Kävin lääkärissä puhumassa että haluaisin lähetteen ravintoterapeutille syömishäiriön takia. Hämmentynyt lääkäri sanoi etti ole nyt hänen
Alaansa tämä. Sanoin etten odotakaan häneltä hoitoa vaan LÄHETETTÄ jollekulle joka osaa hoitaa.
Sitten tämä lääkäri vielä pisti vaakaan ja sanoi että olen kyllä ylipainon puolella,en alipainoinen. Niin kun mulla on ahmimishäiriö ei anoreksia!
Kommentit (57)
Saitko sen lähetteen?
Kyllähän ravintoterapeutilta on paljonkin hyötyä. Mulle esim. tuli vinkkinä, että kun syö rouskuvaa ruokaa päivän aikana, niin tämä voi auttaa sipsien himoon töiden jälkeen. Ja kas kummaa, osittain auttoikin. Ahmimista hillitsee, kun välipalalla syön ainakin kahta erilaista tuotetta esim. hedelmää ja pähkinää.
Ja kas pelkästään näillä neuvoilla on sipsien syönti vähentynyt 60-80 prossaa. Lopun, mikä kuitenkin on aika iso annos toisille, syön hyvällä omallatunnolla ja ilman syyllisyyttä. Kun syyllisyys vähenee, niin vähenee myös ahminnan tarve.
Ravintoterapeutti voi olla kuka vaan. Ei sellaiselle tarvita lähetettä. Ei kuulu lääkärille.
Eikö terveyskeskuksen ravintoterapeutille pääse ilman lähetettä ? Kokeile esimerkiksi chatin kautta ja onhan siellä odotusaulat täynnä elämäntapa ohjeita myös syömiseen, niin kuin on nettikin
Ravintoterapeutteja on nykyään aika vähän. Miten olisi yksityinen?
Vierailija kirjoitti:
Ne suuttuu jos pyytää jotakin, Käypää hoitoa esimerkiksi. Ovat sen verran egoisteja että heidän pitäisi antaa itse keksiä ratkaisu.
Se on ihan totta että käypä hoito suosituksia rikotaan ihan hirveästi.
Vierailija kirjoitti:
Ikävä sanoa mutta ei se ravintoterppa osaa auttaa. Minulla on BED,eli ahmimishäiriö ilman oksentelua. Painan nyt noin 120 kiloa. Kävin ravintoterpalla 10 vuotta sitten eikä se osannut muuta kuin puhua ateriarytmistä ja ruokaympyrästä. Miä tiedän ne kyllä,ongelma on että ahmin MITÄ TAHANSA, porkkanaraaste ja omenat kelpaa siinä kuin jäätelö ja sipsitkin,
Kokeilepa lihaa ja rasvaa.
Potilas kertoo oireet, lääkäri määrittelee diagnoosin ja tarvittaessa kirjoittaa lääkemääräyksen.
Tässä työnjako, joka monelta unohtuu!
Vierailija kirjoitti:
Et sinä voi vaatia jotain tiettyä lähetettä
Pyytää kyllä voi.
Vierailija kirjoitti:
Ikävä sanoa mutta ei se ravintoterppa osaa auttaa. Minulla on BED,eli ahmimishäiriö ilman oksentelua. Painan nyt noin 120 kiloa. Kävin ravintoterpalla 10 vuotta sitten eikä se osannut muuta kuin puhua ateriarytmistä ja ruokaympyrästä. Miä tiedän ne kyllä,ongelma on että ahmin MITÄ TAHANSA, porkkanaraaste ja omenat kelpaa siinä kuin jäätelö ja sipsitkin,
Onko Prader-Willi poissuljettu tai fruktoosin aiheuttama letpiini-greliini blokki?
Vierailija kirjoitti:
Saitko sen lähetteen?
Kyllähän ravintoterapeutilta on paljonkin hyötyä. Mulle esim. tuli vinkkinä, että kun syö rouskuvaa ruokaa päivän aikana, niin tämä voi auttaa sipsien himoon töiden jälkeen. Ja kas kummaa, osittain auttoikin. Ahmimista hillitsee, kun välipalalla syön ainakin kahta erilaista tuotetta esim. hedelmää ja pähkinää.
