Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HPV testi 16 positiivinen, kokemuksia?

Vierailija
01.07.2026 |

Sain eilen seulonnasta tulokset ja nyt olen googlaillut ihan kauhuissani tätä.

Onko muilla tullut vastaavaa HPV tyyppiä posina, ja papassa muutoksia. Miten edettiin?  

HPVNh OSOITUS: Näytteestä on osoitettavissa ns. korkean riskin HPV-tyypin 16 DNA:ta.

KOHDUNKAULAN SEULONTATUTKIMUS EK

Sytologinen näytetyyppi: Nestesytologia

Näytteen tutkittavuus: Riittävä

Yleinen luokitus: Epiteelisoluatypia

Levyepiteeliatypia: ASC-H (HSIL mahdollisuutta ei voi sulkea pois)

Suositellaan: Kolposkopiaa ja kudosnäytteiden ottoa

Esiin tulee yksittäisinä soluina ja soluryhminä esiintyvää

solukkoa, jossa on karkeutunut kromatiini ja solukelmun

poimuilua. Tuma/sytoplasma suhde on noussut.

HSIL-mahdollisuutta ei voida poissulkea.

Kommentit (71)

Vierailija
21/71 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole yhtäkään irtosuhdetta. Kumppaneita ylipäätään vähän.  

Tämähän voi olla vuosia piilevänä, eikä minullakaan mitään oireilua ole. Nyt ajattelin tehdä voitavani vastustuskyvyn lisäämiseksi ja odotella kutsua kolposkopiaan….. Googletella ei kannata, näköjään tämä 16 on pahinta laatua.

Onko kukaan saanut apuja Colpofix itsehoitotuotteesta HPVn häätöön? 

Ap

Vierailija
22/71 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet siis rietastellut, onnea vaan. Ehkä ei ole liian myöhäistä tehdä parannus.

Tartunnan saamiseen riittää, että on yhden kerran elämässään ollut kontaktissa. Ja ilmeisesti voi tarttua jopa syntyessä.

Sinullakin voi olla jokin tai jopa useampi hpv-virus tietämättäsi, sen verran yleisiä ovat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/71 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Montako kumppania yhteensä ollut? 

Vierailija
24/71 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehdäänkö nykyään jo seulonnassa tuo tyypitys? Vielä muutama vuosi sitten ei, pelkästään oli tieto, että hpv on positiivinen. 

Hyvä juttu on, että jäät nyt seurantaan, eikä tilanne pääse kehittymään kohdunkaulansyöväksi.

Vierailija
25/71 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet siis rietastellut, onnea vaan. Ehkä ei ole liian myöhäistä tehdä parannus.

Jumala rankaisee aloittajaa

Sinäkin tuomitsija voit saada hpv:n, ei siltä käytännössä kukaan ole suojassa

Tänä vuonna tulee täyteen 23 vuotta selibaatissa. Mistä se hpv tulee?

Voi ilmeisesti uinua kehossa vuosikausia, ja sitten yksi päivä alkaakin aktivoitua.

Vierailija
26/71 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lohdutukseksi voin sanoa että tuo 16 on paha, mutta toisaalta se on "kaikilla" jossain vaiheessa aikuiselämää, vaikea siltä on välttyäkään. Itselle lääkäri sanoi että hpv-viruksia tulee ja menee mutta pitää toki seurata jos alkaa muutoksia kehittelemään, jotta muutokset saadaan pois ajoissa. Lievät muutokset tosin kuulemma monesti paranee itsestään.

Vierailija
27/71 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lohdutukseksi voin sanoa että tuo 16 on paha, mutta toisaalta se on "kaikilla" jossain vaiheessa aikuiselämää, vaikea siltä on välttyäkään. Itselle lääkäri sanoi että hpv-viruksia tulee ja menee mutta pitää toki seurata jos alkaa muutoksia kehittelemään, jotta muutokset saadaan pois ajoissa. Lievät muutokset tosin kuulemma monesti paranee itsestään.

Ja tärkeää tuo seuranta. Itselläni tyypitys oli korkean riskin virus, joka kuitenkaan ei ollut 16, 18 tai 45. Silti alkoi kehittää seurannassa vakavampia muutoksia, jolloin sitten tehtiin poistohoito. 

