Mitä vikaa on sukupuolineutraalissa kasvatuksessa?
Kommentit (44)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloin miettiä, onko sukupuolineutraali kasvatus edes mahdollista? Ympäröivä yhteiskunta kohtelee poikia ja tyttöjä eri tavalla. Naisihmisenä kasvaa automaattisesti siihen, että jonkinlainen uhka ja pelko on aina läsnä. Joitakin paikkoja ja tilanteita välttää ihan sen takia, jottei sattuisi mitään tms.
En nyt sano, että kenenkään pitäisi elää koko ajan peläten. Kuitenkin aikuiset miehet ahdistelevat tyttölapsia, ja tytöille on aiheellista kertoa, että kaikki aikuiset eivät ole kilttejä, varsinkaan miehet. Toki pojillekin pitää kertoa sama. On kuitenkin paljon harvinaisempaa, että aikuiset naiset ahdistelisivat poikalapsia.
Onko sukupuolineutraali kasvatus siis edes mahdollista? En usko.
Missä sinä elät, jos pidät itsestään selvänä sitä, että naisilla on automaattisesti kaiken aikaa joku uhka päällä? Olen nähnyt tätä elämää kohta 70 vuotta, mutta minulla ei ole sellaista havaintoa enkä ole kasvattanut tyttäriäni sellaiseen.
Miten eri tavalla yhteiskunta LAPSIA kohtelee sukupuolen mukaan? Työelämässä miesvaltaisella alalla kyllä kohtaa yksilöitä, jotka suhtautuvat naisiin epäluuloisesti, mutta ei koko yhteiskunta.
Olen kokenut lapsuudessani hyväksikäyttöä, joten en ole elänyt yhtä turvallisessa maailmassa kuin sinä.
Vierailija kirjoitti:
Se on teeskentelyä ja luonnotontakin. Tyttöjä ja poikia kiinnostaa eri jutut. Siinä tehdään väärin ettei vahvisteta näitä lapsen kiinnostuksen kohteita.
Mua kiinnosti lapsena työkalut, junaradat ja tietokoneet, rooli- ja nukkeleikeistä en tajunnut mitään. On täysin yksilökohtaista mikä ketäkin kiinnostaa, ei niinkään sukupuolisidonnaista.
T. Nainen
No jos se pohjautuu kateuteen heteronormatiivisuudessa pärjääviä kohtaan?
Missä sinä elät, jos pidät itsestään selvänä sitä, että naisilla on automaattisesti kaiken aikaa joku uhka päällä? Olen nähnyt tätä elämää kohta 70 vuotta, mutta minulla ei ole sellaista havaintoa enkä ole kasvattanut tyttäriäni sellaiseen.
Miten eri tavalla yhteiskunta LAPSIA kohtelee sukupuolen mukaan? Työelämässä miesvaltaisella alalla kyllä kohtaa yksilöitä, jotka suhtautuvat naisiin epäluuloisesti, mutta ei koko yhteiskunta.