Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä etu on lähimaksamisessa puhelimella vrt sirukortilla?

Vierailija
30.06.2026 |

"Suurin osa tutkimukseen vastanneista, lähimaksua ostoksia maksaessa käyttävistä suosi fyysistä maksukorttia. Kuitenkin 15–24-vuotiaista lähes 70 prosenttia kertoi hoitavansa lähimaksut älypuhelimella. Älypuhelimella maksaminen on sitä yleisempää, mitä nuoremmista vastaajista on kyse."

https://www.suomenmaa.fi/uutiset/mita-nuorempi-kuluttaja-sen-todennakoi…

Kommentit (682)

Vierailija
41/682 |
30.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maksamisessa on hyvin vähän eroa. Ero tulee siitä kumpaa niistä sä kannat niin että sun on helpompi ja nopeampi ottaa se esille.

Toisessa naputtelet pinniä, toisessa et

Toisessa voi olla akku loppu toisessa ei. Toinen ei toimi jos kastuu toisen voi pestä vaikka pyykkikoneessa.

Vierailija
42/682 |
30.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No puhelimella voit helpommin siirtää kaikki rahasi ryöstäjälle kaikilta tileiltäsi. Parempihan se on kuin että puukosta tulisi. Suosin itse pitää kaikki rahani käteisenä perstaskuissa ja loput povarissa. Käy luovutus vikkelään.

Niinpä tietenkin. Kerropa meille tietämättömille, miten se on helpompaa.

No silleen että useampi Ahmetti / Allani / Igori ottaa sinut hallintaansa ja sitoo vaikka tuoliin. Sitten pikkuisen kituuttelevat ja sen jälkeen siirrät ilomielin kaikki varasi heille.

Tai jos et siirrä niin tulee hengenlähtösi kyseeseen. Simmottiin helppo diili.

Tuollaista ei tapahdu kuin elokuvissa. Ja vaikka kävisi noin ikävästi, niin noi kaverit saisi kovat rapsut ja linnatuomion. Rahat määrättäisiin maksamaan takaisin ja mahdolliset vahingon korvaukset päälle. Että ei oikein kannattavaa toimintaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/682 |
30.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No puhelimella voit helpommin siirtää kaikki rahasi ryöstäjälle kaikilta tileiltäsi. Parempihan se on kuin että puukosta tulisi. Suosin itse pitää kaikki rahani käteisenä perstaskuissa ja loput povarissa. Käy luovutus vikkelään.

Niinpä tietenkin. Kerropa meille tietämättömille, miten se on helpompaa.

No silleen että useampi Ahmetti / Allani / Igori ottaa sinut hallintaansa ja sitoo vaikka tuoliin. Sitten pikkuisen kituuttelevat ja sen jälkeen siirrät ilomielin kaikki varasi heille.

Tai jos et siirrä niin tulee hengenlähtösi kyseeseen. Simmottiin helppo diili.

Tuollaista ei tapahdu kuin elokuvissa. Ja vaikka kävisi noin ikävästi, niin noi kaverit saisi kovat rapsut ja linnatuomion. Rahat määrättäisiin maksamaan takaisin ja mahdolliset vahingon korvaukset päälle. Että ei oikein kannattavaa toimintaa.

No nythän vitsin murjaisit. Kovat rapsut ja linnaan. Suomessa? Älä unta näe.

Vierailija
44/682 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puhelin on kaupassa esillä muutenkin kun siellä on ostoslista. Se on myös nopeampaa ottaa laukusta esiin kuin lompakko ja sieltä kortti. 

Puhelin yksinkertaisesti on kätevä maksuväline. 

Puhelin on nopeampi ottaa laukusta kuin lompakko? Logiikka tälle? :D

Mulla on puhelin käsilaukun lähimmässä taskussa ja saan maksukortin puhelimesta esille tuplanapauttamalla virtapainiketta ja näyttämällä samalla puhelimelle kasvoni. Jos se puhelin edes on käsilaukussa eikä vaikkapa taskussa, sillä mulla on kauppalista siellä puhelimessa myös ja käytän siis puhelinta koko kauppareissun ajan.

Lompakko on syvemmällä käsilaukussa, ja jotta saan kortin sieltä esille, pitää ensin avata lompakon vetoketju ja ottaa kortti ulos lompakosta. Puhelinta käyttäessä olisin jo tämän pituisen ajan jälkeen menossa kohti ulko-ovia.

Vierailija
45/682 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja siis oikeasti, miksi tästäkin pitää kiistellä? Jos sulle on helpompaa käyttää korttia, käytä ihmeessä korttia. Toiselle helpompaa voi olla maksaa puhelimella tai kellolla, kolmas käyttää mieluiten käteistä. Eikö ole hyvä, että ihmisillä on vaihtoehtoja eikä kaikkia pakoteta samaan muottiin, halusi tai ei?

