Voiko joku selittää miten toimeentulotuki toimii?
Jos mulla on nyt hakemusta laittaessa tilillä 200 euroa, niin lasketaanko tuo varallisuudeksi? En voi vetää tiliä tyhjäksi, koska siellä on oltava rahaa lainanlyhennykseen (ja ruokaan).
Kommentit (188)
Vierailija kirjoitti:
Opintolainan saa osittain tai kokonaan korkoineen anteeksi, jos elämässä ei mene kaikki hyvin. Itse sain 14500€ kokonaan anteeksi ja luottotiedot pysyivät.
Höpöhöpö.
Tässä nyt tuo kaikki ei mene hyvin tarkoittaa pysyvää työkyvyttömyyseläkettä. Että ei kovin relevantti kommentti.
Vierailija kirjoitti:
Opintolainan saa osittain tai kokonaan korkoineen anteeksi, jos elämässä ei mene kaikki hyvin. Itse sain 14500€ kokonaan anteeksi ja luottotiedot pysyivät.
Höpöhöpö.
Kyllä saa, käypä Kelan sivuilla. Viiden vuoden sairastaminen yms syyt
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpöhöpö.Kyllä saa, käypä Kelan sivuilla. Viiden vuoden sairastaminen yms syyt
Sairastaminen ei riitä syyksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpöhöpö.Kyllä saa, käypä Kelan sivuilla. Viiden vuoden sairastaminen yms syyt
Ei pidä paikkaansa. Vaatii työkyvyttömyyden.
Kela voi vapauttaa sinut opintolainan takaisinmaksusta joko osittain (korot) tai kokonaan (koko lainapääoma), jos olet pysyvästi työkyytön tai määräaikainen työkyvyttömyytesi on kestänyt yhtäjaksoisesti vähintään viisi vuotta, ja tulosi alittavat asetetun tulorajan.
Ei tuosta kannata edes puhua minään mahdollisuutena siis.
Luultavasti sillä on väliä, onko kyseessä jokin muu laina vai opintolaina, jota on käytetty elämiseen lukukauden aikana. Mutta kysy kuitenkin Kelasta, niin saat oikean vastauksen.
Ehkä otan varman päälle ja haen vasta sen jälkeen kun lyhennys on mennyt tililtä. Sen maksupäivää ei voi edes muuttaa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis pitääkö tosta vajaa 600 € maksaa vuokrasta se loput 30 % itse? Kyllähän tolla pärjää jos on terve (ei lääkkeitä tms), ei lemmikkejä, ei käy missään jne mutta silloinkin tilapäisesti, vai meneekö niin, että jos hajoaa esim pesukone niin siihen saa toimeentulotukea vai pitääkö alkaa nyrkkipyykille. Samaa mietin kaikista muista laitteista ja tavaroista, että ei tolla rahalla kyllä pysty pitkällä aikavälillä itseään vaatettaan ja ostaan perusvälineitä elämään. Toisaalta se ei kai ole tarkoituskaan että kukaan tt-tuella koko elämänsä, mutta niitäkin tapauksia väkisin on. Lienevät läheisten avun varassa pitkälti.
Ei siinä ole mitään 30 % omavastuuta vaikka joku yrittää kovasti täällä niin väittää. Jos vuokra on ylikallis, niin perusosasta joutuu maksamaan ylimenevän summan, mutta sekään ei ole mikään prosenttiosuus. Ja tuon voi välttää silllä, että asuu riittävän edullisessa asunnossa.
Kela: Kelan yleinen asumistuki on enintään 70 % hyväksyttävistä asumismenoista. Maksat siis itse aina vähintään 30 % asumismenoistasi.
Nyt puhutaan toimeentulotuesta, ei asumistuesta.
Toimeentulotuesta maksetaan se loppu asumisen osa 30 pros vuokranantajalle mitä asumistuki ei kata. Tämä menee nykyjään suoraa vuokranantajalle, jos vuokravakuus haettu Kelasta. Asumistuen voi yhä valita meneekö suoraa vuokranantajalle vai omalle tilille ellei ole maksurästejä vuokrassa.
Toimeentulotuesta tosiaan maksetaan tuo puuttuva 30 %, mutta ei todellakaan perusosasta vaikka täällä niin väitetään.
Asumistukea saa siis maksimissaan 70 % Kelan kohtuulliseksi katsomista asumismenoista. Yleensä vuokrataso on sen verran korkea, että tulottomallakin asumistuki kattaa noin puolet vuokrasta.
Toimeentulotuesta ei makseta loppuvuokraa vaan myönnetään asumiskuluihin toimeentulotukea kohtuullisiin asumiskuluihin saakka - ottaen tietenkin laskelmassa asumistuki tulona huomioon. Yleinen vuokrataso on sen verran korkea, että Kelan asumistuki ja asumiskuluihin saatava toimeentulotuki ei kata koko vuokraa, jolloin kohtuullisen vuokratason ylittävä vuokraosuus maksetaan toimeentulotuen perusosasta. Kohtuullisen vuokratason ylittävä vuokraosuus maksetaan toimeentulotuen perusosasta myös silloin kun perusosaa alennetaan 50 %.
Höpöhöpö.