Ja kas pelkästään näillä neuvoilla on sipsien syönti vähentynyt 60-80 prossaa. Lopun, mikä kuitenkin on aika iso annos toisille, syön hyvällä omallatunnolla ja ilman syyllisyyttä. Kun syyllisyys vähenee, niin vähenee myös ahminnan tarve.
Rouskuttelehan sinä. Tuollaisella rouskuttelulla vain pettää itseään, itse ongelma ei poistu mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Saitko sen lähetteen?
Epäpätevä ravitsemusperäteippi sinulla. Suurin osa sipsinhimosta on elektrolyyttivajetta. Niissä on kalium ja natrium kivassa suhteessa, siksi niitä himoitsee erityisesti jos juo paljon nestettä. Ja vielä enemmän jos juo diureettia, kuten alkoholi.
Minulla loppui sipsinhimo kun saatiin elektrolyytit kohdalleen. Minun kohdallani juomaveden suolaaminen oli avain, koska nimenomaan natriumista oli pulaa.
Mulle aloitetaan Ozempic diabetekseen insuliinin kaveriksi. Tk-lääkäri pahoitteli, että haluaisi laittaa mut myös ravitsemusterapeutille mutta valitettavasti heillä ei ole enää käytössä (säästösyistä) kyseistä palvelua. Ehdotti, että menisin omakustanteisesti yksityiselle. Ne säästää nyt todenteolla ihmisten terveydestä; lääkäri oli nolona Soten päätöksiä noudattaessaan.
Vierailija kirjoitti:
Mulle aloitetaan Ozempic diabetekseen insuliinin kaveriksi. Tk-lääkäri pahoitteli, että haluaisi laittaa mut myös ravitsemusterapeutille mutta valitettavasti heillä ei ole enää käytössä (säästösyistä) kyseistä palvelua. Ehdotti, että menisin omakustanteisesti yksityiselle. Ne säästää nyt todenteolla ihmisten terveydestä; lääkäri oli nolona Soten päätöksiä noudattaessaan.
No ei kyllä mitään laihdutuslääkkeitä ensisijaisesti tule tarjota syömishäiriöiselle, koska se on psyykkinen sairaus ja usein monimuotoinen eli saattaa Ozempicin myötä heilahtaa anoreksiaksi, joka on hengenvaarallinen.
Vierailija kirjoitti:
😅
Ainakaan Helsingissä ravitsemusterapeutille ei pääse julkisella, jos painoindeksi ei ole yli 35.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saitko sen lähetteen?
Epäpätevä ravitsemusperäteippi sinulla. Suurin osa sipsinhimosta on elektrolyyttivajetta. Niissä on kalium ja natrium kivassa suhteessa, siksi niitä himoitsee erityisesti jos juo paljon nestettä. Ja vielä enemmän jos juo diureettia, kuten alkoholi.
Minulla loppui sipsinhimo kun saatiin elektrolyytit kohdalleen. Minun kohdallani juomaveden suolaaminen oli avain, koska nimenomaan natriumista oli pulaa.
No, mulla ei suolasta (valitettavasti) ole vajausta. Mm. kaikki mulle sopivat kaupan leivät ovat hyvin suolaisia. Alkoholia tai kofeiinipitoisia juomia en käytä.
Ja jos noilla neuvoilla on menty jo useampi vuosi, niin vaikea uskoa, että ne olisivat minulle väärät vinkit.
Kiva myös, että sinä olet saanut sinulle hyvät vinkit ja ohjeet.
Vierailija kirjoitti:
V*ttu että ihmiset on sekaisin.
V*ttu että lääkärit ovat sekaisin. Liitto pridettää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saitko sen lähetteen?
Rouskuttelehan sinä. Tuollaisella rouskuttelulla vain pettää itseään, itse ongelma ei poistu mihinkään.
No, mitä suosittelet? Ei ole sipsinhimoa enää, paino on pudonnut kymmeniä kiloja. Mutta joo, kerrohan nyt miten tämä ongelma korjataan oikealla tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
V*ttu että ihmiset on sekaisin.
V*ttu että lääkärit ovat sekaisin. Liitto pridettää.
Lääkärit ei ole ihmisiä?🤔
Voi se olla lihava incel-poikakin, ja usein onkin, miestissit hämäävät. Se pieninappula siellä jalkojen välissä löytyyvadta ruumiinavauksessa hyllyvien michelinrenkaiden alta.