Vierailija
46/682 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kännykkä nopea ja tunnuslukua ei tarvita. Olen 60-vuotias ja en edes muista mun kortin pin koodia. Tosin käyttötilillä mulla vain vähän rahaa.

Tunnusluvun laittaminen silloin kunkysytäön kestää sekunnin

Vierailija
47/682 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kännykkä nopea ja tunnuslukua ei tarvita. Olen 60-vuotias ja en edes muista mun kortin pin koodia. Tosin käyttötilillä mulla vain vähän rahaa.

Eikö koskaan kysy tunnuslukua?

Ei kysy koskaan, siksi kätevä

Ota yhteys pankkiisi 

Vierailija
48/682 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksan aina kryptovaluutoilla ja niiden sovellukset ovat tietysti puhelimessa. Monesti kassat eivät hallitse näitä joten näiden opastamiseen menee aikaa kun pitää aloittaa ihan alkeista. Muut asiakkaat odottavat jonossa sillä aikaa 🙂

Vierailija
49/682 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puhelin on kaupassa esillä muutenkin kun siellä on ostoslista. Se on myös nopeampaa ottaa laukusta esiin kuin lompakko ja sieltä kortti. 

Mulla on puhelin käsilaukun lähimmässä taskussa ja saan maksukortin puhelimesta esille tuplanapauttamalla virtapainiketta ja näyttämällä samalla puhelimelle kasvoni. Jos se puhelin edes on käsilaukussa eikä vaikkapa taskussa, sillä mulla on kauppalista siellä puhelimessa myös ja käytän siis puhelinta koko kauppareissun ajan.

Lompakko on syvemmällä käsilaukussa, ja jotta saan kortin sieltä esille, pitää ensin avata lompakon vetoketju ja ottaa kortti ulos lompakosta. Puhelinta käyttäessä olisin jo tämän pituisen ajan jälkeen menossa kohti ulko-ovia.

Voiko joku perustella alapeukut tähän? Tää on mun HENKILÖKOHTAINEN kokemus ja tapa toimia, ei mikään yleinen suositeltu toimintatapa.

Ja siis mä en edes ole mikään nuori ihminen, vaan täytän tänä vuonna 50 (kun aloituksen mukaan puhelimella maksaminen olisi nimenomaan nuorten juttu).

Mulla muuten usein ei edes ole muuta maksuvälinetta mukana kuin tuo puhelin, ja hyvin pärjää jos haluaa vaikka kesken pyöräilyn pysähtyä ostamaan jäätelöt tai tankata auton salilta tullessa (tosin bensatankeilla voi maksaa vain max 50 € myös puhelimella maksaessa).

Vierailija
50/682 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puhelimen ottamiseksi laukusta tarvitsee:

1. Ottaa puhelin laukusta

Kortin ottamiseksi laukussa olevasta lompakosta tarvitsee:

1. Ottaa lompakko laukusta

2. Ottaa kortti lompakosta

Onko muka niin vaikea käsittää kumpi on nopeampaa?

Ja puhelin on lisäksi samantien käyttövalmis, ei tarvita mitään avaamisia, tunnuslukuja tms., kortti pitää sen sijaan laittaa kortinlukijaan eli siirtää päätteelle, puhelin tekee maksun heti, kun se on kädessä.

Vierailija
51/682 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mulla on puhelin usein käsillä, siellä on ostoslistaa ja näkee sovellustarjoukset yms. Lompakko on laukussa jos toisessakin hyvässä tallessa (valitettavasti kadotin kerran täydestä laukusta ja sen jälkeen pakannut  tiukasti). Joten itselleni on ollut kätevämpi tuo. 

Niin, se kortin esiin ottaminen on niin kamalan vaikeaa... 😒

Itseäni mietityttää tietoturva. Puhelimessa on siis maksajan tiedot hakkeroitavissa, mutta kortti ei ole hakkeroitavissa. Joskus joku ovela konna sen saattaa kopioida, mutta kortin saa helpommin (ja edullisemmin) vaihdettua uuteen kuin puhelimen.

Vierailija
52/682 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos sattuu olemaan lompakko jäänyt vaikka jääkaappiin, niin voi käyttää kännykkää sen sijasta. Saisivat vielä keksiä lompakon, jolla voi puhua, niin se auttaisi siihen, jos käy päin vastoin.

Useammin minulta jää kännykkä kotiin kuin lompakko. Ja ihan tarkoituksella. Miehenä en ole vielä keksinyt, miten kuljetan kännykkää järkevästi mukana, jos jalassa on farkut eikä ole takkia päällä.

