Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä mieltä, kun lapsen äiti kannustaa lasta sanomaan isälle ikävästi

Vierailija
30.06.2026 |

Ollaan erottu ja yksi lapsi. Jos satutaan kohtaamaan pihalla kun haen lapsen, niin lapsi alkaa sanoa että minun (isän) pitäisi mennä pois. Tämän kuullessa äiti ilahtuu ja kannustaa lasta, koska hän on käskenyt lapsen sanoa tuollaisia, ja olen sen itse kuullut.

Joskus nuo jutut jää päälle lapselle ja hän toistaa myös minun luona äidin sanoja, jolloin olen sanonut lapselle tiukemmin, että ei äitin juttuja isän luoka.

Lapsi ensin kiukuttelee, mutta helpottuu itsekin, kun huomaa että on kivempaa, kun voi vain olla isän kanssa miettimättä äidin ikäviä puheita.

Silloin lapsi myös ymmärtää, että ei ole hänen vikansa, että on oppinut äidin luona olemaan negatiivinen ja ärtynyt myös silloinkin, kun ei ole oikeaa syytä.

Olen epäillyt lapsen äitiä jonkinlaiseksi narsistiksi, koska hän puhuu pahaa myös muusta perheestään, eikä arvosta heitä ollenkaan. 

Kommentit (44)

Vierailija
21/44 |
30.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palstan mukaan naisten pitää osata ennustaa miehestä esim. väkivaltaisuus jotta eivät tee lapsia väkivaltaisten miesten kanssa.

Eikös miehiltä voitaisi silloin odottaa etteivät tee lapsia narsisti-naisten kanssa?

Niin, molemmat sukupuolet tekevät virheitä rakkauden huumassa, ja fakta on, että miehellä on varsin vähän sanottavaa lapsentekoon siinä vaiheessa kun pulla on uunissa.

N49.

Enempi ajattelin sen käytännön kannalta. En välitä vaikka exä vihaisi minua, mutta en olisi ikinä voinut kuvitella, että joku voi käyttää omaa lastaan noin.

Tosin sen jälkeen tajusin että oma äiti oli tehnyt minulle ihan samaa, ja saanut isän häipymään lopullisesti. Itse en voi jättää lastani mistään hinnasta, mutta raskasta tämä on, kun aikuinen ihminen kuvittelee omistavansa kaikki, jotka on tuntenut. Hän on ilmaissut pitävänsä tätä jonkinlaisena kilpailuna.

Vierailija
22/44 |
30.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella surullista, että teistä kumpikaan ei osaa käyttäytyä kuin vastuullinen aikuinen, vaan käytätte lasta keskinäisen kiusantekonne välikappaleena. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/44 |
30.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Normisettiä. Lapset huomaavat pian valta-aseman alkavat kohtelemaan "pahaa" isää vanhempaa kuin roskaa.

Mikäli molemmat vanhemmat ovat tasavertaisesti lapsen elämässä, lapsi kyllä itse näkee ja tuntee, kenen seurassa on valoisaa olla. Eli ainakaan ap:n ei pidä nyt vetäytyä ja jättää lasta äidin vaikutuspiiriin.

Sinusta on valoisaa käännyttää lasta äitiään vastaan, koska isää v'tuttaa, että äiti dumppasi hänet? 

No tuollaista en aloituksesta lukenut.

Vierailija
24/44 |
30.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon tyyppisen tilanteen tyypillinen aikajatkumo on seuraava:

4v: et näe enää lastasi

6v: heität lasten tavarat roskiin

8v: mietit kenelle säästät ja miksi käyt töissä. 10v->: Käytät lapsille varatut säästöt ja perinnöt omiin huvituksiin

Vierailija
25/44 |
30.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Normisettiä. Lapset huomaavat pian valta-aseman alkavat kohtelemaan "pahaa" isää vanhempaa kuin roskaa.

Mikäli molemmat vanhemmat ovat tasavertaisesti lapsen elämässä, lapsi kyllä itse näkee ja tuntee, kenen seurassa on valoisaa olla. Eli ainakaan ap:n ei pidä nyt vetäytyä ja jättää lasta äidin vaikutuspiiriin.

Sinusta on valoisaa käännyttää lasta äitiään vastaan, koska isää v'tuttaa, että äiti dumppasi hänet? 

Minä halusin erota. Lapsen äiti oli fyysisesti väkivaltainen suhteen aikana. Välillä jouduin ottamaan sairauslomaa töistä, koska oli naama verillä. Lapsen äiti kuulemma oli rakastanut minua ja tehnyt kaikkensa. Oli paljon hyviä hetkiä, mutta välillä oli myös niitä öitä, että jouduin olemaan nyrkkeilysäkkinä, ja välillä jouduin pitämään häntä vain otteessa, kunnes raivo laantui.

