Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kävin lääkärissä puhumassa että haluaisin lähetteen ravintoterapeutille syömishäiriön takia. Hämmentynyt lääkäri sanoi etti ole nyt hänen

Vierailija
01.07.2026 |

Alaansa tämä. Sanoin etten odotakaan häneltä hoitoa vaan LÄHETETTÄ jollekulle joka osaa hoitaa.

Sitten tämä lääkäri vielä pisti vaakaan ja sanoi että olen kyllä ylipainon puolella,en alipainoinen. Niin kun mulla on ahmimishäiriö ei anoreksia!

Kommentit (62)

Vierailija
41/62 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olipas kädetön lääkäri

Tulisipa jo tekoäly korvaamaan tällaiset turhat ja terveydelle vaaralliset valkotakkikiduttajat.

Vierailija
42/62 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saitko sen lähetteen?

Kyllähän ravintoterapeutilta on paljonkin hyötyä. Mulle esim. tuli vinkkinä, että kun syö rouskuvaa ruokaa päivän aikana, niin tämä voi auttaa sipsien himoon töiden jälkeen. Ja kas kummaa, osittain auttoikin. Ahmimista hillitsee, kun välipalalla syön ainakin kahta erilaista tuotetta esim. hedelmää ja pähkinää.

Ja kas pelkästään näillä neuvoilla on sipsien syönti vähentynyt 60-80 prossaa. Lopun, mikä kuitenkin on aika iso annos toisille, syön hyvällä omallatunnolla ja ilman syyllisyyttä. Kun syyllisyys vähenee, niin vähenee myös ahminnan tarve.

Rouskuttelehan sinä. Tuollaisella rouskuttelulla vain pettää itseään, itse ongelma ei poistu mihinkään.

No, mitä suosittelet? Ei ole sipsinhimoa enää, paino on pudonnut kymmeniä kiloja. Mutta joo, kerrohan nyt miten tämä ongelma korjataan oikealla tavalla.

Piti sitten vetää herneet nenään :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/62 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

V*ttu että ihmiset on sekaisin. 

V*ttu että lääkärit ovat sekaisin. Liitto pridettää.  

https://www.aamulehti.fi/kotimaa/art-2000012112769.html

Suomen kriisi ei ole vasemmistolaisuus. Kriisi on vastavoiman puute.

Vierailija
44/62 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

V*ttu että ihmiset on sekaisin. 

V*ttu että lääkärit ovat sekaisin. Liitto pridettää.  

https://www.aamulehti.fi/kotimaa/art-2000012112769.html

Suomen kriisi ei ole vasemmistolaisuus. Kriisi on vastavoiman puute.

Kun kaikki hyväksyvät saman perusmallin ja koko systeemi puolustaa itseään vilpittömän vakaumuksen voimalla ja muutosta ei tapahdu. Suomi ei romahda äkisti. Vaan se näivettyy hitaasti, siististi ja hallitusti ja juuri siksi se on vaarallista. Valtio nimeltä Suomi on ohi. 

Vierailija
45/62 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitää ihailla lääkäriä kun on myöntänyt, ettei ole hänen osaamistaan mutta oishan tuon kai voinut pitää antaa jatko-ohjeet.

Mutta AP, mitä apua kaipaat siis ravintoterapeutilta?

Itse hain joskus apua kun oli paha bulimiakausi menossa. Pyysin myös lähetettä ravintoterapeutilta. Psykiatri katsoi mua ja totesi että aika turhaa se olis, kun mä tiedän jo kaiken.

Ja oikeassahan se oli. Itseasiassa se olis varmasti vaan vetuttanut käydä kuuntelemassa ohjeet ruokarytmistä ja virallisista suosituksista,  ja ne kun ei toimi jokaiselle.

Eikä se tule sulle kotiin ohjaamaan, että syö tähän aikaan nyt tätä, se on kuitenkin omissa käsissä.

Minulla on lapsuus/nuoruusajan anoreksiatausta. Jos elämä on mennyt vaikeaksi, se on yrittänyt iskeä uudestaan myöhemminkin. Päässäni on sisäistettynä kaloritaulukko sekä kalorilaskuri ym. ravitsemustietoa. Ts. on ihan mahdollista, että tiedän enemmän kuin ravitsemusterapeutti. Anorektinen käytökseni ei ole koskaan liittynyt painoon tai laihduttamiseen, se on kai keino pitää oma elämä jollakin tapaa kontrollissa, jos elämä potkii liikaa. Tärkeintä on siis yrittää pitää nuppi kasassa

Vierailija
46/62 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitää ihailla lääkäriä kun on myöntänyt, ettei ole hänen osaamistaan mutta oishan tuon kai voinut pitää antaa jatko-ohjeet.

