
28/31 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Makaronilaatikkotarvikkeet on max 4e ja siitä riittää kuuteen tai jopa kahdeksaan annokseen. Lisukkeena kilohinnaltaan halvinta rehua joko tuoreena tai pakasteena. Hävikkileipäkassi 5e, siitä kaikki pakastimeen ja otan kerralla vain yhden kerran annoksen. 

Maitoa litra viikossa kahviin maksaa noin 1e. Kahvin tietysti ostan vain tarjouksesta ja silloin vähän hamstraan.

Kaurahiutalepaketti maksaa reilu euron ja riittää kuukaudeksi aamupuuroihin.

Marjat kerään metsästä ilmaiseksi ja ylimäärän myyn ja siitä saan rahaa ostomarjoihin kuten mansikkaan. Mulla on erään perikunnan lupa käydä keräämässä pihasta herukat ja raparperit jos leikkaan nurmikon muutaman kerran kesässä.

Peruna on halpaa.

Kalaa ja pähkinöitä en syö allergian takia.

Ruokin itseni tarjousten ja punalappujen perusteella enkä niinkään mielitekojen. Suosin simppeliä ruokaa enkä käytä per ruoka kovin paljon eri aineksia. Kun eteen tulee hyvä tarjous, niin ostan sitä paljon ja pistän jemmaan. Kun ei ole hyviä tarjouksia, syön jemmoja pois.

Parasta on ilmainen ruoka ja otan sitä aina vastaan kun tyrkytetään. Vaihdantatalous on myös käypä konsti vähentää ruokakuluja kuten tuo herukat työsuoritteesta sopimus.

Satanen kuukaudessa riittää.

Vierailija
29/31 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aikuinen ei tarvitse maitoa. Leivo leipä itse. 

Tarttee kahviin

Ei kahta litraa. Ja jos on tiukkaa ja pakko saada vkon ruoat kolmella kympillä, niin tietenkin silloin jostain on joustettava. Ei varmastikaan voi ostaa tuoretta kalaa tai pähkinöitä, vaan herneitä ja porkkanaa.

Vierailija
30/31 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

M 173 79

Vai kuuluuko tähän metsästys-kalastus-marjastus-omat viljelyt joiden alkukuluja ja bensoja ei lasketa ja/tai ilmaiseksi saatu ruoka ja/tai mamma ostaa/mummu kantaa kotiin-safkat ? 🥲

Nimim. ruokakuluista olisi todella syytä nipistää ja olen sinua melkein puolet kevyempi mutta ei millään onnistu ellei sitten syö pelkkää vehnää, perunaa ja soijarouhetta eri muodoissaan, joista vehnä ei ikävä kyllä minulle oikein sovi. 

Lasketko sinä bensakulut ruokakuluihin? 

Vierailija
31/31 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

M 173 79

Lasketko sinä bensakulut ruokakuluihin? 

Laskisin jos sitä ruokakassia pitäisi ajaa jostain 50km päästä eestaas eikä olisi varmaan saako sitä. Nimim. metsästyksen ja kalastuksen ystävä ja marjastanutkin olen. 

On vähän epärehellistä sanoa että "minullapas meneekin ruokaan vain kymppi kuussa" jos sen mahdollistaa se että sinulla on jo auto, oma perunamaa, sukulaisten kaurapellot ja nautatila, oma hirviporukka itellä tai ukolla, sukulaisia/työpaikka joista saa hävikkiruokaa kilokaupalla tai joku kultainen dyykkausmahis ihan vieressä. 

Eihän se auta vaikka työttömänä ja autottomana tuskailevaa, jolla ei vastaavia mahdollisuuksia ole. 

Kotiseudulla ei velipojallakaan mene yhtään rahaa pyykinpesuun, vaatteisiin tai oikein ruokaankaan ellei syö ulkona huvikseen, koska mummi ja mamma ostaa sille kaiken ja ruokkii sen. Eikä siinä, kyllä se niiden nurmikot leikkaa ja puut tekee ettei ole turhake, mutta hyvä kun sekin selittäisi että eihän ruoka maksa mitään jos ei halua grillille höhöö

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi yhdeksän