Vierailija
26/44 |
30.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palstan mukaan naisten pitää osata ennustaa miehestä esim. väkivaltaisuus jotta eivät tee lapsia väkivaltaisten miesten kanssa.

Eikös miehiltä voitaisi silloin odottaa etteivät tee lapsia narsisti-naisten kanssa?

Niin, molemmat sukupuolet tekevät virheitä rakkauden huumassa, ja fakta on, että miehellä on varsin vähän sanottavaa lapsentekoon siinä vaiheessa kun pulla on uunissa.

N49.

Ja silti miehillä on 100% asiaan sanottavaa ennen kuin pulla olisi uunissa - jos he vaan viitsisivät itse huolehtia siitä. 

Minun ymmärtääkseni mikään ehkäisy ei ole 100% varma, ei edes vasektomia.
N49.

Vierailija
27/44 |
30.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todella surullista, että teistä kumpikaan ei osaa käyttäytyä kuin vastuullinen aikuinen, vaan käytätte lasta keskinäisen kiusantekonne välikappaleena. 

Nyt minä halusin tietää, että miten sait tästä tarinasta myös isän "syylliseksi"? Ajatteletko, että joku ei vain voi yksin haukkua? Isä ei tuon tarinan mukaan kyllä haukkunut äitiä. 

Vierailija
28/44 |
30.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä että kuitenkin tapaat lasta ja suhtaudut häneen ymmärryksellä tuossa vaikeassa tilanteessa. Tuosta täytyisi puhua. Jos se ei äidin kanssa kaksin onnistu, niin yhteys ammattilaiseen. Itse pyytäisin apua vaikka perheneuvolasta tmv.
Oma äitini on tehnyt lapsuudessani tuota samaa. Haukkui ja kannusti haukkumaan. Isää ei saa piirtää perheneuvolakäynneillä perhepiirroksiin, valehteli että isä on väkivaltainen meitä kohtaan jne. Aivan kamalaa ja kaikki päättyi liian myöhään todella surullisesti itsemurhayritykseen ja huostaanottoon.

Ei äitiä voi pakottaa. Sossut sanoisi vain että molempien pitää kertoa samaa narratiivia. Muutenkaan en halua heitä mukaan, koska tiedän että ovat 99% äidin puolella ja kun haistavat "riitaisat välit" niin alkavat syöttää äidille ideoita turvakodeista jne. Kuitenkin niin paljon näitä nähnyt, kun olen itsekin työskennellyt lasten parissa.

Vierailija
29/44 |
30.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa. Tuohon tilanteeseen vinkki viitonen. Kun tilanteessa on lapsia, häviät aina naisen kertonuksen alla, vaikka kertomus olisi kuinka luokattoman huono tahansa.

Opettele nauhottamaan kaikki tapaamiset ja tallenna kaikki sähköpostit ja viestit oman oikeusturvasi vuoksi.

Tämä on miehen asema..

Vierailija
30/44 |
30.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä halusin erota. Lapsen äiti oli fyysisesti väkivaltainen suhteen aikana. Välillä jouduin ottamaan sairauslomaa töistä, koska oli naama verillä. Lapsen äiti kuulemma oli rakastanut minua ja tehnyt kaikkensa. Oli paljon hyviä hetkiä, mutta välillä oli myös niitä öitä, että jouduin olemaan nyrkkeilysäkkinä, ja välillä jouduin pitämään häntä vain otteessa, kunnes raivo laantui.

Jos olet ap, niin miksi helkkarissa et ensisijaisesti pitänyt housuja jalassa ja toissijaisesti hakenut lähivanhemmuutta? Pahoinpitelyistä löytyy paperit, jos olet joutunut sairauslomalle. Asiaan olisi pitänyt puuttua jo äitiysneuvolassa.

Vierailija
31/44 |
30.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä että kuitenkin tapaat lasta ja suhtaudut häneen ymmärryksellä tuossa vaikeassa tilanteessa. Tuosta täytyisi puhua. Jos se ei äidin kanssa kaksin onnistu, niin yhteys ammattilaiseen. Itse pyytäisin apua vaikka perheneuvolasta tmv.
Oma äitini on tehnyt lapsuudessani tuota samaa. Haukkui ja kannusti haukkumaan. Isää ei saa piirtää perheneuvolakäynneillä perhepiirroksiin, valehteli että isä on väkivaltainen meitä kohtaan jne. Aivan kamalaa ja kaikki päättyi liian myöhään todella surullisesti itsemurhayritykseen ja huostaanottoon.