Itse hain joskus apua kun oli paha bulimiakausi menossa. Pyysin myös lähetettä ravintoterapeutilta. Psykiatri katsoi mua ja totesi että aika turhaa se olis, kun mä tiedän jo kaiken.

Ja oikeassahan se oli. Itseasiassa se olis varmasti vaan vetuttanut käydä kuuntelemassa ohjeet ruokarytmistä ja virallisista suosituksista,  ja ne kun ei toimi jokaiselle.

Eikä se tule sulle kotiin ohjaamaan, että syö tähän aikaan nyt tätä, se on kuitenkin omissa käsissä.

Minulla on lapsuus/nuoruusajan anoreksiatausta. Jos elämä on mennyt vaikeaksi, se on yrittänyt iskeä uudestaan myöhemminkin. Päässäni on sisäistettynä kaloritaulukko sekä kalorilaskuri ym. ravitsemustietoa. Ts. on ihan mahdollista, että tiedän enemmän kuin ravitsemusterapeutti. Anorektinen käytökseni ei ole koskaan liittynyt painoon tai laihduttamiseen, se on kai keino pitää oma elämä jollakin tapaa kontrollissa, jos elämä potkii liikaa. Tärkeintä on siis yrittää pitää nuppi kasassa

Syömis- ja persoonallisyyshäiriöt ovat kroonisia, ei niistä parannuta. Niiden kanssa oppii juurikin elämään.

Vierailija
47/62 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syömis- ja persoonallisyyshäiriöt ovat kroonisia, ei niistä parannuta. Niiden kanssa oppii juurikin elämään.

Ei syömishäiriöt usein ole elämän kestäviä, vaan niistä toivutaan. Toki aivojen muistista aikoinaan perinpohjin sisäistetty ja alituiseen käytetty tieto eli kaloritaulukot ei päästä häviä.

Jos syömishäiriö liittyy henkilön autismiin, parantuminen on vaikeaa.

Vierailija
48/62 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahmimishäiriö /bulimia...

Liikalihavuus on paha kuin alipainokin.Jos ei pahempi.

Vierailija
49/62 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ahmimishäiriö /bulimia...

Liikalihavuus on paha kuin alipainokin.Jos ei pahempi.

No kyllähän anoreksia on paljon tappavampi sairaus kuin ahmimishäiriö/bulimia. Miksi näet nämä psyykkiset sairaudet alipainon/liikalihavuuden kautta?

Vierailija
50/62 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varsinkin julkisella puolella on niin helvetin vaikeaa saada se lähete. Se säästäisi kaikkien aikaa, että potilas pääsisi eteenpäin, oli sitten minkälainen vaiva tahansa. 

Ja tuo on valitettavan yleistä, että jos et ole langanlaiha, niin lääkärit eivät käsitä sinun sairastavan syömishäiriötä. Heillä on edelleen se mielikuva, että laiha anorektikko on ainut esimerkki syömishäiriötä sairastavasta ihmisestä. Minulla oli bulimia, ja en ollut alipainoinen, mutta oksensin ihan kaiken ruoan pakonomaisesti ulos, välillä olin päiväkausia syömättä ja liikuin ihan järkyttäviä määriä viikossa. En saanut mitään apua koska olin ihan normaalipainoinen. Ei välitetty, että minua huimasi ja sydän reistaili ja kasvot olivat ihan pöhöttyneet, kun lääkäri tuijottaa vaan sitä vaakaa. Vasta sitten toimittiin, kun minulta lohkesi oksentamisen seurauksena etuhampaat, joka voi hyvinkin seurata bulimiasta kun vuosikaudet oksennat ja oksennushan on syövyttävää. 

Vierailija
51/62 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saitko sen lähetteen?

Kyllähän ravintoterapeutilta on paljonkin hyötyä. Mulle esim. tuli vinkkinä, että kun syö rouskuvaa ruokaa päivän aikana, niin tämä voi auttaa sipsien himoon töiden jälkeen. Ja kas kummaa, osittain auttoikin. Ahmimista hillitsee, kun välipalalla syön ainakin kahta erilaista tuotetta esim. hedelmää ja pähkinää.

Ja kas pelkästään näillä neuvoilla on sipsien syönti vähentynyt 60-80 prossaa. Lopun, mikä kuitenkin on aika iso annos toisille, syön hyvällä omallatunnolla ja ilman syyllisyyttä. Kun syyllisyys vähenee, niin vähenee myös ahminnan tarve.

Rouskuttelehan sinä. Tuollaisella rouskuttelulla vain pettää itseään, itse ongelma ei poistu mihinkään.

No, mitä suosittelet? Ei ole sipsinhimoa enää, paino on pudonnut kymmeniä kiloja. Mutta joo, kerrohan nyt miten tämä ongelma korjataan oikealla tavalla.