Vierailija
53/682 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ei kysy koskaan pinniä, mutta jos erehdyt käyttään korttia pitkän ajan jälkeen niin se alkaa heti kysellä pinniä

Voi kamala 😮

Vierailija
54/682 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mulla on puhelin usein käsillä, siellä on ostoslistaa ja näkee sovellustarjoukset yms. Lompakko on laukussa jos toisessakin hyvässä tallessa (valitettavasti kadotin kerran täydestä laukusta ja sen jälkeen pakannut  tiukasti). Joten itselleni on ollut kätevämpi tuo. 

Niin, se kortin esiin ottaminen on niin kamalan vaikeaa... 😒

Itseäni mietityttää tietoturva. Puhelimessa on siis maksajan tiedot hakkeroitavissa, mutta kortti ei ole hakkeroitavissa. Joskus joku ovela konna sen saattaa kopioida, mutta kortin saa helpommin (ja edullisemmin) vaihdettua uuteen kuin puhelimen.

Sen puhelimessa olevan maksukortin käyttäminen vaatii aina jonkin tunnistautumisen. Joko kasvojentunnistuksen, sormenjäljen, puhelimen pääsykoodin tms., riippuen puhelinmallista ja minkä tunnistusmenetelmän puhelimen käyttäjä on valinnut. 

Fyysisen kortin voi skimmata, mutta toki se vaatii sitä, että kortti on syötetty sinne maksulaitteeseen, jossa on skimmeri (lähimaksukorttia ei pysty skimmaamaan). Tätä tapahtuu edelleen jonkin verran, ei ole kauan kun luin uutisen, että jostain bensa-automaatista oli löytynyt Suomessa skimmeri.

Mutta edelleen. Käytä sitä maksutapaa, joka sulle toimii parhaiten. Kiva kun on vaihtoehtoja.

Vierailija
55/682 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puhelimen ottamiseksi laukusta tarvitsee:

1. Ottaa puhelin laukusta

Kortin ottamiseksi laukussa olevasta lompakosta tarvitsee:

1. Ottaa lompakko laukusta

2. Ottaa kortti lompakosta

Onko muka niin vaikea käsittää kumpi on nopeampaa?

Ja aikaa säästyy mitä, 2 sekuntia?

Vierailija
56/682 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En maksa puhelimella, koska se lisäisi puhelimen katoamisen aiheuttamaa haittaa. En myöskään käytä sormenjälkeä tai kasvontunnistusta, koska käsiä ja kasvoja ei voi vaihtaa, kun ne on kerran hakkeroitu. Vaikka hakkerointi ei onnistuisi puhelimesta, voi ihmisen sormenjäljet kopioida kosketetusta pinnasta, kasvot kameroista jne.

Vierailija
57/682 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kännykkä on kaikkea muuta kuin nopea, kassalla kaivat kännykä taskusta, avaat koodilla tai sormella sen, sen jälkeen selailet ja etsit tuota maksutoimintoa hetken kaikessa rauhassa, vaikka jonosi takana on tuskastuni sinuun. Käteinen oli sentään nopea tapa maksaa nykyiseen kännykkään.

Vierailija
58/682 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En maksa puhelimella, koska se lisäisi puhelimen katoamisen aiheuttamaa haittaa. En myöskään käytä sormenjälkeä tai kasvontunnistusta, koska käsiä ja kasvoja ei voi vaihtaa, kun ne on kerran hakkeroitu. Vaikka hakkerointi ei onnistuisi puhelimesta, voi ihmisen sormenjäljet kopioida kosketetusta pinnasta, kasvot kameroista jne.

Meillä lapset voivat availla toistensas kännykät kasvojen tunnistuksella. Se siitä luotettavuudesta.

Vierailija
59/682 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä lapset voivat availla toistensas kännykät kasvojen tunnistuksella. Se siitä luotettavuudesta.

Ovat siis melko saman näköisiä?

Tämä se ongelma juuri onkin, kasvojentunnistuksen on pakko toimia, kun naama näyttää edes jotenkin samalta. Muutenhan naisetkaan ei saisi puhelintaan auki kuin joko meikattuna tai ilman meikkiä, sillä ero on joskus melkoinen. Ja näin miehenä voin sanoa, että itsekin näytän krapulassa melko erilaiselta kuin freesinä, vaikka en meikkaakaan.

Vierailija
60/682 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan periaatteessa en tule koskaan maksamaan puhelimella mitään, enkä asentamaan sinne mitään sovelluksia, millä voisi maksaa. Puhelimen  käyttöjärjestelmä ja sovellukset on täynnä tietoturva-aukkoja.