Omalla kohdalla koepalat tai itsessään poistohoito eivät olleet kivuliaita, vaikkakin tietty kova huoli oli koko tuon akuuteimman ajan. Mutta hyvään seurantaan jäin heti, kun seulassa hälytti.  

Vierailija
28/71 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteensä 6 ja olen 31v. Seurustelin todella pitkään enkä usko että tämä on exältäni vaan näiden muutaman villin sinkkuvuoden tuomisia kun ollu kaksi pitkäaikaista tapailukumppania. Oli  yli vuoden selibaatissa (2024) eli varmaan tää on joku versio mikä on vaikea häätää. 

Vierailija
29/71 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko tuossa vaan että suositellaan? Etkö saanut kutsua kolposkopiaan? Kuulostaa siltä, että tuossa kolposkopia on nyt aiheellinen käydä mahdollisimman pian tsekkaamassa.

En muista enää itse, että oliko omassakin tuloksessani sanamuoto "suositellaan".

Lähetteen tekivät, ja jossain kohtaa tuli sitten postissa kirje minulle varatusta ajasta.

Tässä prosessissa on se hyvä, ettei tarvitse itse etsiä tai varata mitään. Kutsut tulee postissa, ja tilanteen vaatiessa muuta kuin seurantaa, niin homma etenee nopeasti.

Vierailija
30/71 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolposkopia ei ole sama asia kuin loop?

Vierailija
31/71 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kolposkopia ei ole sama asia kuin loop?

Ei ole

Vierailija
32/71 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

eikö noihin ole jo rokotteet ? koittavat poika lapsillekkin antaa :D

Tytöille niitä on annettu jo jonkin aikaa. Miehetkin sitä levittävät. Hankala kun ei ole varsinaisesti seksitauti, mutta tarttuu ihokosketuksesta. Eli kumi ei estä tarttumista.

Vähän kömpelö ilmaisutapa tuo poika lapsillekin, onko kaikki ok?

Papilloomavirus voi aiheuttaa pojillakin syöpää suuhun ja nieluun suuseksissä. Sen vuoksi rokote annetaan sekä tytöille että pojille yläkouluiässä. Toki nämä ovat vapaaehtoisia. 

Vierailija
33/71 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin sain kutsun kolposkopiaan, kun löytyi korkean riskin HPV- viruksen DNA:ta ja lieviä solumuutoksia. Kolposkopiassa otettiin pienet koepalat kohdunkaulasta ja vaginasta (nipisti vain vähän). Tulokset olivat normaalit. Seurantana papa-koe vuoden päästä. Olin ihan hermona etukäteen, mutta ihan hyvin oli asiat kuitenkin.

Vierailija
34/71 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin.

Kaikki asiakaspelvelijamme ovat juuri nyt varattuina.

Odota sulkematta puhelinta.

Tai soita 112.

Vierailija
35/71 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sain HPV:n ensimmäiseltä mieheltä, kenen kanssa olin sängyssä. Hän oli ollut satojen kanssa. Että ei se aina riitä, että itse ei jakele lettuaan mihinkään. Riittää, että se toinen on jaellut.

Vierailija
36/71 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos tää kommentti oli huojentava kuulla!

Turhauttavaa ku yrittää olla vastuullinen ja välttää ylipäätään uusia suhteita niin näin voi tosiaan käydä. Taitaa olla aika yleinen virus 😞

Vierailija
37/71 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain kutsun kolposkopiaan, ja niissä näytteissä havaittiin solumuutoksia, minkä vuoksi tehtiin loop-hoito. Seurannoissa hpv:tä ei ole löytynyt.

Vierailija
38/71 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko se loop ihan kauhea kokemus? 

Vierailija
39/71 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä sain HPV:n ensimmäiseltä mieheltä, kenen kanssa olin sängyssä. Hän oli ollut satojen kanssa. Että ei se aina riitä, että itse ei jakele lettuaan mihinkään. Riittää, että se toinen on jaellut.

Muisto jännämieheltä

Vierailija
40/71 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

6 eri miehelle pitänyt jakaa pers että Hyi helv 

Oikein hyvä että sairastuit 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä neljä