Piti sitten vetää herneet nenään :)

Herneet vetäsin kyllä lounaalla suuhun. Sen olen oppinut, että kun ei pysty asiaansa perustelemaan, niin hyvä keino on yrittää alentaa toista sanomalla, että tämä vetää milloin herneet, milloin jotain muuta nenään.

Sulla on ilmiselvästi ravitsemusterapeutin osaamista, kun olet niin vahvasti sitä mieltä, että väörin korjattu ongelma. Etkö nyt voisi kertoa koko av-palstalle, että miten tämä minun ongelmani olisi oikealla tavalla pitänyt korjata?

Vierailija
52/62 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin aikoinaan dietistillä koska olin ylipainonen.

Hyvän neuvot sain.

Aloin syömään pienemmältä lautaselta.

Puolet lautasella tulee olla vihreetä, vihanneksia ja juureksia.

Nyt enää puoli lautasta tyhjänä, tästä puolet proteiinia ja puolet hiilareita.

Aamupala-pieni välipala-lounas-pieni välipala-päivällinen. Noi pienet välipalat voivat olla vaikka pari pähkinää, taikka omena.

Oli myös ahaa elämys kun itse sain näyttää kuvista paljonko laitoin lautaselle ruokaa esm pastaa, riisiä, perunoita jne.

Aina menin toiseksi viimiseen kuvaan siinä kansiossa. Elikkä liian suuret annokset.

Ap älä ala odottamaan sitä lähetettä vaan googlaa netistä. Voi mennä kuukausia ennenku pääset vastaanotolle.

Vierailija
53/62 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kävin aikoinaan dietistillä koska olin ylipainonen.

Hyvän neuvot sain.

Aloin syömään pienemmältä lautaselta.

Puolet lautasella tulee olla vihreetä, vihanneksia ja juureksia.

Nyt enää puoli lautasta tyhjänä, tästä puolet proteiinia ja puolet hiilareita.

Aamupala-pieni välipala-lounas-pieni välipala-päivällinen. Noi pienet välipalat voivat olla vaikka pari pähkinää, taikka omena.

Oli myös ahaa elämys kun itse sain näyttää kuvista paljonko laitoin lautaselle ruokaa esm pastaa, riisiä, perunoita jne.

Aina menin toiseksi viimiseen kuvaan siinä kansiossa. Elikkä liian suuret annokset.

Ap älä ala odottamaan sitä lähetettä vaan googlaa netistä. Voi mennä kuukausia ennenku pääset vastaanotolle.

Niin sait avun lihavana ruokavalion suunnitteluun, et ollut hoitamassa syömishäiriötäsi aivan väärässä paikassa eli ravitsemusterapeutilla syömishäiriöihin erikoistuneen terapeutin sijaan.

Vierailija
54/62 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pierut haisevat? Eivätkö buliimikot ole laihoja myös?

Vierailija
55/62 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuet pitää puolittaa eiköhän ala kansa laihtumaan.

Vierailija
56/62 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

tuet pitää puolittaa eiköhän ala kansa laihtumaan.

Roskaruoka on halvinta. 

Vierailija
57/62 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan oikein, lääkäri se lähetteen tekemisestä päättää. Aina voi mennä halutessaan yksityiselle.

Vierailija
58/62 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan oikein, lääkäri se lähetteen tekemisestä päättää. Aina voi mennä halutessaan yksityiselle.

Mitään oikeaa ei ole siinä, että yleislääkäri jättää potilaan kokonaan hoitamatta, koska hänellä on heikko tuntemus syömishäiriöistä. Oletan hänen kuitenkin tienneen, että kyseessä on psyykkinen sairaus ja hänen olisi pitänyt tehdä lähete sen hoitamiseksi (ei siis lähetettä ravintoterapeutille).

Vierailija
59/62 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle aloitetaan Ozempic diabetekseen insuliinin kaveriksi. Tk-lääkäri pahoitteli, että haluaisi laittaa mut myös ravitsemusterapeutille mutta valitettavasti heillä ei ole enää käytössä (säästösyistä) kyseistä palvelua. Ehdotti, että menisin omakustanteisesti yksityiselle.  Ne säästää nyt todenteolla ihmisten terveydestä;  lääkäri oli nolona Soten päätöksiä noudattaessaan.

Miksei lääkäri ohjannut Omaolo.fi-valmennukseen? Sinne pääsee heti nettipankkitunnuksilla ja se on ilmainen.

Vierailija
60/62 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bulimia ei tosiaankaan tarkoita välttämättä sitä, että ihminen olisi ylipainoinen: ruuan voi aina oksentaa. Eikä se varsinkaan tarkoita ahneutta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän yksi