Ei äitiä voi pakottaa. Sossut sanoisi vain että molempien pitää kertoa samaa narratiivia. Muutenkaan en halua heitä mukaan, koska tiedän että ovat 99% äidin puolella ja kun haistavat "riitaisat välit" niin alkavat syöttää äidille ideoita turvakodeista jne. Kuitenkin niin paljon näitä nähnyt, kun olen itsekin työskennellyt lasten parissa.

Kun viet sinne paperit niistä toistuvista pahoinpitelyistä, niin kyllä aletaan sinuakin kuunnella.

Vierailija
32/44 |
30.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt minä halusin tietää, että miten sait tästä tarinasta myös isän "syylliseksi"? Ajatteletko, että joku ei vain voi yksin haukkua? Isä ei tuon tarinan mukaan kyllä haukkunut äitiä. 

Tuntuu ikävältä sanoa lapselle niin suoraan, mutta mielestäni hän ansaitsee totuuden. En voi antaa lapsen uskoa äidin puheita todeksi. Sanon hänelle että äiti saa olla tärkeä ja rakas, mutta isi ei jaksa äidin juttuja, eikä äidin sanomat jutut isästä ole totta, vain se on totta mitä lapsi itse kuulee isän sanovan.

Lapsen äiti ei suostu kuuntelemaan, vaikka yritän sanoa että lapsi toistaa niitä juttuja täällä, eikä voi nauttia olostaan, koska koko ajan siellä taustalla painaa se että pitää miellyttää äitiä.

Vierailija
33/44 |
30.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sille emme voi mitään, että sinä et osaa lukea asioita, jotka näkyvät aloitustekstistä päivänselvästi, vaikka niitä ei sanalliseen muotoon ole runoiltukaan. 

Vierailija
34/44 |
30.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lue aloitus ihan ajatuksen kanssa. Sieltä se paistaa kilometrien päähän, että isä ei ole tässä yhtään sen viattomampi kuin äitikään.  Autan alkuun: Kiusaa voi tehdä muutenkin kuin haukkumalla. Esim. käännyttämällä lasta äitiä vastaan. 

Vierailija
35/44 |
30.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sille emme voi mitään, että sinä et osaa lukea asioita, jotka näkyvät aloitustekstistä päivänselvästi, vaikka niitä ei sanalliseen muotoon ole runoiltukaan. 

Olen pahoillani, ettei minulla ole samoja telepaattisia kykyjä kuin sinulla. Muista pitää foliohattu päässä ettet liikaa rasitu sanattomia viestejä vastaanottaessasi.

Vierailija
36/44 |
30.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsi kärsii tilanteesta, niin ainoa tarjottava apu on isän vieraannuttaminen. Lapsi toki aina kärsii lisää, mutta vieraannuttamisen lisäksi muita keinoja ei tunneta, eikä vieraannuttamista peruta.

Jos lapsi kärsii niin paljon, että joutuu laitokseen, niin tässäkään tapauksessa isä ei kelpaa vanhemmaksi, vaan lapsi joutuu laitokseen.

Tämä on pelin henki.

Vierailija
37/44 |
30.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun viet sinne paperit niistä toistuvista pahoinpitelyistä, niin kyllä aletaan sinuakin kuunnella.

Parasta olisi tehdä rikosilmoitus pahoinpitelyistä, kun kerran kaikki on dokumentoitu sairauslomia varten.  Perusmuotoinen pahoinpitely vanhenee viidessä vuodessa, törkeä kymmenessä.

Tule sitten ap kertomaan, miten käräjillä kävi!

Vierailija
38/44 |
30.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen pahoillani, ettei minulla ole samoja telepaattisia kykyjä kuin sinulla. Muista pitää foliohattu päässä ettet liikaa rasitu sanattomia viestejä vastaanottaessasi.

Turhaan olet pahoillasi siitä, ettet osaa lukea. Tuo kyvyttömyytesi projiosoiminen minuun ei kyllä auta asiaa ollenkaan. Sinun pitää vain reippaasti opiskella enemmän. 

Vierailija
39/44 |
30.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä sönkötät? Ei tarvita kuin yksinkertainen kyky laskea 1+1 niin näkee, mikä tässä kuviossa on humpan juoni. 

Vierailija
40/44 |
30.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Parasta olisi tehdä rikosilmoitus pahoinpitelyistä, kun kerran kaikki on dokumentoitu sairauslomia varten.  Perusmuotoinen pahoinpitely vanhenee viidessä vuodessa, törkeä kymmenessä.

Tule sitten ap kertomaan, miten käräjillä kävi!

Eipä ole, koska otin sairauslomaa muulla perusteella, ja koska ollaan erottu, ei ole nyt ollut pahoinpitelyitä. Käräjille en laita itse ainakaan hakemusta, koska ei ole nyt ylimääräistä kymppitonnia. Äiti saisi ilmaisen oikeusavun tietty, koska on pienituloinen.